pooh bear
24-04-2011 om 20:57
Hoeveel helpen met werkstuk
Mijn dochter in groep 6 is bezig met een werkstuk maar ze vindt dit heel erg moeilijk.
Hoeveel mag je een kind helpen of is het eigenlijk de bedoeling dat ze het alleen doet.
Ik heb de juf gevraagd of ik mocht helpen en die was daar wat vaag over. Het werkstuk moet in elk geval helemaal in haar eigen woorden zijn.
Ik heb haar gisteren geholpen door haar te laten vertellen terwijl ik typte dat ging redelijk.
Vandaag heb ik haar zelf laten typen ze heeft toen ruim anderhalf uur achter de computer gezeten en heeft uiteindelijk 9 zinnen geschreven. Die grammaticaal niet erg goed zijn.
Zou ik voor haar mogen typen of is dit niet de bedoeling en hoe zit het met het verbeteren van de grammatica?

Kaatje1972
24-04-2011 om 21:28
Moeilijk
Moeilijk zeg! Aan de ene kant is het misschien goed om de spelfouten te laten staan zodat juf haar niveau kan zien maar aan de andere kant gaat het wellicht meer om de inhoud dan om de grammatica. Mijn dochter had onlangs een spreekbeurt in groep 4 (op verzoek van dochter en toen heb ik wel wat geholpen maar de jouwe zit in groep 6 dat is misschien toch weer anders. Sorry, aan mijn reactie heb je ook weinig. Alleen herkenning. Ik blijf dit draadje even volgen
)

Guinevere
24-04-2011 om 22:16
Mijn insteek
Mijn insteek is dat ik wel wil helpen, als mijn zoon er tenminste van leert. Dus ik neem hem niet het werk uit handen. Wel wil ik hem helpen met (leren) structureren en een goede verhaallijn aanbrengen. Zelfs met typen, zolang hij mij tenminste de tekst dicteert. Anders duurt het inderdaad 20 jaar voordat het tikwerk af is.
De leerkracht is als het goed is al lang op de hoogte van het taalniveau van de leerling, die haalt die info vast niet uit een werkstuk. Het verbeteren van de grammatica samen met je kind heeft óók een leereffect.
Kortom: zolang je denkt dat jouw ondersteuning bijdraagt aan het leerproces zou ik het gewoon dóen.

Annet
24-04-2011 om 23:02
Houd het doel in de gaten
Het doel is dat je dochter leert hoe het werkt, een werkstuk maken.
Typen voor haar is dus prima, want van typen zonder dat je dit op een andere manier geleerd hebt, leer je niets. Een half uurtje laten typen is wel heel leerzaam, want dan waardeert ze dat jij het daarna doet en snapt ze waarom ze op een gegeven moment moet leren typen. Ook leerzaam dus.
Ik zou vooral aandacht schenken aan structuur aanbrengen en teksten leren schrijven/vertellen die jij dan typt.
De volgende keer ga je weer een niveau hoger. Dat betekent niet dat je dan minder helpt, maar dat je dan op bepaalde punten minder helpt maar op nieuwe punten meer. De eerste keer moeten ze bijvoorbeeld leren hoe je plaatjes van internet haalt en in een werkstuk plakt.
De tweede keer leren ze weer andere dingen qua opmaak.
Het doel is in ieder geval niet dat de juf kan zien wat de kan, maar dat kind zoveel mogelijk leert. En een 1-op-1 begeleiding is ideaal. Dat kan de juf op school nooit bereiken.

Jade
25-04-2011 om 11:31
Hier..
..krijgen ze op school een A-4tje mee hoe ze een werkstuk in elkaar kunnen zetten. Ik heb daardoor eigenlijk weinig mee hoeven helpen. In het begin wel, dan liet ik haar zien waar ze informatie vandaan kan halen, en hoe je een opzetje zou kunnen doen (even het A-4tje van school extra uitleggen)
Het mijn dochter laten vertellen en zelf typen zou ik nooit doen. Dan krijgen ze een werkstuk te zien met weinig fouten en dat zie je een kind uit groep 6 niet zo gauw doen. Op school krijgen ze er ook tijd voor om eraan te beginnen. Wat ze dan niet afkrijgen mogen ze thuis afmaken.
Het verbeteren van de grammatica zou ik samen met je kind doen.

