Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Hoe word je 'onbevoegd leraar'?

Even naar aanleiding van een discussie hierboven (die ik niet helemaal gelezen heb overigens)

Vanuit een ander perspectief:

Ik denk er de laatste tijd wel eens over om een paar uur als (inval) docent te gaan werken. Heb ruim 20 jaar terug natuurkunde gestudeerd, en behoorde tot de eerste lichting van de '2 fasen structuur'. Heb de oude stijl didactiek opleiding gedaan, die als ik 2 jaar eerder was begommem met studeren een eerstegraads bevoegdheid had opgeleverd. Nu alleen wat studiepunten (in de 2 fasen structuur was de lerarenopleiding een postdoctoraal jaar geworden) . Heb tijdens mijn studie overigens al bijna een jaar onbevoegd voor de klas gestaan, wegens grote tekorten.

Nu hoor en lees ik van alles over onbevoegde leerkrachten, zelfs over leraren die zich als freelancer verhuren aan scholen in nood, dat soort dingen.

Weet iemand van de hoed en de rand? Wat mag? Wat kan? Waar kan ik info vinden? (ja, ik zal het draadje hierboven ook gaan lezen)

En vanuit het perspectief van het draadje hierboven: ben ik een potentiele illegaal als ik mij semi-onbevoegd op de arbeidsmarkt stort? Help ik mee aan het verpesten van de onderwijskwaliteit? Of ben ik dan juist een 'redder in nood', die semi-gekwalificeerde herintreder waar iedereen op zit te wachten?

Of (nog een ander perspectief) ben ik er zonder gedegen opleiding gewoon helemaal niet klaar voor? (ik denk zelf dat ik didactisch aardig begaafd ben, wel aardig met kinderen overweg kan, en dat ik de benodigde inhoudelijke vakkennis nog wel heb of snel genoeg al doende bijspijker).

Schiet maar allemaal!

Ingrid

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
bibi63

bibi63

17-09-2008 om 11:45

Contract

Hoi Ingrid,
Ik werk zelf op de afd. P&O bij een scholenbestuur. Het enige wat ik in ieder geval weet is dat het kan en mag (zeker met jouw opleidingsachtergrond). Het is echter niet mogelijk om iemand een vast contract te geven. Dat kan pas als iemand zijn bevoegdheid heeft. Wel is het zo dat je, anders dan in het gewone bedrijfsleven waar je maar 3x een tijdelijk contract bij het zelfde bedrijf mag krijgen, in het schoolwezen je ieder nieuw schooljaar (lopend van 1 augustus tot 1 augustus) weer benoemd kan worden tot leraar. Je kan dit dus in principe tot je pensioen bij 1 school werken en elk jaar weer opnieuw benoemd worden.
Groetjes
Bibi

IngridT

IngridT

17-09-2008 om 14:13 Topicstarter

Leuke site emma,

maar als ik een regio wil selecteren is het meest noordelijk wat ik kan kiezen Zwolle. Hmm, da's nog een kleine 100 km hier vandaan.

IngridT

IngridT

17-09-2008 om 14:18 Topicstarter

En dank u dames

voor de andere info. Fijn om te weten dat ik wel 'aan de slag mag' (bibi).

t is maar een wild plan tot nu toe hoor, maar ik kan allicht mijn oor eens te luister leggen bij wat scholen in de regio.

Ander 'carriereoptie' die ik overweeg is om iets 'eromheens' te gaan doen in onderwijsland. Ik voel me op een of andere manier nogal betrokken bij de kwaliteit van het onderwijs (vooral in de exacte sfeer), en het lijkt me ook wel erg leuk om daar op een of andere manier een positieve bijdrage aan te leveren. Iets met ontwikkeling van onderwijsmethodes of zo, dat genre. Of iets stimulerends op het gebied van de techniek (of geschiedenis, lol, zie draadje hierboven). Maar ook daar ben ik er nog niet helemaal uit op welke manier ik daar iets mee zou kunnen doen.

Ingrid

IngridT

IngridT

17-09-2008 om 15:32 Topicstarter

Ja cobi,

ik heb er wel eens over gedacht, het lijkt mwe zelfs wel leuk. Maar het grootste nadeel lijkt me dat de bulk van de werkuren zich dan buiten de schooltijden bevindt. Of denk je dat ik een middelbare school zover krijg dat ze me een klein werkhokje laten huren ergens zodat ik bijlesklanten in hun loze tussenuren kan bijspijkeren???

Hmm. Eigenlijk wel een strak plan...

Ingrid

margje van dijk

margje van dijk

18-09-2008 om 14:00

Ingridt

Ik zie jou helemaal voor me als leraar. Ik denk dat je beste vermogen niet zal blijken te zijn dat je zo goed natuurkunde kan uitleggen, maar dat je zo'n prettig/pittige verschijning bent met vlotte babbel. Ik zie jou een paar keer op jouw manier flink tekeergaan in ordeloze klassen, en daarna zullen ze als vogeltjes uit je hand eten. En dat je dan ook nog natuurkunde geeft, zo'n vak waarbij de toegevoegde waarde van de docent heel groot is (jij kunt echt zorgen dat sommigen het snappen, die het anders nooit zouden snappen), dan concludeer ik: een supergoed plan!

