Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Hoeveel klusjes doen jullie op school?


dan

dan

28-08-2021 om 16:59

Maryleen schreef op 28-08-2021 om 16:46:

Een VOG is op de scholen hier in de wijk gewoon verplicht voor alle ouders die komen helpen en rijden… Het is ook gratis dus raar dat hier in dit topic staat dat ouders zonder VOG op hun school kunnen “helpen”


Ik dacht dat er toch kosten verbonden waren aan het aanvragen van een VOG of het zou intussen veranderd moeten zijn. 

dan schreef op 28-08-2021 om 16:59:

[..]

Ik dacht dat er toch kosten verbonden waren aan het aanvragen van een VOG of het zou intussen veranderd moeten zijn.

Vrijwilligerswerk niet. En terecht. 

Ik heb verschillend vrijwilligerswerk gedaan, maar ik ben nog nooit om een vog gevraagd. 

Hier ook geen VOG. Zou ik ook niet aan beginnen. Wil je hulp? Graag of niet. Zou liever een verklaring omtrent vaccinatie verplicht stellen. 

dan

dan

28-08-2021 om 17:42

dat is wellicht per school verschillend dan. Ik heb destijds wel een VOG moeten aanvragen voor een bijbaan, daar waren wel kosten aan verbonden maar die werden nadien verrekend met mijn salaris.

Ik heb wel een VOG moeten aanvragen voor mijn vrijwilligerswerk als sporttrainer. Overigens pas twee jaar geleden of zo, doe het al jaren. En je bent altijd minstens met twee trainers. Op school heb ik geen VOG aan hoeven vragen. Vind dat ook vrij ver gaan om dat aan te vragen als je één keer kerstversiering ophangt, een keertje rijdt met een excursie of helpt bij een sportdag. Ik denk dat veel mensen het dan al snel teveel moeite gaan vinden. Het zijn eigenlijk ook altijd wel ouders van leerlingen die komen helpen, dus het zijn geen compleet vreemde mensen. Je kind speelt ook bij die mensen, op een kinderfeestje gaan ze vaak ook ergens heen. Dan vraag je ook geen VOG.
Ik vind het veilig vervoeren van kinderen wel belangrijk. Nooit meer kinderen dan gordels, geen te kleine kinderen voorin etc. Maar daar letten ze hier op school wel op gelukkig. Heb zelf als kind vroeger wel vaker meegemaakt dat er zelfs kinderen in de kofferbak vervoerd werden met een kinderfeestje en teveel kinderen op de achterbank etc. 

Wat betreft een VOG; bij de sportclub waar ik training geef is dat alleen voor mensen die structureel vrijwilligerswerk doen. Dus trainers, assistenten, leden van commissies, bestuur, etc. Maar niet een ouder die een keertje helpt bij een activiteit of naar een wedstrijd rijdt. 

Ze zijn hier al een tijdje van de basisschool af maar dit is echt al een ouder probleem. Dat er ouders worden gezocht voor het vervoer van leerlingen naar uitstapjes en begeleiding, geen probleem. Maar ik vond het wel ver gaan dat mijn oudste voor de vakantie zelf met klasgenootjes het lokaal en de spullen moest schoonmaken en mijn ook niet veel jongere dochter en haar jaargenoten voor de school prinsen en prinsessen moet zijn geweest want toen moesten ouders het komen doen... Dat heb ik geweigerd met de mededeling dat kinderen dit ook zelf kunnen doen en tot voor kort ook deden.

Ik heb nooit wat gehoord over een VOG aanvragen. Dat zou eigenlijk wel moeten als je met kinderen werkt ('s avonds als ze weg zijn en je dan komt schoonmaken lijkt me dat weer overbodig)

Op de middelbare school kwamen er ook nog hulpverzoeken binnen via de mail. Of ik wil komen rijden, in de Ouderraad wil, kan helpen met het organiseren van evenementen etc.

Arya schreef op 29-07-2021 om 16:13:

[..]

En daarnaast is er toch ook een algemene aansprakelijkheidsverzekering die niet verplicht is?


Maar kan de school wel controleren of je wel een WA of die andere verzekering hebt? Anders dan het de ouders vragen?

Een verzekering keert volgens mij ook niet uit als ouders de afgelopen 8 jaar een veroordeling hebben gehad. Omdat die dan niet afgesloten mag worden. Ik zag het laatst nog bij afsluiten van een verzekering staan.

Als er dan wat gebeurt is er wel een groot probleem

Goede.

Maryleen schreef op 28-08-2021 om 16:55:

[..]

Ik heb voor verschillende opdrachten al vog’s moeten aanvragen. Maandag gevraagd, datum vog is de volgende dag en woensdag of donderdag ligt die op de deurmat. Als het ook nog gratis is is dat toch geen probleem?
Alleen een keer met kerst duurde het precies een week maar toen was alles dicht en dus ook een school.

En ja hier wordt het van alle hulpouders gevraagd, ook luizenouders.

Er zullen vast ouders zijn die veroordelingen hebben en waar het wel langer zal duren dan drie dagen voordat de VOG op de mat ligt. Ik dacht dat een VOG een half jaar oud mag zijn als je het voor je werk nodig hebt, dus als ouders in de zomer en in februari een VOG aanvragen hebben ze altijd op tijd een geldige voor school.

