Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Hoeveel huiswerk vmbo-b met lwoo

ik wil deze vraag eens stellen hoe het op andere scholen is, mijn dochter is nu gestart in de brugklas.
Ze komt vorige week thuis met huiswerk van duits 50 woorden vertalen en leren, engels 50 woordjes oefenen en dan nog vrij veel maak huiswerk, ze is iedere dag zeker een uur thuis bezig.
De mentor gemaild en die heeft gezorgd dat duits minder werd want dat vond ze veel te veel, maar de rest heeft ze nog niets over gezegd, nu hebben we over 3 weken wel de 1e ouderavond,waar ik het ter sprake ga brengen. Zou graag willen weten hoe dit op andere scholen gaat.
groetjes Krulleke

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
anna van noniemen

anna van noniemen

28-09-2010 om 11:13

Ook best veel

maar vooral leerwerk, het maakwerk wordt op school gedaan in zelfstandig werken uren. Zoon doet overigens ook VMBO-B met LWOO maar heeft geen Duits...

marie

marie

28-09-2010 om 11:17

Niks

Hallo
Ten eerste - Duits in de brugklas? Hier beginnen ze daar in de tweede klas mee en ik dacht vanaf KB-niveau. Volgens mij doen ze in BB geen Duits.
Verder is jongste net gestart met VMBO-BB met Lwoo en hier op school krijgen die leerlingen (KB ook trouwens) in principe geen huiswerk mee. Boeken blijven dan ook zoveel mogelijk op school in hun "eigen" klas in een eigen bak.
Alleen als ze een toets hebben mogen ze van dat vak het boek mee naar huis nemen om te leren. Dat hoeft dus niet. En als ze hun weektaak niet afhebben mogen ze die ook thuis afmaken.
Tot nu toe heeft dochter een keer Engels mee naar huis meegenomen, maar dat was meer omdat vriendinnetje dat ook deed. Dochter vind Engels nog steeds heel erg gemakkelijk.
Dat wij jij omschrijft herken ik dus helemaal niet.
Groetjes

krulleke

krulleke

28-09-2010 om 15:07 Topicstarter

Dank je

Hier hebben ze vanaf de brugklas duits,of er ruimte is op school om huiswerk te maken is mij nog niet duidelijk.Na de herfstvakantie zou er iederee week een blokuur komen waar de kinderen extra ondersteuning krijgen in de vakken waar ze moeite mee hebben, nu is ze bijna iedere dag pas om 16.00 uur van school thuis en dan zit ze nog ruim een uur te werken aan huiswerk, vind ik erg veel en lang, er blijft weinig ruimte over voor ontspanning zo.Heb dit ook nagevraagd bij bevriende moeders waarvan de kinderen bij mijn dochter in de klas zitten, die zijn ook zolang thuis bezig.
groetjes krulleke

Valt wel mee.

Mijn dochter zit in brugklas tl/havo en is dagelijks zeker 2 uur met dr huiswerk bezig. Vooral wiskunde is erg veel. Ze moet ook heel erg veel leren. Ze zei al: als dit havo is is het wel te doen, maar als je op havo nog meer dan dit krijgt dan blijf ik op tl. Als in dat uur per dag ook het leerwerk zit dan denk ik dat het vrij normaal is.

krulleke

krulleke

29-09-2010 om 08:09 Topicstarter

Melleke

2 uur huiswerk is erg veel en dat kan denk ik, zeker niet de bedoeling zijn, kinderen op de vmbo-B met LWOO, kunnen minder aan, vandaar dat ze ook daar zitten. Je kan van een kind dat dyslectisch is niet verwachten dat ze in een keer 50 woorden gaat leren van een vreemde taal, waar je pas 2 keer les in hebt gehad, dat blijft echt niet hangen. ik kijk nog even af en ga het gewoon bespreekbaar maken op school.krulleke

