beertje
08-07-2009 om 20:52
Hoeveel kosten middelbare school gaat?
Ik heb 3 kinderen. De oudste wordt bijna 11. Het duurt dus "niet lang" meer maar dan gaat hij voor het eerst naar de middelbare school. Ik ben eigenlijk benieuwd hoeveel kosten je hiervoor tegenwoordig kwijt bent. Door persoonlijke omstandigheden heb ik nooit kunnen sparen voor bv hun studie later. Misschien een beetje laat voor sommigen onder ons, maar nu het beter gaat wil ik alsnog iedere maand een bepaald bedrag opzij gaan zetten.
Op welke manier kan ik dit nu gaan doen. Door de huidige crisis zie ik niet zoveel in dubieuze spaarsystemen en denk er aan om maar gewoon lekker ouderwets het geld op een rekening te zetten.
Wie heeft er advies of tips? Bedankt

Kaaskopje
09-07-2009 om 00:41
Niet een bedrag te noemen
De kosten variëren per school, maar ook per winkel. Wij hoefden en hoeven bijvoorbeeld hooguit 60-65 euro te betalen aan de schoolbijdrage en toen de boeken nog niet door de overheid werden geregeld 300 euro voor de boeken. Daarnaast moet je schoolspullen kopen en in het eerste jaar was ik er toch al snel ruim 100 euro aan kwijt. Tas, agenda, rekenmachine van een bepaald merk... ´t is zo gebeurd. Ik heb hier op OO ook bedragen gezien die veel hoger lagen, dus het is maar net waar je kind op school zit geloof ik.
Als de kosten te hoog voor je zijn moet je zeker een aanvraag indienen bij de IB groep. Afhankelijk van je inkomen krijg je een bijdrage die de kosten helemaal of voor een deel dekt.

Kaaskopje
09-07-2009 om 11:37
Toevallig
Vandaag viel de nieuwe rekening op de mat. We moeten wederom 60 euro betalen. Dat is op te hoesten. Daarnaast moeten we uiteraard nog de gebruikelijke zaken als kaftpapier en schriften e.d. en de agenda is al aangeschaft voor 10 euro.

Kaaskopje
09-07-2009 om 19:51
Ik kan er niets aan doen
Maar als ik de opsomming van Girls on Mom zie krijg ik het gevoel met een elitaire school van doen te hebben. Is het normaal dat scholen ouders zo op kosten jagen of is het een bewuste keus om je kind juist op zo'n school te doen? Ook al gun ik mijn kind van alles ik zou me voor het blok gezet voelen als kind thuis komt met 'Weet je wat we allemaal kunnen doen op school? Ik ga snowboarden, gaaf mam!' Met andere woorden: trek de knip maar open. Daar waar op de basisschool nog gepraat wordt over 'laat ze liever gewoon les geven zonder tierelantijnen' wordt er op het VO blijkbaar blij voor betaald. Tweetalig onderwijs met week in buitenland... 400 euro! Elk jaar?? De toneelmiddagjes op de basisschool zijn tenminste nog gratis (sprak ik als een ware kniert)

Annet
09-07-2009 om 20:04
Tja, misschien wel elite maar ook eindelijk interessant
Dochter gaat naar een gymnasium. Ze gaat naar een klas waar extra engels wordt gegeven en ze inderdaad elk jaar naar Engeland gaan. Daar moet je voor bijbetalen.
Zonder dit soort extra's kun je ook naar deze school. Dan zijn de bedragen vergelijkbaar met andere scholen.(van de vijf brugklassen zijn er twee met dit programma, daarvoor moest eerst een toets gedaan worden door degenen die daar naartoe wilden)
Maar wij zijn blij met dit soort extra's. Dochter kan goed leren en heeft zich behoorlijk verveeld op het basisonderwijs. Alle extra's zijn meegenomen.
En ja, wij hebben het geluk dat we het kunnen betalen. Dus dat hoeft ons niet te hinderen. Ik zou het ook zonde vinden als ze dit niet kan doen omdat het niet de bedoeling is boven het maaiveld uit te steken, extra dingen te doen. We zijn juist zo blij dat ze er eindelijk trots op mag zijn dat ze goed kan leren. (op de basisschool werd dit niet geaccepteerd door de groep)
Volgens mij zijn speciale sportprogramma's vergelijkbaar met het extra Engels op de school waar dochter heen gaat.

