Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
07-04-2010 om 14:14
Ik heb pas met een kind ervaring op het voortgezet onderwijs. Zij zit in de brugklas. Zij heeft wel erg veel lesuitval de laatste tijd: vandaag 1e en 2e uur vrij, 3e en 5e uur les, 4e uur zelfstudie en 6e uur ook weer vrij. Vorige week had ze ook een paar van die dagen ivm buitenlandreis, gisteren 7e uur vrij, morgen 1e uur vrij. Ik vind dat er wel erg veel uren uitvallen, is dat bij jullie kinderen ook zo?
07-04-2010 om 17:20
Hier
Mijn kind zit in de 2e. In de gewone weken heeft ze af en toe uitval. ( Zelf vindt ze dat ze veeeel te weinig uitval heeft). Alleen afgelopen najaar had ze 4 week geen ak ivm ziekte, dus 2 uur in de week uitval.
MIjn ervaring is dat zodra de buitenlandreizen, excursies, examens en andere leukigheid begint ( nu dus zo'n beetje) dat er meer gaat uitvallen. Maar zo veel als jij omschrijft is het hier meestal niet. Dat komt voornamelijk omdat de docenten in beperkte klassen lesgeven. In een bepaald leerjaar en een bepaald nivo. Alleen voor gym en tekenen geldt dat niet. Maar daar vind ik uitval dan weer niet zo erg. Gym valt zowiezo uit bij de examens ivm het gebruik van de gymlokalen voor de examens.
07-04-2010 om 21:14
Vrijwel niet
en als het voorkomt wordt er een oplossing gezocht. Uren die uitvallen worden als studie-uur ingezet; een onderwijsassistent begeleidt de klas (huiswerk of een extra opdracht). Alleen 1e of laatste uren zijn als er iets uitvalt vrij.
Bij een leerkracht die langere tijd ziek uitvalt wordt zo snel mogelijk voor vervanging gezorgd, in de tussentijd wordt vaak de 'schade' over de klassen verdeeld, dus niet 1 klas 4 uur minder, maar 4 klassen 1 uur.
We hebben het met 1 vak meegemaakt dat eerst de leraar ernstig ziek werd en de vervanger daarna overspannen. Toen is er in het volgende jaar een bijles uur geregeld totdat iedereen weer op nivo zat.
Buitenschoolse activiteiten worden zoveel mogelijk in vaste weken gepropt; dan heeft iedereen bijzondere dingen en is er gewoon een ander rooster, meestal ook weer gewoon aansluitend.
Als ik het vergelijk met de gatenkaas die ik vroeger heb doorstaan is het meer dan perfect geregeld! (we hebben nu bijna 6 jaar ervaring op deze school)
09-04-2010 om 21:31
Hier
bijna niet. Hooguit dit jaar 5 keer gebeurd. Maar het is ook wel eens vaker geweest. Als je net een leraar hebt die gewoon vaak ziek is heb je pech (of geluk natuurlijk). Ik vind het erg meevallen en zoon zit nu in de derde. Tussenuren hebben ze dan bijna niet. Het laatste of het eerste uur verschuift dan naar dat betreffenden uur.