Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Plantenspuit ;-)

Plantenspuit ;-)

23-09-2010 om 12:26

Hoe zit dat nou met de beta-jongetjes?

Zoon zit in groep 8, de voorlopige schooladviezen komen eraan over een maand of 2. Onze zoon heeft A's voor rekenen, vakken als aardrijkskunde, geschiedenis etc gaan ook goed, taal gaat wat mindere, spelling nog ietsje mindere maar vooral begrijpend lezen gaat helemaal niet goe. Hij is van een E inmiddels beland bij een hele hoge D, bijna C. Vlgs de ib'er moet zoon van die D af want anders wordt het geen havo of VWO. We zijn met hem aan het oefenen geslagen, hij kan het wel maar heeft moeite met meerkeuzevragen en kijkt te weinig in de tekst terug. Er is hoop dat die D kan verdwijnen ALS hij zich maar de moeite neemt om de tekst een paar keer terug te lezen. En flink oefenen op meerkeuzevragen.
Mijn vraag is dus: wat gebeurt er nou met die beta-jongetjes die talig wat minder zijn? Waar komen die nou terecht? Gaan die via mts-hts naar TU? Komen die nog wel op het VWO terecht en handhaven die zich daar? Is die D nou echt zo'n drama als de ib'er nou doet voorkomen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Hillary

Hillary

23-09-2010 om 13:02

ja een D kan echt niet om op havo/vwo te komen. Begrijpend lezen heb je net zo goed bij de exacte vakken nodig, in natuur- en scheikunde en biologieboeken staan niet alleen maar formules maar ook geschreven uitleg. Tot de bovenbouw van VWO zal hij alle vakken moeten doen ook die met veel geschreven tekst. Heb zelf VWO gedaan en had beta's in de klas zitten die dat ondervingen door teksten van aardrijkskunde en geschiedenis letterlijk uit hun hoofd te leren, zo haalden ze wel voldoende's, maar waren totaal niet in staat om het in eigen woorden na te vertellen. Belangrijk is de vraag of hij alleen geen cito-toetsen kan maken of dat hij echt niet begrijpend kan lezen. Vertelt hij wel eens iets na wat hij heeft gelezen? Mijn zoon (brugklas) bijvoorbeeld is een sportfanaat en die leest weinig fictie maar wel vanaf heel jong de sportpagina in de krant, sporttijdschriften en sinds kort ook autobladen van zijn vader. Meestal als je alleen met hem in de auto zit houdt hij hele monologen over de jeugd van topsporter X of welke nieuwe versie van welk merk auto eraan komt en wat de belangrijkste verschillen zijn etc. Kan hij dit soort dingen wel dan zou ik me niet zo'n zorgen maken en gewoon citovragen gaan oefenen zodat hij de manier van vraagstelling door krijgt.
Dan even praktisch, ervan uitgaande dat je zoon een eindcito moet doen, die toetst verschillende onderdelen en dan krijg je een eindscore. Hoge score met rekenen zal het gemiddelde omhoog halen, maar taal zal dan heel laag worden en het is net de vraag hoe laag en wat dat met het gemiddelde doet. Bij een D niveau verwacht ik dat het heel laag zal zijn. Hij zal dan dus niet op het VWO terecht komen, de meeste scholen (ook al zeggen ze van niet) hanteren toch een bepaald minimum. Je moet dus proberen zijn totale score omhoog te halen. Veel oefenen op de vraagstelling, maar ook kijken of hij bepaalde spellingsregels niet kent, het zal je verbazen hoe vaak ze die vergeten aan te leren op de basisschool, bijvoorbeeld dat een s altijd gevolgd wordt door ch en nooit door een g. Kan zo een paar punten schelen. Begrijpend lezen is zowel oefenen op de vraagstelling als gewoon heel veel lezen. Zoek een onderwerp dat hem interesseert en koop daar boeken en tijdschriften over. Ook een goeie oefening is hem te laten kokkerellen of een ikeameubel in elkaar te laten zetten, dat laatste is mijn dochter (nu groep 8) een kei in, maar die schijnt dan juist ook extreem hoog te scoren in begrijpend lezen.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

