Emmawee
28-06-2009 om 23:10
Hoe leuk is school?
Stoffer vindt school niet leuk. Hoewel dat niet zo aan hem te merken is als hij daar rondloopt. Dan lijkt het allemaal wel mee te vallen. Maar eigenlijk... vindt hij school stom. Wil hij niet zo vaak. En zeker niet zo lang. En wil hij gewoon zijn eigen gang kunnen gaan. Daar is hij dan ook zeer bedreven in.
Met dit gegeven zijn we al een tijdje aan het puzzelen en we zijn er nog lang niet klaar mee, maar daar gaat het nu niet om. Wat ik mij afvraag... hoe leuk vinden jullie kinderen het op school?
Ik vond school prima, vroeger. Mijn man vond het er verschrikkelijk. Maar wat is 'normaal' voor een kind van een jaar of 6? Wat zeggen ze erover? Is het sowieso een issue? Heeft het 'niet leuk vinden' / 'geen zin hebben' altijd een aanwijsbare oorzaak? Kijken ze uit naar de vakantie? Zien ze er straks tegenop om na de vakantie weer te gaan beginnen? (wij wel!)
Groeten, Maw.

Marjoke
28-06-2009 om 23:37
3 kinderen
Hier 3 kinderen die alle 3 naar school kijken. Kind nr 1 vindt school een noodzakelijk kwaad, heeft niet zo veel aansluiting, doet het schoolwerk met 2 vingers in haar neus. Kijkt niet speciaal uit naar vakantie, maar wordt wel chagrijnig aan het einde van de vakantie, als ze weer eraan denkt dat ze naar school moet, hoewel de zomervakantie ook te lang duurt voor haar. Kan schoolziek zijn (geregeld) of grijpt iedere zere teen, jeukende rug, kriebelneus aan om te proberen thuis te blijven.
Kind nr 2 gaat graag naar school, vindt leren leuk (ook al gaat de spelling niet lekker), is altijd vrolijk en kan zich niet voorstellen dat je iets niet leuk vindt aan school, zij baalt van vakantie (hoewel ze dan meer dan genoeg te doen heeft) en is blij als ze weer naar school kan na de vakantie.
Kind nr 3 vindt het hele sociale gebeuren aan school hartstikke leuk (lievelingsvakken zijn pauze en gym), maar alleen dat gedoe in de klas hoeft niet voor hem: stil zitten, opletten, doen wat de juf zegt, werkjes maken. Dat is allemaal saai, aldus zoon. Hij scoort dan ook wisselend. Even vakantie vindt hij wel leuk, lekker rondstruinen met vrienden, maar aan het einde heeft hij wel weer zin om naar school te gaan.
¨Geen zin hebben¨ heeft bij 1 een oorzaak, de ander is gemakzuchtig. Ik vond vroeger school ook leuk.

Maylise
28-06-2009 om 23:56
School en leuk
Ik vond de lagere school als kind ook niet echt leuk. Ook niet heel vervelend maar ik was liever thuis als ik mocht kiezen. Had ook vaak geen zin. Niet omdat er iets bijzonders aan de hand was maar ik ging gewoon liever mijn eigen gang. Het was toen natuurlijk ook saaier dan nu. Wij deden alleen maar taal en rekenen. Niet wat ik als kind het meest interessante vond. Ik speelde liever. Ik had na de vakantie dan ook nooit zin om weer naar school te gaan.
Mijn jongste zoon vind school ook niet leuk. Komen bij hem nog wel wat dingen bij. Hij vind stilzitten en concentreren erg moeilijk. Hij is vrij speels en heeft nooit zin om dingen op het schema van de meester/juf te doen. Hij gaat liever zijn eigen gang, het verveelt hem vlug wegens gebrek aan interesse.
Mijn jongste dochter vind school wel heel leuk. Een na jongste zoon precies zo. Die vonden school altijd heel leuk. Het hele systeem van schools leren, gezellig sociaal doen met de klas en alles past perfect bij hun.
Oudste dochter was net als ik op de lagere school. Ze vond het saai en het had haar interesse niet zo. Het was ook niet persé vervelend maar ze was gewoon liever vrij. Greep ook elk excuus aan om niet naar school te kunnen. Heeft zelfs wel eens tegen mij gelogen dat ze een vrije dag hadden terwijl dat niet zo was. Op de middelbare school vond ze het echter wel leuk. Waarschijnlijk omdat het afwisselender was en wat spannender. Alsnog was ze liever vrij maar ze had veel minder tegenzin bij de middelbare school dan de lagere school.
Dus ik denk niet dat het heel raar is als een kind school gewoon niet leuk vindt. Ik zag school als kind altijd als een inbreuk op mijn leven/vrije tijd. Niet elk kind zal 7 uur gedwongen samen zijn met leeftijdgenootjes en gedwongen de activiteiten doen die een of ander figuur voor de klas zich in het hoofd haalt een geweldige aangelegenheid vinden
Maylise

