Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Hoofddoek en veilig practicum.

Ik heb een vraag over de veiligheid van een practicum met een brander en een hoofddoek. Vandaag hadden we weer een practicum met een brander en ook een meisje met een hoofddoek. Deze zat vrij los rond haar gezicht. We vragen dan wel om zoveel mogelijk de hoofddoek in de labjas te doen. (Net als hoodies). Maar ik vind het toch altijd wat spannend, dat ze dan toch even boven de vlam hangt en de hoofddoek in de fik gaat.
Zijn er eenvoudige manieren waarop de hoofddoek wat meer strak rond het gezicht zit in plaats van plooien er omheen? Ik denk niet dat zo’n meisje in de klas haar hoofddoek af wil doen en opnieuw wil omdoen.
Voor de duidelijkheid: ik hoef hier geen discussie over hoofddoekjes in de klas, maar wel over hoe dat veilig kan.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

16-09-2021 om 17:31

Je kunt vragen of ze een Amira hoofddoek tijdens het practicum kan dragen. Die zit wat strakker om het hoofd dan een sjaal, en als deze in/onder de labjas wordt gedaan fladdert er minder dan bij iemand met los kort of halflang haar.

Ik zal straks even kijken of ik een foto voorbeeld kan vinden.

Er bestaan strak zittende hoofddoeken voor dit soort situaties. Ik heb ze gezien op de Haagse markt, maar volgens mij zij ze vrij makkelijk verkrijgbaar. Even laten wisselen op het toilet.

Er bestaan genoeg hoofddoeken die strak zitten en ook sporthoofddoeken. Bij de gymles is een loszittende hoofddoek ook niet veilig. Ik denk dat het verstandig is als het meisje een dergelijke hoofddoek aanschaft voor gymles en practica.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

16-09-2021 om 17:35

2018_03_09_naamloos_IMG_7096-1030x980.jpg

Zoiets

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

16-09-2021 om 17:40

Of inderdaad een sporthoofddoek. Die zijn wel korter aan de voorkant, het kan zijn dat ze dat een probleem vindt. (Volgens strictere interpretatie moet een hoofddoek ook de borsten bedekken.) Dat wordt deels al getackeld doordat ze ook een labjas moet dragen die die missende bedekking als het ware weer aanvult. Maar dat wordt misschien teveel een interpretatie discussie...

?appId=21791a8992982cd8da851550a453bd7f&quality=0.9


Wat ik me dan afvraag. Hoe zou dit geregeld zijn op een Islamitische school?

Schemerlampje

Schemerlampje

16-09-2021 om 18:00 Topicstarter

Bedankt allemaal! Ik zal ook eens navragen bij de gymafdeling hoe ze het daar doen. En we hebben meerdere meisjes met hoofddoeken, de één met wat lossere hoofddoeken dan de ander.
Voordeel van de hoofddoeken is wel, dat er geen haren in de vlam kunnen komen. 😁 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

16-09-2021 om 18:22

Marie111 schreef op 16-09-2021 om 17:51:

Wat ik me dan afvraag. Hoe zou dit geregeld zijn op een Islamitische school?

Daar zou je het ook kunnen navragen.

waarom maak je het jouw probleem? tegen kinderen met lang haar zeg je dat ze hun haar moeten vast doen en dan ga je ook niet hier vragen hoe je vlechten moet maken. tegen mensen met sjaaltjes zeg je dat het sjaaltje af moet en tegen meisjes met een hoofddoek zeg je dat ze hun hoofddoek vaster moeten doen. Of met een veiligheidsspeld vaster maken.

Ik heb er niet zo veel verstand van maar is dit een onderdeel dat iedereen verplicht moet doen?

Rhonda schreef op 16-09-2021 om 18:28:

waarom maak je het jouw probleem? tegen kinderen met lang haar zeg je dat ze hun haar moeten vast doen en dan ga je ook niet hier vragen hoe je vlechten moet maken. tegen mensen met sjaaltjes zeg je dat het sjaaltje af moet en tegen meisjes met een hoofddoek zeg je dat ze hun hoofddoek vaster moeten doen. Of met een veiligheidsspeld vaster maken.

Omdat Schemerlampje de docent is en verantwoordelijk voor de veiligheid. Dat kan je niet aan die pubers zelf overlaten. En als je wat oplossingen achter de hand hebt dan ga je doorgaans een gesprek over “een probleem” wat fijner aan.  

Wat zegt de school en het school-reglement daar eigenlijk over?

Want ik zou dit niet geval per geval aanpakken, maar gewoon 1 regel van maken. Dat je bij practica zorgt dat er niks in de fik kan schieten, dus dat je je haar vast draagt, hoofddoeken strak genoeg draagt, geen te lange oorbellen aan hebt, ...

Of vraag eens advies bij een chemisch bedrijf hoe ze 't daar doen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.