23-09-2010 om 13:14

Ook een beta-zoon

Mijn zoon was in de loop van de jaren steeds slechter gaan scoren op begrijpend lezen. Op de entreetoets had hij een percentiel van 30 (terwijl hij 99 had op rekenen). De RT'er (buiten school) waar wij naar toe zijn gegaan zei direct: hij beheerst de lees- en leerstrategieën niet. Typisch 'slimme kinderen probleem'. Hij bleek gewoon geen flauw idee te hebben hoe hij zo'n tekst moest lezen en wat hij ermee kon doen. Hoofdgedachte? Uh.. Conclusie van de tekst? Uh...
Het is een vaardigheid die de meeste kinderen 'vanzelf' leren, maar sommigen hebben daar wat extra hulp bij nodig.
Taalgevoel en begrijpend lezen zie ik trouwens wel als verschillende dingen.
En hoe beta's het doen op de middelbare school? Die van ons heeft in al zijn wijsheid zelfs voor het gymnasium gekozen, heeft naast de gewone talen dus ook nog Grieks en Latijn. Hij zit nu in de tweede en het gaat prima.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

23-09-2010 om 13:22

Beta

Hier ook een echt "beta-jongetje". Hij vindt met name begrijpend lezen gewoon stom en niet interessant. Lezen deed/doet hij ook liever niet, tenzij het moet.
Grappige is dat hij het allemaal wel kan en weet, zeker als ik thuis met hem oefen, maar de methode die ze op school gebruiken is gewoonweg niet geschikt voor dit soort kinderen. Lees ook eens de links over beelddenken die ik eerder heb gegeven. Zodra je een iets andere methode toepast pikt mijn zoontje het veel sneller op en vindt hij het opeens wel leuk.
De meeste kinderen uit de Plusklas, waar hij ook in zit, vinden begrijpend lezen, taal en spelling niet leuk. Dat kan vooral zijn omdat de specifieke methode hun niet ligt.
Persoonlijk maak ik me er niet druk om en dat zou ik als ik jou was ook niet doen. Een schooladvies wordt gegeven op een algeheel leerniveau en niet op basis van een of enkele vakken. Mijn zoontje krijgt hoe dan ook een gymnasium-advies, of hij nou een A of een D zou halen voor taal. Sterker nog, zelfs al zou hij de CITO compleet verknallen om welke reden dan ook.
Vergeet niet dat de lesmethode op een middelbare school heel anders is alsook de context eromheen. En op de middelbare school kan een echt beta-kind steeds vaker een richting doen als Technasium, een plusprofiel Exacte vakken etc. Talen horen er ook bij maar als jouw kind heel duidelijk naar een bepaalde richting neigt zijn er veel mogelijkheden om die interesse te stimuleren.
Verder kan het helpen om je kind bepaalde strategieen aan te leren voor zover hij die niet op de basisschool aangeleerd krijgt. Ik verbaasde me erover dat de simpele strategieen voor begrijpend lezen zoals ik die geleerd heb mijn zoon totaal onbekend waren. Nu met het oefenen gaat het steeds beter en hij is zelfs voorzichtig aan het lezen gegaan
Dat heb ik bewust "afgedwongen" want alleen door veel lezen wordt je woordenschat en tekstbegrip groter, alsmede je concentratie. Alleen maar computergames spelen en sudoku's maken omdat je lezen "niet leuk" vindt helpt niet. Hij mag nu computergames doen als hij eerst minstens een half uur heeft gelezen danwel begrijpend lezen via Digischool oid heeft gedaan.
Het is mi geen onkunde maar onwil voortkomend uit een gebrek aan inzicht waarom lezen zo belangrijk is plus een aangeboden methode die om welke reden dan ook niet "werkt" of aanslaat.
Een vrij algemeen gegeven zo blijkt uit steeds meer onderzoek. Die D is dus echt geen drama. Wel blijven oefenen, ook thuis, met lezen maar het zal allemaal wel loslopen hoor.
Er zijn zat beta-jongetjes die uitstekend terecht zijn gekomen
Idem met alfa-meiden die tegen heug en meug exacte vakken doen op de middelbare school. Je kan niet overal even goed in zijn en je hoeft ook niet alles leuk te vinden om te slagen; hetzij op school, hetzij in het leven.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

23-09-2010 om 13:28

Interesses

Nog iets: dat begrijpend lezen zoals dat op de basisschool wordt aangeboden vind ik zelf ook een draak van een methode; die teksten zijn om te huilen en de vragen slaan nergens op. Zou ik (en ik ben een typische alfa met een talenknobbel) ook liever links laten liggen danwel niet (willen) begrijpen.
Zoek boeken die aansluiten bij de interesses van jouw zoon. Hier gaan met name bijvoorbeeld de boeken van Lucy Hawking (dochter van Stephen Hawking) over het heelal erin als koek tegenwoordig.
Of boeken over treinen, geschiedenis etc. En dan niet van dat kinderachtige gedoe maar op een beetje niveau. Wel leuk geschreven maar ook uitdagend.