Kaaskopje
29-06-2009 om 02:29
Goeie vraag
Mijn oudste dochter ging vroeger altijd opgewekt naar school. Natuurlijk waren er ook minder leuke dingen en voorvallen, maar over het algemeen was school een positief gebeuren. Ik was dan ook erg verbaasd en ook geschrokken toen ze later zei dat ze het niet zo leuk op school had gehad. Ze zegt met pesterijen te maken te hebben gehad, meesters die ze niet zag zitten en een verkeerd beleid inzake haar slechte rekenvaardigheid. Het lijkt wel of ze met de jaren een steeds negatiever beeld heeft van haar basisschooltijd. Uiteraard doe ik mijn best om daar begripvol op te reageren, maar ik vrees dat mijn verbazing ook wel duidelijk is geworden. Ik zit nu toch wel een beetje met de vraag of ik het had kunnen weten.
Op het VO heeft ze de eerste 2 jaar gewoon een leuke tijd gehad, maar in de 3de en 4de klas absoluut niet. Het liep niet lekker met klasgenoten, ze had een hekel aan haar mentor en als klap op de vuurpijl werd door die mentor geopperd dat ze leed aan faalangst en moest ze op school aan een training beginnen. Als ze dat niet deed zou het kunnen dat ze haar niet over lieten gaan. Ze wilde absoluut niet. Het alternatief was dat we zelf iets gingen ondernemen. Dat hebben we gedaan, maar ook daar heeft mijn dochter pertinent geweigerd om zichzelf in een therapie te storten. Ze zei dat ze dan nog liever zelf wel zorgde dat het beter ging. Wij zijn daarin meegegaan. En... dat heeft ze gedaan. Ze is zelfverzekerder geworden, neemt vaak het voortouw in de klas en heeft het nu gewoon gezellig met de meeste van haar klasgenoten. Ik kan er alleen maar trots op zijn. Mijn dochter droomt ervan op een dag naar die mentor terug te gaan en te laten zien wat ze allemaal op eigen kracht bereikt heeft.
De jongste dochter wilde vroeger ábsoluut niet naar school. Ik heb haar in groep 1 letterlijk als een huilend boos handtasje over het plein gedragen aan bandjes van haar tuinbroek omdat ze weigerde mee te gaan. Het was nu eenmaal een kind wat graag thuis was. Ze had en heeft genoeg vriendinnen op school, ze hoorde en hoort zelf bij het 'populaire' groepje zeg maar. Maar ondanks het feit dat zij dus meer door school fladdert dan de oudste is het gewoon niet haar favoriete 'place to be'.

Bastet
29-06-2009 om 07:33
Hier.....
Mijn oudste vond het niet extreem leuk,maar ook niet heel erg.Nu,net over naar havo 5,is hij het wel zat.Mijn middelste,zoon van 12,gaat beginnen in de brugklas,vindt er niks aan vanaf dag 1!
Mijn dochter,mja,hangt van haar bui af...
Groetjes,bastet

Jvo
29-06-2009 om 07:55
Mijn kinderen
Mijn jongste vindt school leuk "omdat hij anders nooit zo goed had leren lezen en rekenen". Hij is ook erg ijverig en 'n beetje streberig, dus dat past wel bij 'm.
De oudste vond school altijd wel leuk, maar dat is nu (gr 6) minder. Waar dat aan ligt kan hij niet verwoorden (Engels is te simpel, sommige dingen zijn saai of juist moeilijk en ik weet dat hij ook niet helemaal lekker in de groep ligt, maar weet niet of hij daar zelf echt last van heeft).

Pippin
29-06-2009 om 08:54
Niet leuk
De oudsten vinden school absoluut niet leuk. Als het morgen afgeschaft zou worden, zouden zij een rondedansje maken. Ze hebben het gevoel dat ze niets leren en het tempo ligt te laag. Oudste zit nu op vwo, daar gaat het wel beter. Er zijn nu tenminste vakken waar ze dingen hoort die ze nog niet wist.
De derde vindt het wel leuk op school, terwijl zij het minst goed presteert. Ik denk dat het komt doordat zij wel het gevoel heeft dat ze iets leert. Voor haar is het geen tijdverspilling.
Er is geen leerplicht in Nederland, er is een aanwezigheidsplicht. Stel je voor dat je acht jaar lang werk moet doen, wat ver onder je niveau is. Je zou er depressief van worden.

