Temet
25-05-2011 om 21:38
Hoeveel kinderen in groep 1/2?
In een draadje hierboven wordt gerept over een groep 1/2 met 30 kleuters, en die aantallen zie ik vaker langskomen. Is dat nou standaard? In de klas van mijn zoon zitten er als ik het goed geteld heb 23, dus dat scheelt nogal. En dan een juf plus de meeste dagen een klasse-assistent.
Wat is tegenwoordig de norm? 30 kinderen, of is die 23 bij zoon eigenlijk heel normaal?
Groeten,
Temet

Temet
01-06-2011 om 22:26
Link alsnog bekeken
Even de door Liora genoemde link bekeken en de scholen bij mij in de buurt, waaronder die van zoon, bekeken. Op de site staat dat het leerlingengewicht afhangt van het opleidingsniveau van de ouders, wat dus betekent dat inderdaad volgens de nieuwe regeling wordt gescoord. Mijn idee van overgangsperikelen klopt dan dus niet. De cijfers wijzen er ook op dat er niet naar de afkomst van de ouders gekeken wordt. Maar toch blijf ik dezelfde vraag houden die Pelle ook opwerpt. De school van zoon blijkt 61% gewichtenleerlingen te hebben (dit wist ik trouwens niet). Kijk ik naar de ouders, dan valt mij op dat de meesten weliswaar 'allochtoon' zijn, maar, gelet op hun Nederlands, waarschijnlijk of van de tweede generatie zijn of hier in elk geval al sinds hun jeugd wonen. Dan kan je eigenlijk al niet meer aan die gewichtenregeling toekomen.
Maar goed, misschien hoor ik vooral de Nederlands sprekende ouders, dat kan natuurlijk ook . Toch blijft het me verbazen
Groeten,
Temet

Temet
01-06-2011 om 22:34
Overigens
Overigens leert de site van dmo mij dat het percentage gewichtenleerlingen in Nederland ligt op 13%. In Amsterdam op 28%.
Ik vind een percentage van 13% over heel Nederland ook vrij hoog eigenlijk en blijf, net als Pelle, toch het idee hebben dat er iets niet helemaal klopt. Maar waar het hem ook in zit, in deze cijfers zit t m niet in het hanteren van de oude gewichtenregeling.
Groeten,
Temet

Sancy
02-06-2011 om 10:56
Ah pelle
Heb je de memo niet gekregen? Ik zal mijn secretaresse de mantel uitvegen dan. Mirjam heeft haar vakantie namelijk in overleg met mij gepland.

skik
02-06-2011 om 13:33
Link
https://www.cfi.nl/Secure/Con-Images/nieuwgewreg_tcm210-88231.pdf
Daarin kan je de criteria cijfers vinden over de gewichtenregeling. Je ziet daar ook een staatje waar schematisch aangegeven wordt hoe de oude gewichtenregeling verloopt en gecompenseerd wordt t.o.v. de nieuwe gewichtenregeling.
De school waar ik aan refereerde staat in een wijk met 80% allochtonen, voor wat het waard is. Maar ik denk dat toch ook verrassend veel mensen van onze generatie weinig opleiding hebben genoten. Stel je het volgende scenario voor: je gaat op een leeftijd van bijna 14 naar het vo. Daar blijf je nog een keer zitten. Je stroomt af naar een andere school, daar wil het ook allemaal niet zo lukken, je spijbelt flink en met je zestiende ging je van school af. Het kan best zo zijn dat je dan toch geen twee jaar vo hebt gehaald. Vroeger kon er veel makkelijker gespijbeld worden, leerplicht was maar tot je 16e en er was geen kwalificatieplicht.
Weinig opleiding zegt ook niet persé iets over je maatschappelijk leven. Je kan best een baan hebben. Mijn moeder heeft alleen 7 klassen lagere school. Daarna is ze een paar jaar hulpje geweest bij een oudere zus met jong gezin. Toen ze 18 was is ze in een ziekenhuis gaan werken waar ze een interne opleiding kreeg waarna ze gekwalificeerd verpleegkundige werd. Maar voortgezet onderwijs heeft ze nooit gehad.
En ook al is er nu wel een kwalificatieplicht, dat wil nog niet zeggen dat dus ook iedereen dat haalt. http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/article/detail/1100493/2010/04/07/Minder-schoolverlaters-zonder-diploma.dhtml
skik

skik
02-06-2011 om 13:49
Aanvulling
Wat ik bedoel met: "Weinig opleiding zegt ook niet persé iets over je maatschappelijk leven. Je kan best een baan hebben." is dat je misschien mensen kent waarvan je niet zou vermoeden dat ze heel weinig opleiding hebben gehad, omdat ze een baan of eigen zaak hebben en gewoon hun eigen broek kunnen ophouden. Je 'ziet' ze dan niet als laagopgeleid, dus kan je je ook moeilijk voorstellen dat er klaarblijkelijk toch zoveel van rondlopen.
skik

Vic
02-06-2011 om 14:08
Dat lijkt me dan duidelijk. Er wordt ook al gewicht toegekend als beide ouders VMBO-k of lager hebben. Daar zijn er wel veel van, denk ik. Dat zijn dus de voormalig LTS'ers en LHNO'ers.

Fiorucci
02-06-2011 om 16:03
Inderdaad vic
En dus ook als je ouders alleen Praktijkonderwijs hebben, wat dus lager is van VMBO- Basis.