T&T

T&T

23-09-2010 om 17:12

Haha, beta vader en zoon hier!

Vader ging idd via de mavo naar mts en hts en kwam toen in een goede leidinggevende functie terecht in de bouw en dat is helemaal zijn pakkie an!
Zoon wil dat ook wel! maar is pas 8... en moet zich door een berg "talig" onderwijs wurmen waar je bang van wordt... ja, er is nogal wat verandert de afgelopen 20 jaar Zoon is ook nog klassiek autistisch, dus hoever hij komt qua opleiding, we zullen het afwachten. Het is gewoon een feit dat scholen helemaal niet zijn ingericht op deze jongens, het begint al bij de kleuters waar ze lekker achter een computer gezet worden om dingetjes te sorteren en "spelletjes" te doen... wat moet je dan, als je bouwvakker wilt worden? zoon snapte er niks van wat hij daar deed.
Intussen zit hij op een vrije school, klas 2, en gaat het een stuk beter hoor, hij heeft zijn plekje wel gevonden, en soms ziet hij zelfs even de zin in van school. Over vervolgonderwijs hoeven we nog even niet na te denken, en stiekem ben ik daar wel blij om, maar die dag komt natuurlijk wel ooit. We zullen zien.
groetjes, Tess

Hillary

Hillary

23-09-2010 om 17:55

Cito en advies

Hier in de omgeving zeggen alle middelbare scholen dat ze meer naar het advies van de basisschool luisteren dan naar de cito kijken. In de praktijk blijkt dit gewoon niet waar te zijn. Een klasgenootje van mijn zoon had havo/vwo advies maar verknalde zoals iemand hierboven als voorbeeld gaf, volledig de cito, vmbo b/k was het niveau volgens de cito. School en ouders hebben stad en land afgebeld, gesprekken gevoerd etc. en uiteindelijk hebben ze een school gevonden die kind in een vmbo-t brugklas wilde plaatsen, maar daar moest ze dus helemaal alleen naartoe, alle vriendinnetjes zitten op een school dichterbij. Van een andere havo/vwo school hoor ik ook van alle kanten dat je er onder de 539 niet opkomt. In de grote steden heb je ook wat gymnasia die het gewoon op hun site hebben staan dat ze minimaal 545 eisen.
Ik zou dus wel degelijk proberen voor een goede citoscore te gaan. Je hebt ook bureau's waar je een aantal woensdagmiddagen bijvoorbeeld met een klein groepje kunt oefenen, er wordt dan ook nog wat uitleg gegeven. Ik zou gewoon het zekere voor het onzekere nemen.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

23-09-2010 om 20:08

School-advies

Omdat ik eergisteren van zowel de directrice als de IB'er hoorde dat zoonlief nu al een Gymnasium-advies zal krijgen op grond van zijn algehele leerprestaties, functioneren in de Plusklas alsook zijn WISC-test. Aanleiding hiervoor was mijn vraag in hoeverre de CITO van belang is en hoe groot de rol is die de CITO-uitkomst speelt bij het schooltype-advies.
De middelbare school van onze keuze neemt zoonlief graag aan op basis van de gegevens die ze nu al over hem hebben en het schooladvies. Wel of geen (goede) CITO; wel of geen A voor spelling/taal oid. Ik heb morgen een gesprek met de afdelingsmanager van de onderbouw VWO over welke richting hij straks het beste kan kiezen (Atheneum of Gymnasium) en welk plusprofiel hij zou kunnen kiezen.
De dochter van de moeder die met mij mee was naar het gesprek had vorig jaar een C voor spelling, de rest een A en dus de CITO verknald uit zenuwen; zij heeft hetzelfde advies gekregen op basis van dezelfde gegevens; ze zit nu in de brugklas van het Gymnasium zonder enig probleem.
Maar ik begrijp dus dat er wel degelijk scholen zijn die de uitkomst van de CITO zwaarder laten wegen dan de schoolresultaten over de gehele linie en dus het schooladvies. Terwijl de CITO slechts een moment-opname is en kinderen die door de zenuwen slechter kunnen maken waardoor hun score te laag uitvalt.
Nou goed, ik ben dan ook eerlijk gezegd (nog) niet helemaal thuis in die materie en ik ga af op wat "onze" school hierover zegt.
Ik dacht dat het een landelijk gegeven was dat het school-advies een minstens even belangrijke rol speelt als een CITO-score; niet zozeer een school-afhankelijk gegeven.
De CITO is voor zover ik begrepen heb slechts een hulpmiddel en geen toelatingsexamen voor de middelbare school. Zo is hij ook niet bedoeld volgens de informatie die ik heb gekregen van directrice en IB'er. En zo lees ik ook niet hier:
http://www.jmouders.nl/Nieuwsartikelpagina/Eisen-Citoscore-verschillen-per-school.htm
Ok, dan is het dus kennelijk toch school-afhankelijk en mogen we kennelijk erg blij zijn met hoe "onze" school hiermee omgaat alsook de toekomstige middelbare school. Hopelijk zal dat voor meer scholen gaan gelden dan. Want het lijkt me bijzonder vreemd en onterecht dat een kind dat prima VWO zou aankunnen op basis van een CITO-toets opeens op het VMBO belandt...