T&T
29-06-2009 om 09:49
Leuk?
Er is natuurlijk ook een groot verschil tussen verschillende scholen; zit een kind wel op de school die bij hem past?
Wij hebben nogal een zoektocht gehad (die helaas nooit helemaal eindigd...) vooral ook omdat beide kinderen een vorm van autisme hebben, en met de grootste moeite niet in het systeem van ons dorpsschooltje om de hoek passen. Dat is vervelend, maar dan ga je doorzoeken.
Jongste heeft het overigens wel bijna twee jaar "geprobeerd", hij ging toen ook met zware tegenzin naar school, en zag er totaal het nut niet van in. Hij wilde gewoon thuis in de zandbak met zijn auto's, en op school moest hij aan allerlei "leuke" sociale activiteiten meedoen die hem totaal niet lagen.
Wij zijn toen met hem op een vrije school terecht gekomen. Klein schooltje, kleine klassen, veel structuur en duidelijkheid. Nooit geweten dat het zo'n verschil kan maken op welke school je kind zit. Van begin af aan gaat hij goed naar school hier, zonder gemopper, en hij komt ook vrolijk thuis. Naar zijn idee leer je op deze school ook tenminste iets "zinnigs" want de grotere kinderen metselen een huisje op de speelplaats. (hij kan niet wachten tot hij aan dat project mee mag doen) De kleuterklas is hij nu intussen wel zat! en nee hij gaat niet altijd fluitend naar school. Maar gelukkig gaat hij bijna naar de 1e klas, dan komen er nieuwe uitdagingen. En het grootste deel van de tijd is hij gewoon tevreden.
Let op! ik zeg niet dat de vrije school bij ieder kind past, iedereen moet zoeken wat hem het beste ligt, er zijn kinderen die opbloeien op een Montessori juist omdat ze daar zelf meer mogen kiezen, voor mijn kinderen zou dat juist een drama zijn. Er zijn scholen met speciale klassen voor kinderen die voor lopen, er zijn scholen voor speciaal onderwijs.
En ik denk dat het wel belangrijk is dat een kind een beetje plezier heeft in school, al is vrij zijn natuurlijk leuker. Ze brengen daar toch een groot deel van hun tijd door, en als je je goed voelt ler je beter. Net zoals al eerder iemand zei: je wilt toch zelf ook niet 8 jaar in een ban vast hangen die je eigenlijk niet wilt?
groetjes Tess

Sasvangent
29-06-2009 om 09:49
Verschillend
zoon (7) vindt school best oké - niet overdreven leuk maar toch. Het vervelendst voor hem is de pauze, dan weet hij niet wat doen. En school is ook alleen maar leuk als de juf leuk is.
Dochter (net 6) leert graag en dat kwam in groep 2 niet genoeg aan bod, die laatste maanden waren een kleine ramp. Zelfs op sociaal vlak had ze er nog weinig zin in. Eigenlijk gek: een kind dat graag leert maar door 'onderaanbod' zich zit te vervelen en daarom niet graag meer naar school gaat. Ik hoop op beterschap in het nieuwe schooljaar.

Paula B
29-06-2009 om 10:23
Lees verrast mee
Goh, ik realiseer me pas bij het lezen van dit draadje dat ik er altijd vanuit ga dat school in principe iets leuks is/moet zijn voor kinderen. Als ze het niet naar hun zin hebben, is er iets mis op school, in de klas of bij het kind, was mijn impliciete overtuiging. Zelf heb ik school ook altijd leuk gevonden. Met z'n allen - vond ik prettig. In een vaste structuur - vond ik prettig (weet ik nu). Nieuwe dingen leren - vond ik prettig. Mijn kinderen gaan in het algemeen ook met plezier naar school, al heeft met name de jongste (bijna 8, groep 4) twijfels over het nut van een aantal dingen die van hem verwacht worden .
Dat onbewuste beeld van me dat school in principe leuk is, wordt in dit draadje wel even op losse schroeven gezet. Heel wat kinderen vinden school kennelijk niet leuk, en niet omdat de school niet goed is maar puur en alleen omdat het 'school' is. Omdat je liever iets anders doet met je tijd. Of omdat je liever zelf bepaalt wat je doet. Dank jullie wel, ik ben een inzichtje rijker. En ik zal me dus minder snel zorgen maken op de dagen dat jongste baalt omdat hij er eigenlijk geen zin in heeft vandaag...

Jolijt
29-06-2009 om 13:10
School op zich
Vinden/vonden onze kinderen wel leuk: een gebouw waar je heen gaat om dingen te leren en te spelen met andere kinderen. De uitwerking was meestal niet leuk: de lesstof is saai, te weinig, te veel herhaling. Vragen om meer eindigt altijd in "dan kun je volgend jaar niks'. Ook op het VO blijft hetzelfde probleem (hoe zeer de scholen ook van goed wil zijn!). Maar hoewel het verblijf op school dus vaak wel een teleurstelling was, heb ik ze nooit echt naar school moeten duwen.
Wat zou er een winst te behalen zijn als we die leergierige kinderen eens lieten leren zoals ze dat zelf graag willen... (Leonardo is een goed initiatief, maar daar moet je maar net in de buurt wonen)

Guinevere
29-06-2009 om 21:53
Heel leuk
Hier één 7-jarige zoon die werkelijk elke dag zingend naar school gaat. Zegt zelf dat hij op de leukste school van Nederland zit. En dan te bedenken dat ie flinke concentratieproblemen heeft. Maar dat deert hem dus totaal niet. Zelfs als ie ziek is wil hij eigenlijk liever naar school! Ik ben er van overtuigd dat het schooltype een rol bij zijn schoolplezier speelt. Het gaat er nogal losjes aan toe.

