Eugenie
16-11-2010 om 17:04
Hoeveel studiedagen in een schooljaar?
De basisschool van mijn zoons heeft dit schooljaar 6 studiedagen geplant.
Drie daarvan zijn op donderdag waarop ik BSO heb ingekocht. Dus niet alleen moet ik opvang voor mijn kind regelen, tevens zijn de kosten die ik al voor de BSO maak ook weggegooid geld, want je gaat je kind ook niet na 3-en nog naar de opvang brengen.
Ik vind het zwaar overdreven om mensen die 10 weken in het jaar vrij zijn nog 6 studiedagen te geven in de resterende 42 weken. Zijn hier regels voor of mag de school dit bedenken als ze maar een minimum aantal lesuren halen o.i.d.? Kunnen ze dit niet regelen in de schoolvakanties? Kan ik als ouder ook 6 snipperdagen buiten de vakanties krijgen?

ijsvogeltje
16-11-2010 om 17:13
Weet niet, maar...
"Dus niet alleen moet ik opvang voor mijn kind regelen, tevens zijn de kosten die ik al voor de BSO maak ook weggegooid geld, want je gaat je kind ook niet na 3-en nog naar de opvang brengen."
Ik weet niet hoe het bij jullie BSO is, maar bij ons zijn ze op studiedagen gewoon de hele dag open. Je betaalt dan uiteraard wel meer.

Jvo
16-11-2010 om 17:19
Studiedagen
Studiedagen zijn voor de leerkrachten werkdagen, het is dus niet zo dat ze extra vrije dagen hebben...
Hier hebben we er 'n stuk of 4 en dan nog margedagen (waarvan er eentje altijd op de laatste dag van het jaar valt ivm mogelijke bijzondere omstandigheden bij onze school). De margedag(en) zijn wel vrije dagen.
Op studiedagen is de BSO wel open en kan je gewoon opvang inkopen. Het is wel zo dat iedereen daarvoor het zelfde betaalt, ook als je normaal ook al opvang hebt op die dag.
Bij ons proberen ze de studiedagen zo gelijk mogelijk over de week te verdelen, dus niet allemaal op dezelfde dag.

rodebeuk
16-11-2010 om 18:20
Eugenie
Gewoon even informeren of de bso die dag open gaat. Dat doen ze meestal wel. De meeste scholen hebben tussen de 6 en de 10 van dit soort dagen per jaar, en zoals hierboven werd gezegd vaak op verspreide dagen.

muizemeis
16-11-2010 om 18:26
4-6
Ook hier 4-6 studiedagen per jaar. BSO is dan de hele dag open.
Muizemeis

Eugenie
16-11-2010 om 18:40
Tsjee zeven dagen
Ik meende mij van vroeger te herinneren dat het er maximaal 2 mochten zijn. Zeven vind ik echt belachelijk, in welke andere sector vind je dergelijke riante regelingen?
Verder weet ik ook wel hoe ik het moet oplossen, maar 6 extra studiedagen betekent of honderden eurie's extra opvangkosten (2 kids) of de al gemaakte opvangkosten zijn weggegooid. Misschien ben ik de enige die op de centjes moet letten, maar voor mij is dit veel (te veel!) geld.

Chippie
16-11-2010 om 19:42
Eugenie
De opvangkosten zijn jouw probleem en niet van iemand anders. In mijn ogen is school nog steeds geen opvanginstelling.

Chippie
16-11-2010 om 19:47
Honderden euro's
Zes dagen, twee kinderen, 6 uur per dag (BSO betaalde je al) kosten jou bruto : 36 uur x 6,00 = 216,= per kind. Voor kind 2 krijg je minimaal 90% terug. Dat kost je dus minder dan 22 euro per jaar. Voor kind 1 krijg je waarschijnlijk 70% terug en dat kost je dus 66 euro per jaar. In totaal dus 88 euro. Hoezo honderden euro's???

