esmee
11-04-2010 om 19:56
Honden op het schoolplein?!
Zoals bij veel scholen, is het bij de school van mijn dochtertje verboden om met je hond op het schoolplein te komen. Dit staat in de regelementen van de school vermeldt.
Tot mijn grote ergernis (en met mij vele andere ouders) blijken sommige ouders het niet zo nauw te nemen met deze regel en nemen hun toch toch mee het schoolplein op. Een mevrouw spant echt de kroon en neemt toch iedere keer haar hond mee. Ze is al meerdere keren erop aangesproken, maar ze haalt haar schouders ervoor op.
Ik vind dat de school moet toezien op handhaving van hun regel. Maar het lijkt erop dat ze het niet echt controleren. Ja, wanneer er ineens 10 honden op het schoolplein staan, wordt er weer melding van gemaakt via de schoolkrant. Wat kan ik er als ouder aan doen? Ik heb zelf een hond, maar sta zelf netjes langs de kant van de weg buiten het schoolplein te wachten. De school bellen? Een brief sturen? Wie heeft zoiets wel eens aan de hand gehad en hoe heb je dat opgelost? De mensen erop aanspreken heeft totaal geen zin want ze kijken je gewoon aan alsof je van mars komt en blijven gewoon staan.
Pollewop
11-04-2010 om 20:47
Aangelijnd of los?
Regels zijn regels en moeten nageleefd worden, maar als de hond is aangelijnd zou ik me er niet al te druk over maken. Als de hond lopsloopt zou ik me er wel druk over maken, dat vindt ik namelijk niet kunnen.
Sharon*
11-04-2010 om 20:47
Pelle
Ook honden aan de lijn kunnen gevaarlijk zijn. Ik stond een keer met peuterdochter op het schoolplein te wachten en voor ik het wist kwam zij te dicht bij een aangelijnde herder van een andere ouder, die niet vriendelijk op haar reageerde. Hier dus ook regelmatig honden op het schooltijd. Jammer. ik houd niet zo van de combi honden en kleine kinderen.
Yvon Meijer
11-04-2010 om 22:08
Bang
Mijn dochter is vreselijk bang voor honden. Met een hond op haar schoolplein zou het schoolplein opeens een plek worden waar ze bang is. Ik vind de combi honden-kinderen ook niks; voor mij genoeg reden om honden van het schoolplein te houden, wat hier gelukkig ook gebeurd.
esmee
12-04-2010 om 06:36
Redenen
-honden die toch plots hun plasje doen tegen de zandbak dat midden op het plein staat (wat regelmatig is gebeurd).
-kinderen die bang zijn voor honden
-honden die plotsklaps uit pure enthousiasme tegen kinderen opspringen...
-honden die die echt te vertrouwen zijn
-kinderen die inderdaad allergisch zijn
Pollewop
12-04-2010 om 09:30
Dan zou ik
inderdaad naar de directie stappen en hun vragen of zij er op toe willen zien dat de regels gehandhaafd worden.
Tarole
12-04-2010 om 10:51
Eigen verantwoordelijkheid
Afhankelijk van het schoolplein vind ik het ook gevaarlijk. Als er weinig ruimte is, als er gevoetbald wordt, als er kleine peutertjes loslopen die moeten wachten op zusjes of broertjes dan is het gewoon gevaarlijk. Ook aangelijnde honden kunnen bijten of tegen kinderen of mensen opspringen. Het is om meerdere redenen niet prettig. Maar een schoolleiding kan toch ook weer niet op alles toezien. Het wordt allemaal zo kinderachtig, nee mevrouw u mag niet roken, meneer wilt u ervoor zorgen dat uw kind niet op het schoolplein tegen iedereen aanfietst en ik weet wel dat uw hond dat anders nooit doet, maar wilt u toch zo vriendelijk zijn die hondendrol uit de zandbak te verwijderen? Konden mensen zelf maar eens inschatten wat wel en wat niet kan.
suus36
12-04-2010 om 11:16
Toestanden
De directeur van de school van mijn kinderen heeft via de schoolkrant gevraagd om honden buiten het plein te laten. Het schijnt dat hij dat deed op verzoek van de MR. Drama was het zeg.
Boze brieven van hondeneigenaren, een halve opstand op het plein. Echt een toestand. Hier heb je niets aan Esmee, maar ik weet wel dat sommige hondeneigenaren het als een persoonlijke aanval/belediging zien als hun "kind" het plein niet meer op mag.
