Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
zwartepietje

zwartepietje

04-12-2009 om 20:34

Hoe ver fietsen naar vo?

Hoe ver fietsen jullie kinderen en hoe bevalt dit?
Wat is te ver en wat is goed te doen? En wat bij extreem slecht weer?
Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ijsvogeltje

ijsvogeltje

04-12-2009 om 20:53

6 km

Mijn brugklasser moet ongeveer 6 km fietsen. Hij doet daar 20-30 minuten over (met een groepje, dat gaat dus niet zo snel). Slecht weer schrikt hem totaal NIET af. Dit in tegenstelling tot zijn twee vrienden, die de afgelopen weken ook nog wel eens met de auto zijn gebracht. Ze bellen dan netjes of hij mee wil rijden (heeft hij vorige week ook gedaan), maar vanochtend bedankte hij echt voor de eer ('watjes!'). Hij zou eventueel ook met de bus kunnen, maar hij vindt dat dus maar onzin. Ik vind hem dus wel stoer!

Kaaskopje

Kaaskopje

04-12-2009 om 21:15

Ikzelf

Ik moest vanaf mijn 9de gemiddeld 5 km fietsen en dat was prima te doen. Bij tegenwind en regen is 5 km net zo vervelend als 1 km moet je maar denken.

3kids mam

3kids mam

04-12-2009 om 21:23

Hier

Bij ons in het dorp moeten alle kinderen zo'n half uur fietsen. Prima te doen en alleen bij heel slecht weer wordt de trein of buurtbus gepakt.

zwartepietje

zwartepietje

04-12-2009 om 21:53

Wat is max?

Is 11 km goed te doen voor een brugklasser (jongen)?

'vroeger'

bij mij op de middelbare school zaten 2 kinderen die 35 km (!!!) moesten fietsen, enkele reis. Met slecht weer kwamen ze met de auto, konden ze met iemand meerijden. Ouders brachten niet, en dat vond niemand raar toen.

Verder waren er veel kinderen die 7 km moesten fietsen en een andere groep die 12 km moest fietsen. Bij slecht weer bus.

Ik woonde 10 min van school gelukkig (en kwam altijd te laat, itt de kinderen die zo ver moesten fietsen)

Nee hoor

11 km is geen probleem.
Hier dagelijks 12 heen 12 terug. Wel altijd in een groepje,want iedereen gaat die kant op. Ze gaan nooit met de bus, want die is er niet op de goede tijden.
In de afgelopen anderhalf jaar heb ik mijn dochter 1 keer gehaald, omdat ze met een westenwindkracht 10 langs een kanaal moet waar de afgelopen jaren bijna elk jaar wel een kind in beland met harde westenwind.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

04-12-2009 om 22:41

Lijkt mij goed te doen

11 km lijkt mij goed te doen hoor, volgens mij zijn er massa's kinderen die dat doen. Ik fiets zelf 25 km enkele reis naar mijn werk (maar pak bij slecht weer wel de bus).

Astrid

Astrid

04-12-2009 om 23:22

Ik schrik echt van de afstanden!

Ik vind dit echt verschrikkelijke afstanden als stadsmens! Zoon zit op VO op 1,5 km afstand en dat is mooi te doen. Alle VO scholen zitten hier op max. 3 km afstand van ons huis. Zelf zat ik vroeger op een km van 2,5 a 3 km. op school. Mijn werk ik op 3,5 km afstand en dat vind ik ook meer dan genoeg. Als je in de stad woont en alles is bereikbaar in max. 4 a 5 km. ben je niet veel gewend en kan je je totaal geen voorstelling van maken dat kinderen (of volwassenen) zolang moeten fietsen ergens naar toe.

Er zijn kinderen van de oude basisschool van zoon ie voor een VO school in een andere plaats gekozen hebben en zij fietsen er 12 km over. Hele goede school, met perfecte aansluiting op onze basisschool, maar ik vind het echt te ver. We zijn geeneens wezen kijken. Er zijn ook al 2 kinderen daar van school af, alleen om de afstand die tegen viel.