Astrid
09-07-2009 om 20:54
Best prijzig hier.
Volgens het info boekje van de brugklas waar zoon nu heen kost zijn 1e jaar: € 620,=. Schrifen, mappen, rekenmachine, gymspullen, trainingspak e.d. zitten daar NIET bij. Dit staat zo letterlijk in de gids. Zoon gaat 2-talig VWO doen. een gewone brugklas kost € 220,=, in dit geval ook de schriften, mappen, sportkleding etc. niet meegerekend.
Voor de daar op volgende jaren kost het 2-talig ongeveer € 525,= per jaar (verschilt per jaar een paar tientjes) en de rest (VMBOT, HAVO, VWO) verschilt van 150,= tot 350,= per jaar. Dit is wederom excl. schriften e.d., maar ook excl. de excursies en reizen.
Eigenlijk vind ik het best prijzig allemaal. Zoon wilde perse 2-talig doen, ik wist wel dat het € 400,= extra was (is zelfs dit jaar meer), maar het totaal bedrag is best veel. Ben blij dat nr. 2 pas over 3 komt en nr. 3 pas over 6 jaar. O ja, zoon wil straks natuurlijk ook mee op Griekenland reis. Kost slechts € 700,= voor een week.

Kaaskopje
10-07-2009 om 00:10
Ik wil niet flauw doen
Maar ik denk dat hiermee wel onderscheid gemaakt wordt tussen rijkere en armere ouders, zoals gezegd het neigt naar elitair onderwijs. Armere ouders zullen er noodgedwongen eerder voor kiezen kind dan maar niet het dure pakket te geven ondanks dat het kind het wel zou kunnen. Ik vind het geen goede zaak. Ook met een bijdrage van de IB groep kom je bij lange na niet aan zo'n hoog jaarbedrag. Laat staan als je meerdere kinderen hebt op dezelfde school.

Vera*
10-07-2009 om 09:09
Hier
Zoon gaat ook naar een tweetalige brugklas. De gewone 'vrijwillige' ouderbijdrage is 175 euro en tweetalig kost 600 euro, slik, extra. In dat bedrag zitten wel alle excursies en buitenlandse reizen voor dat jaar.

M Lavell
10-07-2009 om 10:13
Precies kaaskopje
Daarom ben ik nou tegen de ouderbijdrage.
Groet,
Miriam Lavell

Fiegel
10-07-2009 om 10:32
Hier...
Hier is de ouderbijdrage 133 euro, inclusief excursie aan het eind van het jaar, introductiedag aan het begin van het jaar en allerlei andere kosten. De standaard dingen als tas, woordenboeken etc horen daar natuurlijk niet bij. Dochter gaat naar speciale vwo-topklas en voor die klas komt er nog 200 euro bij voor een driedaagse reis naar Canterbury, ivm Cambridge Engels dat ze in die klas krijgt. Als ik dat zo lees valt het hier dus wel mee met de kosten, ondanks een speciale klas!
Verder is er, voor zover ik weet, éénmalig een uitwisseling met buitenlandse scholieren, dat schijnt ongeveer 400-500 euro te kosten. Maar dat is pas in vwo-4 of 5.

Tinus_p
10-07-2009 om 11:00
Valt mee
beertje:
"Door persoonlijke omstandigheden heb ik nooit kunnen sparen voor bv hun studie later. Misschien een beetje laat voor sommigen onder ons, maar nu het beter gaat wil ik alsnog iedere maand een bepaald bedrag opzij gaan zetten."
Ik weet niet hoeveel je verdient, maar ik vind een middelbare school tegenwoordig (met gratis boeken) tamelijk goedkoop. Hier heeft de school een rekening gestuurd van 200 euro voor kluisjes etc. Verder in de loop van het jaar wat kosten voor kleine uitjes.
(overigens houd ik me aanbevolen voor een mooie voorbeeldbrief om bezwaar te maken).
Als je dat vergelijkt met kosten van kinderopvang voor peuters, TSO/NSO voor basisscholieren, of studeren, is het bijna gratis.

marie
10-07-2009 om 12:27
En hier
Hallo
Onze oudste gaat na de zomervakantie VWO met Versterkt Engels doen en voor haar is het totaalbedrag € 221,--.
Daar zit o.a. ook in een spaarbedrag van € 50,-- voor de schoolreis in 2e en 4e klas, activiteiten, gymkleding, huur kluisje, etc. Voor Versterkt Engels staat € p.m. genoemd.
Wat we verder gaan uitgeven aan schoolmaterialen als schriften en schooltas etc. weet ik nog niet want dat moet nog gekocht worden.
Groetjes