rozenstruikje
16-11-2010 om 20:51
Opvangkosten
Hier is de naschoolse op de studiedagen de hele dag open. Dus van 730 tot 1830 uur. Als het de opvangdag van je kind is, mag je kind die dag dus de hele dag komen. Dit is verrekend met het maandbedrag. Je betaalt dus niets teveel en ook niets extra's, het maandbedrag is elke maand evenveel.
Maar als ik het goed begrijp gaan jouw twee kinderen die dag niet naar de BSO omdat die pas om 1500 uur start en koop je ergens anders een dag in voor twee kinderen? Welke BSO doet dat dan?
Mijn BSO neemt alleen kinderen die daar standaard/ vast komen. En niet zomaar een kind, of twee, voor 1 losse dag.
Ik vind zes of zeven studiedagen niet veel. Ik vind het juist verontrustend dat onze creche maar 1 studiedag per jaar heeft!
Rozenstruikje

Tango
16-11-2010 om 21:00
Negatief
Tjonge wat een negatief bericht, Eugenie. Studiedagen zijn inderdaad voor de leerkrachten gewoon werkdagen hoor, geen vrije dagen. De school bepaalt zelf hoeveel ze er inzetten per jaar. Het wisselt sterk per school heb ik gezien. Bij ons zijn het er meestal maar 1 of 2 en doen ze veel op woensdagmiddag waardoor ouders er geen last van hebben. Verder zijn de studiedagen ook altijd op woensdag bij ons. Komt voor mij goed uit maar voor andere ouders misschien weer niet.
Als je het zo belangrijk vindt, had je dit dan niet vantevoren kunnen vragen op school, hoeveel studiedagen ze inplannen. Of is het voor het eerst dat het er zoveel zijn?
Ik begrijp niet precies hoe je de opvang hebt geregeld, maar ook hier is het zo dat de BSO op studiedagen de hele dag open is voor de kinderen van de betreffende school. Als je de opvang te duur vindt, kun je misschien regelen dat ze die dag bij een vriendje van school spelen evt. tegen een kleine vergoeding.

Moppeke
16-11-2010 om 22:09
Aankaarten op school
Hoi Eugenie,
Ik kan me je frustratie wel voorstellen hoor.
Man en ik werken beiden parttime om juist geen opvang te hoeven hebben en studiedagen worden dan juist gepland op dagen dat er gewerkt moet worden
Dat is inderdaad niet het probleem van school, tenslotte moeten de ze daar ook gelegenheid hebben om met elkaar op cursus te kunnen gaan.
Maar 7, dat vind ik best veel hoor. Waarom kaart je dat op school niet eens aan? Zou een mooi punt kunnen zijn voor een MR vergadering. Benader de MR van je school en stel je vragen.
Als de MR niet zo actief is, vraag het dan de directeur. Misschien zijn er wel meerdere ouders die er zo over denken? Niet geschoten is altijd mis.
Mijn tactiek is dan om navraag te doen, en ook gelijk met een alternatief te komen. Een andere kijk op zaken geven. Begrijp jij misschien de achtergronden wat meer, maar op school ontdekken ze misschien ook dat zaken anders kunnen.
Voordeel is wel dat je het op tijd weet, dus je kunt er op in spelen. Ik heb er zelf altijd een bloedhekel aan wanneer dit soort dagen als verrassingen om mijn oren vliegen. Mijn collega heeft een kind op zo'n school, jaarrooster ho maar en lekker last minute met studiedagen. Wat overigens gek is, want als leerkrachten op studie gaan, dan moet je dat toch ook plannen. Maar zo gaan dingen elders dus ook.
Strikt antwoord op je vraag heb ik trouwens niet, geen idee of er een max aan het aantal studiedagen zitten.

Nasha 1st
16-11-2010 om 23:16
Op studiedagen
is de BSO bij ons gewoon open, dit soort dagen is meeberekend in het jaarbedrag en wordt dus maandelijks geind. Ik betaal waarschijnlijk ook mee aan studiedagen die niet op opvangdagen van mij vallen, omdat ze natuurlijk niet voor elk kind afzonderlijk kunnen gaan kijken of een studiedag op maandag of dinsdag wel welke andere dag dan ook valt....Dus eigenlijk zou ik bozer moeten zijn denk ik?
Ik zou het maar eerst eens navragen bij de opvang, waarschijnlijk is er niks aan het handje....en worden jouw kinderen die dagen gewoon de hele dag opgevangen...

