Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Hoeveel tijd aan huiswerk

Mijn dochter zit in 4 havo (na vmbo-t) en is gemotiveerd van start gegaan. Op de mavo deed ze nooit veel aan haar huiswerk, maar het lijkt er nu op dat ze nu wat meer haar best wil doen.
Hoeveel tijd besteden jullie kinderen in de bovenbouw aan hun huiswerk?
Ik heb nog wel een ouder kind, maar de tijd die zij aan school besteedde is denk ik niet helemaal representatief. Ze vond het ook leuk


CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

26-09-2021 om 12:39

Ik heb twee onderbouwers op het vwo, op twee verschillende scholen. Op beide scholen wordt gezegd dat ze per dag niet meer dan 1,5-2 uur aan hun huiswerk moeten besteden, behalve als er toetsen zijn. In de praktijk zijn mijn kinderen helaas vooral lang bezig met beginnen, vastzitten in hun weerstand en het huiswerk voor zich uitschuiven. En de “leuke opdrachten” kosten veel tijd (spel ontwerpen, herbarium maken, stripverhaal schrijven en tekenen etc).

Geen bovenbouwervaringen dus, maar ik ben ook wel benieuwd hoe het er in de bovenbouw aan toe gaat. Ze hebben dan in ieder geval minder vakken en zitten in een zelfgekozen profiel, dat lijkt me al wat schelen?

Ik ben docent op het VO (havo/vwo) en wij gaan uit van een gemiddelde in de bovenbouw van 2-3 uur per dag. In der onderbouw van 1,5 uur per dag.

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

26-09-2021 om 12:49

grasspriet1980 schreef op 26-09-2021 om 12:48:

Ik ben docent op het VO (havo/vwo) en wij gaan uit van een gemiddelde in de bovenbouw van 2-3 uur per dag. In der onderbouw van 1,5 uur per dag.

O hemel, dat moet ik niet aan mijn onderbouwers vertellen 

Eigenlijk is een schoolweek in de bovenbouw te vergelijken met een full time baan. Lestijd is in klokuren iets van 27 uur per week. Blijft er 13 uur per week over. Verdeel je dat over 7 dagen is het nog 2 uur per dag, maar wil je in het weekend niks doen dan zit je aan 2,5-3 uur per dag.

Wednesday schreef op 26-09-2021 om 12:49:

[..]

O hemel, dat moet ik niet aan mijn onderbouwers vertellen

haha, de verschillen zijn uiteraard wel groot. Onze oudste zit nu in 3 vwo en heeft nog nooit langer dan 45 minuten huiswerk gemaakt. Onze jongste in 2 vwo haalt met gemak de 2 uur per dag. 

ReadyAnteater53

ReadyAnteater53

26-09-2021 om 13:08

grasspriet1980 schreef op 26-09-2021 om 12:48:

Ik ben docent op het VO (havo/vwo) en wij gaan uit van een gemiddelde in de bovenbouw van 2-3 uur per dag. In der onderbouw van 1,5 uur per dag.

Wat ontzettend veel! Ik dacht eerder aan twee keer per week een uurtje...

Daar heb ik mijn kinderen nooit op kunnen betrappen, zoveel uur huiswerk in de week, ook havo/vwo. Misschien in bepaalde weken, maar niet gemiddeld. Misschien omdat ze het niveau prima aan konden, maar dan moet de andere kant van het gemiddelde veel meer doen dan 2-3 uur om weer op het gemiddelde uit te komen.

Ik weet wel dat ik nooit 2-3 uur per dag huiswerk maakte op de havo. Denk max een uurtje per dag. 
Mijn zus (vwo) zat trouwens wel altijd uren te studeren, maar die wilde graag hoge cijfers halen.

En waarom niet "tot het klaar is en je alles kent en taken gedaan hebt"?

De ene dag misschien een uur voor wat huiswerk, de andere dag 3 uur omdat je een test hebt.


De ene scholier / student studeert dan ook nog eens sneller dan de andere, of laat zich minder afleiden door zijn telefoon en de mussen op het dak.

MMcGonagall

MMcGonagall

26-09-2021 om 13:54 Topicstarter

grasspriet1980 schreef op 26-09-2021 om 12:48:

Ik ben docent op het VO (havo/vwo) en wij gaan uit van een gemiddelde in de bovenbouw van 2-3 uur per dag. In der onderbouw van 1,5 uur per dag.

Jeetje! Dan zat mijn oudste dus ook gewoon een normaal aantal uren aan haar huiswerk. Jongste is nu soms 1,5 uur bezig en ik vind dat best wel veel. In 4 mavo was het 5 minuten per week, dus het komt ook bij haar best wel zwaar aan. Ik hoop dat ze deze werkhouding volhoudt.