Agnet
10-07-2009 om 14:18
En hier
Gymkleren 80,00 euro, rugzak 45,00 euro, los spul 81 euro, borg boeken 75,00 euro en ouderbijdrage (brugklas) 265,00. Totaal dus 546,00 euro. Belachelijk veel vind ik het zelf. Oké die borg komt wel weer terug, maar pas over 5 of 6 jaar natuurlijk.
Voor al het losse spul hebben we speciaal gewacht tot er via de basisschool een pasje kwam dat er op speciale avonden 10% korting voor brugklassers gegeven werd hier bij de kantoorboekhandel, dat scheelde toch weer. Kind heeft echt geen gekke dingen gekocht, één multomap, blaadjes, etui, kaftpapier, 2 woordenboeken, rekenmachine, agenda, e.d. Maar al met al liep het aardig op.
In de ouderbijdrage zit ook de kennismakingsweek van 85 euro (in de derde of vierde loopt het op tot ruim 350 euro voor een reisweek!), borg kluisje, administratiekosten, schoolpas, digitale planner, leerlingenraad. Allemaal hele kleine bedragen maar bij elkaar opgeteld nog heel wat.
Gymkleren moeten verplicht aangeschaft worden, korte broek, shirt, trainingspak, kassa!
Rugzak was eigenlijk verjaardagscadeautje van opa en oma maar voor het totaal staat ie er even bij.

Maylise
10-07-2009 om 14:31
Ouderbijdrage
Op het formulier wat ik altijd mee krijg staat dat de ouderbijdrage vrijwillig is. Dus dat hoef je dan niet te betalen of wel? Mijn dochter gaat na de vakantie naar een middelbare school en die vragen vergeleken met de scholen van mijn andere kinderen een redelijk hoge bijdrage. Ik weet nog niet of ik dat wel allemaal ga betalen. principieel gezien vind ik het vaak wat onnodig. Ik wil best voor het kamp betalen, borg voor kluisje maar er staan ook een paar kostenposten op waar ik mijn vraagtekens bij heb zoals administratieve kosten, 20 euro. Administratie van wat? En hoe? En waarom?
Ik vind trouwens dat soort elitaire klasjes met hoge bijdrages ook geen geweldige ontwikkeling. Leuk voor die kinderen maar minder leuk voor de kinderen van de alleenstaande moeder in de bijstand die misschien ook wel heel intelligent, sportief zijn en zich ook willen ontwikkelen. Die kinderen hebben trouwens ook meer behoefte aan extra activiteiten want die kunnen thuis al niet veel doen.
Maar goed dat soort tweedeling heb je overal. Dat is niet hier aan voorbehouden hoe jammer het ook is.
Maylise

Tirza G.
10-07-2009 om 15:43
Tinus
Mail maar, ik kan niet beloven dat-ie voor jou voor 100% dekkend is, maar ik heb een voorbeeld-bezwaar-brief voor je.
jegrootje apestaartje zeelandnet punt nl
Tirza

Annet
10-07-2009 om 20:20
Begrijpelijk maar dit geldt ook andersom
Ik vind het begrijpelijk dat mensen zich ergeren als het ene kind meer kansen heeft dan het andere in verband met de financiën.
Maar andersom is het ook zo. Waarom mag het ene kind geen extra kansen omdat het andere kind het niet kan/wil betalen?
De verdeling die er nu is, vind ik een mooi compromis. Tot en met de basisschool is het onderwijs redelijk gelijk. Vanaf het VO niet meer.
Daarnaast biedt ook het gymnasium waar dochter naartoe gaat, dezelfe kansen aan mensen die de extra's niet kunnen betalen. De andere ouders betalen daardoor wat meer. Daar heb ik geen moeite mee. Integendeel, ik wil best extra betalen voor dat doel.
Maar er is ook een grote groep die de extra kosten wel kan dragen (wellicht met meer moeite dan wij) en die dan niet in aanmerking komt voor een bijdrage. Voor die groep is het een keuze. Waar geef ik mijn geld aan uit?
Ik zie ook om mij heen dat andere gezinnen andere keuzes maken dan wij. Zij gaan duur op vakantie, smijten met geld op de kermis, kopen dure merkkleding. Die dingen doe ik niet. Ik betaal dan liever extra voor de opleiding van mijn kind. En ik vind dat ik die keuze moet mogen maken. Net zoals anderen mogen kiezen voor de merkkleding of de kermis.

