Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Hoge score rekenen erg laag in taal peuter groep 1 vaker zo'n verschil?

Juf snapt er nix van
Vraag me af of er meer kinderen zijn met zo'n groot verschil in score?
Scoort met rekenen 1 (hoogst) en met taal een 4 (groep1)
Rekenen is dat e2 en taal niet eens m1

Ik persoonlijk denk dat er nog veel in zit maar hij is erg stil en onzeker in de klas
En dat is hij eigenlijk helemaal niet tis een heel actief enthousiast jongetje
Denk dan ook dat concentratie ook erg mee speelt
Ze wilt nu een breedonderzoek persoonlijk
Heb wel het een en ander gestart vind ik dat erg overdreven.
Oja bij logopedie deed hij het prima 🤔

Phryne Fisher

Phryne Fisher

16-08-2018 om 09:18

Het is een kleuter?

Ik kan mij niet voorstellen dat een leerkracht alleen vanwege een wisselend beeld op de kleutercito’s een breed onderzoek wil. Dan kan de halve klas wel doorverwezen worden. Vertoont hij verder ook bijzonder gedrag?

marie

marie

16-08-2018 om 09:19

echte kleuter?

Hij is een echte kleuter dus, die scoren over het algemeen heel wisselend. Hun hersenen zijn nog gewoon erg in de groei. Dat zou juf ook moeten weten.
Maar het is nu toch nog vakantie?

Misss

Misss

16-08-2018 om 09:43 Topicstarter

Betreft gedrag

Ja de concentratie naja gebrek daaraan valt op
Maar vind bij een kleuter dit tja wat moet ik zeggen
....Niet echt heel bijzonder
Maar de toenemende onzekerheid wel!!

En vind hem heel stil en twijfelend tegenover de juf
(Faalangst??)

Misss

Misss

16-08-2018 om 09:49 Topicstarter

Reactie

Ja het is nog vakantie nog maar nog even
Helaas
Maar na de vakantie zou het een en ander moeten starten
En ben er nu natuurlijk al mee bezig hoe dit aan te pakken

Betreft de wisselende score
Hij is met rekenen van onder m1 naar e2 gegroeid
En taal blijven hangen onder m1

Het blijft een moment opname en algemene cijfers
Hij zit onder zijn eigen niveau en dat vind ik eerder zorgwekkend
Echter met taal gaat hij overal vooruit behalve op school 🤔

Misss

Misss

16-08-2018 om 09:59 Topicstarter

Reden juf

Oja en juf vond het verschil in score de voornaamste reden
Om een breedonderzoek te doen
Haar verwachting van zijn score was onder gemiddeld tijdens 1ste
Oudergesprek..
Heb haar toen tegengesproken en gezegd dat er veel meer in zit (ken hem het beste toch)
Ze was verbaasd over de hoge score terwijl ik weet dat hij veel meer kan

vlinder72

vlinder72

16-08-2018 om 13:52

Andere school?

Niet echt natuurlijk maar ik zou toch echt mijn twijfels hebben aan een juf die de kleutercito zo serieus neemt. In groep 1.

Ben ik bekend met wisselende cito uitslagen?. Ja. Hadden mijn kinderen ook. Hun hele lagere schoolperiode. Ze scoren geen van vieren altijd stabiel.

Grappig genoeg scoorde dochter op de kleuter cito op rekenen destijds een 1 en op taal een 4. En dat veranderde later in de hogere jaren in een 1 voor alle taalonderdelen en altijd een vier voor rekenen. Die kleutercito's zeggen niks en ik zou het niet prettig vinden als een juf het wel heel serieus neemt en als ouder zou ik mij er al helemaal niet druk overmaken.

In de klas komt er niet uit wat er in zit

Heeft hij een 1-score op E1 niveau en dat komt overeen met een gemiddelde score op E2 niveau? Of heeft hij een 1 op E2 niveau? Het eerste is niet heel uitzonderlijk, het tweede wel.

Kleuters kunnen een toets slecht maken om allerlei redenen en dat is op zich niet iets om je druk over te maken, maar in dit geval bevestigt de lage CITO voor taal het lage beeld wat de juf van hem heeft op basis van zijn gedrag/prestaties in de klas. En dat beeld klopt volgens jullie niet, thuis kan hij veel meer.

Het verschil tussen de twee CITO's is geen reden om onderzoek te doen. Het verschil tussen school en thuis vind ik wel een reden om onderzoek te doen.

Het klinkt alsof de school eerst nog onderzoek wil doen of hij inderdaad meer kan dan hij laat zien. Ik vraag me af bij hem hij bij zo'n onderzoek wel dingen gaat laten zien die hij in de klas niet laat zien. Zeker als er iemand van de schoolbegeleidingsdienst die zich bijna alleen maar bezig houdt met kinderen die achterlopen en die die kinderen dus met behoorlijk lage verwachtingen benadert.

