Nyntje
18-06-2012 om 21:02
Hoe om te gaan met schooluitjes
Onze dochter, nu in de brugklas, heeft afgelopen schooljaar ik schat zo'n 3 a 4 een schooluitje gehad. Dat varieerde in eigen bijdrage van 5 tot 20 euro per keer. Ik weet niet zo goed hoe ik daarmee om moet gaan. Moeten wij dit als ouders betalen elke keer, zijn deze kosten gedeeld met je kind. Dus betaald ze dit van haar zakgeld. Ik vind dit toch wel moeilijk. Schoolreisje voor de jongste betaal je ook, maar dat is maar 1 keer per jaar toch. Naast de uitjes van oudste is er ook een introductieweek geweest die ons 170 euro heeft gekost. Ik neem aan dat dit in de volgende jaren ook zal zijn, maar ook die uitjes. Hoe gaan jullie hiermee om. Ze krijgt overigens nu 20 euro zakgeld per maand. Toen ze nog in het lager onderwijs zat kreeg ze ook al aardig wat zakgeld zodat ze zelf de verjaardagscadootjes kon kopen, dus eigenlijk ben ik er voorstander van om haar zakgeld te verhogen zodat ze zelf rekening kan houden met deze uitjes. Niet dat wij het geld niet hebben, maar dat ze kosten die eraan komen kan incalculeren. En eigenlijk betekent het dan nog dat wij het betalen realiseer ik me nu. Wat is een goed advies in deze.

Lynna
18-06-2012 om 21:19
Voor het kind betalen
Dit soort dingen betaalde ik altijd voor mijn kind. Het zijn immers toch verplichte uitjes vaak, waar je niet onderuit komt. En lastig in te calculeren.

Mediamom
18-06-2012 om 22:00
Alles wat.
Alles wat met school te maken heeft betalen wij. Dus ook reisjes, introductie, de bijdrage voor de sportdag, het etentje met de klas bij de pizzeria en de school BBQ. Hij krijgt zelfs eens in de zoveel tijd wat geld mee om iets lekkers te kopen (ijsboer, patatje). Hij is heel zuinig en maakt er geen misbruik van.

Annet
18-06-2012 om 22:31
Schooluitjes betalen wij
tenminste als het echt om de hele klas gaat. Zakgeld om ter plekke te besteden geven we niet mee, tenzij ze ook avondeten bij elkaar moet scharrelen (zit in de 3e), dan doen we een bescheiden bijdrage.
Bij ons zitten deze bedragen in de jaarlijkse bijdrage. Tussendoor wordt er nooit om geld gevraagd, tenzij kind aan een speciaal examen meedoet waarvoor je kind zelf inschrijft. Deze kosten zelf inschatten en betalen vind ik wat veel gevraagd voor een brugklasser.
Uitjes via school (schoolfeest, debatclub in andere stad inclusief eten bij de pizzaria, etc) maar voor een beperkte groep betaalt ze zelf, inclusief de reiskosten, eten en andere zaken. Met vriendinnen naar Walibi wordt ook zelf betaald hoewel ze wel de ouders lief aankijken voor het vervoer
Dochter krijgt 20 euro per maand (en 5 euro telefoonab per maand).

Fiorucci
19-06-2012 om 11:57
Uitjes...
Ja, jij noemt het uitjes,Nyntje,maar het zijn verplichte schoolexcursies onder schooltijd, dus die betaal ik. Een dag naar Brugge is best leuk maar er moeten ook veel verplichte opdrachten gedaan worden. En dat geldt ook voor een dag dierentuin,bijvoorbeeld.

snaj
19-06-2012 om 14:11
Wel/niet
in de onderbouw betaalden wij dat. Nu in de bovenbouw draait kind zelf voor koffie, eten ed op. Van thuis mag alles gratis meegenomen worden. De reisjes in de bovenbouw(nu al 3 gehad) worden voor de helft door kind betaald. Ze heeft ook de keuze om niet mee te gaan, of in Nederland te blijven, dan zou ik daar misschien nog anders over denken.

Nyntje
19-06-2012 om 15:11
Niet altijd onder schooltijd
soms ook na school. bowlen, hapje eten oid. Maar ik denk dat ik het laat zoals het nu is. Wij betalen en zakgeld blijft zoals het is. Bedankt zover

Maylise
19-06-2012 om 15:19
Ik betaal
Ik betaal alle verplichte excursies. Vrijwillige excursies gaan in overleg maar meestal is het geen probleem behalve als het gaat om hele dure uitjes. In dat laatste geval verwacht ik van de jeugd ook een bijdrage. Dingen als klassenavond ed. of een ludiek uitje met de klas betaal ik ook. Hoeft niet maar ach ik kan het betalen en doe ze er een plezier mee dus waarom niet.