Kaaskopje
11-07-2009 om 01:08
(wellicht met meer moeite dan wij)
Dat de ene ouder makkelijker 500 euro ophoest dan de ander is nu eenmaal zo. Dat geeft niets, maar ik vind persoonlijk dat de grens niet bij díe ouders gelegd moet worden. Echt, ik baal nu al dat ik dit jaar 500 euro moet betalen voor een wintersportuistapje van mijn dochter. Ik gun het haar van harte, maar ik vind dat scholen ouders met een matige budget met dit soort reisjes in verlegenheid brengen. Ik moet daarvoor sparen bijvoorbeeld en dat voel ik toch echt in mijn portemonnee. Ik betaal gráág mijn 60 euro ouderbijdrage. Ik vind dat ze dat ieder jaar weer keurig in de perken houden. Zo'n buitenlandse reis als mijn dochter dit jaar gaat ondernemen is aan de vierde klas voorbehouden en is dus niet jaar in jaar uit opnieuw. Maar jaarlijkse buitenlandse reizen en flinke bedragen omdat je kind tweetalig onderwijs krijgt vind ik niet bij algemeen onderwijs horen. Toen mijn oudste dochter op een bepaalde school zat hield de school een enquète onder de ouders om te bekijken of er animo was voor tweetalig onderwijs. Wij hebben toen tegen gestemd omdat onderwijs zonder dat het in het Engels gevolgd moet worden al lastig genoeg kan zijn. Ik wist toen nog niet eens dat er zoveel extra kosten aan vast zaten. Nog een reden om er niet voor te zijn. En met ons nog veel meer ouders want het is er niet doorgekomen.
Het is toch niet van deze tijd dat ouders wakker liggen over de kosten voor voortgezet onderwijs? Een school kan dan wel grootmoedig zeggen dat er wel een oplossing is voor mensen die het geld niet hebben, maar het lijkt mij beter dat ze naar een niveau zoeken dat voor iedereen haalbaar is. Ik vind het niet juist om nog te refereren aan 'tot voor kort was het 1000 euro per jaar'. Dat is niet meer zo en vast niet voor niets.

M Lavell
11-07-2009 om 08:05
Is ook niet waar
Kaaskopje:"Echt, ik baal nu al dat ik dit jaar 500 euro moet betalen voor een wintersportuistapje van mijn dochter."
Daar zou ik ook van balen. Vooral omdat het ook goedkoper kan. Heel vroeger werden dit soort reisjes via school georganiseerd omdat het leerlingen de kans gaf om voor minder kon dan op de vrije markt te halen was. Tegenwoordig zijn schoolreizen vaak duurder dan steden- of sporttrips die je elders kunt boeken.
Kaaskopje:"Maar jaarlijkse buitenlandse reizen en flinke bedragen omdat je kind tweetalig onderwijs krijgt vind ik niet bij algemeen onderwijs horen."
Mij is vooral niet duidelijk wat het aan het onderwijs toevoegt én waarom het niet van het standaard budget zou kunnen.
Kaaskopje:"Een school kan dan wel grootmoedig zeggen dat er wel een oplossing is voor mensen die het geld niet hebben, maar het lijkt mij beter dat ze naar een niveau zoeken dat voor iedereen haalbaar is."
Vooral een gesubsidieerde school zou dit soort onderscheid niet mogen maken. De praktijk is dat scholen met een hoge bijdrage in feite particuliere scholen op een koopje zijn. Ze worden gesubsidieerd, de extra's worden aan de ouders doorberekend. We betalen allemaal mee via de belasting aan deze segregatie. Ik zou het zuiverder vinden als alleen niet gesubsidieerde scholen dit soort bedragen als extra's kunnen rekenen.
Cobi snijdt ook een belangrijk punt aan. De huiswerkklas die tegen betaling de nalatigheid van de school wegpoetst. De school van mijn dochter exploiteert inmiddels zo'n huiswerkklas. Dat is pas zaken doen. Ik vind dat dit niet zou moeten kunnen.
Kaaskopje:"Ik vind het niet juist om nog te refereren aan \'tot voor kort was het 1000 euro per jaar\'."
Het is ook niet waar. Pas in 1998 is het lesgeld voor 16 jarigen ingevoerd. Dat bedroeg 1500 gulden. In 2005 is het lesgeld alweer afgeschaft. Het heeft dus maar 7 jaar geduurd en is beperkt geweest tot 16 jarigen.
Groet,
Miriam Lavell

Kaaskopje
11-07-2009 om 11:35
Of ze wel of niet verplicht zijn
doet er niet eens zoveel toe naar mijn mening. Als je kind eenmaal weet dat zo'n reis tot de mogelijkheden behoort en vriendin schrijft zich in, zeg dan maar eens: jij mag niet. Als een school zich beperkt tot reis- en verblijfskosten van, ik noem maar een bedrag, 200 euro ipv 400-500 euro, dan is het voor meer ouders op te brengen. Dan maar niet naar een hotel ergens over de grens.
En wat die uitwisselingsprogramma's zijn mijn dochters ook zo te porren. Die zien dat alleen maar als een uitdaging en ik vrees dat ik ook alleen maar beren op de weg zie.