Als je het geld ervoor over hebt, kun je voorstellen dat jullie zelf een tester zoeken de ervaring heeft met "faalangst en onderpresteren". Dat is wat je zegt tegen de school tenminste, vervolgens zoek je een tester die ervaring heeft met hoogbegaafdheid. Maar, dat kost je dus honderden euro's.

Als je dat geld er niet (voor over) hebt, ga mee met de school maar vraag of je de onderzoeksopdracht mag lezen en aanvullen voordat deze naar de onderzoeker gaat, en vraag of je de onderzoeker van te voren mag spreken. Zorg dat in de onderzoeksopdracht heel duidelijk staat dat er een vermoeden is dat het kind meer kan dan het laat zien, en dat de opdracht niet alleen is "ga na wat het kind kan", maar ook "zoek uit wat de belemmeringen zijn waardoor dit kind op school niet laat zien wat hij kan en hoe de school deze belemmeringen kan wegnemen". Laat in je gesprek met de onderzoeker zien wat hij thuis doet. Neem werkjes mee die hij thuis doet, maak een filmpje, neem het rapport van de logopedie mee, een tekening als hij goed kan tekenen, etc.

Ga geen onderzoek doen naar ADHD of andere gedragsproblemen terwijl het kind zich niet veilig voelt in de klas of terwijl het kind geen passend werk krijgt.

Fransien

Fransien

16-08-2018 om 15:27

Let op!

Breed onderzoek is bij de scholen die ik ken synoniem met ADHD- en autisme-onderzoek. Als je niet denkt dat er wat aan de hand is, ga er dan niet in mee, onterechte diagnoses zijn amper meer recht te zetten.

neem de kleutercito niet te serieus

Wie weet zat je kind net geïnteresseerd naar een vlieg te kijken bij de taal cito. En lette het bij de rekencito goed op.

alle 3 mijn kinderen haalde de hoogste scores tijdens de kleutercito's. Bij 2 daarvan kelderde dat enorm toen ze naar groep 3 gingen. Vooral taal. Beiden hebben ze dyslexie. Wat dus totaal niet naar voren is gekomen bij de kleutercito.

Zou me helemaal geen zorgen maken en zeker nog geen breed onderzoek gaan doen op basis van alleen cito uitslagen. Als er verder bijzonderheden aan de hand zijn zou je het wel kunnen overwegen....

Zomaar wat vragen...

Heeft hij een anderstalige achtergrond? En waarom heeft hij logopedie? Verstaat de juf hem wel goed bij een mondelinge afname? En hoe zit het met zijn eigen gehoor? Ik zou aan de Kleutercito in groep 1 niet te zwaar tillen. Kinderen op die leeftijd kunnen nog sterk sprongsgewijs ontwikkelen. Rekenen is voor hem misschien interessanter op dit moment dan taal. Dit kan helemaal omslaan in groep 3 omdat hij dan zijn taalkennis gaat toepassen in lezen en hem dat dan meer gaat interesseren. Het verschil in gedrag op school en thuis vind ik wel opvallend, maar of er een relatie is met zijn taal dat hangt af van meerdere factoren waaronder of het Nederlands zijn moedertaal is.

Mijn dochter heeft logopedie gehad omdat ze bepaalde klanken niet goed uitsprak en aangeleerd heeft omdat ze als peuter veel last had van dichtzittende oren. Mede daardoor heeft mijn dochter nooit wat begrepen van het rijmen, bijles en al gehad op taal in groep 2. We dachten zelfs aan dyslexie omdat het in de familie zit en nu gaat ze naar groep 5 met AVI-uit. Rekenen scoorde ze altijd al uitstekend, maar het automatiseren gaat nu moeizaam. En ze is nu gescreend op hoogbegaafdheid en dat verklaart ook haar concentratieproblemen bij dingen die ze saai vind...waaronder het automatiseren. Dus dat kan het ook zijn.

Wanneer jezelf onderzoek laat doen, ben je zelf ook eigenaar van de uitslagen. Via school krijg je hun interpretatie van de uitslag dus daar zou ik voorzichtig mee zijn. Wil je zelf geen onderzoek betalen dan kun je kijken of je via de huisarts een verwijzing kunt krijgen.

esther

esther

16-08-2018 om 21:01

niet in mee gaan

Hoe oud is je zoontje gaat hij naar groep 2 na de vakantie?

Ik zou er echt niet in mee gaan vind het ook een beetje apart dat een leerkracht nu al spreekt over een breed onderzoek.