En hoe je het in moet richten, tja, dat moet je maar even onderzoeken.

Margje

mijk

mijk

18-09-2008 om 14:55

Een kennis van mij

staat hier in Stad als lerares Natuurkunde voor de klas. Zij is al uitgestudeerd in NL komen wonen dus is vast zij instromer. Zal ik haar eens vragen hoe ze dat aangepakt heeft?

Mijk

IngridT

IngridT

18-09-2008 om 14:57 Topicstarter

Margje....

Ik begin bijna te blozen.....

En dat zeg je aleen maar op basis van mijn altijd te lange en vaak oeverloos off-topic-glijdende OOL postings, en die 1 of 2 keer dat we elkaar live gezien hebben??

wow.

Ingrid (maar ondertussen ben ik blij dat je het zegt hoor. Stiekem denk ik dat ik het hartstikke goed zou kunnen, en ik ben blij dat iemand anders er net zo over denkt...)

IngridT

IngridT

18-09-2008 om 14:57 Topicstarter

Oh mijk....

als je dat wilt doen! graag!!

Ingrid

Tihama

Tihama

18-09-2008 om 17:15

Ben het helemaal eens met margje

DOEN!

Echt, dat meen ik. Ga gewoon eens praten met middelbare scholen. Ik wed dat ze stapelenthousiast worden van het idee alleen al. Oja, en vergeet vooral het platform Beta Techniek niet: www.platformbetatechniek.nl

Bel ze eens en vraag naar wat er aan initiatieven in jouw omgeving speelt. Dan heb je mooie aanknopingspunten.

Tihama

mijk

mijk

18-09-2008 om 21:27

Doe ik

zodra k haar zie op het schoolplein

Mijk

Manus

Manus

19-09-2008 om 19:58

Kritische kanttekening

Leuk dat je voor de klas wilt. Als 'oude rot' met ruim 17 jaar onderwijservaring, wil ik echter wel wat kanttekeningen plaatsen. Studeren naast een onderwijsbaan is erg heftig. Ik ken verschillende collega's (inderdaad zij-instromers) die dit doen. Daarbij is de werkdruk als beginnend docent groot; je hebt namelijk niet alleen met leerlingen te maken (over het algemeen echt niet geïnteresseerd, ook al geef je natuurkunde, want school is iets dat moet), maar vooral met je voorbereidingen en vakdidactiek. Met name dat laatste is lastig, maar tegelijkertijd ook essentieel. Een goede les staat en valt met een goede voorbereiding, met jezelf kunnen verplaatsen in de gedachtenwereld van je leerling, terwijl je duizend-en-een invalshoeken a la minute op moet kunnen hoesten om iets ogenschijnlijk eenvoudig -tig keer uit te kunnen leggen aan dat ene kind dat het echt niet snapt. Daar komt nog bij dat onderwijs meer is dan les geven - je weet niet hoe veel tijd er in vergaderingen, ouderavonden en voorlichtingsavonden gaat zitten. Ja, ook van de parttimer wordt verwacht dat-ie op komt draven.
Voor dat je jezelf in het onderwijs stort: ga bij een school in de buurt op bezoek (bij voorkeur een school die als pittig bekend staat) en vraag of je een dag mee mag lopen met een natuurkunde docent.

Manus

Goed idee - en laat je meteen even opleiden s.v.p.

Het is natuurlijk prima als mensen naar aanleiding van het lerarentekort het idee krijgen dat ze misschien in het onderwijs willen werken.

Maar lesgeven is een vak en dat vak moet geleerd. Om professioneel aan de slag te gaan moet je een diploma halen.

Dat is op het ogenblik comfortabeler dan ooit.

Anders dan veel mensen die hard studeerden voor hun lesbevoegdheid natuurkunde:
- mag je meteen onbevoegd maar betaald voor de klas;
- betaalt je baas mee aan je opleiding;
- krijg je een hoger salaris dan onbevoegden tot voor kort kregen;
- heb je ook nog eens recht op begeleiding vanuit school om je als starter te handhaven;
- hoef je niemand te vertellen dat je onbevoegd voor de klas staat;
- doet de Inspectie niks als je jaaarenlang toch geen diploma haalt;
- het laatste geldt ook voor de schoolleiding.

Dat is toch prachtig, niet?

Toch vinden sommigen deze voordelen nog te weinig. Sommigen menen dat ze op grond van het lerarentekort helemaal geen diploma nodig hebben. Want ze helpen toch die arme scholen uit de brand? Anderen menen dat ze net zo goed kunnen lesgeven als mensen met een diploma. Want uit de klas van die bevoegde buurman klinkt toch veel meer geluid dan uit je eigen klas? Bovendien heb jij veel meer gevoel voor kinderen.

