Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Hoeveel klusjes doen jullie op school?


Daarnaast is het voor school ook weer extra werk om van al die incidentele hulpouders eerst een papiertje te moeten innen. Het lijkt niks, maar het is wel weer een extra organisatie, die steeds gecontroleerd moet worden zodra er een hulpouder het gebouw instapt. 

Scholen (besturen) krijgen geld van de overheid met betrekking tot schoonmaakkosten. In het schoonmaakplan wordt vastgelegd wat er wordt schoongemaakt.
Helaas dekken die gelden niet dat een kast kan worden uitgesopt, materiaal kan worden schoongemaakt en bv de verkleedkleren worden gewassen.
In de hogere groepen doen de leerlingen veel zelf.
Echter bij de kleutergroepen niet.
Vandaar dat veel scholen een schoonmaakavond organiseren. Meestal aan het einde van het jaar. Bij onze school was daar de ouderbedankavond georganiseerd door de OR aan gekoppeld. Eerst met zijn allen schoonmaken en daarna een borrel.
Wat betreft alle andere ouderhulp, ik probeerde zo veel te helpen als ik kon. Want anders gingen die activiteiten gewoon niet door. 
En een belevenis als bijvoorbeeld naar een boerderij of bezoek concertgebouw ter afsluiting van een thema , vind ik een betere aanvulling van het lesaanbod dan een filmpje hierover. 
Mijn kind vond al die activiteiten geweldig. En die herinnert ze zich beter dan de gewone lessen.
Wat betreft ouderhulp bij schoolzwemmen (voor aan en uitkleden) die was hier zo minimaal dat het schoolzwemmen stopte.  

Net zoals de avondvierdaagse die is dit jaar afgeschaft. De gemeente kreeg het niet rond met vrijwilligers en ook scholen te weinig ouders om mee te lopen. En nu hoor je iedereen klagen. Maar je kan niet overal gebruik van maken zonder er ook zelf vrije tijd in te willen steken. En dan hoor je mensen zeggen dan huren ze toch mensen in. Even vergeten dat de deelname dan niet een paar euro kost , maar zeker het tienvoud er van 

Lotte78 schreef op 31-05-2022 om 08:50:

Scholen (besturen) krijgen geld van de overheid met betrekking tot schoonmaakkosten. In het schoonmaakplan wordt vastgelegd wat er wordt schoongemaakt.
Helaas dekken die gelden niet dat een kast kan worden uitgesopt, materiaal kan worden schoongemaakt en bv de verkleedkleren worden gewassen.
In de hogere groepen doen de leerlingen veel zelf.
Echter bij de kleutergroepen niet.
Vandaar dat veel scholen een schoonmaakavond organiseren. Meestal aan het einde van het jaar. Bij onze school was daar de ouderbedankavond georganiseerd door de OR aan gekoppeld. Eerst met zijn allen schoonmaken en daarna een borrel.
Wat betreft alle andere ouderhulp, ik probeerde zo veel te helpen als ik kon. Want anders gingen die activiteiten gewoon niet door.
En een belevenis als bijvoorbeeld naar een boerderij of bezoek concertgebouw ter afsluiting van een thema , vind ik een betere aanvulling van het lesaanbod dan een filmpje hierover.
Mijn kind vond al die activiteiten geweldig. En die herinnert ze zich beter dan de gewone lessen.
Wat betreft ouderhulp bij schoolzwemmen (voor aan en uitkleden) die was hier zo minimaal dat het schoolzwemmen stopte.

Krijgen basisscholen geen lumpsum? Niet dat dat oneindig is, verre van zelfs, maar scholen beslissen in principe zelf waar ze hun geld aan besteden. Theoretisch gezien kan de school dus veel geld reserveren voor schoonmaak, maar dan blijft er weinig voor de rest over. 

Mevrouw75 schreef op 31-05-2022 om 09:08:

[..]

Krijgen basisscholen geen lumpsum? Niet dat dat oneindig is, verre van zelfs, maar scholen beslissen in principe zelf waar ze hun geld aan besteden. Theoretisch gezien kan de school dus veel geld reserveren voor schoonmaak, maar dan blijft er weinig voor de rest over.

Klopt er is een lumpsum. Een personele en een materiele .De materiële lumpsum is er voor bekostiging van zowel het gebouw (onderhoud, schoonmaak, energiekosten) en bekostiging voor materiële kosten voor het geven van onderwijs (ICT voorzieningen, lesmateriaal, meubilair)

Maar het materiele lumpsum bestaat uit PVE's. En vanuit het rijk is wel aangegeven wat  minimale  voorzieningen zijn en wat daarvoor de kosten zijn. Dus je kan wel wat schuiven, maar niet heel veel.

Uiteindelijk willen we ook dat onze kinderen in een voldoende verwarmd lokaal zitten. In een gebouw dat onderhouden is, op deugelijk meubilair en met lesmethodes die actueel zijn. En ook dat alles schoon is ,)

Ben ook heel benieuwd met de stijgende energiekosten of scholen daarvoor compensatie gaan krijgen  

Speelgoed eens per jaar een sopje geven etc. vind ik niet zo'n probleem om dat in de klas te doen en kinderen mee laten helpen, met hulp van ouders.
Maar dingen als wc's schoonmaken en stofzuigen, daar ga ik als ouder echt niet aan beginnen. Dat is zo'n basisvoorziening, daar krijgt de school gewoon geld voor om daarvoor iemand in te huren. Dat kan overigens best een ouder zijn, maar dan betaal je die daarvoor.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.