Sasvangent
21-09-2010 om 11:18
Hoe leren plannen
zoon (9) zit nu in groep 6. Het is blijkbaar de bedoeling dat de kinderen leren plannen. Zo zag ik vanmorgen dat er in zijn agenda een blad stak waarop een te maken huiswerk en te verwachten toetsen tot 1 maand ver al worden aangekondigd. OK, goed om te weten maar hoe pakken we dat nu best aan?
Ik kan wel heel de tijd in de agenda gaan kijken en zeggen dat hij over 3 weken toets heeft, maar ik denk niet dat dit de bedoeling is. Ik ga er vanuit dat ik in het begin zal moeten helpen maar dat dit zal moeten worden afgebouwd. Wie heeft een methode of manier om het voor een kind overzichtelijk en duidelijk te maken wanneer je wat zult moeten gaan 'studeren'.

margje van dijk
21-09-2010 om 11:27
Achteruit denken
Ik krijg het zelf niet voor elkaar met mijn kinderen, maar ik heb wel een idee van hoe het moet
Je begint bij de dag dat het werk af moet zijn. Wat moet er dan eigenlijk precies af zijn? (Een verslag, een spreekbeurt, whatever).
Wat heb je moeten doen om dat te krijgen? Je moest ervoor op de computer werken, je moest er spullen voor bij elkaar zoeken / je moest een boek lezen, je moest bedenken wat je daar van ging opschrijven, op zo'n manier dat het een logisch verhaal werd. En je had een spreekbeurt bijvoorbeeld wel even van tevoren willen oefenen.
Dus begin je met plannen: wanneer ga je de spreekbeurt oefenen? Een dag van tevoren. Dus wanneer moet je hem klaar hebben? Nog een dag van tevoren. Hoeveel tijd heb je nodig om dat boek te lezen? Dus een week van tevoren moet je dat boek (of het andere materiaal) gekozen hebben. Eerder heb je al een keer een eerste opzet gemaakt van wat je er eigenlijk in wilt hebben. Etcetera.
Wat wij met dit soort dingen wel eens doen en wat ook wel werkt: een groot papier met vakken, als een maandkalender, en in elk vak schrijven wat je die dag van de opdracht af wilt hebben.
Bij het ene kind werkt dit beter dan bij het andere, en ook zijn wij als ouders geen fantastische planning-watchers, maar het is wel een manier.
Margje

Hillary
21-09-2010 om 12:35
Teveel gevraagd
Tegenwoordig is dat nogal in de mode dat ze steeds jonger zelfstandig moet werken en leren plannen etc. Volgens mij kunnen ze dat nog helemaal niet in groep 6, zeker niet voor een maand. Voor een kind is een maand heel erg lang. Van dag tot dag lijkt me lang genoeg. Je moet ze er dus heel erg bij helpen.

IngridT
21-09-2010 om 14:04
Voor groep 6...
lijkt het me ook erg veel gevraagd.
Mijn 13 jarige help ik nog wel eens een handje. Ik vergelijk het altijd maar een beetje met koken. Je weet hoe laat je wilt eten, maar het ene 'onderdeel' hoeft maar 5 minuten te bakken, terwijl iets anders eerst geschild moet, en dan nog een half uurtje moet koken. En sommige dingen kun je prima ver van te voren doen,, terwijl andere a la minute moeten. Idd...achteruit plannen dus.
Voor 'gewoon' huiswerk betekent dat grofweg: maakwerk zover mogelijk in het vooruit doen als je tijd (over) hebt, en leerwerk inplannen in de dagen (week?) voordat je het moet kennen, rekening houdend met hoeveel tijd je nodig hebt.
Maar wederom...veel gevraagd voor een gr 6 kind!
ingrid

Sasvangent
21-09-2010 om 14:06
Ja maar
het lijkt mij inderdaad veel gevraagd maar het is toch werkelijk "van kracht". Ook mijn dochter in groep 5 moet haar agenda voor de hele week invullen want "dan weten ze op voorhand wat ze moeten maken en leren tegen wanneer en als ze dan een dag niet kunnen moeten ze dat ergens anders inplannen". Een week is wel te overzien.
Ik vind het eigenlijk maar afschuiven op de ouders: dit is de bedoeling voor over 3 weken, puzzel maar wat.
Zo had zoon op maandag 2 pag. rekenen gemaakt want "woensdag moeten 6 pag. af". Ik keek in de agenda en er stond "tegen woensdag", wat wil zeggen dat hij eigenlijk maar maandag en dinsdag heeft. Nu was hij lastig dat hij vandaag 4 pag. moet maken (daar ging zijn mooie verdeling
Maar wat als er staat: bloktoets (= over verschillende onderdelen) rekenen op 13 oktober? Nu ja, los van het feit dat hij daar niet echt voor moet leren, moet dat toch worden ingepland anders leert hij niet plannen.
Het achteruit denken lijkt mij behoorlijk moeilijk margje. Is dat misschien niet de reden dat het bij je eigen kinderen niet lukt? Ik ben zelf een verschrikkelijk slechte planner maar ik denk niet dat ik het hiermee zou halen. Bv.: hoe lang ga je over een boek lezen is een moeilijke vraag vind ik.