Ik kan me er zelf niet zo druk over maken, maar er was een ouder wiens kind allergisch is en gevraagd had of er iets aan kon gebeuren. Nou, ik wens je veel succes als je er iets aan wil doen
Groeten,
Suus
Kaaskopje
12-04-2010 om 12:23
Allergie
Als je kind allergisch is heeft het weinig zin om aan een hondenbezitter te vragen of de hond buiten het schoolplein gehouden kan worden. Die allergie beperkt zich echt niet tot de rand van het schoolplein. Ik zou een allergisch kind dan ook in eerste instantie aanleren zélf met een boog om een hond heen te lopen. Of die hond nou op of naast het plein staat. Dat een kind zich veilig moet voelen op het plein staat buiten kijf. Ik kan me niet voorstellen dat een kind bang op het schoolplein is tijdens de speelkwartiertjes als er op afhaaltijden honden aanwezig zijn. Dat zijn twee verschillende dingen. Ik vind wel dat ouders zich aan de regel moeten houden. Het is een kleine moeite om meer afstand te houden. Ik kan als hondenliefhebber wel vinden dat niet hondenliefhebbers er een beetje overdreven op reageren als ik mijn hond meeneem, maar dat doet er niet toe op zo'n moment. Wat ik dan wel weer vind is dat je met het 'afstand houden' het probleem verlegd. Die bange/allergische kinderen/ouders zullen het schoolplein toch af moeten en daar staan dus, als de regels nageleefd worden juist ál die honden opgehoopt.
Sharon*
12-04-2010 om 12:32
Kaaskopje
' Ik kan me niet voorstellen dat een kind bang op het schoolplein is tijdens de speelkwartiertjes als er op afhaaltijden honden aanwezig zijn. Dat zijn twee verschillende dingen.'
Daar gaat het volgens mij niet om. Een kind kan zich onveilig voelen op het moment dat het uit school komt en er staan honden, vooral als het nog moet wachten op broer of zus. En wat dacht je van ouders die er staan te wachten met peuters? Ik ben nu de hele tijd druk bezig om min peuter bij die herder weg te houden. Niet dat ze naar hem toe gaat om te aaien, maar ik wil niet dat ze bij hem in de buurt komt, geen fijne hond. Het is bij ons een heel druk, onoverzichtelijk stukje waar we op de kleuters en groep 3 en 4 moeten wachten. Nog een paar honden er bij is echt geen doen vind ik.
Fransien
12-04-2010 om 14:36
Bij ons ook gehad
Er zijn nog steeds flink wat honden op het schoolplein, maar ze moeten eigenlijk buiten het hek wachten. De baasjes van grote en/of wilde honden doen dat ook, de baasjes van kleine honden houden hun beest nu tenminste aangelijnd. Toen ik op het schoolplein kwam met dochter van 4 (en zoon van 2 en dochter van 1) waren er een paar die grote honden onaangelijnd lieten rondrennen, de beesten waren toch zo lief en zo dol op kinderen. De mensen met aangelijnde honden kregen te horen dat ze dat niet moesten doen, hun niet-aangelijnde hond werd daar agressief van (en inderdaad hondegevechten op het schoolplein). Mijn peuters zijn herhaaldelijk omgegooid door zo'n ongelooflijk lief bakbeest, diverse kleuters idem en mijn dochter is nu erg bang voor honden geworden. Daar is wel flink tegen opgetreden, vooral door de goedwillende hondenbezitters. Tsja, sommige ouders vonden dat het moest kunnen en stelden hun dier letterlijk gelijk met de kinderen (argument: ja, maar jouw kinderen vechten ook wel eens) en een aantal heeft gedreigd hun kind naar een andere school te doen (niet gedaan, er zijn niet veel scholen die vechtende honden op het schoolplein tolereren). Al met al ben ik nu blij dat de meeste honden buiten het plein staan, ik was de hele tijd bezig met de veiligheid van mijn kinderen, en mijn peuters konden gewoon niet uit de wandelwagen of de bakfiets, veel te onveilig, nu kunnen ze wel met andere peuters spelen tijdens het wachten.
lizaa
12-04-2010 om 16:12
Niet voor de school
Bij ons is er een zijstuk van het schoolplein waar de honden wachten (sommigen met, maar ook sommigen zonder baas, als de ouder even naar binnen moet). Dit is een goede oplossing. Dit stuk is totaal uit de loop, dus geen kind hoeft in de buurt van een hond te komen als hij/zij dat niet wil. De honden buiten het plein laten wachten is in ons geval een minder goed idee. Juist daar is het erg druk met kinderen die naar huis gaan, fietsen die geparkeerd worden, groepjes die staan na te praten, enz. Hier is de kans groter da een kind onvrijwillig met een hond wordt geconfronteerd. Ik sta ook altijd met onze hond op het zijstukje. En het valt mij op dat er juist veel kinderen speciaal hier naar toe komen om honden te aaien. Ik leg ze dan meteen de regels uit voor de omgang met honden.
Er zijn wel eens ouders die zich niet aan de ongeschreven regel houden, en een hond wel los hebben. Ik vind dit zeer irritant, en spreek ze er dan ook op aan.
Balletmama76
13-04-2010 om 13:47
Kan niet
Nu hebben wij zelfst een hond die elke ochtend meegaat naar school en nogal gek is op kinderen, maar ik neem hem niet mee op het schoolplein. Wij blijven bij het muurtje staan, zijn fans weten dat en komen dan naar het muurtje toe om hem te vertroetelen.
Een keer heb ik hem mee de school ingenomen, maar dat was op aanvraag van juf, omdat dochter een spreekbeurt over honden had.