Veel scholen schaffen de kleuter cito's af bij ons is dat al 2 jaar afgeschaft.

Ad Hombre

Ad Hombre

17-08-2018 om 08:02

Miss

Je eigen taalgebruik is ook niet om over naar huis te schrijven dus het zou mij persoonlijk verbazen als hij hoog scoorde.

Maar goed, het beste is veel met hem te lezen zodat hij de smaak te pakken krijgt. Als hij uiteindelijk zelf gaat lezen fixt die taalachterstand zich vanzelf.

De hele dag YouTube en videogames zijn waarschijnlijk funest voor hem.

Logopedie

Onderzoek lijkt mij zwaar overdreven bij een kind van groep 1 dat nu naar groep 2 gast? Het is een kleuter waarbij de ontwikkeling nog alle kanten op kan gaan. Bovendien kan een onderzoek je kind onnodig in een hokje stoppen. En dat een kind op school zich anders gedraagt dan thuis is niet vreemd.

Als er zorgen zijn over de taalontwikkeling zou ik eerder naar een logopedist gaan.

*fikst

skik

Misss

Misss

17-08-2018 om 22:22 Topicstarter

Reactie syboor

Dank je wel voor de reactie.

Deze versterkt eigenlijk ook mijn eigen gevoel
Ik heb dan ook wat op gestart waarvan ik denk dat dit de juiste weg is.
Niet via school geen grootschalig onderzoek
Hij is net 5 en ik vind dat hij ook gewoon kind...Een echte kleuter moet kunnen zijn!!!

Ik denk dat hij is gestopt met oefenen
Om bijvoorbeeld een negatieve reactie...Dus zeg ik zo min mogelijk.
En dan rekenen en de positieve reacties.
bijvoorbeeld om dat hij de vragen voor groep 2 makkelijk beantwoord.
Dat motiveerd en verklaard zo ook weer veel.

Ergens begrijp ik zijn juf wel maar denk dat een breedonderzoek nu (nog) niet gepast is.

Eerst zorgen dat hij zich op zijn plek voelt en dan kijken hoe hij zich ontwikkeld

Misss

Misss

17-08-2018 om 23:11 Topicstarter

Alle andere die reageerde behalve 1😂

Fijn!!!
Informatie waar ik wél wat aan had.

Net als een aantal van jullie ben ik wat huiverig voor onderzoeken zeker op zo'n jonge leeftijd.

Neemt niet weg dat ik zijn juf ergens wel begrijp.
Maar het is een héél actief jongetje.
Een tablet of een Ipad zoals op school daar zul je hem niet snel achter zien zitten.... je vind hem eerder ergens boven in een boom 😉
De manier van lesgeven (tegenwoordig )
Sluit hier ook niet op aan.

Ps mijn reacties zijn soms wat laat...
Met de nodige onderbrekingen en fouten komen ze wel.
maar net wanneer ik denk nu kan het even .....Mama...
Onze 3 draakjes 😆 gaan voor.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

18-08-2018 om 09:10

Hmmmm

Ik kan me niet voorstellen dat een school een kleuter voor breed onderzoek gaat/kan doorverwijzen alleen op basis van een slecht gemaakte kleutercito. Daar moeten meer redenen voor zijn.

Wij hebben zelf een zoon die buiten de lijntjes loopt en onze ervaring is dat het het prettigst is om eventueel onderzoek in eigen hand te houden. Dus als je het geld hebt, zelf aanvragen. Maar bedenk dan wel heel goed wat je hulpvraag is.

Ik neem aan dat je zijn oren en ogen hebt laten nakijken?

Misss

Misss

18-08-2018 om 09:46 Topicstarter

Betreft gehoor en ogen

Hij heeft een lui oog en heeft dus een bril zijn goede oog wordt afgeplakt merk dat dit op school wel hinderd natuurlijk..
Zijn oren ja dat is een goed punt heeft vaak oorontstekingen en laatst zei hij ook mama ik hoor je niet.

Dit is zeker iets waar verder naar gekeken moet worden bedankt voor de tip

Dendy Pearson

Dendy Pearson

18-08-2018 om 10:28

Kijk

Dáár heb je een aanknopingspunt. Goed om daar aankomend jaar mee aan de slag te gaan.
Want ondanks dat het maar een kleutercito is zou het jammer zijn als hij straks met een achterstand naar groep 3 gaat.

Kleutercito’s worden mondeling afgenomen. Als hij niet goed hoort kan hij die niet naar behoren maken. Om die reden kan hij op school ook verlegen doen. Voor een slechthorend iemand kan geluid in een groep heel vervelend zijn.

Geef aan bij de juf dat jullie hier mee bezig zijn. Zij kan hier rekening mee houden

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.