Aan je cijfers is het verschil toch niet te zien. Je zorgt er gewoon voor dat je elke klas gemiddeld een zeven geeft, en klaar is kees.

Als doorsnee onbevoegde leraar kun je wellicht de klas de noodzakelijke bladzijde voor blijven. Je kunt de toetsen van je collega lenen. Bij het cijfers geven zorg je dat je, ongeacht de prestaties van zijn leerlingen, noch te hoog noch te laag zit. Voor de keuze van een nieuw schoolboek ga je op je gevoel af. Het herzien van het programma laat je over aan je oudere collega's. Je koerst op de studiewijzer, die je een jaar later overschrijft. Leerlingen die het niet goed doen, of ze nu slim zijn of niet zo slim, hoeven weinig aandacht, want volgens Miriam Lavell is het alleen de bedoeling dat alleen de gemiddelde leerlingen aandacht krijgen. Je vak bijhouden hoeft niet, want in het boek staat genoeg stof tot overdenking. Een eventueel vakinhoudelijk of vakdidactisch tekort compenseert je met veel 'hart voor de leerlingen'.

Zonder gekheid: als je *serieus* aan de slag wilt in het onderwijs, zul je een *serieuze* entree moeten maken. Ga dus gerust werken als leraar natuurkunde (de school mag je trouwens ook inzetten als leraar Engels, Nederlands, wiskunde etcetera - ideetje?) en laat je daarvoor gewoon betalen. Maar als je het goed meent, schrijf je je tegelijk ook in bij een lerarenopleiding (eerste- of tweedegraads, net naar gelang je vooropleiding en je ambitie) en zorg je dat je een bevoegdheid verwerft. Je zult misschien sommige dingen moeten bijstuderen, maar daar staat tegenover dat je ook een *veilige* entree in het onderwijs maakt, geholpen naar behoefte en gecontroleerd waar nodig. Veilig dus voor jezelf en voor de leerlingen.

Welnee

Heb je het draadje gelezen, minkema? Wij kennen IngridT. Als er iemand boven de stof staat, dan is zij het. Bovendien is zij in staat om wat je elders 'levend onderwijs' noemt te geven.
Ik denk dat je je vergist. 'Het vak' is veel minder uniek dan je denkt. Overdragen is een vaardigheid die je op allerlei terreinen opdoet. Inhoudelijke vakkennis is op legio terreinen op te doen. Natuurkunde wordt niet alleen op scholen geleerd, maar ook nog in de praktijk gebruikt.
Minkema:"Als doorsnee onbevoegde leraar kun je wellicht de klas de noodzakelijke bladzijde voor blijven. Je kunt de toetsen van je collega lenen. Bij het cijfers geven zorg je dat je, ongeacht de prestaties van zijn leerlingen, noch te hoog noch te laag zit. Voor de keuze van een nieuw schoolboek ga je op je gevoel af. Het herzien van het programma laat je over aan je oudere collega\'s."
Wat een minachting en hoogmoed tegelijk. Ooit wel eens gehoord van de vaksectie? Het duurt heus even voordat je als nieuwe leerkracht, gediplomeerd of niet, een doorslaggevende stem krijgt in de te gebruiken methode, toetsen en beoordeling.
Minkema:"Maar als je het goed meent, schrijf je je tegelijk ook in bij een lerarenopleiding (eerste- of tweedegraads, net naar gelang je vooropleiding en je ambitie) en zorg je dat je een bevoegdheid verwerft."
Een goede zij-instromer wordt van dat papiertje geen betere. Een slecht ook niet.
Groet,
Miriam Lavell

Welnee 2

Okee, IngridT geven we gratis een diploma, omdat de forumleden van Ouders.nl haar kennen. Maar de andere tienduizend en meer on- en onderbevoegden zou ik toch graag even aan de tand voelen voor we hun het diploma thuisbezorgen.

In andere woorden: ik vermoed dat onze meningen op dit punt uiteenlopen.

Ik vind dat nieuwkomers in het onderwijs zich moeten richten naar de eisen die de beroepsuitoefening stelt. Iets dergelijks vinden we normaal als het gaat om loodgieters en caféhouders, om advocaten en fysiotherapeuten - maar jij vindt dat dit niet voor leraren geldt en ik wel. Je argument: lesgeven is overdragen en dat kunnen wel meer mensen.

Nu heb je overdragen en overdragen. Iemand die prima bijles kan geven, kan voor de klas een enorme stuntel wezen. Iemand die prima pianoles geeft, kan als muziekdocent jammerlijk falen. En iemand die brugklassers menig aangenaam uurtje bezorgt, kan bovenbouwklassen in slaap laten vallen.

Wie de bekwaamheid 'overdragen' van nature heeft of Elders Verworven, moedig ik van harte aan zich op het onderwijs te storten. Deze mensen zijn meer nodig dan ooit, en hun moet op de kortst mogelijke termijn - maar NA het aantonen van de bekwaamheid - een diploma ter hand worden gesteld.