An
17-11-2010 om 13:52
Waar?
Anna,
Ik vraag mij af op welke school alle cursussen onder werktijd zijn. De 4 studiedagen hier zitten nokvol van 8.30 uur tot 17.15 uur.(deze krijg ik uitbetaald, ook als het niet mijn werkdag is) De andere studiezaken doe ik toch echt in mijn eigen tijd. Dit jaar 6 woensdagmiddagen(nee niet mijn werkdag) en een zaterdag.
Ik denk toch echt dat je het iets te rooskleurig ziet. (of is het zwartgallig)
Groetjes, An

Eugenie
17-11-2010 om 21:05
Werkdagen
Ik vind 6 dagen betaald leren heel riant voor mensen die 10 weken in het jaar vakantie hebben. Ik heb 5 weken vakantie en dat maakt het ingewikkeld dat school zoveel dagen extra dicht gaat.
Bij mij in de branche worden alleen de studiekosten van de hoogst betaalden 100% vergoed, de rest betaald doorgaans een deel zelf als zij zichzelf wil ontwikkelen.
De opmerking dat school geen kinderopvang is zet de wereld zo 30 jaar terug. Het is enorm arrogant en een totale ontkenning van de dagelijkse realiteit van de meeste ouders. Mijn kinderen zouden enorm de pest in hebben als ze de studiedag op de bso zouden moeten doorbrengen. Niet omdat de bso niet leuk is, maar omdat ze een vrije dag hebben en dan willen doen wat zij zelf willen en niet in andermans structuur gestopt worden.
Ik geef onmiddellijk toe dat mijn opmerking sjacherijnig was en als school niet zo hysterisch doet over leerplicht was ik ook relaxter over een studiedagje meer of minder. Ook zou ik een verslagje over wat ze leren op die studiedagen en wat dat toevoegt aan de kwaliteit van het onderwijs helpen om minder zuur te zijn. Ik zal het eens aankaarten op school.

rodebeuk
17-11-2010 om 21:30
Eugenie
Ik dacht dat dit nu werkelijk een gegeven was waar ouders zich hooguit de eerste jaren dat hun kind de basisschool bezoekt druk over maken. Daarna is het een fact of life.
Ik was ook enigszins verontwaardigd maar ik heb gewoon de rekensom gemaakt. 12 weken schoolvakantie, 2 weken max. studiedag = 14 weken per jaar dat de kinderen thuis zijn. Trek daarvan af 4 weken dat we samen vrij zijn (1 week Kerst, 2 of 3 weken zomer, evt. nog een week voor of najaar) - en de rest (inderdaad, maar liefst TIEN weken!!!) moet ik regelen. Kan op allerhande manieren. Bso, familie, kinderen ruilen met andere gezinnen, dagje weg om een rustige dag op een anders drukke locatie te hebben, overuren of compensatieuren opbouwen...
Maar die rekensom was voor mijn man en mij wel aanleiding om niet te veel dagen bso te nemen, en dus niet 4 om 4 te werken, maar contractueel iets minder dan dat, zodat we meer compensatie opbouwen. Overigens is het heus mogelijk voor kinderen om bij de bso een leuke dag te hebben, daar hoef je echt niet zo slachtofferig over te doen. Een hele dag school is nou ook niet altijd even leuk voor die kinderen, en daar stuur je ze ook heen. Omgekeerd proberen ze bij een goede bso juist ervoor te zorgen dat het niet op school lijkt, dat er niet veel structuur is maar juist veel vrijheid en veel manieren om je dag door te brengen. Mijn kinderen genieten er ook van dat ze daar veel vrijer met andere kinderen kunnen spelen, dwars door klasseverbanden en leeftijdsgroepen heen.
Dus ik zou zeggen, maak je som en trek je conclusie. Zoek een positieve oplossing en ga door met je leven. Het is zinloos om af te geven op de mensen die les geven op scholen. Je bent boos dat je kinderen veel vrij hebben, maar laat die leerkrachten met rust. Echt, laat het gaan.