Guinevere
25-04-2011 om 12:11
Typen
Ik vind het niet erg om te typen. Tenminste, NU nog niet.
De leerkracht ziet heus onmiddelijk wie er achter het toetsenbord heeft gezeten, ik zie dat niet als een probleem. Een handgeschreven werkstuk vind ik ook prima. Alleen begint zoon hier zijn werkstukken zelf al achter het toetsenbord, overigens zonder bijbehorende schoolopdracht. Na een tijd word ik er bijgeroepen vanwege het intikken, dan is hij al 15 minuten bezig met 3 regels en is ie het zat.
Typles op de basisschool, dat vind ik eigenlijk ook wel iets dat nodig is. Ik zit er nu over te denken om er het komende schooljaar zelf een keer een cursus tegenaan te gooien (groep 6 dan, dan wordt het wel tijd voor betere typevaardigheden).

Digimum
25-04-2011 om 14:41
Typen
Hier mag je zelf kiezen of je typt of schrijft. Mijn zoon typt liever, schrijven vindt hij niet leuk, typen gaat hem goed af. Wat hij ook kiest: hij zal het zelf moeten doen. Ik help wel met plannen, aan het werk zetten en geef soms wat suggesties of ideeën.. Maar meer doe ik niet.

pooh bear
25-04-2011 om 16:32
Typen
Het is inderdaad de bedoeling dat ze het werkstuk uittypen. Maar voor dochter is dat beter omdat grote problemen met schrijven heeft.
De juf weet haar spellingsnivo al dus dat maakt niet uit.
We doen het nu samen ze typt een stuk zelf en daarna typ ik een stuk voor haar. Voor de spelling gebruikt ze de spellingscontrole. En de rest verbeter ik voor haar.
Het is wel zo dat als zij zegt wat ik moet typen ze hele goede zinnen heeft maar wanneer ze zelf gaat typen is de gramatica minder. Ze kan het dus heel goed zeggen maar het schrijven is een stuk moeilijker.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Vic
25-04-2011 om 16:44
Typen
Ik weet niet of een getypt werkstuk verplicht is, maar bij dochter op school is er niemand met een handgeschreven werkstuk. Overigens heb ik dochter nog nooit geholpen met het typen van werkstukken. Dat mag ze lekker zelf doen. Mijn enige bijdrage is het adviseren over de plek van een plaatje, of eens een spellingsvraag beantwoorden.

egberdien
25-04-2011 om 20:04
Hier
heeft dochter, groep 6, het grotendeels zelf en alleen gedaan. Ik heb geholpen met het bedenken van hoofdstukken en met de uiteindelijke lay-out en het maken van een index. En het aansporen om aan haar werkstuk te werken natuurlijk.
Ze heeft hiervoor ook al een soort werkstuk gemaakt, omdat ze toen minder tijd had heb ik stukken voor haar uitgetypt die ze handgeschreven had. Ze las het mij voor en ik typte.
Hier is het trouwens niet verplicht het werkstuk te typen. Dochter doet dat wel liever omdat ze niet zo netjes schrijft. Een vriendinnetje schrijft het wel, dus dat mag ook.

Guinevere
25-04-2011 om 23:02
Pelle, dikteere
Jaa, naatuurlik tiep ik de spelvaute ook. Presies zo als zoon ze iut spreekd.

Brianna F
26-04-2011 om 11:40
Nooit
geholpen met werkstukken, het punt voor het werkstuk moet van haar zijn en niet voor haar ouders

mirreke
26-04-2011 om 14:47
Eens, pelle
Ik vind dan ook dat typen een verplicht onderdeel van het schoolcurriculum moet worden, net zoals het archaïsche onderdeel schrijven met een vulpen. Gewoon, tijdens schooltijden, op kosten van de school.
Ik werk met taal (vertaler, corrector, schrijver) en het enige dat ik nog schrijf is mijn handtekening (af en toe, ik heb hem ook ingescand natuurlijk). Het is volslagen absurd om van kinderen wel te verlangen dat ze werkstukken typen, maar dan niet eerst gewoon typeles te geven.

wil40
26-04-2011 om 22:54
Ik help wel
Een kind dat moeite heeft met rekenen of met leren lezen help je toch ook? Ik help dus bij het maken van een werkstuk.

