Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Elise

Elise

21-08-2012 om 23:58

Hoe snel kan ik bij juf langs?

Kind (groep 7) is redelijk slim, we verwachten dat zij qua intelligentie VWO makkelijk aan zou moeten kunnen. Werkt wel regelmatig wat snel en makkelijk/slordig, dus afgelopen jaar niet een rapport met alleen 8-en. Geen punt op zich, als de Cito's (tot nu toe behalve lezen veel of alleen A's) en de Cito-entree straks goed gaan, lijkt me dat geen probleem.

Maar eindrapport groep 6 had ze een 5,5 voor begrijpend lezen. Toch wel wat laag. Zegt dat ze die oefeningen/teksten saai vindt. Het hele jaar blonk ze er al niet in uit (vorig schooljaar overigens nog wel 7,5 of zo), maar nu dus tot een 5,5 afgezakt. Eerder natuurlijk al gezegd dat ze goed moet lezen en dingen moet opzoeken (niet zelf antwoorden verzinnen), maar heeft niet geholpen.

Lijkt me handig om er nu toch iets serieuzer met school over te praten, zodat juf hier wat meer aandacht aan kan geven, zodat begrijpend lezen naar een hoger niveau gaat, dat beter bij intelligentie kind past. Heb begrepen dat het een belangrijk vak is bij bepalen schooladvies en zo.

Kan ik nou vrijdag al naar de juf toestappen (de nieuwe juf), zodat ze meteen vanaf het begin hier naar kan gaan kijken, hoe het komt, hoe ze kind beter hierin kan laten werken? Of is dat echt te vroeg?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Eerst zelf

Het hangt natuurlijk helemaal af van de relatie die je met de juf hebt en hoe dat gaat op school. Ik zou zelf eerst kijken wat je zelf kunt doen. Mijn dochter heeft ook een uitdaging in begrijpend lezen. Tijdens het voorlezen bespraken we de situaties in het boek op een eenvoudige manier. Weet je nog waar het over ging? En waarom ...enzovoort. Ook gaf ik haar een eigen leesboek mee naar school, in overleg met de juf, omdat ze de boeken van de schoolbieb saai vond. En ze mocht Anubis lezen, dus dat schoot op. En laat haar af en toe een stukje uit de krant zien als dat een voor haar interessant onderwerp heeft. Kranten maken koppen, een concreet begin en daarna puntsgewijze aandacht en een conclusie, dus dat is ook handig.

Elise

Elise

22-08-2012 om 09:36

Nee, juist niet zelf

Anne,

Dank voor je reaktie, maar ik wil het juist wel bij school neerleggen.

Ik heb het in het verleden al zelf geprobeerd zonder effect qua cijfers (zoon is nogal eigenwijs, ik wil niet steeds de juf uithangen naar hem toe, werkt niet goed). En het is niet dat hij het niet kan (qua intelligentie/begrip), het probleem ligt dus anders.
Bovendien, ik vind dat school een verantwoordelijkheid heeft, begeleiden ook andere kinderen met spelling of zo als ze daar zwak in zijn. Scholen/juffen kunnen niet alles bij de ouders leggen n.m.m.

Dus de vraag is: school is deze week begonnen, kan ik (in de wetenschap dat ik een probleem van het afgelopen schooljaar nu zo snel mogelijk wil aanpakken) vrijdag al naar de juf toe of is dat toch te vroeg? (maar wanneer dan wel?)

Inge M

Inge M

22-08-2012 om 09:53

Snel naar juf is geen probleem

Jouw vraag gaat immers om aflopende resultaten van afgelopen jaren. Je hebt geen kritiek op deze juf, het is geen gedrag waarbij juf eerst moet wennen aan kind (en andersom. Vrijdag naar de juf lijkt me prima.

Vera*

Vera*

22-08-2012 om 11:00

Tja

Onze ervaring is dat er alleen iets wordt gedaan voor kinderen die uitvallen en opvallen.
Als je zoon gewoon gemiddeld scoort moet je niet veel verwachten van de juf.