Het lijkt mij geen goed idee eigenlijk, als een ouder recent is veroordeeld voor een vecht- of steekpartij en vervolgens op school kleuters gaat helpen bij het knutselen. Deze mensen mogen hoop ik dan ook echt niet op school "helpen"?

Maryleen schreef op 28-08-2021 om 16:55:

[..]

Ik heb voor verschillende opdrachten al vog’s moeten aanvragen. Maandag gevraagd, datum vog is de volgende dag en woensdag of donderdag ligt die op de deurmat. Als het ook nog gratis is is dat toch geen probleem?
Alleen een keer met kerst duurde het precies een week maar toen was alles dicht en dus ook een school.

En ja hier wordt het van alle hulpouders gevraagd, ook luizenouders.

Het is wel weer een extra drempel. Bij mij zou het zijn: sh*t, moet ik dat ding ook nog aanvragen. Waar doe ik dat? Oh, dat moet met m’n digid, wat is de code alweer? Oh, nu moet ik eerst koken/mijn werk afmaken/ de vuilnis wegbrengen, doe ik vanavond. 2 dagen later: oeps, vergeten, nu mag ik niet meer schminken. Nou ja, dan niet. 

Mevrouw75 schreef op 29-05-2022 om 11:54:

[..]

Het is wel weer een extra drempel. Bij mij zou het zijn: sh*t, moet ik dat ding ook nog aanvragen. Waar doe ik dat? Oh, dat moet met m’n digid, wat is de code alweer? Oh, nu moet ik eerst koken/mijn werk afmaken/ de vuilnis wegbrengen, doe ik vanavond. 2 dagen later: oeps, vergeten, nu mag ik niet meer schminken. Nou ja, dan niet.

Je Digid gebruik je ook om zaken van je zorgverzekering en inkomstenbelasting te regelen. Tenzij je een vorm van ADD hebt is jouw hypothese erg onwaarschijnlijk.


Trouwens, een VOG-aanvraag wordt per mail naar jou gestuurd en dan hoef je alleen in te loggen en te betalen. En dat laatste hoeft bij vrijwilligers dus niet  eens?

YvonneSon schreef op 29-05-2022 om 16:50:

[..]

Je Digid gebruik je ook om zaken van je zorgverzekering en inkomstenbelasting te regelen. Tenzij je een vorm van ADD hebt is jouw hypothese erg onwaarschijnlijk.


Trouwens, een VOG-aanvraag wordt per mail naar jou gestuurd en dan hoef je alleen in te loggen en te betalen. En dat laatste hoeft bij vrijwilligers dus niet eens?

Die hypothese lijkt me helemaal niet onwaarschijnlijk. Zo zou het hier ook gaan. Het is een extra drempel. Een graag of niet hoor. Ik vind het ook overdreven. Ik heb nog nooit gehoord over criminele ouders die zichzelf opgaven voor knutselactiviteiten en vervolgens met kleuters op de vuist gingen. De ouders die ik ken waarvan ik wist dat ze hun geld niet helemaal koosjer verdienden waren tegen mij als leerkracht en tegen de kinderen altijd uiterst vriendelijk. 

Die ene ouder die smerige ideeën krijgt van kinderen gaat dat ook niet uitvoeren tijdens het schminken, suikerspinnen draaien of het schoonmaken van het lokaal. 

YvonneSon schreef op 29-05-2022 om 11:48:

[..]

Er zullen vast ouders zijn die veroordelingen hebben en waar het wel langer zal duren dan drie dagen voordat de VOG op de mat ligt. Ik dacht dat een VOG een half jaar oud mag zijn als je het voor je werk nodig hebt, dus als ouders in de zomer en in februari een VOG aanvragen hebben ze altijd op tijd een geldige voor school.

Het lijkt mij geen goed idee eigenlijk, als een ouder recent is veroordeeld voor een vecht- of steekpartij en vervolgens op school kleuters gaat helpen bij het knutselen. Deze mensen mogen hoop ik dan ook echt niet op school "helpen"?

Volgens mij hoef je echt niet elk half jaar een VOG aan te vragen. De keren dat ik dat moest was bij de start van het (vrijwilligers)werk. Maar daarna echt niet meer.

Een VOG kost geld. Als mensen moeten gaan betalen om een keer voor te lezen of te knutselen of te rijden voor school, dan haken er al veel mensen af. Een school kan dat ook niet voor alle ouders die een keer incidenteel iets doen gaan vragen.

Mijn man heeft in het onderwijs een VOG moeten aanvragen toen hij in dienst kwam bij de school. Ik bij de atletiek toen ik trainingen ging geven. Eenmalig en alleen voor structurele vrijwilligers als trainers of bestuursleden.

Ik zou het persoonlijk ook teveel moeite vinden om dat voor de incidentele keren dat ik help op school of bij een andere club aan te gaan vragen, laat staan dat ik ervoor wil betalen. Ik vind het ook jammer als school budget daar aan gaat besteden. Doe er liever wat nuttigs of leuks mee voor de kinderen; koop een paar mooie boeken om voor te lezen ipv een VOG voor de voorleesouder.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.