Guinevere
27-04-2011 om 18:32
Leuk pelle
"Hier maken ze alleen werkstukken op school, want DAAR moet je leren hoe je ze maakt! Net als rekenen en taal (en eigenlijk ook typen dus).".
Tja, in theorie leuk, maar in de praktijk geloof ik daar al lang niet meer in. Een kind leert thuis méér dan op school, is mijn ervaring tot nu toe (ervaring van bijna 9 jaar, OK, dus nog niet volleerd). En volgens mij ben jij het er niet helemaal mee oneens, want jouw kinderen zitten thuis ook te ambrasoften en te woordkastelen en "verplicht" te lezen, ja toch?

Annet
27-04-2011 om 19:50
Helemaal eens met guinevere
Zoon is dit schooljaar van school veranderd.
Op de vorige school werd een werkstuk thuis gemaakt (+ spreekbeurt en boekverslag), bij oudste meegemaakt tot en met groep 8, bij jongste tot en met groep 5. Ik heb dit altijd gezien als een kans om kind 1-op-1 te begeleiden en veel te leren.
Nieuwe school begeleidt het werkstuk op school. Zoon zit in groep 6. Hij heeft best een aardige prestatie geleverd want hij heeft het werkstuk af gekregen binnen de schooltijd. Hij kan typen, dan scheelt (zie andere topic). Hij kan redelijk zelfstandig werken, dat scheelt ook.
Ongeveer een derde van de kinderen heeft het werkstuk thuis afgemaakt omdat dit niet lukte binnen schooltijd. Deze kinderen zijn wel begeleid door hun ouders.
Ik heb veel van de werktstukken gezien (worden geplaatst op de website van de klas). Ik weet welke werkstukken thuis afgemaakt zijn. En ik zie de verschillen.
De verschillen op zich zijn geen probleem. Je zou het kunnen zien als de prestaties van de ouders. Maar zo zie ik het niet.
Ik denk dat mijn zoon meer had geleerd als hij het werkstuk thuis had afgemaakt. Juf was zo bezig met het begeleiden van kinderen die helemaal niet tot concrete teksten kwamen, dat anderen daardoor veel minder aandacht kregen. Dit heb ik ook besproken met juf. Zij is het met mij eens. Het werken aan een werkstuk op school is goed, kind kan zelf ervaren wat die al kan, maar afmaken thuis met begeleiding van ouders is beter voor het leereffect.
Ik vind deze combi de mooiste oplossing. En de volgende keer gaat het werkstuk van zoon dus eerst mee naar huis, met de volledige instemming van de juf.

wil40
27-04-2011 om 20:30
Pelle, helpen en helpen
Zit er niet over in Pelle. Ik weet mijn hulp heel goed te doseren. Ik zou bij wijze van spreken 10 verschillende kinderen hulp kunnen bieden bij het maken van een werkstuk. Waarschijnlijk hebben ze allemaal wat hulp nodig, ieder op een ander vlak. Mijn zoon bij het inkorten van lange lappen tekst tot een beknopt verslag. Het uittypen en bijvoegen van plaatjes doet hij liever zelf.
Een ander kind heeft misschien juist wel hulp nodig bij het uittypen omdat het anders ùren aan het typen is.
En bij weer een ander kind moet ik misschien van voorwoord tot eindwoord alles begeleiden om minimaal een voldoende te halen.
Dus hulp waar nodig, per kind verschillend. Ik hoef alleen maar hulp te bieden bij het maken van een werkstuk, verder heeft mijn zoon geen hulp nodig bij schoolse zaken. Misschien vind ik het daarom ook gewoon gezellig? Twee keer per jaar grijp ik mijn kans.

Annet
27-04-2011 om 21:16
En nog een andere ervaring
Op school help ik tweewekelijks een half uur in de klas. 2 of 3 kinderen mogen dan een stukje schrijven voor de website. Dit mag ik begeleiden en daarna op de website zetten.
De verschillen tussen kinderen zijn echt enorm. Het gaat hier om een Leonardoklas dus allemaal slimme kinderen. Maar dat betekent niet ze allemaal even makkelijk tekst produceren. Bij de een hoef ik alleen af te spreken wat hij ongeveer gaat typen (de juf heeft de onderwerpen al bepaald) en tussendoor even te kijken of het goed gaat, bij de ander moet ik elke zin voorbespreken zodat er tenminste een zin uitkomt of ik stel vragen over het onderwerp zodat hij een idee krijgt wat er getypt kan worden, bij weer een ander ga ik typen terwijl hij praat omdat er dan wel een logisch en interessant verhaal uitkomt. Juf is het eens met het helpen van de kinderen omdat ze zo leren hoe je tot een concreet resultaat komt.