Kaaskopje
11-07-2009 om 12:03
Jellien
Ik ben het tot zekere hoogte met je eens. Ik heb me vaak groen en geel geërgerd bij de rubriek 'ouders en school' vanwege geklaag over de ouderbijdrage van een paar tientjes op de basisschool en de habbekrats die een schoolreisje in mijn beleving kost. Waar heb je het dan over? Maar er zit een heel gat tussen die paar tientjes en richting de duizend euro die jij zonder morren neertelt voor het VO. Ik word eigenlijk spinnijdig dat jij hierbij aankomt met "de meeste mensen zijn bewust bezig geweest met het maken van een kindje." Of ze daar nou wel of niet bewust mee bezig zijn geweest, het is maar net in welke bevolkings'laag' je zit of je tot de gelukkigen behoort die al die kosten aan die bewuste keus kunnen koppelen. Bij iemand met 1000 euro in de maand kan een kindje ook een zeer bewuste keus zijn en heel welkom. Makkelijk praten dus. En okee, in Nederland ben je niet helemaal aan je lot overgeleverd als je in de armere 'laag' vertoeft. Je kunt financiële hulp krijgen van de IB-groep, maar dat gaat ook maar tot op zekere hoogte. Alles wat méér kost moet je zelf betalen en ook dat kan voor mensen met een minimuminkomen of minder zo veel zijn dat de afweging 'simpel' is: mijn kind kan niet naar zo'n opleiding, mijn kind kan niet deelnemen aan zo'n reis, enz.

Tirza G.
11-07-2009 om 14:09
Jellien
Het gaat mij niet om het geld. Het gaat mij om het principe. Al kost iets wat ik wil tienduizend euro, dan maal ik er niet om. Maar.........op het moment dat mijn kind wordt verplicht naar school te gaan en ik een volstrekt onduidelijke factuur met vage onkosten in mijn maag gesplitst krijgt, tja, dan val ik over twee tientjes.
Waar houdt het op, Jellien? Neem huur kluisje als voorbeeld (was bij school dochter verplicht, er waren geen kapstokken). Volgend jaar: huur lokaal? Huur aula? Huur gymzaal? Huur computer? En voordat je nou "pffffffff tuurlijk niet, doe effe normaal" denkt en typt: waaróm eigenlijk niet? Waarom moet je voor een kluisje betalen en voor de toiletten niet? En: hoe weet jij zeker dat school je dat volgend jaar ook niet doodleuk in rekening gaat brengen?
Tirza

Kaaskopje
11-07-2009 om 14:36
Kluisjes
Over kluisjes valt te twisten. Ik vind het op zich niet raar dat je er iets aan moet bijdragen. Bij ons is dat meen ik 7 euro of zoiets. Gewoon borg voor de sleutel. Dat helpt denk ik toch om er iets voorzichtiger mee om te gaan. Daarnaast hebben mijn dochters er allebei juist veel plezier van (gehad).

Kaaskopje
11-07-2009 om 15:47
Jellien
Alleen al het feit dat tweetalig onderwijs, of je het nu iets positiefs vindt of niet, door de hoge kosten een lastig onderwerp is voor mensen met een smalle beurs vind ik niet juist. Onderwijs is iets wat laagdrempelig moet zijn voor iedereen. Als gemiddeld genomen tweetalig onderwijs wordt gezien als een pré moet dat ook laagdrempelig worden gebracht. Als je samen met een groep andere ouders duur wilt doen zou je aan een privé school kunnen denken.
Dat er door verschillende inkomsten 'tweedeling' is in de maatschappij is inderdaad een feit. Het heeft geen zin om je ongelukkig te voelen omdat een ander wel vaak op vakantie kan, zo is het leven. Maar als het om onderwijs gaat vind ik dat het moet gaan om de vraag 'wat kan mijn kind?' zonder de toevoeging 'en kan ik dat wel betalen?' Als in een arm gezin een kind tweetalig onderwijs denkt aan te kunnen en daar in de toekomst profijt van denkt te hebben, moet dat betaalbaar zijn.