Chippie
18-11-2010 om 00:11
Eugenie
Jeetje, take a break!
Leerkrachten hebben geen tien weken per jaar vakantie. Ze werken tijdens schoolweken meer uren die ze 'opnemen' in de vakantie. De overige arbeidsvoorwaarden (salaris) zijn niet super, maar ik hoop dat je dat zelf ook door hebt. Ik werk heel wat minder hard voor heel wat meer salaris.
Je opmerking over de hoogstbetaalden die 100% deskundigheidsbevordering krijgen betaald, klinkt nogal zuur. Opleidingen die verplicht worden gesteld door je werkgever worden volledig vergoed. Niemand is zo gek om per maand geld in te leveren voor verplichte kost. Leerkrachten doen ook opleidingen op eigen kosten. De aantekening om gym te mogen geven, aantekening om rt te mogen geven, etc.
"De opmerking dat school geen kinderopvang is zet de wereld zo 30 jaar terug. Het is enorm arrogant en een totale ontkenning van de dagelijkse realiteit van de meeste ouders."
Ik ontken niet dat de meeste ouders werken en dus kinderopvang nodig hebben. In mijn ogen is school echter geen kinderopvang en is dat in de afgelopen 30 jaar ook gelukkig niet geworden. Het is ook niet het probleem van de school dat jij een kinderopvangprobleem hebt als je kind ziek is, vakantie heeft of als het leerkrachtenteam op cursus gaat. Arrogant? Zo'n opmerking zegt meer over jou dan over mij.
"Mijn kinderen zouden enorm de pest in hebben als ze de studiedag op de bso zouden moeten doorbrengen. Niet omdat de bso niet leuk is, maar omdat ze een vrije dag hebben en dan willen doen wat zij zelf willen en niet in andermans structuur gestopt worden."
Huh? En voor gewone BSO-uren geldt dat niet? Wie stopt ze dan in andermans structuur? Ik ben ook veel te veel bezig om mijn kinderen te pleasen door de opvang zo leuk mogelijk te regelen (oppas aan huis). Maar soms gaan dingen niet zoals de kinderen het willen. Dat is een primales. Ook prima om te zien dat je moet werken voor je geld en dat je met geld nuttige en leuke dingen kunt doen. Als ze hier een keertje morren (gebeurt twee keer per jaar) dan vraag ik of ze willen dat ik stop met werken maar ja, dan zit de wintersport, muziekles en/of weet-ik-wat er niet meer in. (Ja, mijn keuzes zijn een beetje luxe-keuzes, ik weet het maar mijn kinderen trappen er niet in dat we dan geen hagelslag meer kunnen kopen).

rodebeuk
18-11-2010 om 07:34
Variant op chippie
Ik heb de jongens uitgelegd dat als ze zes tot tien keer per jaar een dag naar de bso gaan, ik een veel leukere baan kan hebben met veel meer inkomen en veel meer groeimogelijkheid. Of hun vader natuurlijk.. anyway, het is echt het overbruggen van die paar dagen dat een wereld van verschil maakt. Overigens is het bij zo'n goedbetaalde baan vaak juist weer makkelijker om flexibel te beginnen en op te houden, dus ze hebben er ook weer baat bij als ze iets voor/na/tijdens school hebben, dat kunnen we nu makkelijker opvangen.
Hier is het dus wel de hagelslag die eraf moet, en dat kan je gewoon uitleggen.

Eugenie
18-11-2010 om 07:42
Vergelijking
Ik werk in de zorg. Wij hebben 5 weken in het jaar vakantie. Denk jij dat we de patiënten aan zichzelf over laten, of de familie bellen dat ze maar een dagje moeten inspringen omdat wij ons moeten bijscholen? Als wij opleidingen hebben (of een afdelingsuitje) kan nooit iedereen mee.
Scholen zijn geen kinderopvang, hun verantwoordelijkheid is alleen hun verplichte aantal uren op tijden die hun schikken. Ik vind dat arrogantie, juist omdat anderen veel minder flexibel zijn met hun verantwoordelijkheden.
Het is fijn dat Rode Beuk zich heeft weten te schikken, maar een fact of life is voor mij echt iets anders dan de onwil om dingen goed te organiseren. De kiem van de oorzaak ligt al in het feit dat wij kinderopvang tussen 2 ministeries hebben verdeeld (Welzijn en Onderwijs) en die niet hoeven of willen samenwerken. Daar ligt ook mijn een deel van mijn ergernis over de opmerking dat school geen kinderopvang is. Ik heb 20 jaar geleden al congressen bezocht waarin alle deelnemers inclusief minister en staatssecretaris van goede wille waren om de kinderopvang voor basisschool kinderen nu eindelijk goed te regelen. Twintig jaar later is de situatie nog precies hetzelfde alleen het aanbod van BSO is groter.