Manja

Manja

22-08-2012 om 12:09

Maar

Weer je hoe intelligent je dochter is? Hoe zo denk je dat hij vwo kan doen? Lijkt me toch lastig inschatten. Hij heeft niet allemaal A s en is matig in begrijpend lezen. Dat klinkt niet onmiddelijk als een vwo kimd.
Begrijpend lezen is inderdaad heel belamgrijk voor hwt schooladvies. En het proberen te verbeteren is altijd goed. Maar of ke kind daarmee een vwo kind wordt is maar de vraag.

Jolijt

Jolijt

22-08-2012 om 13:32

Onze rt'er

gebruikt 'Nieuwsbegrip'
http://www.nieuwsbegrip.nl/nieuwsbegrip.htm

Een heel fijne methode waardoor ze ook de opbouw van teksten goed doorkrijgen.
Onze school kende de methode niet, maar kijkt nu of ze misschien ook een lidmaatschap nemen.

Manja

Manja

22-08-2012 om 14:26

Hier ook nieuwsbegrip

Actuele teksten, waardoor het veel leuker wordt om te lezen. Mijn kinderen vonden het in elk geval altijd eem leuk onderdeel. Of je er meer van leert dan van amdere methodes weet ik niet.

Elise

Elise

22-08-2012 om 15:00

Manja - intelligentie...

ik was al bang voor zo'n reaktie. Ik snap dat mensen denken "heb je weer zo'n ouder die het kind slimmer inschat dan het is".

100% zeker weet ik het niet (niet getest op IQ) maar ze is met rekenen op school getest en liep een half jaar voor, ze zit ook in de plus-klas, ze is 'gewoon' slim (zegt/doet slimme dingen, heeft bepaalde interesses, technisch inzicht, diverse juffen/meesters beamen dat ook), ouders hebben beide universitaire studies + postdoctorale vervolgstudies gedaan, oudere brus ook VWO, dus op zich denk ik niet zo gek om te denken dat onze dochter VWO niveau heeft (qua intelligentie)...

Werkhouding kan inderdaad beter, daar zit het hem dus ook in. Ik wil daarom graag dat school daar meer aandacht aangeeft en met haar aan werkt. Omdat ze iets saai vindt en 5,5 halen terwijl ik werkelijk denk dat ze er tenminste een 7 zo niet 8 of hoger voor moet kunnen halen als ze haar best doet... dat zou niet moeten, toch?

Elise

Elise

22-08-2012 om 15:02

Jolijt

Ze werken bij ons juist met Nieuwsbegrip. Maar dochter zegt het saai te vinden want gaat over nieuws dat al geweest is.... . (ook al is het juist behoorlijk actueel, toch niet spannend genoeg voor haar, kennelijk, zucht). Ze moet natuurlijk leren ook dingen goed te doen, ook als ze het niet zo leuk vindt.

lisbeth

lisbeth

22-08-2012 om 15:13

Elise

Op welk niveau doet je dochter nieuwsbegrip? Het fijne is juist dat er op verschillende niveaus gewerkt kan worden. Dus mocht dit niveau voor jouw dochter wat makkelijk zijn kun je vragen of ze eens een paar weken een moeilijkere tekst kan krijgen.

Verder, ik zou gewoon eens kort aan de juf vragen wat zij zinnig vind, nu een gesprek of nog een paar weken wachten.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Manja

Manja

22-08-2012 om 15:48

Waarom bang voor zo'n reactie

Lijkt me toch een heel legitieme vraag hoe je er bij komt dat je een vwo lkind hebt. Want denken dat een kind intelligent is, zegt niet zoveel.ik snap nu na je uitleg wel beter waarom je dat denkt. Maar uit je eerst posting was dat natuurlijk helemaal niet duideijk.
E dan nog: universitair geachoolde ouders kunnen ook best een havokind voortbrengen.
Een 5,5 is natuurlijk zeer matig, ik zou het overigens belangrijkr vinden wat de citoscore van begrijpend lezen was. Als dat een A of B was zou ik me geem zorgen maken. Wel bij een C of lager, want dan wordt een vwo adves wel onwaarschijnlijk als ze dat ook op de eindcito en in groep 8 presteert.

