beertje
08-07-2009 om 20:52
Hoeveel kosten middelbare school gaat?
Ik heb 3 kinderen. De oudste wordt bijna 11. Het duurt dus "niet lang" meer maar dan gaat hij voor het eerst naar de middelbare school. Ik ben eigenlijk benieuwd hoeveel kosten je hiervoor tegenwoordig kwijt bent. Door persoonlijke omstandigheden heb ik nooit kunnen sparen voor bv hun studie later. Misschien een beetje laat voor sommigen onder ons, maar nu het beter gaat wil ik alsnog iedere maand een bepaald bedrag opzij gaan zetten.
Op welke manier kan ik dit nu gaan doen. Door de huidige crisis zie ik niet zoveel in dubieuze spaarsystemen en denk er aan om maar gewoon lekker ouderwets het geld op een rekening te zetten.
Wie heeft er advies of tips? Bedankt

M Lavell
11-07-2009 om 20:57
Mag wel
Kaaskopje:"Onderwijs, óók voor diegenen die net wat meer uitdaging etc. nodig hebben, zou geen luxe moeten zijn."
Maar dat mag wel natuurlijk. Wie het wil en kan betalen mag gerust bijzonder lux onderwijs organiseren. Dat moet je dan wel zelf betalen, net als je auto.
Lux willen én subsidie op willen strijken is van twee walletjes eten.
Groet,
Miriam Lavell

Kaaskopje
11-07-2009 om 21:06
Vmbo tto
Ook oneerlijk dat kinderen met een lager IQ geen recht hebben op TTO !!
Ik vraag me ook af of dat haalbare kaart is.
Taalonderwijs op het vmbo is sowieso niet de hoogste prioriteit op een aantal niveaus. Laat staan dat ze hun oren ook nog in een knoop moeten leggen om het een en ander in het Engels te doen.
Maar je mist het punt. Het gaat mij er juist om dat iedereen recht moet hebben op bijvoorbeeld TTO als dat op een algemeen toegankelijke school wordt aangeboden, zonder dat daar een apart prijskaartje aan hangt. Je krijgt Grieks en Latijn er toch ook gratis bij. Je hoeft toch niet veel meer bij te betalen om gymnasium te kunnen doen? (Als je de reis naar o.a. Rome even terzijde schuift.) Door er een prijskaartje aan te hangen bestaat de kans dat er kinderen uitgesloten worden die TTO heel goed aankunnen en daar de rest van hun leven profijt van kunnen trekken.

Kaaskopje
11-07-2009 om 21:10
Nou precies miriam
zo bedoel ik het ook. Richt maar op die privéscholen, als dat in een behoefte voorziet en zolang dat niet resulteert in goed privé onderwijs en belabberd, ik kom even niet op het woord... nou ja 'gewoon' onderwijs.

M Lavell
11-07-2009 om 21:18
Misbruik subsidie
Jellien:"Jullie zijn dus duidelijk voorstanders van een tweedeling. "
Het ligt een beetje anders. Die tweedeling die is er al. Zie de getuigenissen over volvo's. Het is in een vrije markt economie een beetje zot om mensen te verbieden hun geld uit te geven aan dat wat zij belangrijk of leuk vinden. Dus wie veel geld aan onderwijs uit wil geven, mag dat natuurlijk doen. Maar wel duur onderwijs willen en er niet voor willen betalen, misbruik maken van de subsidie feitelijk, dat gaat een stap te ver.
Jellien:"Miriam er wordt niet nuffig eletair gedaan uit de algemene pot want het TTO vraagt een bijdrage van 500 euro. "
Je hebt het mis. TTO kost 7000 euro. De ouders betalen maar 500. Van mij mogen ze TTO, maar laat ze dan ook de volle mep betalen in het particulier onderwijs. Dan kan die 6500 euro subsidie in het gesubsidieerde onderwijs blijven.
Jellien:"De basis van TTO is gewoon standaard en wordt uit de algemene pot betaald."
Dat bedoel ik. Schande! Die basis is helemaal niet bedoeld als aanvangssubsidie voor een elitair klasje dat zich nu eenmaal wat meer kan veroorloven dan het gewone volk.
Jellien:"Tot slot lees ik hier termen als elitair en rijkeluiskindjes. Het gaat over 41 euro per maand."
Zie Jakiro en Jellien. Ze komen zelf met dit argument. Maar ten tweede: dat jij 41 euro in de maand geen bedrag van betekenis vindt, zegt ook wat.
Jellien:"Als men dat kan betalen, kan men ook TTO betalen en als ze dat echt niet kunnen betalen kunnen ze een regeling treffen. Ik zie het probleem niet."
Het probleem is dat subsidiegeld gebruikt wordt als aanvangssubsidie van private pleziertjes. Daar is het niet voor bedoeld. Er is bovendien niet één terrein waar het op die manier omgaan met subsidie of uitkeringen getolereerd wordt.
Groet,
Miriam Lavell