Massi Nissa
29-06-2009 om 21:58
Niet leuk en helemaal te gek
Ik vond de lagere school een bezoeking. Ik herinner me naast de eindeloze verveling vooral het vreselijke onderlinge pesten tijdens de pauzes (er was nauwelijks pleinwacht). Middelbare school (gym) was wat beter: iets minder saai, een paar bevlogen docenten. Toch heb ik tot de universiteit altijd mijn uiterste best gedaan om zoveel mogelijk thuis te blijven. Ik had geluk, er was veel minder leerplichtcontrole (aanwezigheidsplicht, inderdaad). Ik bleef lekker thuis, las boeken, stak een handje uit in het drukke huishouden (lees: verzorgde baby nummer zoveel, haha) en hield mijn moeder gezelschap. Die vond het prima, zolang mijn cijfers hoog bleven.
Mijn dochter is nu 2,5 en kan niet wachten tot ze vier is. Ze wil naar school! En wel nu! Dat heeft deels te maken met het beroep van haar moeder (docent) en deels met de neefjes en nichtjes die ze met oma van school haalt. Ze is stikjaloers. Ik hoop dat ze school inderdaad heel leuk gaat vinden. Gerust ben ik er niet op. Ik lees hier nog te vaak dat kinderen zich ook vandaag de dag dood vervelen op school.
Een ding is zeker: de universiteit vond ik wel leuk. En dat was hooguit een uur of drie per dag. Ideaal.
Groetjes
Massi

ayla
30-06-2009 om 09:18
Het gaat
Oudste van 5 vind het volgens mij wel gaan, school is wel leuk want daar zietz e vriendjes en vriendinnetjes en daar kanz e mee spelen, ze is nogal sociaal ingesteld. De dingen de ze moet doen vind ze vaak maar saai, kleuren saai, plakken saai etc etc. Als ze lekker thuis kan blijven dan zou ze daar denk ik wel voor kiezen.
Jongste van 2,5 is al vaker aan een tafeltje gaan zitten ind e klas van oudste. Volgens mij kan die niet wachten tot hij ook mag gaan

martine
01-07-2009 om 15:25
Hier
Hier een schoolwissel gehad. Mijn kinderen vinden deze school wel leuker, hebben het meer naar hun zin, hebben meer vriendjes/vriendinnetjes en staan steviger in hun schoenen qua zelfvertrouwen..... maar deze school blijft voor hun "de beste van twee kwaden", het liefst gingen ze nooit meer naar school. En dat ondanks al onze pogingen het plezier in school terug te winnen op deze nieuwe school.
Martine

Jujube
02-07-2009 om 13:59
En hier
De 2 oudsten, inmiddels 16 en 13, hebben school altijd leuk gevonden en gaan nog steeds met plezier naar school. Jongste van 11, nu in groep 7, vindt school echt tijdverspilling. Vanaf de kleuters al vond ze het echt belachelijk dat ze 5 dagen per week naar school moet en daar allerlei dingen moet doen waar ze eigenlijk geen zin in heeft.
Ze kan verder gewoon goed meekomen, heeft veel vriendinnen, maar qua naar school gaan blijft ´t aftellen. Aftellen tot de weekenden, de vakanties, vrije dagen, etc.
Ze gaat straks naar groep 8 en volgend jaar naar het VO. Ze ziet echt op tegen ´t VO, want daar moet je nog veel meer. Toch denk ik dat het VO misschien wel leuker is voor haar, met meer afwisseling. Maar misschien vindt ze het hels, we´ll see.
Thuis gaat ze lekker haar gang. Speelt veel buiten, zingt de hele dag en geniet van haar vrijheid.
Groet,
Jujube

mirreke
03-07-2009 om 09:23
Nou, hier...
Is bij ons Duitsland. En hier is het erg saai en humorloos! Onze kinderen waren verbijsterd toen ze hier op school kwamen, ze konden niet geloven dat school zo vreselijk kon zijn. Pas toen konden ze de school in Nederland echt waarderen alhoewel ze het daar altijd wel naar hun zin hebben gehad. Maar zeker mijn oudste zoon was altijd liever vrij dan dat hij naar school ging.