Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Immy

Immy

14-04-2010 om 10:56

Hoeveelheid huiswerk atheneum?

Onze dochter zit op brugklas havo/vwo. Ze besteedt elke dag erg veel tijd aan haar huiswerk. De resultaten zijn dan ook goed, zo goed dat ze atheneum-advies heeft gekregen voor het volgend jaar. Maar omdat ze nu al elke dag zo lang aan haar huiswerk zit, is ze bang (en wij eigenlijk ook wel) dat het volgend jaar misschien nog wel erger zal worden. Dus ze twijfelt of ze wel voor atheneum moet kiezen, of toch beter voor havo kan gaan. Kan iemand me vertellen hoeveel huiswerk verhoudingsgewijs gegeven wordt op atheneum t.o.v. havo? En kan iemand zeggen of er op atheneum-2 meer huiswerk wordt gegeven dan op brugklas havo/vwo? Jullie reacties zouden ons veel kunnen helpen in het maken van de juiste keuze. Alvast erg bedankt!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Wel doen

Je dochter gaat vanzelf leren om dat handiger aan te pakken. Bovendien wordt het huiswerk gaandeweg minder. Op het havo is het huiswerk niet minder dan op het atheneum. Grofweg kun je zelfs stellen: hoe lager het niveau, hoe meer werk in de zin van arbeid (schrijven, lezen, luisteren). Hoe hoger het niveau, hoe minder handwerk en hoe meer hoofdwerk.
Groet,
Miriam Lavell

Sawo

Sawo

14-04-2010 om 11:21

Atheneum

Hoi Immy

Ik ben het met Miriam eens. Ik weet niet hoeveel huiswerk ze krijgen op de havo. Maar wel zie dat de kinderen sneller gaan werken en de werkhouding meer ontspannen wordt. Hier ook 2 buurmeisjes met hetzelfde dillema en het gaat met beiden goed in 2 vwo zonder dat ze zo hard werken als in de havo/vwo brugklas.

Als je dochter graag werkt dan moet ze ook er rekening mee houden dat ze op de havo vooral in de 2e en 3e klas al snel te horen krijgen dat ze een nerd is en vaak gaan ze minder doen om erbij te horen.

Dit speelt ook wel op het vwo maar daar worden hoge cijfers beter geaccepteerd en kinderen minder afgeremd.

succes

Saar

Henriette123

Henriette123

14-04-2010 om 11:28

Naar het het atheneum

Als een kind vrij perfectionistisch is kan het juist wel meer tijd kwijt zijn aan huiswerk in de hogere klassen. Opgaves worden hoe langer hoe meer vervangen door opdrachten, waar sommige kinderen erg veel tijd in stoppen. Maar als je dochter het kan, zou ik haar toch naar het Atheneum laten gaan.

Telef

Telef

14-04-2010 om 12:10

Leren relativeren

ook ik heb de ervaring met dochter dat het beter wordt. In de brugklas, ook Havo/Vwo zat ze echt uren en uren huiswerk te maken en leren. Gelukkig gaat ze er nu veel beter mee om, heeft geleerd dat sommige dingen ook best afgeraffeld mogen worden en andere dingen wat meer aandacht vragen. Nu zit ze in 3 Atheneum en het gaat nog steeds prima, met een stuk minder aandacht voor het huiswerk.

Wat voor haar trouwens goed hielp waren die cdroms die vaak tegelijk met de boeken meegeleverd worden. Ipv te leren maakte ze eerst de toets daarvan en zag dan voor zichzelf al waar de hiaten zaten.

