zwartepietje
04-12-2009 om 20:34
Hoe ver fietsen naar vo?
Hoe ver fietsen jullie kinderen en hoe bevalt dit?
Wat is te ver en wat is goed te doen? En wat bij extreem slecht weer?
Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Silone
07-12-2009 om 11:43
Zwarte pietje
Hoe ver fietsen jullie kinderen en hoe bevalt dit?
*2 minuten, bevalt prima.
Wat is te ver en wat is goed te doen?
* dit is goed te doen
En wat bij extreem slecht weer?
* extreem snel fietsen dan kun je precies tussen de druppen door droog overkomen.

Irma2
07-12-2009 om 11:47
Astrid
Je vind 3,5 km fietsen al mer dan genoeg? dat is pas echt triest. Dat is echt een kippeneindje. Ik schrik juist van mensen die dat ver vinden, en die voor alles wat verder is dan 5 km de auto nemen! Ik ga weleens naar een vriendin om de koffie 10 km verderop, geen punt hoor even op en neer met de fiets.

Tirza G.
07-12-2009 om 11:57
Astrid
Je vindt dat fietsen "zielig"? Nou, dan ga je nog lachen op het VO Daar is nog wel meer zielig te vinden. Het fietsen is een príma beweging voor de notoire bankhangers en het maakt hun hoofd lekker leeg. Zoon bust 25 km enkele reis en is poepgaar als hij thuiskomt, na die vieze, volle, klamme bus.
Tirza

Chippie
07-12-2009 om 13:00
Omslagpunt
Mijn omslagpunt zou liggen bij drie kwartier fietsen. Een half uur is lekker en prima te doen. Een uur is met name voor brugklasleerlingen best wel pittig, het kost dan veel lichamelijke energie en tijd die ook anders besteed kan worden.
Maar soms is er geen andere oplossing. Verhuizen voor vier jaar? Met de bus doe je er slechts zelden minder lang qua tijd over.

Tihama
07-12-2009 om 13:17
Verhuizen
Ik ben opgegroeid in een dorpje. Ik moest 15 km enkele reis fietsen. Net zoals de zoon van mijn broer nu.
Toen mijn man en ik onze woonplaats uitzochten, was dit een van de argumenten. Ik wilde per se in een stad wonen. Een stad met keuzen. Mijn man is ook opgegroeid in een dorp, maar dan eentje die tegen een stad aangeplakt zat.
Het fietsen naar school was eigenlijk niet het echte probleem. Ik had destijds een prima conditie
Maar ik kreeg vriendinnen in de stad waar ik op school zat. En die woonden ver weg. Na school blijven hangen kon alleen in de zomer: in de winter was het te eng en te donker om terug te fietsen. Voor een puber ontstaat veel van het sociale leven via school. En dan ben je dus altijd op afstand. Mijn beste vriendin woonde overigens ook 15 km van school. En 20 km van mij vandaan. Dwars door de polder. Als er een feestje was van school dan moesten we moeilijke dingen regelen met vervoer. Of blijven slapen.
Ik was dolgelukkig toen ik mijn rijbewijs haalde. Ik denk ook altijd dat stedelingen niet begrijpen hoe noodzakelijk een auto is voor een dorpeling.
Mijn neefje wordt nu een keer in de week opgehaald door opa, omdat hij die dag anders pas om 18 uur thuis zou zijn na een uur fietsen alleen, in het duister, over de dijk zonder apart fietspad met druk autoverkeer.
Maar goed, mijn broer wil het dorp niet uit en ik wist niet hoe snel ik moest ontsnappen.
Tihama

Irma2
07-12-2009 om 13:26
Cobi (ot)
Ja Cobi ik weet het. Hier in het dorp is alles aan te lopen, maar blijkbaar moeten veel mensen met de auto naar de brievenbus, het zwembad, de school etc, ik vind het echt diep triest. (als ik hard fiets ben ik in 7 minuten om het hele dorp heen) Mensen die als het 3 druppels regent hun kinderen met de auto afzetten, die wonen dan 3 straten verderop, mijn broek zakt er van af echt waar. En ze vinden het zelf nog grappig ook. Ze kijken je aan alsof je gek bent als je op de fiets naar de stad gaat en je auto staat gewoon voor de deur, dan zeggen ze huh?