A. Posteriori

A. Posteriori

23-09-2010 om 21:43

Betamannetjes

Hier een betaman, die ook nog eens handig is. Die heeft vo ruim onder zijn niveau gedaan, toen aan mts begonnen maar wegens algehele saaiheid niet afgemaakt, wereldreis, militaire dienst en toen via de 21+ toets naar de universiteit. Nooit meer gezeur gehad. Wat erin zit komt er vroeg of laat toch wel weer uit (denken we nu dan ook maar nu zoon/ 12 hetzelfde patroon dreigt te laten zien...)

Plantenspuit ;-)

Plantenspuit ;-)

23-09-2010 om 22:04

Klopt

Ik heb jullie reacties gelezen en er over nagedacht. Ik ben er niet uit. Bedankt voor het meedenken, Elisa maar de situatie van mijn zoon is geheel anders dan die van jouw zoon, Elisa. Had mijn zoon de scores van jouw zoon (en van mijn oudste), dan waren wij nu heel anders aan het praten. Mijn zoon vindt begrijpend lezen ook niet leuk (hoewel hij niet eens zo gek scoort op de methodetoetsen met best wel interessante en actuele onderwerpen) maar presteert ondermaats op de cito wat het "neutrale", algemene meetinstrument is voor middelbare scholen. Een D is echt een belabberde score. Met een D kom je in onze regio niet op havo/vwo, punt. De IB'er heeft ditook bevestigd.
Ik ga zelf verder met hem met oefenen. Extern hem laten begeiden, daar hangt natuurlijk een prijskaartje een en ik kan hem gelukkig wel helpen. We hebben zijn probleem al helemaal duidelijk.
Mijn man is ook een b-man, maar wel talig, hij zou nu ook gewoon op het VWO terecht gekomen zijn. Mijn broer is ook een b-man, niet talig. Min broer scoorde ook niet heel bijzonder op de basisschool maar heeft wel VWO afgerond (en UT, ook nog eens cum laude). Vroegah kwam je dus wel op het VWO terecht als talen je wat minder lagen. Daarom vraag ik mij dus af hoe er nu om gegaan wordt met dergelijke jongens. Ik vind het ergens wel triest dat die techneuten via een omweg uiteindelijk op hun eindpunt moeten komen. Ik heb de indruk dat dat steeds lastiger wordt. We duimen hard voor hen, onze beta-jongens.

Tihama

Tihama

24-09-2010 om 09:20

Chippie

Chippie

24-09-2010 om 09:35

Plantenspuit

Een D is geen havo/vwo score? Nooit? Oprechte interesse. Mijn zoon is hoogbegaafd maar ook zo dyslectisch als een deur. Ik vind het erg moeilijk om in te schatten waar hij terecht komt later. Als er zo stellig wordt vastgehouden aan "D is geen havo/vwo" dan betekent het dus dat hij naar vmbo-t moet wat qua intelligentie absoluut niet zijn niveau is. Waar hij wel terecht komt, weet ik niet...Lijkt me tzt heel erg lastig.

vlinder72

vlinder72

24-09-2010 om 10:15

Goh

Dat wist ik ook niet. Geen wonder dat mijn man vaak zo loopt te stressen als zoonlief weer eens slecht gescoord heeft op een test. Onze lieverd slaagt erin om de ene keer een A te scoren en een paar maanden later een D (voor hetzelfde onderdeel ). Gewoon omdat hij er geen zin in heeft of iets niet begrijpt of opeens rekenen leuker vindt dan taal. Mijn man schiet dan helemaal in de stress want hij vindt dat vreselijk. Hij wil dan dat ik cito's met hem ga oefenen. Maar ja, dat heeft geen zin want als ik oefen dan doet hij het goed. Alleen als hij het in het echt moet doen dan doet hij het soms wel / soms niet goed. En ik zeg nu steeds dat manlief zich niet zo druk moet maken onze zoon gaat straks gewoon naar een VMBO/havo of havo/vwo brugklas en dan stroomt hij door als havo leerling. Het is in mijn ogen ook een typische havo leerling. Maar ja, dan moet hij blijkbaar toch zijn cito's iets beter gaan maken.