Geerke
18-11-2010 om 13:59
Mijn school en de school van mijn zoon
Mijn school heeft er één per jaar, altijd een woensdag om de ouders zo min mogelijk te belasten. Verder doen we nascholing ook vaak op vergadertijd (of langer doorgaan, tot 18:00 uur).
De school van mijn zoon heeft er één per jaar, die ze plannen op de allerlaatste schooldag omdat er dan toch al veel ouders met vakantie willen.
Ik vind eigenlijk 2 studiedagen het max.

Geerke
18-11-2010 om 14:01
En anna dat is gewoon niet waar!
Ik ken zat collega's die nascholingen doen buiten schooltijd: bijv. woensdagmiddag van 16:00 - 22:00 of zaterdag! Of 'savonds door de week. Wat een onzin te zeggen dat dat altijd onder lestijd valt!

Geerke
18-11-2010 om 14:05
Rodebeuk?
hebben ze echt bij jullie 2 weken studiedagen? belachelijk veel hoor, maar ik vind 6 ook al extreem veel.

wil40
18-11-2010 om 15:13
Ook maar 2 of 3
Hier ook maar enkele studiedagen per jaar. En meestal zijn dit ook nog alleen de middagen. Vooral in de bovenbouw krijgen de kinderen dan niet snel vrij. Als de bovenbouw leerkrachten studiedag hebben wordt dit zo veel mogelijk opgevangen door de onderbouwleerkrachten.

Verlofuurtje
18-11-2010 om 16:51
Nou zelazny
"Ik snap echt niet waar jouw afgunst vandaan komt. Als je het zo oneerlijk vind, waarom ga je dan niet lekker zelf voor de klas staan!"
Ik snap het wel. Er zijn verschillende redenen voor het balen:
1. Onderwijs wordt vrijwel volledig bekostigd uit overheidsgeld. Wij krijgen geen waar voor ons geld, iedereen weet dat het peil van het onderwijs droevig is. We krijgen steeds slechter onderwijs en steeds slechter "personeel" voor ons geld. Vroeger was het bijvoorbeeld ondenkbaar dat je werd opgescheept met een leerkracht die zelf niet kan spellen. Tegenwoordig is dat heel gewoon. Wordt dan het tarief verminderd? Nee hoor, de bonden blijven jengelen om meer studiedagen, meer salaris, meer status, meer, meer, meer.....Het enige dat ze willen minderen zijn de lesuren.
2. Van datzelfde belastinggeld worden mensen in de lucht gehouden die, als ze geroutineerde leerkrachten zijn, niet zoveel werk leveren. Ze draaien veel minder uren dan de gemiddelde werknemer. Alleen een onervaren leerkracht is veel voorbereidingstijd kwijt rond de lessen. De rest geniet gewoon van minimaal drie maanden vakantie per jaar op kosten van alle burgers
3. De kosten lopen verder op, omdat de school dicht wenst te gaan voor studiedagen. Dat betekent extra BSO-kosten voor ouders/verzorgers. In andere branches is het inderdaad gebruikelijk dat niet de hele tent dicht gaat omdat men moet bijscholen. Winkels, ziekenhuizen, fabrieken enzovoort blijven gewoon open. Terwijl die toch niet ook al in de zomer zes weken minimaal dicht gaan. En ook die hebben personeel dat moet worden bijgeschoold. Er valt dus wat voor te zeggen om de studiedagen die met het hele team "moeten" worden bijgewoond, te plannen als de school toch al dicht is.
4. Als alle benadeelde ouders lekker zelf voor de klas gaan staan, wordt het een volle boel. Op het moment dat jouw kind in mijn sector terecht komt zal ik wanpresteren. Als je daar dan wat van zegt zal ik antwoorden: "dan kom je het toch lekker zelf doen". Dat is dus een argument van iemand die geen waar wenst te leveren voor zijn salaris, snap je?
Kortom: iemand die wordt betaald uit algemene middelen kan wel wat minder parmantig doen. Je hebt net zoveel rechten als je politiek weet los te peuteren. En je zal minder los kunnen peuteren als je een lange neus blijft trekken en de tent om de haverklap dicht blijft gooien. Als de publieke steun voor de huidige arrangementen verder afbrokkelt, omdat mensen er genoeg van hebben om wel te betalen en steeds minder terug te krijgen, dan zal het particulier onderwijs terrein winnen. En de publieke voorziening zal verder worden uitgekleed. Als dat voldoende doorzet kun jij straks kiezen: veel harder dan je nu moet doen werken in het particuliere onderwijs waar meer inzet en deskundigheid van je wordt gevraagd. Of genoegen nemen met een veel lager salaris in het publieke domein. Zie het buitenland.
Ja, ouders ergeren zich. En ik begrijp heel goed waarom en waaraan.