Mach
07-12-2009 om 13:44
Regen
Mijn dochter en vriendin hadden het vrijdag over een klasgenootje dat op een kilometer afstand van school woonde. Het kind (13 jaar) werd gebracht omdat het regende.
En dat terwijl mijn dochter en vriendin 12 door de regen naar school waren gefietst. EN eigenlijk nauwelijks nat waren, zo hard regende het nou ook weer niet. Ze kijken wel een beejte meewarig naar zo'n "watje".

Bastet
07-12-2009 om 15:27
Sigaretten
Mijn buuv pakt de auto om sigaretten te halen...de benzinepomp is denk ik 150 mtr. hiervandaan...
bastet

Yta Chalne
07-12-2009 om 15:49
Verhuizen
Persoonlijk vind ik het helemaal geen punt om te verhuizen als elke VO school twintig of meer km ver weg is. Met meerdere kinderen bestrijkt de periode ook echt veel meer dan vier jaar: zo hebben wij ongeveer nog tot 2023 kinderen op het VO, terwijl oudste er alweer bijna af is. Ik vind de situatie dat ma/pa 's ochtends met de auto vijf km. verderop naar hun werk gaan en de kinderen 20 km moeten fietsen veel aparter bijvoorbeeld. Overigens lijkt wonen in een dorp me helemaal niks aan, dus hebben we die discussie hier nooit gehad

Mach
07-12-2009 om 17:02
Yta
Ik vind 5 km met de auto naar het werk ook onzin. Tenzij je tijdens het werk je auto nodig hebt.
Als je gewoon die 5 km heen en weer dagelijks fietst hoef je ook niet 's avonds ( met de auto) naar de sportschool om je conditie op peil te houden

Tirza G.
07-12-2009 om 19:43
Bastet (ot)
Ja maar ja, zonder auto bij een benzinestation aankomen staat zo raar.
Tirza

Tijgeroog
07-12-2009 om 20:57
10 km
Zelf fietste ik vroeger 10 km naar school, half uur fietsen. Meestal was dat goed te doen, we fietsten vaak met een groepje en dat was wel gezellig. Maar ook alleen vond ik het geen probleem. Het went ook, je weet al snel niet beter. Als het regende fietste ik meestal, alleen als het stormde werd ik 's ochtends gebracht (school was bij het werk van m'n vader in de buurt) en met de bus terug. De busverbinding was goed te doen, dat was wel fijn (stopte voor huis (tegenwoordig niet meer) en voor school, maar ging maar 1 keer per uur, dus soms lang wachten)
Toen ik 16 was kwam er een brommer, om zelfstandig te kunnen gaan sporten (13 km, 2 avonden in de week, dus in het donker naar huis, alleen, dat mocht niet van m'n ouders) Die heb ik bijna nooit gebruikt om naar school te gaan (tot grote verbazing van sommige klasgenoten), eigenlijk alleen na 6 weken met m'n been in het gips en een tijd toen ik om 4 uur uit was en om 6 uur weer op het sportveld moest staan, zodat ik nog een beetje tijd om bv te eten had.
Het enige lastige was inderdaad met vriendinnen enzo. Vriendinnen gingen niet snel mee naar mijn huis, want die wilden niet terug fietsen. M'n vriendje woonde 10 km de andere kant op, dat was ook lastig. Toen heb ik de brommer ook veel gebruikt.

Irma2
07-12-2009 om 23:54
Yta (ot)
Wat is er mis met een dorp? wij hebben GEEN files, weinig uitlaatgassen. We hebben op het dorp hier : een tennisbaan, een openluchtzwembad, een fitnesscentrum, winkels, park, strand! een verbinding van 5 busminuten of 15 fietsminuten naar een grotere stad. Veel natuur, weinig snelwegen (walcheren) Is dat zo erg dan? en 5 km fietsen naar het Vo dus.

Bastet
08-12-2009 om 07:32
Tirza (ot)
Ahaaa,dus als mijn dochter met 10 ct een snoepje gaat kopen bij de pomp,moet ik haar voortaan brengen dus?
Bastet

Yta Chalne
08-12-2009 om 09:16
Irma
Er is niks mis met waar jij of wie dan ook woont. Ik hou alleen veel meer van steden. Kan gebeuren toch?