M Lavell
11-07-2009 om 19:59
Niet netjes
Jellien:"Ik vind het heel vreemd dat iets wat niet waar is toch 7 jaar heeft geduurd. Bovendien was het in 1998 misschien 1500 gulden, maar in 2003-2004 was het 916 euro. Das toch echt bijna 1000 euro."
Maar alleen voor zestien jarigen en ouder. TTO kost vanaf de brugklas. De vergelijking met het lesgeld klopt dus niet.
Jellien:"En dat geneuzel over een tweedeling snap ik ook niet. Er zijn nu eenmaal verschillen in inkomens en mogelijkheden. Dat is wereldwijd zo."
Ja. Ik ben dan ook groot voorstander van particulier onderwijs. Ik ben absoluut tegenstander van nuffig elitair doen uit de algemene pot. Als je je zo graag op inkomen wilt onderscheiden, stuur je kinderen dan naar een particuliere school. Het gesubsidieerde onderwijs dient voor iedereen gelijk toegankelijk te zijn ongeacht het inkomen.
Jellien:"Waar hebben we het dan over? Jakkes! Zoveel geklaag in een land waar de meeste mensen het heel goed hebben. Dit is echt mijn discussie niet, sorry."
Dat komt denk ik omdat het, de critische noot incluis, over jou gaat. Wat je bepleit verschilt in principiele zin niks van bijstandsfraude.
Wie van de grote hoop wil eten, moet eten wat de pot schaft. Er een beetje bij beunen is niet netjes.
Groet,
Miriam Lavell

Jakiro
11-07-2009 om 20:14
Gezeur
Het gewone reguliere onderwijs is goed, op alle niveaus. Je kan heel goed je diploma halen en een vervolgopleiding doen.
Wil je wat extra uitdaging en kan je het betalen, dan ga je TTO doen, of een topklas, of wat voor klas dan ook.
Kan je het niet betalen, dan ga je de "gewone" klas in, die je ook het gewenste einddoel doet halen.
Net zoals met auto's. Een Suzuki Alto is ook gewoon veilig op de weg en goedgekeurd, en krijgt misschien ook nog wel subsidie als deze aan allerlei millieu-eisen voldoet.
Maar als je het geld hebt, koop je een Volvo V40. Is toch net iets meer veilig dan wettelijk vastgesteld.
Mag dat dan ook niet meer omdat het "oneerlijk" is dat arme mensen deze net iets veiligere auto kunnen betalen ?
Jakiro

Jakiro
11-07-2009 om 20:16
Aanvulling
"Mag dat dan ook niet meer omdat het "oneerlijk" is dat arme mensen deze net iets veiligere auto kunnen betalen ? "
Daar had natuurlijk moeten staan: "..net iets veiligere auto NIET kunnen betalen ?"
En een heleboel scholen bieden alleen TTO VWO of TTO Havo aan. Waarom geen TTO VMBO ??????
Ook oneerlijk dat kinderen met een lager IQ geen recht hebben op TTO !!
Jakiro

M Lavell
11-07-2009 om 20:19
Mij hoor je niet mopperen
Jakiro:"Maar als je het geld hebt, koop je een Volvo V40. Is toch net iets meer veilig dan wettelijk vastgesteld. Mag dat dan ook niet meer omdat het "oneerlijk" is dat arme mensen deze net iets veiligere auto kunnen betalen ? "
Ja hoor, dat mag. En mij hoor je ook niet meer mopperen zodra volvo's te verkrijgen zijn met 90% subsidie. Misschien is dat dan een idee: We subsidieren alle luxe wensen uit de grote pot, dan zijn nog meer mensen die kunnen doen alsof ze veel geld verdienen.
Groet,
Miriam Lavell (Denkt dat Jakiro vergeet dat het om subsidiegeld gaat)

M Lavell
11-07-2009 om 20:33
Verklaar je nader
Maar hoe past die vergelijking met die volvo dan? Dat gaat toch niet om een van staatswege verstrekte basisauto waar je met eigen geld voor een schijntje een volvo van kunt maken?
Groet,
Miriam Lavell

Kaaskopje
11-07-2009 om 20:47
Jakiro
Een auto is luxe, zélfs een Suzuki Alto is luxe. Onderwijs, óók voor diegenen die net wat meer uitdaging etc. nodig hebben, zou geen luxe moeten zijn.