Succes iedereen met fietsen. Ik heb echt medelijden. Zeker met het tijdstip waarop ze moeten vertrekken.

Tirza G.

Tirza G.

04-12-2009 om 23:44

20-25 km

Dat is hier wel gebruikelijk. Zowel de (oud)school van dochter als de school van zoon hebben een regio-functie. Er zijn natuurlijk altijd kinderen die er met drie keer vallen zijn (zoals mijn dochter) en er zijn er zoals mijn zoon, 25 km enkele reis mét een brug er tussen die eigenlijk niet te befietsen is. Dus die gaat altijd met de bus, ook geen onverdeeld genoegen

Tirza

Astrid

Grappig dat je dat zo ervaart!

Ik vind het ook altijd komisch als de politiek weer eens een hogere leeftijd wil voor brommerrijden. Dat is dan een idee om in de stad overlast te minderen. En het grootste protest komt dan uit de landelijke gebieden...

De wereld is groter dan Amsterdam.

Ook 12

Hier moet oudste ook 12 km fietsen. School heeft wel een depandanche hier vlak bij waar ze de eerste 2 jaar kon doen (klas 1+2 dus). Er zijn hier wel andere scholen dichterbij, maar dochter wilde zelf per se naar deze school en heeft daar geen spijt van. Zelfs niet met het fietsen erbij.
Ze fietst in pricipe elke dag. Een 45 minuten, of met flinke tegenwind een uurtje maximaal.
Als het erg rotweer is kan ze met de trein (stopt op tijd dus dat kan prima). Kou deert haar niet. Alleen vorige week (met die storm) heb ik d'r met de trein laten gaan...ook omdat ze snot en snot verkouden was en in behoorlijke hoetsbuien uitbrak. En dan zo hoesttend nog met zulke wind en regen te moeten fietsen....
groeten albana

Astrid

Goh, ik mag dan wel een plattelander zijn, maar jouw reactie komt me toch wat wereldvreemd voor. Ik neem aan dat je toch wel eens verder kijkt dan je eigen stad?
Er fietsen de wereld kinderen in NL een behoorlijke afstand tot hun middelbare school. En daar hoef je geen medelijden mee te hebben. Ze blijven er gezond bij. En inderdaad, mijn dochter gaat vroeg, om 10 over , de deur uit omdat ze om vijf voor acht in school moet zijn. Eerst wachten op de dam tot haar groepje er is, en dan met zijn allen 12 km op de fiets. Ze doen er een half uur over, bij harde wind tegen soms iets langer. Maar klagen doen ze nooit.

10 over 7

10 over 7 bedoel ik natuurlijk

Maylise

Maylise

05-12-2009 om 13:28

3 km

Mijn zoon van 16 fietst elke dag naar school. Het is ongeveer 3 km dus dat is best te doen. Hij kan ook met de bus (stopt op 5 minuten lopen van ons huis en gaat vrij frequent) maar hij vind de vrijheid die je met de fiets hebt fijner. Bovendien vind hij fietsen oprecht fijn. Hij wil ook geen brommer bijvoorbeeld.

Dochter van 13 zit op een school die iets verder weg is (4 à 5 km misschien) maar zij is geen fietser.Zij gaat elke dag met de bus. Ze kan dan kiezen of 1x overstappen of het laatste stukje lopen (ongeveer 10 minuten). Meestal loopt ze het laatste stukje. In totaal is ze wel ongeveer 40 minuten onderweg. Ze zou met de fiets denk ik even lang onderweg zijn als ze nu is hoewel ze vrij sloom fietst. Ze vindt met de bus echter fijner.

Maylise

Hier

Dochter fietst 5 a 6 km naar school. Haar conditie is sinds zij naar school firtst aanzienlijk verbeterd, zij doet nl. niet aan een sport. Ik hoor haar niet klagen.
Ik moest zelf vroeger 7 a 8 km fietsen. Ik heb dat nooit (oke, heel af en toe met zware tegenwind, regen etc) erg gevonden of zo. Ik ben in een strenge winter 2 keer met de bus geweest maar daar ben ik daarna mee gestopt, ik ging liever met de fiets. Ik vond het veels te lastig en te lang duren mrt de bus.