Hangt ook van school af

Er zijn scholen die rustig beginnen en waar in de tweede/derde ineens flink harder gewerkt moet worden en scholen waar meteen pittig begonnen wordt (brugklas is vwo-niveau, leerlingen die dat aankunnen gaan op dezelfde voet verder in vwo 2, leerlingen die dat niet aankunnen doen een stapje terug in havo 2). Informeer dus eens bij de school of het huiswerk ongeveer hetzelfde zal blijven of dat het flink meer zal worden.
Verder leren ze gaandeweg ook wat handiger omgaan met huiswerk, ze leren wat een handige manier is om iets aan te pakken en ze leren strategisch omgaan met de tijd, inderdaad welke dingen wat meer afgeraffeld kan worden en waar ze wat meer aandacht aan moeten besteden.
Ik zou je dochter lekker naar atheneum laten gaan als ze dat aankan. Blijkt later dat het huiswerk echt teveel is dan kan je tegen die tijd altijd kijken wat je er mee doet, denk aan begeleiding of studievaardigheidstraining.

Annet

Annet

14-04-2010 om 22:54

Wat is veel tijd?

Je schrijft dat ze nu veel tijd besteedt aan haar huiswerk. Hoeveel is dat gemiddeld per dag?
Stel dat ze 3 uur per dag bezig is (even overdrijven) dan kan ik me de twijfel voorstellen.

Telef

Telef

14-04-2010 om 23:15

3 uur ruim

Annet, mijn brugpieper haalde die 3 uur destijds met gemak, dus zo overdreven is dat niet. Nu in klas drie vraag ik me af of een uurtje wel gehaald wordt.

Immy

Immy

15-04-2010 om 10:30

Annet

Ja hoor, drie uur is ze vaak echt wel met haar huiswerk bezig.
Ik ga in ieder geval eens informeren bij de mentor (binnenkort 10 minutengesprek) hoe het zit met de hoeveelheid huiswerk. Hij zou me dat toch moeten kunnen vertellen of niet?
Maar ik denk nu ook wel, het is eigenlijk jammer om het niet de kans te geven. Lukt het alsnog niet, dan kijken we dan wel of ze eventueel terug gaat naar havo.

Annet

Annet

15-04-2010 om 11:16

Veel

Ik vind 3 uur per dag erg veel. Goed idee om na te vragen wat een gemiddelde tijd is per dag voor huiswerk volgens haar school.
Mijn dochter zit ook in de brugklas. Hier is door school aangegeven dat ongeveer een uur per dag normaal is. Als het in de loop van het schooljaar veel hoger dan dat blijft, dan adviseren ze begeleiding bij de aanpak van het huiswerk maken. Dit zouden de ouders in eerste instantie zelf moeten doen maar er is op school ook de mogelijkheid voor begeleiding en huiswerkklas.

Astrid

Astrid

15-04-2010 om 18:02

Huiswerk doen staat of valt met plannen

Mijn zoon zit in een gymnasium brugklas. Tot december was het huiswerk een drama. Elke dag 8 vakken huiswerk (naast een 38-urige schoolweek). Hij zat er elke avond tot 23.00 aan. En nog was het vaak niet af. Vanaf september hebben we een meisje 1x per week die hem leert plannen. Vanaf december werpt dat zijn vruchten af.

Sinds een paar maanden is zoon nog hoog uit 1 a 2 uur mat z'n huiswerk af. Sommige dagen doet hij ook helemaal niks. De reden: op school doet hij veel maak werk al, s.o.'s/ repetities knipt hij allemaal in drieen, op zondag doet hij bv. al z'n wiskunde maak huiswerk voor de hele week al. Zoon zegt dat hij nu eindelijk snapt hoe het moet met huiswerk en dat het nu reuze meevalt. Volgens hem is de hoeveelheid het zelfde als voorheen.

Het gaat dus niet om de hoeveelheid, maar hoe je er mee om moet gaan. En dat moeten ze echt nog leren. Maar blijkbaar is het dus wel aan te leren.

Atheneum

Ik zou voor het atheneum gaan! afstromen kan altijd weer!

mirreke

mirreke

16-04-2010 om 16:00

Plannen moet school ook aanleren

De school van mijn dochter leert de ll ook plannen, bv. in het mentoruur of tijdens JWO.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.