Plantenspuit ;-)
23-09-2010 om 12:26
Hoe zit dat nou met de beta-jongetjes?
Zoon zit in groep 8, de voorlopige schooladviezen komen eraan over een maand of 2. Onze zoon heeft A's voor rekenen, vakken als aardrijkskunde, geschiedenis etc gaan ook goed, taal gaat wat mindere, spelling nog ietsje mindere maar vooral begrijpend lezen gaat helemaal niet goe. Hij is van een E inmiddels beland bij een hele hoge D, bijna C. Vlgs de ib'er moet zoon van die D af want anders wordt het geen havo of VWO. We zijn met hem aan het oefenen geslagen, hij kan het wel maar heeft moeite met meerkeuzevragen en kijkt te weinig in de tekst terug. Er is hoop dat die D kan verdwijnen ALS hij zich maar de moeite neemt om de tekst een paar keer terug te lezen. En flink oefenen op meerkeuzevragen.
Mijn vraag is dus: wat gebeurt er nou met die beta-jongetjes die talig wat minder zijn? Waar komen die nou terecht? Gaan die via mts-hts naar TU? Komen die nog wel op het VWO terecht en handhaven die zich daar? Is die D nou echt zo'n drama als de ib'er nou doet voorkomen?

Tihama
26-09-2010 om 20:57
Pauze
rodebeuk:
"Vooral de beta's scoorden algauw een punt of 4 lager (echt een 5 in plaats van een 9) als de overhoring nog voor de kleine pauze viel, en de woordjes de dag ervoor in het geheugen hadden moeten worden gezet."
Hahahaha, o, DIE is herkenbaar. Waarvoor heb je anders een kleine pauze?
Ik heb zojuist mijn neef gesproken, 3e jaars werktuigbouwkunde aan de TU. Alle studieboeken zijn engelstalig. En af en toe bij bepaalde projecten ook in het Duits.
Tihama

rodebeuk
26-09-2010 om 21:01
Nou vooruit dan tihama
...die beta's, die was ik natuurlijk vooral zelf
En het ergste was het in de 3de, met Gr en La. Gr heb ik toen laten vallen, puur vanwege de woordjes. In de vierde/vijfde ging ik ook nog onderuit bij Engels met proefwerken het hele jaar door 9 - 6 - 4 - 9 - enzovoort. Altijd weer even bijhalen.
Docenten werden er gek van. Ik schaam me achteraf ook wel dat ik Gr heb laten vallen. De leraar vond het heel erg jammer en het was echt pure luiheid. Niets beta-aanleg, gewoon lanterfanten geblazen.

Vic
26-09-2010 om 21:38
Tja
Het is bij mij ook een pijnpuntje. Ik ben helemaal geen slechte rekenaar, vakken als algemene en bedrijfseconomie gingen me prima af, maar de echte betavakken zijn nooit gelukt. In 4 vwo heb ik met de wiskundeleraar afgesproken dat ik een 4 zou krijgen op mijn rapport als ik niet voor overlast zou zorgen in de klas. Toen was wiskunde gelukkig geen verplicht vak. Op de HEAO kreeg ik weer wiskunde. Vol goede moed begonnen, maar na een paar weken moest ik alweer afhaken en heb met héél veel moeite en wat spieken een 6 gehaald. 20 bladzijden met woordjes leer ik daarentegen in een uurtje en dan blijft het nog hangen ook, dat dan weer wel.

Tihama
26-09-2010 om 21:46
Plantenspuit
Maar hoe denk je er nu over? Wetend dat je ook met een subroute niet ontsnapt aan de talen? Als je het begrijpend lezen in het NL niet redt, dan zal het begrijpend lezen in het engels voor een technische studie echt een probleem worden.
Dat begrijpend lezen komt echter vrijwel altijd door 'jumping to conclusions'. Als zijn technisch lezen goed is, dan zal hij het behoorlijk goed kunnen leren. Misschien geen A, maar minstens een C en wellicht zelfs een B.
Tihama

Tirza G.
27-09-2010 om 00:15
Pippin
Dat heeft mijn zoon nou met wiskunde. Dat genéuzel over de plaats van een komma, of een nulletje meer of minder - wat maakt het toch allemaal uít? Tjongejonge zeg, waar maken ze zich druk over. En maar interessant doen met dure formules en o wee als je een cijfertje (lettertje, tekentje) verkeerd neerzet, nou nou, dan zijn ze allemaal van de leg. Ze snappen toch wel wat ik ongeveer wil bedoelen? Nou dan. Niet zo muggenziften.
Rekenen doet hij alleen op zijn punten. Tot zelfs achter de komma
Tirza

plantenspuit
27-09-2010 om 12:07
Tihama (en anderen)
Ik denk dat het begrijpend lezen bij zoon bij natuurkunde etc wel los zal lopen. Waarom? Omdat het laagste cijfer van zoon bij redactiesommen (zijn interesse) rv/g is geweest (daarvoor is ook begrijpend lezen nodig: juiste info uit tekst oppikken) en sinds school een nieuwe methode begrijpend lezen heeft die beter aansluit bij de interesses van kinderen en de actualiteit hij inmiddels een v heeft en daarin nog steeds progressie maakt.
Bovendien bestaat een cijfer talen op de middelbare school uit meer dan begrijpend lezen alleen.
En, dat zie ik bij oudste en oud-klasgenoten, op de middelbare school gaat het heel anders eraan toe. Het is meer to the point, gaat sneller en er zijn geen dingen, althans, veel minder die beta-mannetjes minder of zelfs nauwelijks interesseren zoals kringgesprekken, nieuwskringen etc. Bij oudste uit haar klas (oudste zit in de 2e) zijn er kinderen die het op de basisschool heel goed deden, naar het VWO zijn gegaan en nu op de havo zitten terwijl er ook zijn die omgekeerd hebben gedaan en nu dus in 2 vwo zitten. Het kan dus nog alle kanten op.
Ik denk tevens dat zoon bij teksten die hem minder interesseren inderdaad doet aan "jumping to conclusions". Ik heb met hem geoefend dat niet te doen.
Helaas wordt LVS begrijpend lezen maar 1 keer per jaar afgenomen. Ik vermoed dat de docent, ondanks die D, hem een havo-advies zal geven, alleen gebaseerd op talen, b kan hij op een hoger niveau. Tot zover mijn zoon.
Algemeen gezegd: ik vind het jammer dat niet-talige betamannetjes in het Nederlandse onderwijs zo buiten de boot kunnen of dreigen te vallen. We hebben toch ook behoefte aan beta's en niet alleen aan alpha's en gamma's. Als ik dit zo hoor en lees zou een vriend van mijn man die een redelijke managmentfunctie heeft, deze nooit bereikt hebben: hij is op de mavo begonnen.