Temet
25-05-2011 om 21:38
Hoeveel kinderen in groep 1/2?
In een draadje hierboven wordt gerept over een groep 1/2 met 30 kleuters, en die aantallen zie ik vaker langskomen. Is dat nou standaard? In de klas van mijn zoon zitten er als ik het goed geteld heb 23, dus dat scheelt nogal. En dan een juf plus de meeste dagen een klasse-assistent.
Wat is tegenwoordig de norm? 30 kinderen, of is die 23 bij zoon eigenlijk heel normaal?
Groeten,
Temet

amk
25-05-2011 om 21:45
op dit moment zitten er 24 kinderen in de klas van dochterlief. Hier streven ze er naar dat het maximum 25 is.
Het hangt hier ook van de lokatie af, want de lokalen hebben verschillende afmetingen/overzichtelijkheid.

Vic
25-05-2011 om 21:50
23-33
Bij ons hebben ze vorig jaar, halverwege het jaar, de kleutergroep gesplitst toen er 33 leerlingen waren. Er zouden er nog 5 bij komen en dat vond de school teveel worden. Aan het begin van het jaar begonnen ze met 23. Komend jaar begint met twee kleutergroepen van 18 en 20. Het was de bedoeling om slechts 1 kleutergroep te hebben, maar omdat de meeste herfstkinderen langer kleuteren blijven het er twee. Voordeel daarvan is dat mijn dochter in een groep 3 met 20 kinderen komt

Fianna
25-05-2011 om 21:55
Van 36 naar 20
op de oude school van zoon 2 was het op het laatst 36 (bij zoon 1 op het eind van zijn kleuterjaar 37 of 38) en op zijn nieuwe school is het 20.

angelina ballerina
25-05-2011 om 22:20
Hier
Zijn er 2 kleuterklassen. Ze starten met tussen de 15 en 20 kinderen en eindigen tussen de 22 en 25 kinderen. Dit aantal is elk jaar ongeveer gelijk.

Thursday Next
25-05-2011 om 22:54
Nu 29
Het heeft niet de voorkeur, maar ja. Er zijn hier 2 kleutergroepen van 29 en 30 kinderen, maar splitsen gaat niet vanwege de extra kosten en gebrek aan ruimte. Er zijn meer grote klassen in deze school maar ook een aantal kleine. Het is maar net hoe het uitkomt.

jons
26-05-2011 om 00:45
40...
combi 1/2 groep. erg veel, maar we hebben sinds de kerst (toen ong. 33 kinderen maar snel oplopend) vast een klassenassistent erbij en een extra - naastgelegen - lokaal voor groep 2 instructies of rustig werken.
Sinds die invoering is het weer acceptabel. Maar het is wel heel heftig, hoor.
ter vergelijking: groep 4 heeft 20 kinderen en groep 7 35...

ayla
26-05-2011 om 08:20
Poeh
wat veel.
kleuterzoon zit in een combi 1/2 groep van 20 kinderen. Er zijn 2 kleuterklassen.
de oudste zit in een combi 4/5 van 19 kinderen. er zijn 3 4/5 klassen

Engeltje
26-05-2011 om 11:25
Loopt gedurende het jaar op
Hier op school 3 1/2 groepen en 1 2/3 combi. Verder 'enkele' groepen. Die 1/2 groepen beginnen meestal met een leerling of 20/25, waarna er gedurende het jaar nieuwe leerlingen instromen tot max. 33 per groep. Zoon in groep 7 heeft 27 klasgenoten, dochter in groep 5 heeft 26 klasgenoten. Dat zijn toevallig de iets minder drukke klassen, we hebben er ook van 30 leerlingen en zelfs 1 van 33 leerlingen.
Engeltje

Anneque
26-05-2011 om 13:35
Hier: 4x33 en 1x20
Hier dus 4 grote kleutergroepen 1+2 én een instroomgroep van max 20. Die instroom groep is heel fijn, maar de overgang van die groep naar de stamgroep is enorm. Dochter is er (nu 3 weken later) nog van aan het bijkomen. De overgang van psz naar instroomgroep was peanuts vergeleken met dit...en we hebben nog 2 maanden te gaan dus we zitten nog niet aan het maximum.