Ik wens voor mijn kinderen op school geen leraren die *denken* dat ze goed kunnen overdragen, maar waarvan *gebleken is* dat ze goed kunnen overdragen. En zo nog wat dingen meer:
- dat ze een stuk boven de stof staan (vind jij niet belangrijk (kan, mag) maar ik wel)
- dat ze goed op de hoogte zijn van didactische praktijken, gewoonten en problemen in hun vak;
- dat ze verstand hebben van onderwijzen en leren en de moeilijkheden daarbij, per slot hun dagelijkse kost;
- dat ze geleerd hebben de talloze praktische en inhoudelijke beginnersfouten op een voor leerlingen veilige manier te boven te komen (leerlingen zijn geen proefkonijnen);
- dat ze een goed beeld hebben van wat het leraarschap nog meer inhoudelijk, praktisch en ethisch van hen vraagt dan 'overdragen';
- dat ze raad weten met hun eigen sterke en zwakke punten in de onderwijspraktijk, en weten langs welke weg ze zich kunnen verbeteren.

Dat zijn zo'n beetje de dingen die je in een lerarenopleiding leert. Jij vertrouwt er misschien op dat onbevoegden dit al meebrengen of in de praktijk leren. Ik niet. Dat vertrouwen moeten mensen verdienen. Wie van zichzelf al veel in huis heeft, kost dat des te minder moeite.

Ja, ik heb wel eens gehoord van de vaksectie (over minachting en hoogmoed gesproken). Sterker nog, ik was net vijf jaar voorzitter van mijn vaksectie. Ik zal je vertellen dat we bij de keuze van een nieuw boek niet over een nacht ijs gingen, dat er door *alle* collega's grondig werd voorbereid, dat de discussie met kracht van argument werd gevoerd en dat de stem van pas bevoegde docenten net zo zwaar was als van oudgedienden.

Toetsen en toetsvragen worden door collega's van parallelklassen om beurten gemaakt of gekozen (en voor afname onderling overlegd). Voor een zij-instromer die zijn vak niet beheerst blijkt dat ofwel een zeer moeilijke opgave, ofwel hij doet maar iets en begrijpt niet wat er mis mee is. En ja, het duurt jaren voordat je als leraar een beeld hebt van wat je kunt vragen en hoe je dat moet vragen. Op dat punt kunnen ook de opleidingen zich verbeteren, maar van een afgestudeerde weet je tenminste dat hij z'n vak redelijk verstaat en al een paar basale zaken over toetsing en beoordeling weet.

"Een goede zij-instromer wordt van dat papiertje geen betere. Een slechte ook niet."

Waar komt toch die minachting voor de lesbevoegdheid vandaan? Laat ik hem pareren met je eigen argument: dat de lesbevoegdheid niet bedoeld is voor wie het vak van zichzelf al in de breedte en de diepte beheerst, en ook niet voor wie het vak nooit zal beheersen 9die moet ander werk gaan doen), maar voor die vele 'gemiddelde' stervelingen die baat hebben bij een goede beroepsopleiding. Gelukkig zijn dat de meesten.

Vreemd toch: in de samenleving tellen diploma's steeds meer mee, behalve in het onderwijs waar die diploma's worden behaald. Daar bagatelliseren we ze.