Tihama
21-09-2010 om 20:16
Uitproberen
"Hoe lang ga je over een boek lezen?"
Ik zou dat als volgt doen. Hoelang doe je over 1 bladzijde? Stel: dat duurt 3 minuten. Hoeveel bladzijden kun je dan in een half uur lezen? Dat zijn er 10. Dan pak je een kalender en ga je vanaf vandaag elke dag 10 bladzijden invullen. Net zolang tot je aan het einde van het boek bent. Is dat op de datum dat het klaar moest zijn? Of er voor? Of erna? Als het erna is, dan moet je dus meer bladzijden per dag gaan lezen.
Op die manier kun je leren aanvoelen hoe je het moet plannen.
Mijn dochter, ook groep 6, moet plannen. Vandaag schoot ze in de stress, want ze was haar Topoboekje vergeten en "maaaaar, mam, dat heb ik voor vandaag GEPLAND!". Het kostte aardig was troost voor ze doorhad dat je planningen ook kunt verschuiven
Tihama

Picasso
21-09-2010 om 20:30
Stiekem ben ik best blij
..dat mijn kinderen op een Dalton school zitten. Hier leren ze vanaf groep 1 al plannen. Het enige wat bij de oudste nog lastig is is thuis plannen wanneer je een toets leert. Maar zij is pas in januari overgestapt op de Dalton school.
Misschien een idee om te kijken hoe het Dalton systeem werkt? Ze hebben namelijk elke week een weektaak waar alles op staat wat ze moeten doen. Ze kunnen dan zelf alles plannen en ook schuiven.

margje van dijk
22-09-2010 om 00:56
Mwoa, picasso
Mijn kinderen zitten op een (lagere) school met Dalton-elementen, en hebben ook zo'n plansysteem vanaf groep 1. Ook weektaken die ze zelf moeten indelen.
Maar het moeilijke aan plannen in hogere jaren is dat het niet zozeer gaat om het plaatsen van brokjes werk op een tijdbalk, maar meer om het verdelen van het werk in brokjes.
En dat is op de lagere school geen issue. Je hebt gewoon rekenen, taal, spelling, lezen, etcetera. De opdrachten zijn helder. Op het middelbaar onderwijs is dat soms deel van het probleem.
In elk geval heeft mijn zoon ook 7 jaar weektaakplanningtraining gehad, maar er blijven nog genoeg problemen over
Dus inderdaad, mensen als Sasvangent, dat is inderdaad moeilijk: hoe lang duurt iets en hoeveel werk is het. Maar dat heb ik bij mijn eigen werk nu nog steeds. Mijn laatste vuistregel is: Kies de ruimste schatting die je durft te maken, en verdubbel die dan. Het kan altijd meevallen, en meevallers zijn een stuk makkelijker te plannen
Margje

Bastet
22-09-2010 om 08:41
Picasso
Mijn kinderen zaten/zitten alledrie op een school waar met dagtaken,weektaken,plannen,schuiven,noem maar op wordt gewerkt.Al bij de kleuters zijn er werkjes die voor het eind van de week gedaan moeten zijn.Mijn jongens wisten er alsnog een potje van te maken op het vo.Dat verschijnsel staat ook wel bekend als puberteit.
Bastet

Sasvangent
22-09-2010 om 09:31
Pîcasso
Ik zal eens kijken hoe het dalton systeem werkt. Maar in ieder geval gaat het hier niet om een weekplanning.
Het gaat erom dat er nu al vnl. toetsen worden aangekondigd met zg. toetswijzers tot een hele maand verder. Hoe moet zo'n net 9-jarige daar aan beginnen? Hij heeft misschien nog niet eens alles gezien in de klas van wat er op de toets verwacht wordt.
Dus inderdaad, hoe ga je iets in stukjes verdelen als je niet eens een deel van dat les gezien hebt?
Ik ga er mij maar niet te druk in maken dan en hopen dat zoon alles gewoon van de les meekrijgt, dan hoeft hij alvast geen toetsen in te plannen. Spreekbeurten zullen we eens proberen via het achteruit werken.

Picasso
22-09-2010 om 10:18
Nou
Tuurlijk zal het op het VO anders zijn, maar voor nu ben ik gewoon blij hoe het Dalton systeem werkt voor mijn kinderen
Sasvangent: succes, hopelijk vind je een manier waarop het lukt.