Avalon
26-05-2011 om 14:35
Hier 27
en we moeten nog 8 weken. Verwacht dat er in juli niks meer bij komt maar misschien in juni nog 1 of 2. Voor de kleintjes van net 4 is het een volle boel hoor! Als ze gewoon aan het werk zijn valt het wel mee, maar 's ochtend bij het brengen. Er staan zo 40, 45 personen in het lokaal. Papa, mama, kleinere broertjes en zusjes,een groter kind, soms papa en mama, oma, opa etc.
Nee voor die kleintjes vind ik het heel wat hoor! Sommige ouders blijven ook zo lang hangen, ik breng tegenwoordig en ga vrij snel weer weg, ze moeten het straks in groep 3 ook zelf doen. Zo is er weer wat meer ruimte voor de ouders van de allerjongsten. ( straks in groep 3 ws 32)

Massi Nissa
26-05-2011 om 18:04
Hier hetzelfde als bij avalon
27 kids in een lokaal, met juf en assistente. Ik moet wel zeggen dat ze groep 1 en 2 redelijk vaak opsplitsen. Dan gaat groep 2 met assistente en hulpmoeder buiten verkeersborden bekijken, of groep 1 gaat gymmen ofzo. Het blijft echter, net als Avalon beschrijft, immens druk. Ik heb bij een van de twee vaste juffen zelfs de indruk dat het haar dit jaar een beetje boven het hoofd groeit. Ze zijn trouwens het schooljaar begonnen met 19 leerlingen, maar de instroom was dit jaar onverwacht groot. Ik heb er bewondering voor hoe die kleine nieuwe kleuters zich aanpassen in zo'n grote en bewerkelijke groep.
Groetjes
Massi

maman
27-05-2011 om 19:10
Meer als 30 ..
kinderen in groep 0. Om precies te zijn 31 kinderen die geboren zijn tussen mei 2007 en september 2008. Hier in Frankrijk mogen/gaan de kinderen vanaf 2.5 jr al naar school. Onze zoon zit in de petit section, zeg een soort groep 0. Naast zijn juf is er full time een klasse-assistent. Die met de kinderen naar de wc gaat, helpt bij alles klaarzetten voor de activiteiten, assisteert bij de activiteiten, kinderen die overblijven naar de kantine brengt en weer ophaalt, ze daarna op bed brengt en toezicht houd tijdens het slaapuurtje, ze daarna helpt met aankleden na het slapen, en ze brengt de kinderen die met schoolbus gaan naar de schoolbus, waarna ze om 16.30 uur het lokaal schoonmaakt. De juf doet al het overige. Als ouder of oppas breng je kind 's ochtends in het lokaal zorg je ervoor dat je zo snel mogelijk weer weg bent. Communiseren doe je voornamelijk via het schriftje wat elke mee naar huis gaat. En het is ondanks de aantallen verassend rustig in de klas. Juf is zelf ook heel rustig.
In tegenstelling tot de groep 3 waarin onze dochter zit. Die bestaat uit 30 leerlingen en juf tetterd er af en toe flink op los en heeft dochter al 2x in de armen geknepen omdat ze niet goed oplette. Nog een paar week en dat zit het jaar erop en gaat ze gelukkig naar een wat rustiger juf, en de groep wordt opgesplitst, zodat ze volgend jaar met 23 kinderen in klas zitten. Wel zo goed voor de leerprestaties!

liora
27-05-2011 om 20:30
Leerlinggewicht
Hoi Temet,
Scholen met meer gewichten-kinderen (relatief laag opgeleide ouders) krijgen voor deze leerlingen extra geld on extra handen op de groep in te kopen en extra zorg. Op deze scholen zijn er daardoor kleinere klassen.
Liora