Klasgenootjes navragen

Jongste zit ook in de brugklas. In een combi kb/tl. oudste heeft op dezelfde school tl gedaan. Oudste had nóóit huiswerk (oke soms, maar dan ook 30 minuten werk) en jongste komt thuis met pákken werk. Ik verbaasde me daar al erg over.Het kwam zelfs al 2 keer voor dat ze het voor 21.00 uur niet eens echt áf had en dan was ze toch al 2 of 3 uur bezig! Absurd. En dus vroeg ik een andere moeder (kind zelfde klas en zit naast jongste) die ik toevallig tegenkwam..hoe deed haar kind het met het huiswerk?
Zelfde verhaal als jongste...en ik dacht zie je wel,ze krijgt écht zoveel op. En toen was hier een verjaardag en daar zag ik nóg een andere moeder (ook kind zelfde klas) met kind erbij. En die vroeg ik ook nog voor de 'zekerheid' naar dat huiswerk. Welnee, zei die moeder háár zoon had helemaal nóoit huiswerk. Huh??? Ennuh jongstes heleboel huiswerk dan? En dat andere meisje had toch ook zoveel? "Ja hallo" zei die zoon..."Die zitten in de klas als we het huiswerk voor dat vak alvast mogen maken ook de hele tijd te kletsen!"
Conclusie: Bij veel vakken krijgen ze een 20-30 minuten om zelf 'werk' te maken. Dat mag in de klas...krijg je nog extra uitleg ook als je het niet goed snapt. Dit komt vooral veel voor bij 'blokuren'(2 aaneengevoegde uren van hetzelfde vak). Er wordt meteen bij gezegd wanneer dit af moet zijn..dat kan ook over 1,5 week ofzo pas zijn en dat daar nog weér een les tussen zit (is weer 30 minuten 'werktijd'). Er zijn dus kinderen (waar onder jongste) die die 30 minuten werktijd gebruiken om te soializen,gezellig kletsen, een tekeningetje maken, de agende opsieren etc. etc.
Onder het mom van..: Ik hoef het toch pas over 2 weken af te hebben. En er vervolgens niet meer naar omkijken tot de avond voordat ze het moeten inleveren. En ja dan is het wel véél huiswerk. Zeker als je ook nog toevallig op 1 en dezelfde dag zoiets moet inleveren voor 2 verschillende vakken.
Wij hebben eerst maar eens een goed gesprek gehad met jongste. En zowaar....ze was het met ons eens. Maar ja de kinderen naast haar doen het ook zo. Dus is jongste met bepaalde vakken maar eens bij een ander kind naast gaan zitten. En tot nu toe (is pas week of 2 dat wij hier achter kwamen) gaat het goed. Als ze de agende open doet om te kijken wat ze af moet hebben,hoor ik opvallend veel gemompel in de geest van: 'heb ik al af, heb ik bijna af' enz.
En ja nu heeft ze amper huiswerk.Hoogstens wat woordjes leren of iets voor een repetitie leren. Gisteren had ze voor 4 vakken dingen op (voor vandaag dus) daarvan had ze alles al af behalve engelse woordjes leren (voor s.o.) de rest was dus állemaal in de les gemaakt in de tijd die je ervoor krijgt.
Dus vraag eens na bij klasgenootjes, misschien snapt jouw kind de clou van werken in de les ook niet helemaal?
groeten albana

Grappig.

Ik heb dat ook gedaan, bij andere ouders na gaan vragen. Sommige hadden ook lang niet zoveel als dochter, zelfde klas dus, maar die bleken ook niet alles te leren wat ze opkregen of alleen even door te lezen. Mijn dochter is ook de enige in de klas die van leerwerk uittreksels maakt, dat kost ook tijd. Ook bleek zij de enige te zijn die bij Frans en Engels ook de spelling leerde en de woorden tijdens het leren opschrijft. Ik denk dus dat zij anders leert dan de meesten in de klas waardoor zij meer tijd kwijt is. Gisteren en vandaag heeft zij heel weinig opgekregen, alleen wat leerwerk, dus ze kan even bijkomen.

Geen idee.

Ik weet niet of dat heel veel is, hier moeten ook dislectische kinderen leren wat de andere kinderen moeten leren bij Frans en Engels en Nerlands. Alleen de spelling wordt geloof ik anders beoordeeld, maar 50 woordjes/zinnen is hier wel normaal. Dochter moest voor maandag zo`n 75 woordjes en zinnen leren, dus het zal wel een normaal aantal zijn. Verder krijgen ze zoveel tijd niet om huiswerk te maken op school, ze doet het nu vaak in de grote pauze, maar tijdens de les zijn het hooguit een enkele keer 5 minuten.

krulleke

krulleke

29-09-2010 om 17:36 Topicstarter

Albana

Is wel goed wat je als tip aandraagt, zal er een met haar over hebben of er op school tijd is ingeroosterd om huiswerk te maken.