Serwe

Serwe

22-08-2012 om 16:19

Doorzetten leren

Ze zal toch ook moeten leren om saai werk te doen en door te zetten. Je komt altijd saaie aspecten tegen in elk beroep wat je zal uitvoeren en ook op de middelbare school en universiteit zal je vaak met 'saaie' dingen te maken hebben. Ze zal dus ook moeten leren zich in te zetten voor minder interessante dingen. Dat zou ik eerlijk met haar bespreken.

Daarnaast kan je natuurlijk ook wel contact met de school opnemen maar ze zal op school toch moeten laten zien dat ze het echt kan.

Tinus_p

Tinus_p

22-08-2012 om 16:37

Saai

Serwe:
"Ze zal toch ook moeten leren om saai werk te doen en door te zetten."
1. Is dat zo, dat ze dat moet leren?
2. Leert ze dat dan op deze manier?

Serwe

Serwe

22-08-2012 om 16:59

Tinus

1. ja, ik vind van wel. Niet alles is nou eenmaal even spannend. In elke baan heb je ook wel eens minder interessante dingen en die moeten dan toch gedaan worden. Mijn kinderen klagen ook wel eens dat bepaalde dingen saai zijn maar toch zullen die soms moeten gebeuren.

2. Dat weet ik niet, dat zal van het kind afhangen. Mijn ouders waren heel streng met dat soort dingen. Je deed gewoon je best en verder geen gezeur. Voor de meeste kinderen werkte die houding prima maar voor een broertje was een andere houding (meer begrip en meedenken) waarschijnlijk beter geweest. Denk ik achteraf, zeker weten doe ik het niet.

Jolijt

Jolijt

22-08-2012 om 16:59

Elise

Da's jammer, hoewel het wel voor de school pleit dat ze de methode in ieder geval kennen. Bij ons pakken ze gewoon een tekst en daarin zitten dan vaak minder handig verpakte leermomenten.
Een nivo hoger lijkt me wel een goed idee.

Voor het 'weer zo'n ouder' weet ik ook een oplossing, zei het niet zo'n fraaie. Sinds een van onze kinderen een leerprobleem blijkt te hebben worden we meer op ons woord geloofd. Als je een kind hebt dat niet meekomt spreek je kennelijk wel de waarheid

Overigens is de 5,5 misschien juist wel reden om te testen (voor haarzelf) of nog extra de vinger aan de pols te houden. Onze oudste (getest 150+, bijna 18, TWVO, gaat geneeskunde doen dit jaar) heeft het hele VWO voor de meest idiote dingen lagere cijfers dan verwacht gehaald. Met name voor proefwerken die voor de meesten cijferverhogend werkten.
Bij de centrale examens had ze ineens wel hoge cijfers omdat ze (haar woorden) niet naar die lullige feitjes vroegen, maar het begrip van het grote geheel. Vaak heeft ze gezegd dat ze die andere dingen niet kon leren en eigenlijk gooiden wij het vaak op niet willen, maar achteraf denk ik toch dat het ook wel een bepaald onvermogen is. Het moet aan elkaar zitten om het te onthouden, met kleine dingen zit ze zo 'vol'.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

22-08-2012 om 20:36

'slimme kinderen probleem'

Onze oudste zoon ging in groep 7 ook achteruit met begrijpend lezen. De leerkracht reageerde wat laconiek 'ach, de rest gaat toch wel goed?'. Klopt: op de entreetoets had hij bijvoorbeeld een percentiel van 99 voor wiskunde. Op begrijpend lezen geloof ik 30. Wij vonden dat juist wel een reden tot zorg.
Extra aandacht ging er niet komen. School wilde de beperkte capaciteit niet inzetten voor een slim kind dat het VWO dreigt mis te lopen. Snap ik ergens ook wel. Wij hebben toen een externe RT'er gezocht, en hij constateerde dat zoon totaal geen lees-strategieën beheerste. "Een typisch slimme kinderen probleem", aldus de RT'er. In de lagere klassen ligt bij begrijpend lezen de focus op het halen van feiten uit de tekst. In de bovenbouw gaat het om het kunnen leggen van verbanden, om de boodschap die niet letterlijk staat beschreven en het kunnen samenvatten. Daarbij ging het mis bij zoon. Op school waren de strategieën allemaal wel eens langs gekomen, maar hij had er nooit wat mee gedaan. En een slim kind komt daar best lang mee weg. De RT'er heeft hem die strategieën alsnog aangeleerd.
(zoon zit inmiddels in 4 gymnasium)