MMcGonagall schreef op 26-09-2021 om 13:54:

[..]

Jeetje! Dan zat mijn oudste dus ook gewoon een normaal aantal uren aan haar huiswerk. Jongste is nu soms 1,5 uur bezig en ik vind dat best wel veel. In 4 mavo was het 5 minuten per week, dus het komt ook bij haar best wel zwaar aan. Ik hoop dat ze deze werkhouding volhoudt.

Tegelijk:

Als ze 4 jaar lang met de vingers in de neus en zonder iets te doen door de MAVO is gewandeld heeft ze duidelijk "nog overschot".

Als ze dan zelf echt wil lukt die HAVO ook wel, lijkt mij.

Het zou wat anders zijn als ze op de MAVO ook al elke dag een uur bezig was geweest.

Gewoon vaak genoeg herhalen als ze klaagt dat ze dit zelf wou  .

Geen idee

grasspriet1980 schreef op 26-09-2021 om 12:48:

Ik ben docent op het VO (havo/vwo) en wij gaan uit van een gemiddelde in de bovenbouw van 2-3 uur per dag. In der onderbouw van 1,5 uur per dag.

Ik vind dit dus debiel! Die jongelui met een verschoven bioritmes en in hun pubertijd hebben ook nog sport, clubjes, een sociaal leven en zitten vaak tot 4 uur op school en dan nog reistijd. En dan willen de ouders ze ook nog af en toe zien. Hoe zie je dat voor je? Gewoon de nachtrust dan maar halveren? Die jongelui hebben een vollere werkweek dan menig volwassene. Bizar. Ik vind al dat onzinnige huiswerk (veel is echt onzinnig) waanzin. Het kan met gemak met de helft minder. En doe gewoon meer in de lessen. Net zoiets met het lezen van tig boeken. Waarom?

Sorry ik vind 3 uur huiswerk na een 6-7 urige schooldag plus 1 uur reistijd en nog sport en sociaal leven helemaal nergens meer over gaan. Als dit de norm is snap ik heel goed dat er zoveel jongelui burn-outs hebben. Docenten zouden hier verdorie eens iets aan moeten doen!!

Salomewinterqueen schreef op 26-09-2021 om 15:17:

[..]

Ik vind dit dus debiel! Die jongelui met een verschoven bioritmes en in hun pubertijd hebben ook nog sport, clubjes, een sociaal leven en zitten vaak tot 4 uur op school en dan nog reistijd. En dan willen de ouders ze ook nog af en toe zien. Hoe zie je dat voor je? Gewoon de nachtrust dan maar halveren? Die jongelui hebben een vollere werkweek dan menig volwassene. Bizar. Ik vind al dat onzinnige huiswerk (veel is echt onzinnig) waanzin. Het kan met gemak met de helft minder. En doe gewoon meer in de lessen. Net zoiets met het lezen van tig boeken. Waarom?

Sorry ik vind 3 uur huiswerk na een 6-7 urige schooldag plus 1 uur reistijd en nog sport en sociaal leven helemaal nergens meer over gaan. Als dit de norm is snap ik heel goed dat er zoveel jongelui burn-outs hebben. Docenten zouden hier verdorie eens iets aan moeten doen!!

Wat mij altijd opvalt, als ze tot 4 uur op school zitten, ze over het algemeen wel vrij veel tussenuren hebben, waarin ze ook huiswerk kunnen maken. Zeker in de bovenbouw. Daarnaast is er in de les ook vaak genoeg tijd om al een goede start te maken met maakwerk. Dus het zal heus niet allemaal na schooltijd gedaan hoeven te worden.

Daarnaast ze zullen over het algemeen niet elke dag gaan sporten of een clubje hebben. Een groot deel van de vrienden zullen ze al op school zien. Daarnaast is er ook nog tijd in het weekend voor leuke dingen.

En ook jongeren moeten gewoon leren dat het niet allemaal kan en dat ze keuzes moeten maken.

Salomewinterqueen schreef op 26-09-2021 om 15:17:

[..]


Sorry ik vind 3 uur huiswerk na een 6-7 urige schooldag plus 1 uur reistijd en nog sport en sociaal leven helemaal nergens meer over gaan. Als dit de norm is snap ik heel goed dat er zoveel jongelui burn-outs hebben. Docenten zouden hier verdorie eens iets aan moeten doen!!

En wat zouden die docenten daar aan moeten doen? Er wordt nu eenmaal naar een eindexamen toe gewerkt, waar de einddoelen voor vastliggen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.