Melleke, ik snap heel goed als je dylectisch bent dat je dan net zoveel woorden moet oefenen, maar jou kind zit op tl/havo, dus zij kan meer aan om te gelijk te leren, de kinderen in haar klas die dyslectisch zijn, hebben een hoeger IQ en die kunnen veel beter compenseren, dan kinderen met een lager IQ, zij kunnen het ook leren maar niet met zo'n grote getalen tegelijk.

even O.T kennen jullie het programma WRTS, dit kun je zo op internet vinden en daar kunnen ze prima woordjes, zinnetjes in oefenen, zit ook uitspraak bij en het programma maakt overhoringen, dus kunnen ze zelf toetsen hoe goed ze het kennen, echt een aanrader om eens naar te kijken.

Krulleke

Vic

Vic

29-09-2010 om 19:53

Kan me nog wel herinneren

50 woordjes is 1 bladzijde? Ik kan me van vroeger wel herinneren dat ik op het vwo regelmatig 20 bladzijden of meer woordjes moest leren, in een week ofzo. Mijn dochter (groep 8) krijgt voor Engels ongeveer 30 woordjes per week. 50 lijkt me dus niet ontzettend veel.

Ik vind het voor vmbo basis wel veel!`

Mijn buurmeisje doet ook VMBO basis met LWOO. Ze heeft heel weinig huiswerk, alles wordt op school gedaan. EN af en toe een stuk of tien woordjes per keer maximaal.
Vic, je kan een VWOer niet vergelijken met VMBO basis met LWOO. Doe dat dan ook maar niet.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-09-2010 om 02:13

Ik herinner me

dat het minder woordjes waren in de brugklas van vmbo basis. Zo weinig dat ik me erover verbaasde. Mijn dochter maakte haast geen huiswerk thuis, maar los daarvan vind ik een uur huiswerk per dag niet zo heel veel.

Bastet

Bastet

30-09-2010 om 19:21

Hier....

Ik ken wel wat vrienden van mijn zoon die een dergelijke opleiding volgen,zij hebben nauwelijks huiswerk.
Bastet

Vic

Vic

30-09-2010 om 20:59

Mach

Ik vond het verschil wel erg groot. Daarbij, ik noemde ook het aantal dat mijn groeper 8 te leren krijgt. Dat is iets minder, maar dat is dan ook nog maar de basisschool. Het is natuurlijk wel de bedoeling dat kinderen nog wat leren, en als je ze dan een taal wilt bijbrengen met 10 woordjes per keer ben je lang bezig. Maar goed, ik weet ook niet precies wat de leerdoelen zijn van VMBO basis, dus misschien zie ik het helemaal verkeerd.

Vmbo basis

Op de VMBO basis is Nederlands en wiskunde/rekenen eern heel belangrijk onderdeel van de brugklas. Verder vooral basisvakken en als vreemde taal in de brugklas alleen engels. Sommige basis/kadercombi's doen Duits. Frans hebben ze niet.
Bij de veel VMBO basis opleidingen doen ze zo veel mogelijk huiswerk op school.

Hoho

Zowel oudste alsook nu jongste hebben in een combi gezeten van vmbo B/K/TL (dit is een bewuste keuze, er zijn 3 1ste klassen) en álle kinderen krijgen dit jaar (1ste) Engels en Frans. Volgend jaar komt er Duits bij. Ook dus de Bl leerlingen en ook de KB leerlingen. Of het voor allemaal 'meetelt' in de overgang weet ik niet, maar in ieder geval krijgen alle 3 de niveau's die 3 talen. En pas ná de 2de mogen ze kiezen tussen Frans en Duits (de t.l.-ers in ieder geval).
groeten albana

Albana

de combi's moeten dat wel doen, want op TL heb je alles nodig.
Maar de Kader en basis hoeven dat niet te geven. In elk geval niet alle talen. Op kader hebben ze hier alleen duits en engels, op basis alleen engels.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.