CC
27-04-2011 om 21:22
Ik help wel
Ze zitten pas in 6. Voor ons van froegah is dat klas 4. Daar waar je nog geen huiswerk, boekbesprekingen, spreekbeurten of werkstukken had. Alleen DC (documentatie centrum) de voorloper op werkstukken. En daar mijn kind een LIO-er 5 dagen per week voor de klas heeft staan die er geen bal van snapt, ja, dan help ik mijn kind wel. Ik kan mijn hulp in groep 7 wel weer afzwakken. Want daar denkt kind toch dat kinderen het beter snappen dan de ouders

Guinevere
28-04-2011 om 09:59
Neu
Wat mij betreft valt "bijles", "helpen bij een schoolopdracht" en het normale dagelijkse leren door de activiteiten die je onderneemt met je kind in dezelfde hoek. Het heeft allemaal tot doel je kind zoveel mogelijk te leren.
Dat een andere ouder in de vrije tijd niet poogt om het beste uit zijn kind te halen, dat is niet mijn probleem. En ik heb het nu dus niet over het uit handen nemen van de werkzaamheden, maar het ervoor zorgen dat een kind er zoveel mogelijk van opsteekt.
En op dat vlak heb ik ook nog een mening over het dicteren en door pa of ma laten uittypen. Ik begrijp niet wat daar niet leerzaam aan is. Kind dicteert en leest mee op het scherm, waar de woorden correct getypt verschijnen. Dat is dus óók leren. Misschien nog wel méér leren dan een kind eerst de woorden verkeerd uit te laten schrijven en na een paar dagen weer rood gecorrigeerd teruggeven. Overigens tikt mijn zoon een flink deel zelf, door de rode kringeltjes onder de foute woorden leert hij ook nog eens beter spellen.

Annet
28-04-2011 om 17:55
Pelle, het leven is nou eenmaal niet eerlijk
Van baby af aan zit er verschil tussen ouders en de mate waarin en de manier waarop zij hun kinderen begeleiden, stimuleren, opvoeden.
Ik zie het als mijn taak als ouder dat zo goed mogelijk te doen. Ik zal het niet laten omdat andere ouders het niet doen of niet kunnen doen.
Weet je wat ik niet eerlijk vind. Dat mijn kinderen zo weinig leren op een reguliere basisschool. Dus als ik de kans krijg ze wat te leren, dan neem ik die kans. Ik schroef de eisen aan het werkstuk ook op, zodat het een uitdaging wordt.

Fiorucci
28-04-2011 om 19:12
Helpen
Tja, als school volstaat met het geven van een opdracht voor een werkstuk en verder geen tijd besteed hieraan op school, dan help ik mijn kind daarbij. Bij de een was het genoeg om uit te leggen wat de bedoeling was, hoe je zoiets kunt indelen etc, bij de ander volstond de boel nakijken op spelling, en bij de derde was een wat meer actieve inbreng gewenst. Ze weten nu alledrie hoe het moet, maar niet dankzij school.

Annet
28-04-2011 om 20:26
Wat is er verkeerd aan verschillen?
Ja, de werkstukken tussen kinderen zullen qua kwaliteit verschillen, zowel door verschil in talent van kinderen als door de wel/niet begeleiding van kinderen.
Nou en......?! Het doel van een werkstuk is dat een kind er iets van leert, niet dat het een goed cijfer haalt.
Ik zorg ervoor dat mijn kind iets leert, vandaar die hogere eisen. Het punt maakt me daarna niet uit.
Helaas heb ik ook mogen merken dat kind met minimale inzet nog steeds een 8 haalt. Mijn kind heeft daarvan vooral geleerd dat je voor school niets hoeft te doen. Gelukkig zat ze toen al in groep 8.
Bij andere toetsen zitten overigens die levensgrote verschillen er ook. De een haalt een 9 voor topo zonder iets te oefenen thuis, de ander haalt net een 6 na stevig oefenen thuis. Avi-niveaus komen hier vanzelf binnenvliegen, zelfs weinig lezen helpt niet om ze tegen te houden.......
Tegen mijn kinderen zeg ik dat het niet eerlijk is dat zij zo weinig hoeven te werken, terwijl andere kinderen veel moeten oefenen. Dus met een werkstuk pak ik ze terug...... :_)))))))