Overschatting

Minkema:"In andere woorden: ik vermoed dat onze meningen op dit punt uiteenlopen."
Dat vermoed ik ook. Maar ik ben nog wel even benieuwd waarom jij zo'n rigide mening hebt. Overigens heb je die niet alleen over diploma's van leerkrachten waarbij een van je argumenten is dat je aan lesboeken niet genoeg hebt (die plaatjes doen niks), terwijl je tegelijkertijd een nogal strenge mening hebt over 'goede boeken' die goedkoper zijn dan een leerkracht en dus best wat mogen kosten en bovendien signaleer je ook nog een tekort aan leerkrachten die 'levend onderwijs' (wat dat ook moge zijn) kunnen geven.
Het zijn drie problemen op een hoop die zich alleen met geven en nemen op laten lossen. Of je verheft het boek tot het onmisbare en relatief goedkope instrument, dan is de leerkracht niet zo belangrijk. Of je verheft de gediplomeerde leerkracht tot het element dat het verschil kan maken, dan zijn boeken ondergeschikt en kunnen best goedkoper. Of je vindt 'levend onderwijs' belangrijker en dan is een diploma weer niet zo veel zeggend, want een onvoldoende indicator voor de mate waarin het onderwijs 'levend' zal zijn.
Mijn persoonlijke mening over onderwijs gaat over dat onderwijs dat voor mijn kinderen het meest geschikt is. Dat is een ander soort onderwijs dan in het leerplichtig onderwijs geboden wordt. Niet dat ze dood gaan van het gangbare onderwijs, maar er is, met een leergerichte opvatting, beslist meer te halen. Ik had dat graag gedaan (en zelf betaald), maar dat mag niet van de leerplichtwet. Dat vind ik zot.
Voor het overige vaar ik op de logica dat geld stroomt als water (aan niets wordt zoveel uitgegeven als aan onderwijs). Het verdwijnt naar het laagste punt en vloeit af van het hoogste, net zo lang tot het overal ongeveer gelijk is.
Steeds andere knelpunten benoemen waar geld naar toe zou moeten, helpt niet. Wie dure boeken wil, heeft goedkopere leerkrachten en andersom. Wie meer tijd voor wiskunde wil, heeft minder tijd voor Nederlands of 'burgerschap', om maar weer een nieuw uitgevonden zijstap te noemen.
Minkema:"Ik vind dat nieuwkomers in het onderwijs zich moeten richten naar de eisen die de beroepsuitoefening stelt. "
In dit draadje wordt keurig uitgelegd dat een zij-instromer elk jaar ongediplomeerd opnieuw aangesteld mag worden. Daarmee wordt aan de wettelijke eisen voldaan. Als leerkrachten als beroepsgroep menen dat dat niet voldoende is, dan moeten ze een beroepsvereniging oprichten en eisen formuleren.
Dat jij meent dat zij-instromers niet aan basiseisen voldoen, daar heeft niemand een boodschap aan.
Minkema:"Iets dergelijks vinden we normaal als het gaat om loodgieters en caféhouders, om advocaten en fysiotherapeuten"
Dat is een sprookje. In al die sectoren werken niet gediplomeerde mensen onder de verantwoordelijkheid van een gediplomeerde. Dat kan op school ook. Feitelijk hoeft er maar één gediplomeerde leerkracht te zijn op een school om de school aan de wet te laten voldoen. Zo hoeft er in een café ook maar één gediplomeerde te zijn, de rest kan zonder toe.
Overigens is het vaak niet de overheid die die eis stelt, maar de branche- of beroepsvereniging samen met de verzekeraars. De werkelijkheid is dat burgers aan de lopende band bediend worden door personeel dat niet gediplomeerd is. Dat kom je overal tegen, ook bij artsen, advocaten, loodgieters en barbedieners.
Leg nu toch eens uit wat het beroep van leerkracht zo risicovol maakt (veel risicovoller dan een arts of psycholoog) dat dat daar niet zou kunnen.
Het grootste probleem van zij-instromers is niet dat ze geen diploma hebben, maar dat het zittende team ze niet pruimt. Ook niet als ze wel een diploma hebben.
Minkema:"Iemand die prima bijles kan geven, kan voor de klas een enorme stuntel wezen."
Een diploma doet aan dat verschijnsel niets af.
Minkema:"maar NA het aantonen van de bekwaamheid - een diploma ter hand worden gesteld."
Volgens mij verschillen we vooral hier van mening. Ik vind een diploma helemaal geen garantie voor het bezitten van de competentie 'overdragen'. Ik heb veel te veel voorbeelden gezien van gediplomeerde leerkrachten die dat helemaal niet kunnen. Ik vind bovendien dat de opleiding op dit punt bar weinig voorstelt en ook nog dat het een vaardigheid is die je in de praktijk (verder)ontwikkelt. Of niet, als je meent dat je diploma bewijs genoeg is en je er dus verder voor jezelf niet aan hoeft te twijfelen.
Je wensenlijstje vind ik leuk (dat zou ik ook wel allemaal willen), maar ik ben nog nooit een leerkracht tegengekomen die dat allemaal kan. Ook niet onder de leerkrachten die ik persoonlijk ken. Ik vrees dat je dit wel van jezelf vindt, maar hoe weten we dat zeker? Nog belangrijker eigenlijk: Waar haal je zoveel mensen vandaan die dat allemaal kunnen waarmee de volledige leerplichtige populatie bediend kan worden?
Ik vrees dat je een beetje water bij de wijn zult moeten doen. Nogmaals: leerlingen gaan niet dood van een tikkeltje minder. Zo risicovol is het vak niet. Loodgieters kunnen ernstiger fouten maken.
Minkema:"Ik zal je vertellen dat we bij de keuze van een nieuw boek niet over een nacht ijs gingen, dat er door *alle* collega\'s grondig werd voorbereid"
Dat is fijn. Maar hier is geen wet of norm of regel voor. Het gaat op elke school en zelfs bij elke leerkracht weer anders. In de schoolboekendiscussie kom je tegen dat er, op last van de vaksectie, boeken besteld worden die helemaal niet gebruikt worden. Vind die ene leerkracht onzin. Of vinden alle leerkrachten onzin, maar de voorzitter houdt voet bij stuk.
Precies dat gaat ook op voor toetsen, normering, vragen, etc. Het is vaker een rommeltje dan een gestroomlijnd proces. Leerlingen hebben het met tien tot vijftien vaksecties en met een stuk of veertig verschillende leerkrachten te doen in het vo. Daar is geen lijn in te ontdekken.
Minkema:"Waar komt toch die minachting voor de lesbevoegdheid vandaan?"
Ik vrees dat jij aan overschatting leidt. Mijn ervaring met leerkrachten (wel en niet gediplomeerd) en met wat zij zelf vinden van de opleiding, is inmiddels opgelopen tot ruim veertig jaar.
Minkema:"Vreemd toch: in de samenleving tellen diploma\'s steeds meer mee, behalve in het onderwijs waar die diploma\'s worden behaald. Daar bagatelliseren we ze."
En dat is precies de overschatting.
In alle beroepen accepteren we dat het vak in de praktijk geleerd moet worden, dat een diploma zonder praktijk te weinig zegt, en dat burgers vaak bediend worden door niet gediplomeerden die in opleiding zijn. Van kappers tot chirurgen, van loodgieters tot rechters, van stratenmakers tot piloten, je komt ze overal tegen.
Waarom zou dat bij leerkrachten niet kunnen?
Groet,
Miriam Lavell