Hillary

Hillary

24-09-2010 om 11:03

Aangepaste toets

Als je zoon officieel dyslectisch is is het weer wat anders. Vriendje van zoon is ook dyslectisch en heb aan hem gevraagd hoe hij dan zijn cito-toets heeft gedaan. Hij kreeg meer tijd en sommige dingen werden voorgelezen. Het probleem ligt vooral bij die kinderen die wel behoorlijk intelligent zijn maar van wie de basisschool nooit heeft bedacht dat ze wel eens dyslectisch kunnen zijn, en dat komt redelijk veel voor dat het pas in de brugklas wordt ontdekt. Toevallig net vanochtend gebeld door mentor zoon (brugklas havo/vwo), vermoeden van dyslectie bestaat, dus ze gaan nog wat extra testen. Raar hoor, daar zit hij nu 5 weken ofzo en op die basisschool heeft hij 8 jaar rond gelopen. Zoon heeft net als zoon van vraagstelster het geluk gehad dat hij extreem goed in rekenen is waardoor hij de citoscore aanmerkelijk omhoog heeft gehaald en nu wel in een havo/vwo brugklas zit.

Vader

Vader

24-09-2010 om 13:09

Advies belangrijkst?

Als het schooladvies het 'belangrijkst' wordt gevonden is het dus zaak ervoor te zorgen dat de leerkracht/IB'er bereid is een advies te geven dat in principe afwijkt van de gehaalde Cito resultaten (de D voor begrijpend lezen). Daarnaast zal het helpen als de Cito eindtoets hoger uitpakt, maar het schooladvies is dan al definitief...
Dus mijn idee zou zijn: kijk of leerkracht/IB'er er ook van overtuigd zijn (of ervan te overtuigen zijn)dat een hoger advies ondanks deze D passend is. Wellicht stellen zij het ook nog op prijs als je hen om advies vraagt hoe je deze D op de eindtoets in een C zou kunnen krijgen. Oefenen? Bijles? Citotrainer?
Ik zou bij de leerkracht beginnen...

Mocht de leerkracht/IB-er een lager advies geven dan jij wenselijk vindt (of vindt passen) zou je ook op hun expertise kunnen vertrouwen?

Vader

Plantenspuit

Plantenspuit

24-09-2010 om 14:12

Maar wat algemener ...

We hebben het hier steeds over mijn zoon en zijn D (vlgs ib´er is juist begrijpend lezen belangrijk voor vervolgscholen, heeft praten geen zin onder dergelijke omstandigheden) maar ik was juist zo nieuwsgierig hoe dat tegenwoordig gaat met "de" beta-jongens en dan bedoel ik met name de niet zo heel erg talige betajongens. Krijgen die wel een reele kans of hebben die nu zo'n last van het talige onderwijs dat ze met een omweg tot een HTS/UT-diploma komen? Lijkt me dat we toch nog steeds technici nodig hebben.Ik vind het heel leuk omover zoon te praten maar zou het algemenere deel ook niet willen verwaarlozen.

Tirza G.

Tirza G.

24-09-2010 om 16:29

Plantenspuit

Ik zal meteen even beginnen: mts en hts bestaan niet meer Niet-zo-talige jongetjes hebben pech, dikke pech. In de huidge, geherijkte 2e fase (vorig jaar ingegaan) móet je op het VWO-eindexamen een voldoende scoren voor NL, Eng en wiskunde A (de eenvoudigste wiskunde variant). Qua profiel kun je leuk rommelen op havo/vwo, zeker met de tegenwoordige technasium-hype. Maar de harde eis op het eindexamen ligt er. Voor zolang het duurt natuurlijk

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

24-09-2010 om 16:30

Elisa

Gaat het in het geval van jouw zoon om een categoraal gymnasium? Die hebben vaak een veel ruimer toelatingsbeleid en een softer afstroombeleid dan scholengemeenschappen met een gym-afdeling.