Guinevere
28-04-2011 om 21:28
Je neemt me de woorden uit de mond annet
Helemaal met je eens. Het moet niet het punt zijn dat er niveauverschillen zijn of ontstaan in een klas omdat de ene ouder meer helpt dan de andere. Het gaat ook niet specifiek om het cijfer. Het gaat erom dat je je kind leert hoe je zo'n specifieke (school)taak moet aanpakken. Daar kun je op sturen en dan kun je je kind goed beslagen ten ijs laten komen bij dergelijke taken, omdat je kind heeft geleerd hoe je zoiets aanpakt.
Taak van de school? Mogelijk. Maar thuis werkt het 10 keer beter door de 1 op 1 aandacht.

Fiorucci
29-04-2011 om 07:30
Pelle
Het gaat mij erom dat een kind leert hoe je zoiets in elkaar zet. Als ze dat op school niet leren, leren ze het van mij. En laat ik nou master of the universe zijn op het gebied van werkstukken, dus dat treft..
En nou de verschillen. Op de basisschool van mijn dochter maken ze geen werkstukken meer, maar werken ze met Topondernemers. Kinderen kiezen met zijn tweeen of drieen een onderwerp uit de kaartenbak, dan kiezen ze een kaart met een werkvorm (powerpoint, spreekbeurt,muurkrant, tentoonstelling) die vol staat met tips hoe ea aan te pakken. Thuis wordt hier dus geen seconde aan gewerkt. En echt Pelle, de verschillen tussen de groepjes zijn immens. Die niveauverschillen zijn er nu eenmaal.

Fiorucci
29-04-2011 om 09:49
Pelle
Sommige kinderen werken fijner als ze uitgedaagd worden. Dus als dat bij een werkstuk ook zo is, zou ik dat ook gerust doen. Mijn zoon van 14 voegt ook weleens iets extra's toe, terwijl dat niet hoeft. Zeker op het vo scoor je daar ook nog extra punten mee. Handig als je je toets niet zo denderend hebt gemaakt..
Hogere eisen stellen aan school, daar ben ik mee gestopt....ik ben basisschoolmoe na 15 jaar.

Annet
29-04-2011 om 16:34
Eisen
Natuurlijk stel ik hogere eisen dan de school, anders wordt het doel niet bereikt namelijk er iets van leren.
Ik heb geen eisenlijstje of zo, maar je kunt denken aan:
- geen flutonderwerp
- een onderwerp waar je nog weinig van weet
- grondig inlezen en niet te oppervlakkig blijven in de tekst / hoofdstukken
- voldoende hoofdstukken of tekst om het onderwerp diep genoeg te beschrijven
- uitstekende verzorging en spelling
Uiteraard stem ik dit alles af op de leeftijd.
Huidige juf van jongste heeft ook een leuke eis: je mag alleen informatie in je werkstuk opnemen die je gevonden hebt in een boek of op een website. Dit voorkomt dat kinderen een werkstuk volschrijven over een onderwerp waar ze veel van weten. Het doel van de juf is dat ze informatie leren opzoeken en verwerken.
Toen dochter in groep 8 een werkstuk over de panda maakte, was het doel: hoe doe je zo min mogelijk voor een werkstuk? Dit leek wel praktisch als voorbereiding op de basisschool.
Dochter heeft een keurig verzorgd werkstukje gemaakt, met nauwelijks inhoud, wel goede spelling. Toen kreeg ze een 8. Als ze alle werkstukken zo gedaan had (volgens de eisen van de school) had ze al die keren niets geleerd.
Haar andere werkstukken op de basisschool zijn meer projecten geworden, bijvoorbeeld een werkstuk over de plaatselijke voedselbank. Ze is meegeweest naar clienten van de voedselbank, interview gedaan bij clienten en vrijwilligers, voorstel gedaan op school om voedsel in te zamelen. School is hierin meegegaan en ze heeft in elke klas een verhaal mogen vertellen over de voedselbank. School heeft een week voedsel verzameld.
Kijk, daar heeft ze nou echt voor gewerkt, veel geleerd en een bijdrage gedaan aan de voedselbank.