Gezakt

Irritant, die typo's. "Ik vrees dat jij aan overschatting leidt." moet met een lange ij natuurlijk. Lijdt.
Groet,
Miriam Lavell (staat niet boven de stof als het over spelling gaat en dat is rechtstreeks terug te voeren tot slecht onderwijs op de lagere school van gediplomeerde leerkrachten).

IngridT

IngridT

23-09-2008 om 16:31 Topicstarter

Hee miriam!

Mag ik jou (en Margje dan ook) tzt als referentie opgeven?? LOL!

Interessante discussie overigens verder, hoewel ik niet zo de behoefte voel om uitgebreid op hminkema te reageren.

Mijn idee is dat als ik daadwerkelijk voor de klas ga ik afgaande op mijn eigen gevoel en eventueel commentaar van experts natuurlijk perfectionistisch genoeg ben om te zorgen dat ik mijn 'zwakke punten' bijspijker. Op welke manier dan ook. En misschien ben ik arrogant, maar ik betwijfel of ik op een doorsnee zijstromersopleiding vreselijk veel dingen zou leren waar ik een betere docent van zou worden. Ben eigenlijk wel benieuwd trouwens, is er ergens te vinden wat je daar zoal opsteekt??? is dat alleen didactische/pedagogische kennis? Of ook vakinhoudelijk spul? Ik zal eens googelen..

en even los daarvan..(zie mijn startposting) als ik 1 jaar eerder ann mijn studie was begonnen, dan WAS ik met de opleiding die ik gedaan heb officieel bevoegd 1e graads docent. Al heb ik sinds die opleiding geen minuut meer voor de klas gestaan. Ook raar toch? Dan had ik zonder boeh of bah voor de klas gemogen zonder dat er ook maar 1 ouder overstuur van zou raken.

Ingrid

Ellen Wouters

Ellen Wouters

23-09-2008 om 17:21

Zijinstromersopleiding (3xwoordwaarde)

Wat je feitelijk opsteekt van een zij-instromersopleiding weet ik niet in detail, want ik heb 'm zelf niet gevolgd, maar een aantal dingen zal er zeker inzitten. En een aantal andere dingen zit er niet in maar moet je wel aan zien te komen. Heb ik destijds wel gedaan dmv intervisie.

Een paar punten kan ik zo uit de losse pols wel opnoemen en daar kun je met een boek en wat googlewerk misschien niet alles over leren, maar wel een idee krijgen van wat je moet weten. Ik gooi er even wat punten tegenaan.

- lesdoelen en lesplannen: weten wat je per les wilt bereiken, en een ontwerp voor je les maken om dat te realiseren. Termen als "inzicht krijgen in" zijn lastig en vaag, het is handig als je je doel concreet hebt, bv "leerling kan het verschil beschrijven tussen spanning en stroomsterkte". Zo'n doel moet natuurlijk passen binnen het totale programma en je moet een idee hebben hoe ver je per periode moet komen. Vervolgens moet je een plan kunnen maken hoe je zo'n doel bereikt. Eerst uitleg, dan oefenen, of eerst een demonstratie, dan uitleg, eerst sommetjes maken of eerst een experiment, etc.

