Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
moeder van een 7e groeper

01-12-2011 om 09:28

Hoe zwaar weegt het inspectie raport bij keuze middelbare school

Hoe belangrijk is het ordeel van de schoolinspectie bij het kiezen van een middelbare school?
Hier een zeer onzekere en gevoelige dochter in groep 7. We weten al dat het waarschijnlijk vmbo wordt met misschien lwoo en zijn al vast aan het rondkijken wat er allemaal is.
In onze woonplaats zijn 2 vmbo scholen. En er zijn nog 2 scholen ongeveer 15 km hier vandaan maar met een goede busverbinding.

Ook heb ik op de website van de schoolinspectie gekeken. Hier staat bij alle 4 de scholen als ordeel zwak of basistoezicht. Wat betekend dit laatste dat de school toezicht nodig heeft?

Ook heb ik op deze site gekeken http://10.000scholen.nl/
Ook hier wordt het eindoordeel van de inspectie gegeven. Hier is het ordeel weer anders (misschien ouder)Hier hebben 3 van de 4 scholen een - en een school heeft een + en dit is nu juist de enige school waarvan we zeker weten dat we er niet op willen hebben. School staat hier zeer slecht bekend gebeurt altijd van alles vechtpartijen enz

De school waarvan wij denken dat het een leuke kleine en gemoedelijke school voor onze dochter is heeft dus op de ene site een - en op de andere site staat basistoezicht.

Hoe sterk moet je z'n inspectie rapport laten mee wegen?
Eigenlijk heeft niet een vmbo school hier in de buurt een echt goede beoordeling.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Primavera

Primavera

01-12-2011 om 09:45

Basistoezicht

Het staat op de site van de schoolinspectie (http://www.onderwijsinspectie.nl/onderwerpen/Toezicht/Toezichtkaart):
Als een school GEEN risico's voor de kwaliteit van het onderwijs loopt en de wet- en regelgeving wordt nagekomen, krijgt ze zogenoemd basistoezicht. Deze informatie verschijnt op de Toezichtkaart. Er verschijnt geen rapport als de inspectie geen nader onderzoek heeft uitgevoerd. Als de inspectie het nodig vond om een onderzoek uit te voeren, wordt een rapport opgesteld dat via de Toezichtkaart is te vinden.
Kortom een school met basistoezicht doet het prima.
Zoek even uit van wannneer precies de verschillende oordelen zijn van de verschillende sites. Het lijkt me handig om te weten of het om een school gaat die zwak was en nu verbeterd is of dat het juist een school betreft die voldoende scoorde en nu afgezakt is.
Verder zou ik het rapport van de schoolinspectie aandachtig doorlezen om te kijken waarom de school een bepaalde beoordeling heeft. Sommige zaken die de inspectie negatief vindt kunnen niet van toepassing zijn op jouw kind of juist positief zijn.
Om een fictief voorbeeld te noemen, een school kan een minnetje krijgen voor te lage opbrengsten. Dat kan eraan liggen dat de school te weinig uit leerlingen haalt, maar aan de andere kant kan het ook komen doordat die school ervoor kiest om meer leerlingen het voordeel van de twijfel te gunnen en ze een niveau hoger laat proberen, terwijl een school die goed scoort misschien wel zeer streng iedere leerling waar ze ook maar een beetje twijfel over hebben af laat stromen. Als je dan een kind hebt die een laatbloeier is of een vlekje heeft als dyslectie, ADHD of iets dergelijks dan kan die eerste school die zo'n kind op eigen risico tenminste een kans geeft voor jouw kind beter zijn.
Groeten Primavera

01-12-2011 om 10:02

Primavera

Bedankt.
Ik heb ondertussen ook gezien waar een aantal verschillen misschien vandaan komen.
Zo wordt op de ene site de hele school in het algemeen getest en op de andere site worden alle verschillende vmbo nivo's apart getest.
1 school is bv zwak op kader en scoort goed op basis. Jammer dat er geen uitgebreid rapport is als de school goed scoort.
Ook zag ik dat de school waar onze interesse het meest naar uit gaat ook die van mijn dochter. Juist op het gebied van zorg leerlingen niet zo goed scoort. Niet erg handig als je een dochter met ADD, Dyslexie, en een beneden gemiddeld IQ heb.
Erg jammer want deze school lijkt onze dochter erg leuk. Het is een tuinbouw school die erg veel met dieren en paarden doet.
Terwijl de andere vmbo scholen erg op techniek zijn gebaseerd. Iets waar ze niets mee heeft.