Tirza

Elisa Gemani

Elisa Gemani

24-09-2010 om 17:17

Tirza

Ik heb vanmiddag een gesprek gehad met de afdelingsmanager VWO onderbouw en het gaat hier om een lyceum met een apart Gymnasium waar je ook meteen in kan starten. In de eerste klas met Latijn, in de tweede komt er Grieks bij en daarna kan je kiezen ofwel voor beide klassieke talen of slechts een klassieke taal.
Er is dus ook een apart Atheneum maar de eerste twee jaren kun je ook kiezen voor VWO-brugklas waarna je een definitieve keuze maakt voor Atheneum of Gymnasium. Beide richtingen hebben hun eigen bovenbouw.
Daarnaast zijn ze een Universumschool, hebben ze drie extra Plusprofielen (Natuurtalent, Sport, Expressie), allemaal geintegreerd in het bestaande onderwijsprogramma, alsook een extra ICT-profiel. Plus de mogelijkheid om bijv. te kiezen voor Wiskunde-D, Cambridge Certificate Advanced English, Bewegen, Sport en Maatschappij als examenvakken.
Sinds dit jaar zijn ze gestart met de speciale klas voor meer-/of hoogbegaafde (versnelde) leerlingen vanuit de richting Gymnasium. In deze klas wordt meer gewerkt in kleine groepjes, is er meer individuele begeleiding en aandacht en wordt er meer gewerkt dmv top-down leren, mindmappen etc.
Er is ook een speciale zorgmanager voor kinderen met AD(H)D, PDD-NOS, ASS etc. en daarnaast extra begeleiding voor kinderen met dyslectie.
Het hebben van een rugzakje betekent dat ze meer geld hebben voor nog meer begeleiding; wellicht dat ik toch maar ga proberen om dit aan te vragen voor zoonlief. Daarnaast kan een kind met ADHD altijd gebruik maken van de regeling dat ze extra tijd krijgen voor bepaalde toetsen en examens. Dit zou ik ook nu al kunnen aanvragen voor wat betreft de CITO.
Zij heeft nogmaals bevestigd dat ze beslist niet vooral afgaan op de CITO-score maar het school-advies zwaarder laten wegen. In geval van twijfel laten ze kinderen een extra didactische test ondergaan danwel een WISC test oid.
Ik zie het wel zitten

plantenspuit

plantenspuit

25-09-2010 om 10:01

Geen verlenging cito bij adhd

Elisa: 'Daarnaast kan een kind met ADHD altijd gebruik maken van de regeling dat ze extra tijd krijgen voor bepaalde toetsen en examens. Dit zou ik ook nu al kunnen aanvragen voor wat betreft de CITO."
Bij mijn weten kun je voor adhd geen verlenging krijgen wat de cito (ik neem aan dat je de eindcito bedoeld) betreft. Helaas, zou voor 1 van mijn kinderen ook goed zijn.

Tirza G.

Tirza G.

25-09-2010 om 15:19

Elisa

Ik kan me voorstellen dat je het ziet zitten. Ik hoop dat je dromen uitkomen!

Tirza

Elisa Gemani

Elisa Gemani

25-09-2010 om 18:11

Tirza

Ik stel mijn verwachtingen niet te hoog maar het is vooral zoon zijn droom en ik hoop dat die uitkomt Maar het klinkt als een school waar hij zich wel senang zou voelen... Als ik het over kon doen zou ik zelf heel graag naar die school zijn gegaan!

Vic

Vic

25-09-2010 om 20:39

Altijd gedacht

Ik heb altijd gedacht dat beta's per definitie slimmer zijn dan alfa's. Het lijkt me dat ze op het vwo dan ook wel een 6 kunnen halen voor Nederlands en Engels. Dan moet je er wel eerst op komen natuurlijk. Gelukkig kijken de scholen hier in de buurt niet alleen naar cito-uitslagen, het advies van de basisschool is doorslaggevend.

Tirza G.

Tirza G.

25-09-2010 om 20:52

Vic

Dat is een misvatting. Ik ben een echte alfa (oud pijnpuntje dus ), maar het leren van een taal - of beter gezegd, het oppikken van een taal zoals ik dat doe - dat krijgt een beta niet voor elkaar. Een beta leert de structuur van een taal (ze zijn dan ook vaak dol op Latijn en Duits, lekker gestructureerd), maar het gevoel zullen ze er niet bij krijgen. Het aanvoelen of iets klopt/kan of niet is denk ik te vergelijken met "inzicht".
Veel betakinderen hebben echt echt echt moeite met talen en dan vooral met van die moeilijke zoals NL en Engels.