M Lavell
11-07-2009 om 21:24
De andere kant van de medaille
Overigens maken TTO-scholen nergens aannemelijk dat TTO feitelijk iets belangrijks toevoegt en dat het niet uit de gewone subsidie betaald kan worden.
De luxe wens van ouders die zich bevoorrecht achten, versterkt hier de kansen van scholen om extra geld te vragen, terwijl onduidelijk blijft hoeveel subsidiegeld er nu precies in het onderwijs, de klas dus, belandt.
Ik durf de stelling aan dat TTO ook zonder bijbetalen uit de subsidie kan en dat het dus aan iedereen aangeboden kan worden. Ook op het vmbo en zelfs op de basisschool.
Groet,
Miriam Lavell

M Lavell
11-07-2009 om 21:29
Korting
Kaaskopje:"De prijs daalt op één dag"
Dat moet haast wel schaamtekorting zijn
Groet,
Miriam Lavell (die eigenlijk vindt dat TTO ouders zich laten flessen.)

Kaaskopje
11-07-2009 om 21:31
Jellien
Ook zwemles kun je niet vergelijken met algemeen toegankelijk onderwijs. Ten eerste ben je in de meeste gevallen afhankelijk van zwemlessen buiten de schooltijden om. Het is geen wettelijke verplichting dat je zwemles volgt buiten schooltijd. Ik vind het knap als een kind zijn zwemdiploma haalt in de tijd die het op school krijgt, áls ze nog zwemles krijgen op school. Dus als je een beetje verstandig bent meld je je kind zelf aan voor zwemles en vraag je een sportpaspoort of iets dergelijks aan als je een minimum inkomen hebt waardoor je korting op de zwemlessen kunt krijgen. Jij kunt niet aan iedere neus zien of ze net zoveel voor zwemles neertellen als jij. De ouderbijdrage van de IB groep heeft diezelfde functie, maar ik heb al genoemd dat bij de bedragen die ik voorbij heb zien komen die tegemoetkoming lang niet genoeg is.
Met privéscholen kweek je inderdaad ook tweedeling, maar dat is het soort tweedeling waar ik me wel bij neer kan leggen. Dat valt inderdaad onder de categorie 'de een heeft een Suzuki en de ander een Volvo'.

Kaaskopje
11-07-2009 om 21:35
Schaamtekorting
Ik lig in een deuk! (trouwens ook van verbazing over onze 'samenwerking') Voor zolang het duurt hè!

M Lavell
11-07-2009 om 22:14
Samen fietsen
Ach, Kaaskopje, zolang je het principiele punt maar vasthoudt, is er met mij best te fietsen.
Aan de plots opdoemende korting (met wel 50%) is te zien dat het bedrag er juist niet toe doet. Het gaat om het principe. Om de gedachte dat je gesubsidieerd onderwijs naar eigen believe en uit eigen zak mag aankleden tot een door jou gewenst en daardoor voor anderen niet meer toegankelijk niveau. Die gedachte loopt vanzelf uit de hand juist omdat sommigen mensen liever een volvo hebben dan een suzuki.
Die gedachte klopt niet. Je kunt een bijstandsuitkering ook niet uit eigen zak opleuken. Wie uit eigen zak kan dokken, krijgt de subsidie of de uitkering niet. Dat is niet voor niets: die uitkeringen of subsidies zijn in beginsel bedoeld om te financieren voor wie het niet zelf kan betalen. Niet als aanvangssubsidie voor luxewensen.
Groet,
Miriam Lavell