- verschillende stijlen kennen van leren (eerst horen, of eerst zien, eerst nadoen en dan uitleg krijgen, zelf uitproberen etc) en daar passende lessen bij verzinnen, zodanig dat ieders smaak een beetje aan bod komt

- lesmateriaal ontwikkelen, opdrachten verzinnen

- verschillende soorten uitleg met voorbeelden kunnen produceren, dus bv inductief en deductief

- media kunnen kiezen, bv wanneer bord en wanneer flipover, wanneer computer

- verschillende toetsvormen kennen en weten welke wanneer geschikt is en hoe je ze moet toepassen. Dus bv wanneer open vragen en wanneer MC, aan welke vereisten moet een MC-vraag voldoen, hoe beoordeel je de kwaliteit van een antwoord op een open vraag, een toetsmatrix maken, een antwoordmodel maken, punten verdelen

- allerlei praktische zaken: hoe houd je een klas van 30 pubers stil, hoe zet je ze aan het werk als ze eigenlijk geen zin hebben, hoe lang kun je verlangen dat ze hun mond houden en luisteren, wat doe je als één iemand de hele tijd interrumpeert/vragen stelt, wat doe je als alle meiden ineens naar de wc willen, als een leerling met een heftig verhaal de klas inkomt, als een leerling agressief wordt, als je zelf emotioneel bent, etc. Voor dat soort dingen ben ik destijds een intervisieclubje gestart, want dat zit meestal niet in het programma.

Groet, Ellen

Looser

Ellen:"- lesdoelen en lesplannen: - verschillende stijlen kennen van leren - verschillende soorten uitleg met voorbeelden kunnen produceren - media kunnen kiezen - verschillende toetsvormen kennen"
Zijn dat niet dingen die je ook in de praktijk leert? Wat is het voordeel van 'verschillende toetsvormen kennen' als die gebruikt door jouw vaksectie in feite al vaststaat en vastligt in het leerlingenstatuut, het schoolplan, etc.?
Ooit werkte ik op een laboratorium met laborantes die toen nog een zesjarige opleiding gehad hadden. Ze hadden alles geleerd, maar waren op een type laboratorium beland waar maar 6 verschillende proeven dagelijks voorkwamen en nog eens een stuk of 20 incidenteel. Die overige zeshonderd (of meer) die ze ook geleerd hadden, gebruikten ze nooit. De dames waren stuk voor stuk in feite overgekwalificeerd voor hun werk, dat in feite tamelijk stom en eentoning werk was. De carrierestructuur zat overigens toen ook al zo inelkaar dat ze alleen kans op carriere maakten als ze bij datzelfde (type) laboratorium bleven. Specialisten werden op dat beperkte gebied in feite. In dat laboratorium typisch werk dat je ook in de praktijk zou kunnen leren, zeker als je van plan bent je hele leven daar te blijven.
Een school is verplicht vanalles vast te leggen in een schoolplan dat voor 5 jaar vast staat. De leerdoelen per vak en periode horen daar bij. Wat rest is de vertaalslag natuurlijk: Hoe zorg _ik_ dat ik met mijn klas die doelen haal en dat is even worstelen, maar je hoeft niet het wiel opnieuw uit te vinden.
Zo hoef je ook geen lessen te verzinnen. Je moet hooguit zelf in vorm komen en dat is de vorm die de school, de vaksectie in feite, al gemaakt heeft. De methode, de leerdoelen, de beoordeling en de doorstroomeisen.
Dat lijkt me niet heel anders dan bij een nieuwe baan van welke soort ook leren wennen aan de mores en je eigen handigheid daarmee.
Omgekeerd is er ook altijd wel een leerkracht die zich op die punten helemaal niet aan de regelen der kunst, noch aan dat wat de school of de vaksectie erover heeft vastgelegd houdt, maar maar wat aanrommelt. Dat heb ik zelf ervaren en mijn kinderen ook. Daar was niks aan te doen, zelfs niet als dat wat die leerkracht deed direct in strijd was met het leerlingenstatuut (toetsvorm, beoordeling). Dat is een raar verschijnsel.
Ik kan in jouw lijstje niet direct aanwijzen wat er nu zo uniek is voor het vak lerkracht. Ook als je je baas of je personeel van een nieuwe werkwijze, verbetering of kostenbesparing wilt overtuigen, zul je moeten kiezen met welke media je dat doet. Nieuw persnoneel of nieuwe machines moet je ook de werking uitleggen, in de gaten houden of ze het wel snappen en peilen of het proces naar planning verloopt.
Behalve dan dit:"allerlei praktische zaken: hoe houd je een klas van 30 pubers stil" en alles wat je daar verder onder schrijft. Overlappingen met wervormen in het bedrijfsleven te over, behalve juist het moeten werken met 30 pubers die geen betere motivatie voor hun verschijnen hebben dan dat op hun roostervel staat dat ze op dat uur in dat lokaal moeten zijn. Precies ook hier verschilt lesgeven voor een klas van het je kind iets leren, of opvoeden, in de gaten houden, groot brengen.
Ellen:"Voor dat soort dingen ben ik destijds een intervisieclubje gestart, want dat zit meestal niet in het programma."
I rest my case.
Vrij Nederland heeft een aantal jaren geleden een serie gehad over zij-instromers die, naar hun gevoel moedwillig, door de school en de collega's volledig in de steek gelaten werden op dit punt. Ik zie dat nog steeds wel eens terug en lees in commentaar over het verschijnsel dat er eigenlijk gevonden wordt dat je deze kwaliteiten 'van nature' zou moeten bezitten om leerkracht te kunnen zijn.
In het verlengde daarvan vind ik het niet zo gek dat een school dolblij is met een ongediplomeerde die dat in ieder geval wel kan en als 'enige makke' heeft dat ie niet boven de stof staat of zelfs niet boven het niveau van de leerlingen.
Er zijn legio gediplomeerden die er niks van bakken op dit punt.
Ik vind het heel raar dat de opleiding het op dit punt laat zitten, maar dat ook scholen en collega's onder elkaar tot niet veel verder komen dan elkaar besmuikt veroordelen tot 'looser' als het fout gaat.
Groet,
Miriam Lavell