Maar maylise

Zelfs als je langzaam fietst is 5 km binnen een half uur met gemak te fietsen! Dan ben je nog 10 minuten eerder thuis als dat ze met de bus gaat. Mijn dochter, echt een klein fijn meisje, fiets in een half uur 12 km naar school. De vrijheid die je hebt op de fiets is zo veel groter dan als je met de bus gaat.
Misschien moet ze het gewoon een keer proberen. Gaan er niet meer kinderen die kant op?

Astrid

Astrid

05-12-2009 om 14:35

An-ka

Ik woon niet in Amsterdam hoor! Gewoon in een middelgrote stad (100.000 inwoners) in de Randstad en de afstanden zijn hier gewoon niet ver. Alles is hier heel dicht op elkaar gebouwd. Als je het niet gewend bent om ver te fietsen, dan vind je iets al gauw ver. Ik ben gewoon verwend.

Natuurlijk weet ik wel dat er kinderen zijn die heel veel km. moeten fietsen, maar ik blijf het zielig vinden. Gelukkig weten ze zelf niet beter en vinden ze zich zelf niet zielig. Ons kan je weer zielig vinden omdat we opeengepropt in een stad wonen.

Yta Chalne

Yta Chalne

05-12-2009 om 14:40

Fietsen

Hier is school ongeveer 3km fietsen. Met de bus zijn ze daar in ruim drie kwartier. Er wordt dus op de fiets gegaan. Op de school (met regiofunctie) zitten zelfs jongeren die 26 km moeten fietsen. Dat lijkt me érg overdreven, ik zou dan geloof ik gaan verhuizen.

Maylise

Maylise

05-12-2009 om 17:03

Mach

Hieruit blijkt we hoe vaak ik fiets Ik heb geen idee hoe lang een gemiddelde fietser over 5 km doet. Mijn zoon fiets heel vlug dus die is inderdaad binnen een kwartier of zo op school.

Ik zal het dochter eens voorstellen. Dat andere meisje dat hier in de buurt woont gaat ook met de bus. Misschien dat ze van de lente als het mooi weer is een keer met de fiets willen. Ik zie dochter me al vol afschuw aankijken als ik voorstel om door de regen te gaan fietsen Ze is best wel een watje wat dat betreft.

Maylise

zwartepietje

zwartepietje

05-12-2009 om 17:58

Twijfel

Wij twijfelen tussen een VO school op 6,5 km afstand en een school waarvan de onderbouw op 11 km afstand zit en de bovenbouw op 13 km afstand. Hoeveel belang moet je aan afstand hechten of moet je de kwaliteit van de school de doorslag laten geven?

Zwartepietje

Ik vind 13 km een prima fietsafstand. Ik heb eerder niet op Astrid gereageerd, maar ik vind 10 km een heel normale afstand om ergens te komen, ook al woon in een Randstadstad. Naar de andere kant van de stad, of naar mijn tante in een dorp naast de stad, of naar de megaVinex die zogenaamd nog bij onze stad hoort . Dus als jouw kind gemiddeld 12 km (half uur doorfietsen) aflegt lijkt me dat prima.

Ik zou 12 km dus niet veel vinden, maar ik weet niet hoe groot het verschil is tussen de scholen. Wat dat betreft kunnen wij natuurlijk niets zeggen.

Uit mijn persoonlijke ervaring vond ik het omslagpunt liggen bij 25 km. Dan ben je langer dan een uur onderweg en dat vond ik fors. Dan gaat fietsen ook concentratie en energie kosten. Je let toch op de weg.

Een half uurtje uitwaaien daarentegen is prima, en ook echt goed voor de conditie. Tegelijk niet zo lang dat je tijd kwijt raakt die je nuttig zou besteden. Hooguit een kwartiertje puberhangen dat je kwijtraakt - lijkt me te overzien.

tonny

tonny

05-12-2009 om 20:33

Fietsen is totaal niet zielig

het is even lekker bewegen in de buitenlucht, even in actie na al dat hangen en stilzitten.