An
18-11-2010 om 17:16
Haha
Verlofuurtje weet je zeker dat je andere nick niet Eugenie is? Ik heb zo'n vermoeden dat er niet veel in het leven is wat naar jouw tevredenheid verloopt. Joh, zie de zonnige kant van alles, dan ziet je dag er veel leuker uit. Oh ja, op jouw tirade valt nauwelijks te reageren. Teveel veronderstellingen en onwaarheden.
Groet, An

Eugenie
18-11-2010 om 18:06
Professionele attitude
In de zorg sturen ze de patiënten niet naar huis en AH gaat ook niet dicht als de medewerkers moeten bijleren, waarom moet de school dicht vanwege scholing? Voor mij heeft dat met een professionele attitude te maken en de mate waarin je je werk serieus neemt.
En An, ter geruststelling; ik heb een heel leuk leven waar ik uitermate van geniet. Ik post hier niet onder 2 nicks!
Eugenie

Eugenie
18-11-2010 om 19:43
Nog een keer voor zelazny en zorg versus onderwijs
Eugenie is niet "Verlofuurtje"!!!!!
Anderen mogen echt prima hun geld verdienen, ik ben NIET iedereen en meen ook niet dat het peil van het onderwijs droevig is. En ik ben het helemaal met je eens dat afgunst geen goede eigenschap is.
Anderen gun ik van harte hun lange vakanties, maar waarom moet er dan gestudeerd worden buiten die lange vakantie en waarom moet de school dicht?
Fijn dat jou afdeling dicht gaat als jullie een uitje hebben; werk je in de zorg of in het onderwijs?
Ik zit nu heel hard na te denken welke voordelen mijn baan heeft boven het onderwijs, maar ik kan ze niet bedenken. Mijn werk wordt net als het onderwijs uit de algemene middelen betaald (jouw belasting centen als het ware) waarom is het ineens zuur als ik daar vragen bij stel?
De attitude in de zorg (in iedergeval in mijn bedrijf) is dat er ook onder de moeilijkste omstandigheden het werk (de zorg voor onze patienten) doorgaat. Daarom heb ik er problemen mee dat de school dicht gaat omdat het team gaat bijleren. Bij "ons" is dit ondenkbaar, maar waarom vindt iedereen dit de gewoonste zaak van de wereld in het onderwijs? Vind je het ook normaal als je een dagje op oma of je schizofrene nicht moet passen omdat de instelling een dagje uit leren gaat? Dat is de vraag waar ik een antwoord op zoek. En vervolgens word ik van zuurheid en gebrek aan levensvreugde dan wel organisatietalent beschuldigd, maar niemand heeft mij het kunnen uitleggen.

rodebeuk
18-11-2010 om 20:12
Over die zorg
..wil je nou echt de vergelijking met het onderwijs aangaan?
Voor mijn kinderen moet ik af en toe (nou ja vaak) extra dingen regelen omdat het onderwijs niet altijd bij ze past.
Voor mijn moeder moet ik zorgen dat er iedere dag iemand bij haar komt om haar slokjes water te geven want die krijgt ze niet in het verpleegtehuis. Het personeel vindt dat ze dat beter niet kan hebben. De arts wil dat ze het wel geven maar die is maar drie dagen per week aanwezig, dus er komt iedere dag iemand van de familie alleen al voor het slokje water.
Ze kan niet zelf van zit naar lig of omgekeerd maar het personeel bepaalt of ze mag liggen of niet. Ook als ze liever wil liggen (ze heeft een terminale aandoening waar grote vermoeidheid bij komt kijken en ze is niet meer geïnteresseerd in optimale gezondheid) moet ze toch blijven zitten als de zuster dat beter vindt.
Even twee voorbeelden uit de afgelopen week.
Verder worden in de zorg mensen on the job opgeleid. Dat betekent dat mijn eerste keizersnede is uitgevoerd door iemand die dat nog nooit gedaan heeft, en er is een tweede keizersnede voor nodig geweest om alle dingen die zij verkeerd aan elkaar gezet heeft weer goed uit elkaar te halen.
Je begrijpt, ik laat het hierbij, maar het lijkt mij een gevalletje pot - ketel.
De sector die zonder zonden zij werpe de eerste steen.