Temet
28-05-2011 om 20:10
Liora
Die link had ik zelf ook al gelegd. Ik denk dat er nog wel een aantal kinderen in de klas zitten die extra gewicht opleveren (vziw klopt de lezing van Pelle), dus dan kan best. Maar er zijn ook scholen die ervoor kiezen om vooral in te zetten op kleinere klassen in de lagere groepen dus ik sluit niet uit dat er (ook) zoiets aan de hand is. Stom genoeg heb ik destijds niet gevraagd hoe dat in de hogere groepen zit. Nou ja, daar komen we vanzelf wel achter.
Hoe dan ook, gelet op de overige reacties vind ik de verhoudingen in zoons klas tamelijk riant te noemen, met 1 leerkracht en een klasseassistent op 23 kinderen. En die assistent is er volgens mij bijna altijd.
Groeten,
Temet

liora
28-05-2011 om 22:14
Pelle
Nou Pelle, er zijn heel veel Amsterdamse scholen met echt veel gewichtenleerlingeb. Kont dus toch nog vaak voor hier.
(en dit weet ik vanwege mijn werk heel precies)

liora
30-05-2011 om 19:19
Pelle
Ehh sorry hoor, maar bel het ministerie als je wil weten hoeveel extra geld een school krijgt voor een gewichtenleerling. Het is in ieder geval bedoeld voor extra begeleiding, zorg, etc.
En de meeste scholen hebben niet 30 kleuters maar 100. Blijkbaar kan een school met veel gewichtenkibderen daar dan vier klassen van maken ipv drie.
En je kunt kijken op www.dmo.Amsterdam.nl om te zien hoeveel scholen er zijn in Amsterdam met veel gewichtenleerlingen.
Liora

skik
31-05-2011 om 09:22
Pelle en liora
Voor en kind met een gewicht van 1,2 (één ouder alleen basisonderwijs, één ouder minder 2 jaar vo) krijgt een school 1700 euro extra.
Voor een kind met een gewicht van 0,3 met beide ouders met minder dan 2 jaar vo krijgt de school 1100 euro extra.
Heeft een kind één ouder met meer dan 2 jaar vo (ook al heeft de andere ouder basisschool of minder) dan krijgt de school daar niets extra's voor.
Om een extra leerkracht te bekostigen moet een school ongever 29 kinderen van gewicht 1,2 hebben of 45 kinderen met gewicht 0,3. Waarschijnlijk nog wel meer, want er is nog een drempel van 8%.
skik

Jesse_1
31-05-2011 om 10:06
Nou liora
"En de meeste scholen hebben niet 30 kleuters maar 100." Misschien dat je het nu over Amsterdam hebt, maar hier in ons stadje wemelt het van de scholen en er zijn er maar weinig met 100 kleuters. (Ja, er zijn er echt een aantal met maar één kleuterklas).
Jesse

liora
31-05-2011 om 17:39
Pelle
Ja hoor ik zit goed, dit maakt in Amsterdsm echt een groot verschil. Nogmaals kijk op de site van DMO, er zijn scholen met veel gewichtenleerlingen. Dat jij dat niet gelooft, maakt het nog niet onwaar.

Genista
31-05-2011 om 18:40
Pelle
Ik weet hier ook wel van een school die veel kleinere groepen heeft door dat "extra gewicht". Groepen van maar 15, dat kan.

Genista
31-05-2011 om 20:03
Pelle
Allochtone ouders. Meer weet ik er ook niet van, helaas, alleen dat die per leerling zoveel extra "gewicht" hebben dat die kleinere groepen ervan bekostigd kunnen worden.