En regenen - joh als je de dagen telt waarop een regenpak echt onmisbaar is, zul je zien dat het enorm meevalt.

Een alternatief met OV is zinvol, maar in de praktijk hebben mijn kinderen er niet vaak gebruik van gemaakt: fietsen gaat vlotter, geen wachttijden, directer route.

Tonny
(kinderen fietsten 9 km heen, 9 terug; ik zelf destijds ook, heb ik zonet uitgevogeld)

tonny

tonny

05-12-2009 om 20:35

Trouwens

ik vind OV veel zieliger: al die volle bedompte bussen en metro's rond spitstijden. Brrr. Nog smerig ook.

Nee, van mij mogen ze zelfs de OV-kaart voor studenten wat inkrimpen tot 'vanaf een met de fiets goed bereikbare plaats'. Nu komen OV-kaarthouders in de praktijk niet veel meer aan het dagelijkse bewegen toe, tenzij ze ijverig sporten.

tonny

Ook in randstad hoor!

Ik ken hier ook meerdere kinderen die gewoon in de Randstad, afstanden van 15, 19 of meer kilometers moeten fietsen om op de school die bij ze past te komen.

Fietsen is DE manier voor pubers om aan hun hoognodige lichaamsbeweging te komen.

Rosalinde

Rosalinde

06-12-2009 om 13:08

Hier

Hier fietst zoon ongeveer 8 km naar school.Er zijn wel scholen dichterbij,maar wij (en zoon)vonden deze school meer geschikt.We hebben er nog geen moment spijt van gehad,hij is liever lui dan moe,maar fietst zonder probleem naar school en terug.Is alleen maar goed voor hem.
Nadeel is dat hij alleen fiets,omdat niemand anders hiervandaan gaat.Alleen met storm brengen en halen we,hij mag ook met de bus,maar de aansluiting is erg slecht.

Starry Night

Starry Night

06-12-2009 om 15:15

9 km hier

En ook zonder morren. Ze vindt het zelfs wel lekker om haar schooldag met een fietstocht af te sluiten, zegt ze Ze zit op geen enkele sport (geen sportief type), dus geze lichaamsbeweging is top!
Als het noodweer is mag ze met de bus van ons. Dan moet ze trouwens twee keer een kwartier wandelen

Brianna F

Brianna F

06-12-2009 om 15:20

8 km

Bij stortregens en storm en/of hevige sneeuwval mag ze met de bus, maar dan nog gaat ze doorgaans op de fiets.
omdat iedereen eigenlijk met de fiets gaat en ze niet in haar uppie met de bus wil. Hoewel bij erge sneeuw en een niet gestrooid fietspad het meer lopen wordt dan fietsen.

Starry Night

Starry Night

06-12-2009 om 15:26

Overigens...

... fiets mijn dochter helemaal in haar uppie, omdat ze de enige uit ons dorp is die naar deze school gaat. Dat vind ik wel tamelijk stoer van haar. (hoewel ik ooit hetzelfde deed en dat was 12 km

Hier...

...was de 'dichtstbij' optie een km of 7, en het alternatief 19 kilometer (beide enkele reis)

Zoon fietst dus nu door weer en wind 7 km heen, en 7 km terug, en waarschijnlijk doordat zowel hij als ik weten wat het alternatief is vinden we dat allebei een eitje.

Hij is in 15-20 min op school.

Ik kan me werkelijk niks voorstellen bij de bus pakken voor 4 kilometer, en er dan 40 minuten over doen, zoals iemand hier schreef...

Ingrid

Vic

Vic

07-12-2009 om 09:58

Valt mee

In het dorp hebben we alleen maar VMBO, maar er zijn ook middelbare scholen op 4,5 en 8 km fietsen. Ik had er nog niet bij stil gestaan, maar dit is een uitgelezen kans om mijn onsportieve dochter aan het bewegen te krijgen. Ik ben benieuwd of ze de fietsafstand gaat laten meewegen in haar keuze (over anderhalf jaar).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.