mama van twee

mama van twee

22-08-2012 om 20:44

Samen teksten doornemen

Onze zoon heeft dit ook gehad. Hele goede cijfers voor alle vakken, behalve begrijpend lezen. Vond het ook saai. Ik heb ook wel vaker met hem boeken gelezen en hem vragen hierover gesteld e.d. en dat ging/deed hij altijd goed, maar bij de begrijpend lezen teksten op school (hier gebruiken ze ook Nieuwsbegrip) ging het op de een of andere manier toch niet goed.
Afgelopen jaar (toen zat hij in groep 7) hebben wij, in overleg met zijn meester, een aantal teksten mee naar huis gekregen om ze samen eens te maken.
En toen bleek dat hij de teksten heel goed begreep, alleen lang niet altijd begreep wat de bedoeling van de vraag was. Bijv. bij een tekst over aardappels, stond in de tekst een aantal soorten vermeld. Een van de vragen was: Is ..... (weet de naam even niet meer) een soort aardappel. Antwoord moest ja zijn, maar zoon dacht dus bij dit soort vragen dat die zin dus letterlijk in de tekst moest staan, wat dus niet het geval is. Of bij tamelijk makkelijke vragen had hij het gevoel: dit is zo makkelijk dat moet toch eigenlijk niet zo kunnen zo makkelijk dus dan zal het wel fout zijn. Hij gaf dan een ander antwoord waarvan hij eigenlijk wist dat het niet goed was, maar ja, ze zullen de vragen toch wel niet zo gemakkelijk maken, mama? Ja zoon, soms maken ze de vragen wel zo gemakkelijk.
Nadat we hem dat allemaal uitgelegd hadden (en dat het beantwoorden van vragen bij teksten geen wedstrijd was en dat je niet als 1e klaar hoeft te zijn) heeft hij zich in de 2e helft van het jaar flink verbeterd. Hopelijk houdt hij de stijgende lijn vast dit schooljaar.

Wat ik dus eigenlijk wil vragen met dit verhaal: Heb je al eens teksten en vragen zoals ze die op school gebruiken met haar gemaakt en naar de vragen gekeken op de manier waarop zij ze bekijkt? Misschien zit het probleem niet in het niet begrijpen van de teksten, maar in het niet begrijpen van de vragen of te diep doordenken op de vragen. (Volgens meester van zoon kwam dit wel eens vaker voor bij kinderen die behoorlijk slim waren).

Vic

Vic

22-08-2012 om 21:20

Begrijpend lezen

Ik heb me erover verbaasd dat er überhaupt kinderen zijn die chocola kunnen maken van de begrijpend lezen toetsen in de bovenbouw. Ik heb er zelf een gemaakt en je moet soms echt raden wat het antwoord is. Bijvoorbeeld een vraag als 'Wat wil de schrijver bereiken met deze tekst?'. Dat kon dan wat mij betreft zowel informeren, zijn hart luchten of een betoog houden zijn.

Elise

Elise

25-08-2012 om 20:53

Jolijt

Bedankt voor je reaktie. Wat jij beschrijft zou zomaar bij dochter kunnen gebeuren. Wil dat voorkomen en m.n. voorkomen dat ze niet naar het VWO kan terwijl ze naar onze mening (en van anderen) een echt VWO kind is door slechte score op begrijpend lezen.

Elise

Elise

25-08-2012 om 20:55

Lisbeth

Goed idee, hoewel ik niet weet of een hoger niveau Nieuwsbegrip beter werkt. Maar ik houd het in gedachten dat ze ook daarmee wellicht kunnen experimenteren, kan het met in elk geval juf bespreken als optie.