reina
18-11-2010 om 22:01
Verlofuurtje
""Van datzelfde belastinggeld worden mensen in de lucht gehouden die, als ze geroutineerde leerkrachten zijn, niet zoveel werk leveren. Ze draaien veel minder uren dan de gemiddelde werknemer. Alleen een onervaren leerkracht is veel voorbereidingstijd kwijt rond de lessen. De rest geniet gewoon van minimaal drie maanden vakantie per jaar op kosten van alle burgers"
Beste meid, ik geloof dat je niet vaak écht op school kijkt en niet vaak écht spreekt met geroutineerde leerkrachten. Heb je enig idee van alle veranderingen de laatste jaren in het onderwijs? Denk je echt dat ervaren leerkrachten geen tijd nodig hebben voor voorbereiding? Ze zullen er zijn, maar dat is het kaf wat je in elk beroep hebt, Eigenlijk moet je echt eens een poosje gaan meedraaien. Je kunt je trouwens ook omscholen, krijg je een heerlijke baan, je hoeft nauwelijks iets te doen, als ik jouw reactie lees en je hebt minimaal 3 maanden per jaar vakantie op kosten van een ander. Wereldbaan toch? Ik zou me gelijk gaan aanmelden als ik jou was!
En dit is geen argument van iemand die geen waar wenst te leveren voor haar geld, maar van iemand die zich verbaasd over jouw borrelpraatreactie.

reina
18-11-2010 om 22:06
Eugenie
Je vraagt je af waarom een school vaak dicht gaat tijdens studiedagen. Dat heeft vaak 2 redenen: de eerste is dat er sprekers/inleiders ed uitgenodigd worden en het is nou eenmaal goedkoper 1 keer iemand te laten komen voor het hele team dan diverse keren ( en geld speelt ook in het onderwijs een grote rol, zoals je weet). Vrder kan het ook zijn dat er dingen schoolbreed ontwikkeld worden op die dagen, dan is het inefficient (en vaak met minder resultaat omdat je elkaar niet allemaal kunt raadplegen) om dat in meerdere groepen te doen, leerkrachten moeten veel samenwerken en daar zijn dit soort dagen juist het moment voor.
Leerkrachten scholen vaak ook individueel bij, dat gaat meestal buiten schooltijd.

Chippie
19-11-2010 om 11:02
Eugenie
"De attitude in de zorg (in iedergeval in mijn bedrijf) is dat er ook onder de moeilijkste omstandigheden het werk (de zorg voor onze patienten) doorgaat. Daarom heb ik er problemen mee dat de school dicht gaat omdat het team gaat bijleren. Bij "ons" is dit ondenkbaar, maar waarom vindt iedereen dit de gewoonste zaak van de wereld in het onderwijs? Vind je het ook normaal als je een dagje op oma of je schizofrene nicht moet passen omdat de instelling een dagje uit leren gaat? Dat is de vraag waar ik een antwoord op zoek."
Je vergelijkt appels met peren. Onderwijs is geen zorg! Onderwijs moet soms bij leren en het is een prima optie om dan de zorg over te laten aan lieve ouders die allerlei mogelijkheden hebben om BSO in te kopen, oma in te schakelen, vrij te nemen, etc.
In de zorg kun je deze zorg niet 123 overdragen aan BSO, oma, etc. De zorg gaat 24 uur / 7 dagen per week door en het onderwijs niet en dat hoeft ook niet.
"Ik zit nu heel hard na te denken welke voordelen mijn baan heeft boven het onderwijs, maar ik kan ze niet bedenken."
Dan wordt het de hoogste tijd om een andere baan te zoeken. Ik krijg helemaal de kriebels van die professionele zeurkousen in de zorg!
En dit is mijn laatste reactie, ik krijg helemaal de kriebels van je gezeur.