MoederVan3

MoederVan3

01-12-2011 om 10:25

Inspectie

Wij hebben voor de jongste, die vorig jaar VMBO-BB (met LWOO) heeft afgerond, gekozen tussen vijf scholen. Deze scholen ben ik de afgelopen jaren blijven volgen en vier van de vijf zijn van voldoende/goed naar zwak gegaan en weer terug.
Dus het zegt niet zo heel veel.
Persoonlijk vind ik het LWOO systeem dat gehanteerd wordt belangrijker. Ik zou zeggen ga dit jaar al vast even kijken en probeer ook wat info in te winnen bij andere ouders.
En inderdaad wat Primavera zegt, soms geeft een school die een min scoort op het rendement veel kinderen een kans om het op een hoger niveau te proberen.
Overigens hebben de kinderen op VMBO-BB vrijwel allemaal een beneden gemiddeld IQ, dus dat is niet bijzonder op een beroepsgericht VMBO.
Succes er mee.

Zelf kijken

Ik snap je ongerustheid wel, maar aan de andere kant zeggen cijfers natuurlijk ook niet alles. Ik zou in ieder geval gaan kijken op de open dag van de school van je voorkeur en zien hoe het er in de praktijk uitziet. Maakt de school een prettige indruk? Zijn de leraren open en toegankelijk? Wat is je beeld van de leerlingen die er rondlopen? Hoe is de leerlingenzorg geregeld?
Dit soort dingen zeggen, naast "blote" cijfers, volgens mij toch ook heel veel over een school.
n@nny

Eigen indruk zeker zo belangrijk

Mijn dochter zit ook op een school waar toezicht van de inspectie is, sinds 2009. En uit rapporten tussentijds blijkt ook dat er verbetering is.

Een oordeel is snel geveld, maar tussentijds wordt er ook van alles gedaan om eea te verbeteren. Daar zou ik dan ook naar op zoek gaan, naar info wat de desbetreffende school doet aan verbetering om te zorgen dat ze weer 'goed' worden.

Toen wij gingen kijken op deze school, was mijn dochter gelijk enthousiast. En nu ze erop zit, zijn wij dat ook nog steeds. Goede begeleiding door de mentoren enz.
Het is een school die goed bij haar past.

Hoe het met de kwaliteit van het onderwijs zit, zullen we ervaren. We gaan uit van het positieve en tot nu toe zijn we tevreden.

Wees kritisch als je gaat snuffelen op een school. En is de open dag niet toereikend? Bel de school voor nog een aparte afspraak!

Evanlyn

Evanlyn

01-12-2011 om 15:09

Moppeke

Wie bel je dan en met wie maak je een afspraak? Ik wil dat namelijk ook doen, maar weet niet hoe.

Wat betreft inspectie-rapporten: natuurlijk moeten zaken wel in orde zijn. Maar je moet ook goed bekijken waar ze op letten. Veel van die zaken hebben wel met de school als "bedrijf" te maken maar raken niet direct jouw kind. Bijvoorbeeld of alle papierrommel op orde is, of er protocollen en dossiers zijn en zo. Dat lijkt me niet het belangrijkste voor jouw kind.

Je belt met

de school. En dan krijg je vaak de concierge aan de lijn. Daar leg je je vraag even voor. Je bent de eerste niet en vaak zijn er standaard aanspreekpunten hiervoor.

Als dat niet zo is, zou ik gewoon contact leggen met de directie en je verzoek voorleggen.

Bedenk: er zijn je al velen voor gegaan. En je goed laten informeren is alleen maar goed. Een open dag kan soms best betrekkelijk zijn en tijdens een rondleiding buiten de open dag proef je nog meer sfeer omdat de school dan normaal in bedrijf is.

En wat dacht je van

je kind een proefles laten volgen? Veel scholen bieden dit vanaf deze tijd al aan, dan kunnen kids alvast snuffelen. Je moet je je kind er wel voor inschrijven.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.