Ellen Wouters

Ellen Wouters

24-09-2008 om 14:12

Miriam

Even samenvattend anders worden het zoveel citaten: het gaat dus over dingen die je zou moeten leren ook al weet de vaksectie het al en ligt het al vast.

Ten eerste zal het allemaal best dat je helemaal niet zoveel nieuw op te zetten hebt als nieuweling. Maar er zullen wel meer eenogen en halfblinden rondlopen, zeker bij vakken waar gebrek aan leraren is. Dan is het handig als je snapt hoe het werkt en waarom het zo werkt.

Bij elke baan moet je ingewerkt worden, net zoals je voor elke baan wat voorkennis moet hebben.

Anders krijg je toestanden zoals het beroemde verhaal van de apen en de bananen (http://www.adburdias.nl/banaansage.htm). Een fenomeen dat alle bedrijfskundigen kennen en waar heel veel organisaties last van hebben. Des te meer als mensen alleen on the spot worden opgeleid.

Die verhouding 600 leren en 6 gebruiken is buiten proportie en niet vergelijkbaar met didactische technieken.Om dat soort aantallen gaat het niet.

"Ook als je je baas of je personeel van een nieuwe werkwijze, verbetering of kostenbesparing wilt overtuigen, zul je moeten kiezen met welke media je dat doet. Nieuw persnoneel of nieuwe machines moet je ook de werking uitleggen, in de gaten houden of ze het wel snappen en peilen of het proces naar planning verloopt. "

So what? Daar zijn dus ook cursussen voor. Leren trainen, leren coachen, leren overtuigen. Het is iets dat je kunt leren, maar niet iets dat iedereen vanzelf komt aanwaaien. Het is geen schande om het niet te kunnen, wel om te denken dat jij niet en niemand niet training op dat gebied nodig hebt.

"In het verlengde daarvan vind ik het niet zo gek dat een school dolblij is met een ongediplomeerde die dat in ieder geval wel kan en als \'enige makke\' heeft dat ie niet boven de stof staat of zelfs niet boven het niveau van de leerlingen."

Dat een school liever een half ei dan een lege dop heeft snap ik, maar niet dat daaruit de conclusie zou moeten volgen dat elke vorm van didactische scholing overbodig is.

IngridT vroeg wat er zoal aan de orde kwam in een didactische opleiding. Daar gaf ik antwoord op en dat antwoord begon met de opmerking dat je dat soort dingen voor een aanzienlijk deel ook elders kunt leren.
Dus vat nou eens kort samen wat je punt eigenlijk is?

Groet, Ellen

Zus

Zus

24-09-2008 om 19:56

Wanneer ben je een goede leraar?

Bij lesgeven komt meer kijken dat in staat zijn een klas in toom te houden en ze uit een boekje te laten werken. Lesgeven is een ambacht: je leert veel in de praktijk, maar je hebt 'tools' nodig om van start te kunnen gaan en jezelf te verbeteren. Een goede vakdidacticus heeft ten diepste begrip van de stof die hij moet overbrengen en niet alleen de inhoud in details, maar juist van de inhoud met betrekking tot de verbanden en onderliggende processen. Het blijkt dat een goede leraar vakdidactisch sterk is als hij verschillende manieren kan toepassen om leerlingen de stof te leren. Leerlingen iets leren is meer dan alleen vertellen wat ze moeten weten of ze uit een boekje laten werken.
Ook kan een vakdidacticus begrijpen op welke wijze een leerling leert en met welke misconcepties hij de klas binnenkomt. Een leerling is natuurlijk nooit een schone lei of een leeg vat of hoe je het ook noemen wilt. Om daar achter te komen zul je moeten weten/leren hoe je daar achter komt bij jonge mensen of pubers.
Op de opleidingen leren toekomstige leraren deze tools en handvatten samen, als je daar tekort schiet, met een stevige inhoud van de stof. Wat ik wil zeggen hiermee is dat het leraarvak oppervlakkig bekeken eenvoudig lijkt, een kwestie van orde kunnen houden en leerlingen kunnen boeien, maar wat je wilt dat een leraar doet is de leerlingen iets LEREN.

mijk

mijk

02-10-2008 om 21:06

Ingrid ik heb haar gesproken

mail me maar even op [email protected]!

Mijk

IngridT

IngridT

02-10-2008 om 21:59 Topicstarter

Dank!

mail komt eraan!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.