Jakiro
11-07-2009 om 22:50
Toch wel goed
Dat de meeste kosten van het TTO uit de subsidie gehaald worden en dat ouders "slechts" € 500 hoeven bij te betalen. Kan opeens de gewone man zijn kind ook TTO geven !
Je zou maar de volle pond moeten betalen, dan zou het pas elitair zijn !
Kan je het écht niet betalen, zelfs die € 41,00 per maand niet, heb je altijd nog de mogelijkheid om het minimabeleid in je gemeente aan te spreken, de school aan te spreken.
En dan iets anders, schoolzwemmen wordt hier aangehaald. Niet iedere gemeente heeft schoolzwemmen. Toch wel "lullig" dat jouw kind goedkoper/veilig in een subsidie gemeente door het leven kan. Je zal maar als minima in een gemeente wonen waar helemaal geen subsidie is. Kan je kind niet zwemmen en verdrinkt het misschien wel op z'n 7e...
In mijn gemeente is er een kindgebonden bijdrage. Ongeacht leeftijd etc. krijgt iedere ouder 50% van de gemiddelde lestijd vergoed die nodig is om het diploma A te behalen, tegen de prijs die het kost in het zwembad van deze gemeente.
Zou ik nu geen privéles mogen nemen van dit budget en bijbetalen ?
(overigens, dit mag dus)
Zo is het met TTO ook, ik neem de basislessen af van de subsidie en wat het meer kost om er TTO van te maken betaal ik bij.
Als het TTO zou veroorzaken dat het reguliere VO een stuk slechter zou worden, kan ik me nog iets van de tegenstand voorstellen. Nu heb ik zoiets dat ik het fijn vindt dat tegen redelijke geringe kosten TTO aangeboden kan worden.
Jakiro

Kaaskopje
11-07-2009 om 23:46
Het lastige is
dat voor jou die kosten gering zijn en voor iemand met 1000 euro per maand niet. Dus jouw kind en het kind van die 'arme' ouder hebben op een-en-dezelfde school niet dezelfde kansen.
Als je een tegemoetkoming in de schoolkosten krijgt van de IB groep is dat net genoeg voor de ouderbijdrage en nieuw materiaal. Agenda, schriften, nieuwe sportbroek, gympen, dat soort dingen en dan is het op. Mensen die in aanmerking komen voor zo'n tegemoetkoming piesen volgens wat jij een wenselijke situatie vindt buiten de pot bij TTO, want die 40 euro per maand is wél 40 euro per maand en niet 'maar' 40 euro. Tweedeling in de maatschappij... rijk en arm zal er altijd zijn. Tweedeling binnen normaal, geen particulier, voortgezet (openbaar, katholiek, protestants, vrij, enz.) vind ik niet horen.

Jakiro
12-07-2009 om 09:41
Kaaskopje
Mijn inkomen is niet zo hoog, dat ik het zomaar uit mijn achterzak kan trekken.
In het verleden heb ik er wel rekening mee gehouden en daarom kan het nu.
Als je op deze manier denkt, kunnen alle "extra" klassen wel opgedoekt worden. De sportklassen, de modeklassen, de muziekklassen.
Overal en nergens zijn klassen te vinden, waar het talent van je kind uitgewerkt kan worden tegen geringe kosten bij het reguliere VO. Waarom is het bij TTO opeens zo verwerpelijk ?
Als je het zelf niet kan betalen, is er altijd wel ergens een potje te vinden zodat jouw kind het wel kan ! En er zijn meer instanties, buiten de IB groep om.
En wat nou als een kind heeeeel graag een sportklas wil doen, maar niet genoeg talent heeft ? Moet het dan ook mogen, omdat er geen tweedeling mag zijn ?
Zijn de kosten specifiek een probleem, of het feit dat er een tweedeling is ? Want in het laatste geval, mag je ook niet scheiden op basis van talent.
Jakiro

