jopi
01-07-2011 om 20:13
Hoeveel letterkennis eind groep 2?
Ha,
vandaag rapport gekregen van zoonlief: hij kreeg compliment van meester omdat hij al 18 letters kende en goed kon rijmen. "ga zo door!" was het advies.
Aangezien dyslexi in de famillie zit hadden we eerder al aangegeven daar alert op te zijn.
Er is vast een staffeltje waar kinderen eind groep 2 in moeten vallen even los dat alles nog in ontwikkeling is en het echte lees en schrijfwerk pas in groep 3 aan de orde is: Wie weet hoeveel letters een kind minimaal moet kennen eind groep 2, of wat gemiddeld is?
Nu kan ik niet zo goed inschatten of 18 echt goed is of dat meester hem een compliment geeft uit stimulans en het er eigenlijk meer zouden moeten zijn....
Brrr. Klink wel een beetje naar een streberige moeder he? Maar het is vooral bedoeld dat mocht zoonlief dyslexi hebben, we er vroegtijdig bij zijn voor extra begeleiding om faalangst en minderwaardigheidsgevoel te voorkomen. Daar heeft zn dyslectische vader nl. erg veel last van gehad.
En los daarvan ben ik natuurlijk ape trots op mijn apie! Hij heeft een prachtrapport!

jopi
01-07-2011 om 20:27
Yta
Dank voor je snelle reaktie!
Maarreee...Is 13 gemiddeld of de ondergrens?

Vic
01-07-2011 om 20:27
15 volgens mij
Toen mijn oudste naar groep 3 ging 'moest' ze eind groep 2 15 letters kennen. Al googelend kwam ik dat aantal ook tegen. Als je googelt op 'kerndoelen groep 2' krijg je een heel overzicht van wat kinderen in groep 2 leren.

Yta Chalne
01-07-2011 om 20:59
Het idee is...
..dat als kleuters minder dan 13 letters kennen als ze naar groep drie gaan, er vaak problemen zijn/ volgen met letters. Maar meer is heel gangbaar. En natuurlijk vind je dat superleuk!

jons
01-07-2011 om 21:30
Hier 27
volgens het rapportje... Hij leest ook al wat AVI 0 boekjes, maar het spreekt hem ook wel aan, dat scheelt natuurlijk een hoop!

Fianna
02-07-2011 om 09:11
Zoon die naar groep 3 gaat kent hel hele alfabet. Meer dan mijn oudste toen hij naar groep 3 ging, die kende er geloof ik minder dan de helft. Hij heeft nou (gaat naar groep 5) een voorsprong met lezen, dus dat zegt ook niet alles

jons
02-07-2011 om 11:49
Vic,
ik had er ook bij gezet dat het 'volgens het rapport' was, met 3 . erachter. Ik vroeg het mijzelf namelijk ook af. Ga ik maandag ook nog even navragen, vond het wel wonderlijk, haha.

Vic
02-07-2011 om 13:04
Aanbod
Volgens mij worden er 15 letters aangeboden tijdens de lessen. Bij mijn dochter hadden ze elke twee weken een letter die werd behandeld. Dan werd er een 'S-tafel' ingericht en mochten de kinderen suikerklontjes en sinaasappels meenemen. In de leerdoelen van groep 2 staat dat de kinderen moeten kunnen aangeven welke woorden dezelfde (of verschillende) beginletter hebben. De verschillen bij eind groep 2 kinderen zijn enorm, van het herkennen van enkele letters, tot alle letters en MKM-woordjes kunnen lezen, tot beheersing van een Avi-niveau.

jopi
02-07-2011 om 13:53
Pelle
Pelle, er zijn nu al een aantal punten waar kleuters op gescreend kunnen worden om te bezien of ze 'aanleg' hebben voor dyslexi. Te weinig letterkennis, geen interesse in lezen of schrijven, slecht kunnen rijmen, geen namen of getallen reeksen kunnen onthouden en zo zijn er nog wat. Het is dus niet zo dat als je kind daar moeite mee heeft hij of zij DUS dyslexi zal hebben maar bij dyslectische ouders en een groot aantal van deze kenmerken is het wel iets om in de gaten te houden in het vervolg onderwijs.
En dat doen we dus ook. Met 18 letters voldoet mn zoon dus aan 'de norm', en dat heeft Yta me dan ook goed duidelijk gemaakt! tnx!

angelina ballerina
03-07-2011 om 18:45
27 letters
27 letters klinkt raar maar je hebt bijv. de a en de aa, en ook de oe, eu, ie, au etc. worden getest, zo kan je dus op meer dan 26 uitkomen.

Vic
03-07-2011 om 20:18
Apart
Mijn dochter kwam volgens juf tot 24. Dat had ik simpelweg verklaard door het feit dat ze de d en b zonder woord eromheen nog wel eens verwart. Als ook alle samengestelde letters erbij horen, had ze er dus veel meer moeten kennen. Ach, het zijn er genoeg voor groep 3

Fianna
03-07-2011 om 21:37
Letters vs klanken
Ik vind het raar om op zo'n manier over letters te spreken. De aa, oe en ui zijn geen letters maar klanken.

ayla
04-07-2011 om 08:57
Hier
Volgens mij kon oudste ze allemaal, ik weet nog dat ze halverwege groep 2 ook al een letterkennis test deed en dochter bakte er niets van. Ze sprak alle letters verkeerd uit. Had ik dus echt nooit bij stilgestaan. Vanaf toen ben ik er secuur op gaan letten ze goed uit te spreken. Bij jongste (groep 1) weer hetzelfde mankement, herkent het hele alfabet maar spreekt een deel verkeerd uit, met dank aan oma en opa

jons
04-07-2011 om 21:27
27 letters
ja, het was dus een foutje, het zijn 25 letters (alles behalve de x, want die behandelen ze niet) en dan nog de 2 klanken oo en aa. Ik vroeg het aan juf, en ze begon te lachen en zei dat ze dus vergeten was erbij te zetten dat het om 2 klanken ging...
Maar inmiddels is dat ook alweer achterhaald, hij kent nu ook de oe en eu
Ach, hij heeft er lol in dat hij iets kan en dat vinden wij natuurlijk prima, haha.