Tirza

Hihi vic

daar raak je een openliggende wond!
Er zijn heel veel beta's die bezweren dat het kan, superslim in het ene en niet vooruit te branden in het andere.

Ik denk zelf dat een deel van het antwoord ook ligt in de grote kloof tussen hoe makkelijk het ze aan komt waaien, dat exacte, en hoe erg ze voor het andere moeten werken. Woordjes leren was een beruchte valkuil voor slimme kinderen in mijn tijd, beta of niet. Dat hoeft echt niet bij natuurkunde.
Dus wat doe je, je zegt dat je een echte beta bent en je gaat wat leuks doen. De volgende dag heb je weer een 4 voor je woordjestest Engels en dan zeg je met wat dedain "tss... echt iets voor alfa's, om dat belangrijk te vinden".

Dit alles gechargeerd uiteraard

Tihama

Tihama

25-09-2010 om 22:31

Rodebeuk

Rodebeuk:
"Ik denk zelf dat een deel van het antwoord ook ligt in de grote kloof tussen hoe makkelijk het ze aan komt waaien, dat exacte, en hoe erg ze voor het andere moeten werken. "

Misschien raak je hier wel de kern. Het gekke is dat ik mezelf beschouw als een echte beta. Maar ik heb wel gymnasium gedaan en later voor mijn lol nog spaans en italiaans. Ik vind talen wel erg leuk en niet erg moeilijk.

Het is overigens een vergissing om te denken dat je aan talen kunt ontsnappen als je een technische studie gaat doen.
Ik kreeg tijdens mijn betastudie zowel engelse als duitse studieboeken. Daar werd wel diep over gesteund, want het kost een berg tijd om je door een Duits technisch dictaat heen te werken. Er werd zelfs speciaal lesgegeven in technisch Duits en technisch Engels omdat men de ervaring had dat hier nog wel eens iets misging. Met name het technische Engels kent veel meer nuances dan gewoon engels. Wat ik me nog herinner is dat de termen 'to jam', 'to get stuck', 'to bottom', 'to bind' en 'to seize' weliswaar allemaal vastlopen betekenden, maar dat er allemaal verschillende situaties bijhoorden. De docent deed er heel dramatisch over als we hier een fout in maakten. Dan schenen we wel heeeeeeel erg dom te zijn. Dus ook als beta ontsnap je echt niet aan de talen.

Ik heb de neiging om te denken dat veel van de verklaarde beta's wel degelijk veel meer kunnen met talen, maar dat ze stomweg niet gewend zijn om een leerstrategie hiervoor aan te leren. Als ze het echt niet konden, dan zouden ze hierop namelijk struikelen tijdens hun studie.

Ik ken overigens geen alfastudies die van je verwachten dat je natuurkunde beheerst op 6 VWO-niveau. Hooguit wat wiskunde (bijv. statistiek).

Tihama

Astrid

Astrid

25-09-2010 om 22:52

Wel verlenging cito en bij toetsen vo met rugzakje

Zoon had wegens z'n autisme op de basisschool een rugzakje. Hij kreeg daarom extra tijd bij de entreetoets en eindcito. Deze had hij echter niet nodig. Was zelfs eerder klaar dan de rest.
Nu in de 2e van het VO heeft hij nog steeds een rugzakje. Kinderen met een rugzakje (met uiteenlopende diagnoses) hebben van de school een speciale kaart. Normaal heeft hij hem niet nodig, is altijd ruim op tijd klaar, maar als er een keer een repetitie is die de hele klas niet af krijgt, trekt hij die kaart uit z'n tas en mag hij nog een half uur extra door werken. Ik vind het zelf een beetje twijfel achtig of dit eerlijk is. De rest van de klas laat vragen, uit tijdgebrek, onbeantwoord en hij kan het op z'n gemak afmaken. Maar goed, hij heeft nou eenmaal zo'n kaart. Hij vindt het zelf wel grappig.

Tihama

herkenbaar.
Ik ben trouwens op deze theorie gekomen toen ik bij Grieks en Latijn heel grote verschillen waarnam tussen repetities/overhoringen voor en na de pauze. Vooral de beta's scoorden algauw een punt of 4 lager (echt een 5 in plaats van een 9) als de overhoring nog voor de kleine pauze viel, en de woordjes de dag ervoor in het geheugen hadden moeten worden gezet.

Was ze te veel moeite.