M Lavell
12-07-2009 om 11:40
Niet beter
Jakiro:"Dat de meeste kosten van het TTO uit de subsidie gehaald worden en dat ouders "slechts" € 500 hoeven bij te betalen. Kan opeens de gewone man zijn kind ook TTO geven !"
Dat vind ik helemaal niet goed. Ten eerste zijn er nog steeds mensen die het niet kunnen betalen (ondanks de schaamtekorting), ten tweede staat er een 100% gesubsidieerd gebouw dat gevuld wordt met 100% gesubsidieerde leerkrachten dat ineens niet meer toegankelijk is voor iedereen.
Het is alsof je een deel van het wegennet afsluit en alleen nog maar toegankelijk laat zijn voor volvo's. Ik gun iedereen zijn eigen weg, maar dat moet je wel zelf betalen.
Jakiro:"Je zou maar de volle pond moeten betalen, dan zou het pas elitair zijn !"
Precies zo elitair als een volvo. Of een particuliere school. Ik heb daar geen moeite mee, zolang dit maar geen ruimte, gebouwen en leerkrachten kost uit de voorraad die voor de gesubsidieerde voorziening bedoeld is.
Jakiro:"Zou ik nu geen privéles mogen nemen van dit budget en bijbetalen ? (overigens, dit mag dus)"
Dat zul je moeten bewijzen. Geef een link van de regeling. Ik denk dat je die regeling onvoldoende begrijpt.
Jakiro:"Zo is het met TTO ook, ik neem de basislessen af van de subsidie en wat het meer kost om er TTO van te maken betaal ik bij."
Nee, dat is niet zo. TTO is geen aanvullende cursus van een enkel uur per dag. De hele afdeling is de hele dag TTO en daardoor niet meer bruikbaar voor mensen die dit snuisterijtje niet kopen.
Jakiro:"Als het TTO zou veroorzaken dat het reguliere VO een stuk slechter zou worden, kan ik me nog iets van de tegenstand voorstellen."
Ik durf de stelling aan dat dat zo is. Nogmaals: het is helemaal niet duidelijk dat TTO iets toevoegt en al helemaal niet dat er inderdaad extra geld nodig is. TTO is een melkkoetje voor managerssalarissen. Die worden er beter van. Het onderwijs wordt van dure managers bepaald niet beter.
Groet,
Miriam Lavell

Kaaskopje
12-07-2009 om 13:11
Niet verwerpelijk
Jakiro, ik vind TTO niet verwerpelijk. Of wij of mijn kinderen er voor gekozen zouden hebben staat hier los van.
Waarom moeten schoolkinderen, want dat zijn het op het voortgezet onderwijs, alles zo luxe aangereikt krijgen? Dat er extra boeken aangeschaft moeten worden, okee dat valt voor mij onder kosten die je voor lief moet nemen als TTO een bewuste keus is. Maar ik vind dat de overige kosten zo laag mogelijk gehouden moeten worden. Ik gun mijn kind bijvoorbeeld van harte een reisje naar Engeland, maar als het ten koste gaat van het hele gezin is het niet juist. "Mamma, alwéér brood?" "Ja kind, je zus moest naar Engeland." En daarom moeten de kosten laagdrempelig gehouden worden zodat ook Jan met Bijstand er aan kan deelnemen. Als dat niet kan riekt het naar elitair onderwijs.
Een sportklas ingaan zonder talent heeft niets met financiële tweedeling te maken, maar met gezond verstand.

Manda Rijn
12-07-2009 om 18:28
Ben ook wel benieuwd
ik bedoel wat moet je nou precies kopen voor het 1e jaar ? Ik kreeg toen zo'n lijst met alle dingen erop en afhankelijk van budget kocht je die spullen. En moeten ze tegenwoordig een computer met printer ed voor huiswerk ?
Ben dus ook wel benieuwd wat zoal gangbaar is per jaar. Ik denk zelf aan zo'n 1000 euro per jaar per kind tijdens de middelbare school (alle kantoorartikelen/spullen, boeken, tas, computer, excursies, sportkleding) klopt dit zo'n beetje ??
Ik kan mij overigens goed voorstellen dat 1000 euro per kind per jaar een flinke mep geld is. Echter ik denk dat het pas duur wordt als ze gaan studeren en van huis moeten.