Trix
08-12-2009 om 10:13
15 kilometer
Ik zou het verhaal van Tihama kunnen naschrijven. Ook ik ben opgegroeid in een klein dorpje met alleen een MAVO als VO-school. Daar was mijn schooladvies iets te hoog voor en dus mocht ik elke dag 15 km heen en 15 km terugfietsen. Ik had het er graag voor over, mocht als het écht koud was, zoals in die 2 winters toen de Elfstedentochten gehouden zijn, met de bus. Maar met de bus deed je er net zo lang over en bah, wat was (en is)het daar altijd vies...
Het verhaal van de sociale contacten is ook zeer herkenbaar, wij konden niet altijd naar alle schoolfeesten. Konden niet uren bij vriendinnetjes blijven hangen, want we moesten nog naar huis fietsen langs een lang, lang, lang kanaal... En dat doe je niet graag in de schemering.
Maar 15 kilometer is prima in een uur te fietsen, en zou voor mij ook een soort grens zijn voor mijn kinderen. Ware het niet dat wij bij de keuze van onze huidige woonplaats zeker rekening hebben gehouden met het aanbod van scholen en dus de grootte van de stad. Geen dorp meer voor mij, never!!!
Want ook iets om rekening mee te houden, van al dat gefiets heb ik echt turbokuiten gekregen en pas geen enkele laars...

Pien
08-12-2009 om 15:42
Idem trix
Zelfde verhaal als Trix, alleen moesten wij 22 km fietsen. In de winter met de bus, maar uiteindelijk zelfde reistijd.
Goed je deed het gewoon net als de rest van het dorp, maar wat een tijd en energie is daar in gaan zitten. We vertrokken om 7.10 om om 8.30 in de les te zitten (telefoonboom bij eerste uur uitval werkt dus ook niet met die vertrektijden). En tot 16.00 les betekende om 17.15 thuis.
Bij de keuze van een nieuwe woonplaats was het voor mij duidelijk; voldoende middelbaar onderwijs in de woonplaats. Dochter fietst nu in 10 minuten naar school.
Haha ik pas ook niet standaard in alle laarzen, fietskuiten? wie weet. Het was bij tijden ook wel heel gezellig hoor dat fietsen, in de zomer onderweg ijsje/blikjes/zak toffees kopen. Maar heb met zware tegenwind ook wel jankend in mijn eentje over de vlakte gereden. Of als je ongesteld was zo min mogelijk proberen af te stappen bij stoplichten anders lekte je zo snel door, vreselijk. Nee 22 km is mij te ver.

Mach
08-12-2009 om 18:07
Nou
Ik vind 22 km ook veel te ver.
Maar ca 10 is prima te doen. Helemaal als het hele dorp 's ochtends dezelfde kant op gaat. Ook in het weekend gaan ze geregeld op de fiets om te "chillen" in de plaats waar de middelbare school staat. Ach, ze zijn er in een half uur. Kan je de hele middag rondhangen en ben je voor het donker weer thuis.
Schoolfeesten in de onderbouw is toch vaak halen en brengen. Maar ik weet dat ze in de bovenbouw en met het uitgaan gewoon met zijn allen op de fiets gaan. Als je maar weer samen terug komt is dat geen probleem.
Ze weten niet anders en vinden zichzelf absoluut niet zielig. Eerder stoer.

Tirza G.
08-12-2009 om 20:51
Irma2
Jij woont niet op een dorp. Jij woont in Zeeland. En geloof me: daar kan geen stad tegenop. Een hele provincie vol met moois en lekkers, daar valt gewoon niet aan te tippen.
Tirza (vanaf een ander Zeeuws eiland)

Tirza G.
08-12-2009 om 20:51
Bastet (ot)
Nou, een kind vind ik nog wel kunnen. Daar zie je wel aan dat ze nog geen rijbewijs heeft
Tirza (overal een mening over)

Irma2
09-12-2009 om 15:36
Tirza
Hahaha, ja inderdaad. Maar we moeten niet te hard roepen dat het hier leuk is, anders krijgen we straks ook nog files