Vic
31-05-2011 om 20:28
Pas in nederland
Bij ons op school is ca de helft van de allochtone ouders na hun 14e in Nederland gekomen. Ik weet niet of ze een opleiding hebben. Geldt het ook als slechts een van de ouders een opleiding heeft?

liora
31-05-2011 om 21:49
Pelle
Hoi Pelle,
Dat jij liever een directe link hebt, is jouw probleem. Dat je niks aanneemt van een ander eveneens.
Het wordt mijn probleem als je net gaat doen alsof ik niet over de juiste info beschik.
Je stelt mij allemaal feitelijke vragen. Mijn antwoord is dat je dat allemaal online kan nazoeken.
Het irriteert me dat je steeds denkt dat er geen scholen kunnen zijn met veel gewichtenleerlingen omdat jij je dat niet voor kunt stellen.
Ik ben hier nu even klaar mee.
Liora

skik
01-06-2011 om 01:13
Pelle
Met die link van Liora kan ik ook geen cijfers over percentages gewichtleerlingen op Amsterdamse scholen achterhalen, maar ik heb wel cijfers over Rotterdamse scholen.
Bijvoorbeeld een school met 400 leerlingen waarvan 375 gewichtleerlingen. Dat levert een tonnetje of vier, vijf extra op. Daar kan je wel kleine klassen van betalen, of vakleerkrachten gym, muziek en dans.
skik

Fiorucci
01-06-2011 om 10:02
Pelle
Zijn er serieus allochtonen zonder enige opleiding die trouwen met een dito allochtoon en hier nog naar toe komen?
Ja serieus. Ik ken zat allochtone vrouwen met hooguit basisschool, die hierin zijn gehaald als bruid uit land van herkomst. Hun man werkt dan vaak in tuinbouw op schoonmaak, ook hooguit basisschool. Als ze hoog opgeleid zouden zijn hoefden ze hier hun geluk niet te beproeven...

Fiorucci
01-06-2011 om 15:02
Pelle
Ik vrees dat er zat zijn die op de een of andere manier toch de leerplicht weten te ontduiken, of zonder diploma van school komen. Of is puur twee jaar les hebben al genoeg?

Fiorucci
01-06-2011 om 16:07
Maar pelle
Ik ga ervan uit dat iemand er geen belang bij heeft om een potje te gaan liegen hier, waarom niet gewoon eens iets aannemen van iemand? En buiten dat zou het mij zeker in grote steden niet eens verbazen, dus ik voel 'm toch niet zo,sorry.. Vergeet niet dat er nu in grote steden ook veel veel mensen uit Oost Europa wonen, die vanwege de open grenzen hier mogen wonen en werken. Als zij hoog opgeleid waren, zouden ze hier geen tomaten hoeven plukken.

Fiorucci
01-06-2011 om 16:44
Pelle
Oh hier zitten toch al wel wat oosteuropese kinders op school. Tuurlijk wil je er meer over weten, mijn nieuwsgierigheid is ook geprikkeld inmiddels.. Maar gezien de bovenstaande reacties komt het kennelijk zo over dat je er niet aan wilt, wat verteld wordt. vandaar mijn reactie..

Temet
01-06-2011 om 20:15
Pelle
Ik heb niet de hele draad gevolgd, de link niet bekeken, kortom, ik heb eigenlijk helemaal geen recht van spreken maar stel me dezelfde vraag als jij.
Wat een veklaring zou kunnen zijn: volgens mij werd die nieuwe gewichtenregeling gefaseerd ingevoerd. Als de cijfers nog deels gebaseerd zijn op de oude gewichtenregeling (allochtoon = extra geld, bij wijze van) dan zou dat een groot aantal makkelijk verklaren.
Maar ik vraag me ook af of er ooit een gewichtenkind overblijft, kinderen van alleenstaande moeders uit verre buitenlanden daargelaten.
Groeten,
Temet

Vic
01-06-2011 om 20:21
Hmmm
Bij ons op school zijn in ieder geval twee gezinnen uit een heel ver buitenland, waarvan de moeder (naar ik inschat) geen onderwijs heeft gehad. Beide gezinnen leveren minstens 5 kinderen aan de school. Geldt dat dan als 10 gewichtenkinderen? En kinderen van ouders die praktijkschool hebben gedaan?