Primavera

Primavera

26-09-2010 om 11:51

Beta-leertechniek, rodebeuk

Tja, ik ben ook altijd behoorlijk betà geweest. Talen onthield ik gewoon niet en alhoewel ik bijv. geen enkele moeite had of heb met Duits lezen, waren Duitse overhoringen en proefwerken op het VWO wel een ramp. Duits heeft wel heel veel regels, maar prompt ook allerlei uitzonderingen waarbij ik dus prompt de mist in ging. Engels was helemaal hopeloos, omdat daar voor mijn gevoel kop nog staart aan zat. Ik heb mijn talencijfers altijd op moeten krikken met de leesopdrachten, want teksten begrijpen dat was geen probleem.
Op een gegeven moment besloot men dat leerlingen te weinig woordkennis hadden en werden woordjesproefwerken ingevoerd tussen de 500 en 1000 per keer. Engels woord leren, Nederlandse betekenis en vervolgens de Engelse omschrijving ervan en dat werd dan op willekeurige volgorde gevraagd. Echt losse woorden en zinnen moeten leren zonder dat dat in de context van een verhaal stond was hopeloos. Wat ik de ene dag leerde, was ik de dag erop of de dagen erna weer kwijt, omdat er helemaal niets was om die kennis aan op te hangen. Het bleef maar een paar uur in mijn geheugen hangen. Herhalen op meerdere dagen hielp nul komma niks.
Dus ontwikkelde ik de strategie die woorden genoeg in mijn geheugen te houden voor het schriftelijk. Ik zorgde gewoon dat ik ze vlak voor het proefwerk leerde. In de zeer vroege ochtend als het proefwerk 's ochtends viel en in de pauze als het 's middags viel. Tijdens het proefwerk moest ik dan zo snel mogelijk alles opschrijven, omdat het daarna voor eeuwig uit mijn geheugen verdween.
Ik herinner me nog dat bij het terugkrijgen na een week ik meestal een 8 of iets dergelijks had en met verbazing keek naar wat ik had opgeschreven en me daar absoluut helemaal niets van herinnerde nog me woordjes met omschrijvingen voor de geest kon halen. Helemaal weg, voor goed uit de herinnering gevaagd. Om nieuwe woorden te leren moet ik boeken of teksten leren, rijen woordjes is alleen maar pure tijdverspilling voor me. Maar goed als de school dat nou zo graag wilde, dan maar zo.
Ik ben er dus niet van overtuigd of het voor de beta's op jouw middelbare school te veel moeite was. Misschien is het gewoon dat zij net als ik indertijd een volledig verkeerde, niet bij hen passende, leertechniek opgedrongen kregen. Dat woordjes leren goed voor de ontwikkeling van een taal is moet een alfa hebben bedacht
Of misschien zit het verschil meer in een down-top (eerst woordjes, dan toepassen in teksten) strategie voor studenten die juist top-down leren (eerst tekst en daaruit woorden die niet bekend zijn leren).
Groeten Primavera

Primavera

Je hebt zeker een punt. Maar het voorbeeld van 500-1000 woordjes per keer is een beetje extreem. Dus ik blijf erbij dat als beta's (waar ik mezelf overigens ook toe reken) niet zo makkelijk die exacte vakken aangewaaid hadden gekregen, ook niet zo zouden mopperen over woordjes. Dan zouden ze gewend zijn om zich te conformeren aan het bottom-up woordjes stampen. Helemaal onmogelijk is dat namelijk niet, ook niet voor beta's die top-down leren prefereren.

Het blijft toch een beetje luxe, even een readertje doorbladeren en dan thermodynamica doorhebben. Dat kan je niet verwachten bij een taal of een vak als geschiedenis.

Pippin

Pippin

26-09-2010 om 16:50

Zo herkenbaar

'k Heb net beta-dochter weer twee uur zitten overhoren, Franse woordjes, brrrr.
Het gaat bij haar mis door het gebrek aan context en door het bottom-up werk. En daarnaast, 'al die accenten en vervoegingen, wat maakt dat nou uit?!' Ze minacht het dus ook op een bepaalde manier. Ze heeft niet voldoende interesse/respect voor die talen. En dat terwijl ze echt heel veel leest. (maar dan weer geen Frans of Duits natuurlijk) Het is inmiddels al zo erg hier, dat ikzelf er ook trots op ben als zíj een voldoende heeft voor Frans of Duits.
Zelfs met vakken als geschiedenis of aardrijkskunde, is het vaak mogelijk om een mindmap te maken. Dat pikt ze dus ook wel makkelijk op. Een keer intensief doorlezen en ze weet het. Maar die talen....

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.