Elise

Elise

25-08-2012 om 20:58

Ijsvogeltje

Dank voor je reaktie. Herkenbaar wat scores betreft (nou ja, ligt ook nogal uit elkaar bij onze dochter).

Ik hou ook jullie weg (RT-er, evt. externe) in gedachten om dochter de goede lees-strategieën bij te brengen als het met de juf zelf niet lukt.

Elise

Elise

25-08-2012 om 21:02

Mama van twee

Ook bedankt voor jouw reaktie. Wellicht dat dat bij dochter ook speelt, hoewel het ook kan zijn dat ze zich er te gemakkelijk vanaf maakt en vragen die ze moet opzoeken niet opzoekt en uit haar hoofd beantwoord.
Dat moeten we (juf en wij) iets beter uitzoeken en met dochter bespreken. Ik weet alleen niet of ik de aangewezen persoon ben, omdat dochter mij vaak te veel juffig vindt doen. Vandaar dat ik hoop dat je de juf er in wil duiken en met haar wil bespreken. Ik denk dat dat beter werkt.
Maar in elk geval hele goede tip, want het zou ook zomaar wel van toepassing kunnen zijn bij ons.
En de analyse moet sowieso gemaakt worden, waar het nou door komt dat ze zo matig scoort.

Elise

Elise

25-08-2012 om 21:04

Je schrijft "Ik vind het wel grappig dat er zoveel mensen altijd maar roepen dat ze niet zelf thuis hun kind kunnen begeleiden..."

Zie mij vorige reaktie aan ijsvogeltje. Niet zozeer dat ik het niet wil, maar omdat ik denk dat het bij dochter beter werkt als iemand anders "juffige" dingen met haar doet. En het gaat er uiteindelijk om dat ze dingen oppikt. Maar als juf het niet wil (of geen tijd ervoor heeft), en ze de RT'er er niet voor willen inschakelen, tja, dan misschien toch zelf proberen...

Elise

Elise

25-08-2012 om 21:05

Vic

Haha, zo herkenbaar jouw reaktie. Ik had met oudste ook geoefend voor de Cito entree en werd ook helemaal wanhopig van die begrijpend lezen oefeningen. Oudste deed het steeds fout, maar ik snapte er ook de ballen van. Ik heb later gehoord, dat bij de cito entree die oudste uiteindelijk maakte dat soort vragen er gelukkig niet bijzaten. Misschien waren ze er zelf achter gekomen dat die niet helemaal helder waren?

Elise

Elise

27-08-2012 om 21:40

P- huh?

Waar wil je naar toe?

Waarom reageer je zo?

Overigens, ik kan (financieel gezien) wel iemand inhuren om elke dag huiswerk met dochter te maken, maar dat wil ik helemaal niet! En daar gaat het ook helemaal niet om.

Ik doe heel veel (schoolwerk) met mijn kind, met alle liefde (juist omdat ik zo'n juffig type ben), maar daarom kan ik toch wel denken dat het voor dit onderdeel misschien handiger is als (ook) de juf het aanpakt i.p.v. dat (alleen) ik erachterheen ga?
Bovendien ik heb toch al uitgelegd dat ik er met dochter al eerder aan gewerkt heb zonder succes?

*bella*

*bella*

28-08-2012 om 09:16

Moeten

P heeft het erover dat als iets moet. En dat lijkt me juist het punt hier, het lijkt me helemaal niet te moeten. Ik kan me iig heel goed voorstellen dat school dit niet ziet als iets waar ze perse iets mee moeten. Wil natuurlijk niet zeggen dat je niet kunt proberen school aan het werk te zetten, maar ik zou er niet teveel van verwachten en als je hogere ambities hebt met je kind lekker zelf (al dan niet uitbesteed) aan de slag gaan. Het is hoe dan ook een luxe probleem, er wordt nu eenmaal uit veel kinderen niet 'gehaald wat erin zit' op school. Ik zou zelf proberen te achterhalen wat het probleem nu precies is. (Hoewel ik zelf wel blij ben dat ik het niet hoefde, dat mijn kinderen, ondanks hun slimheid, toch goed scoorden met begrijpend lezen, het lijkt me iid geen pretje...)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.