Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Chocolade

Chocolade

07-07-2010 om 12:48

Hoogbegaafd, dyslectisch en onderpresteren

Onze zoon is getest: hoogbegaafd, dyslectisch en onderpresteren. Dat onderpresteren heeft hij zijn hele schoolleven dan al gedaan (gezien zijn schoolresultaten, veel vaker een B dan een A en nu uitval dus op lezen en spelling). Hij was eigenlijk een heel gewoon jochie: sociaal, veel vriendjes, komt wel mee, geen lichamelijke klachten. Maar er moet dus (heel) wat gebeuren inzake zijn dyslexie, zijn hoogbegaafdheid én zijn onderpresteren. Ik google me suf maar kom niet veel verder. Iemand goede websites, ideeen, aanknopingspunten, etc?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ayla

ayla

07-07-2010 om 12:56

Chocolade

er is een hb kind forum, daar zou je ook eens kunnen kijken. Volgens mij zitten daar meer ouders met HB kinderen die ook dyslectisch zijn. Ik weet niet hoe oud hij is en in welke groep hij zit maar bij ons is sterk aangeraden te gaan compacten en te gaan verrijken. Dus minder herhaling, minder lang over de stof doen en die tijd die overblijft besteden aan verrijkingsmateriaal. Is de school bereidwillig het programma voor hem aan te passen, is er voldoende begeleiding in huis?

dit is trouwens ook een fijne site met veel info

http://www.hoogbegaafdvlaanderen.be/07_Probleemkind/7_tweemaal_speciaal.html

Verder organiseren Pharos en Hint regelmatig infoavonden. Op die sites kun je dus ook eens kijken

Wanneer hoogbegaafd? hier iig hoog iq

Onze zoon in groep 4 kwam niet mee zeiden zijn juffen. Hij snapt het niet, het gaat hem boven zijn pet en daardoor verslapt zijn aandacht met dromen in de klas tot gevolg. Cito-scores zijn ook niet geweldig (C's, D voor woordenschat, en E's voor spellen en technisch lezen). Hun advies: groep 4 overdoen.
Omdat wij er 'niet aan wilden' dat hij het niet zou snappen, hebben we hem laten testen. Kort gezegd: IQ van 131, harmonisch profiel maar beide schalen intern inconsistent. Snel(ler) afgeleid, moeite met tempo maken en nauwkeurig werken, vermoeden van dyslexie en mogelijk ADD.

Gezien zijn IQ zou je A en B scores verwachten, maar die zijn er dus niet. Kan dat allemaal gelinkt worden aan dyslexie en/of ADD? Of 'is er meer aan de hand'?

Chocolade

Chocolade

07-07-2010 om 21:28

Petuut

Ik heb jouw verhaal eerder gelezen en toen ook (onder een andere naam gereageerd, ik weet alleen niet meer zeker of het bericht toen geplaatst is want mijn computer deed toen een beetje raar).

Jouw zoon lijkt op mijn zoontje qua schoolprestaties en qua iq dus. Bij mijn zoontje was zijn verbale iq wel veel hoger dan zijn performale iq (verbale lag dan wel weer boven de 140).

Dus ja, het lijkt mij heel aannemelijk dat je bij een iq van 130 én dyslexie maar D's en E's scoort. Hier ook wel wat concentratieproblemen. Is ook niet gek -> de ene keer is het veel te makkelijk, de andere keer is wegdromen heel wat leuker dan een grote lap tekst.

Door de schoolprestaties ben ik heel erg gaan twijfelen. Ik dacht dat hij redelijk slim was, maar op school wil het niet echt vlotten. Mijn zoontje zit ook in groep 4. Lees- en spellingsprobleem kun je linken aan dyslexie. Langzaam werken qua taaltaken dus ook.

Maar zijn geweldige rekeninzicht wordt op dit moment ook gecamoufleerd door zijn automatiseringsproblemen met rekenen (direct weten wat 3 + 4 en 3 x 3 is) en andersom. Dan werk je dus langzamer en maakt ook vaker een foutje terwijl je het prima snapt. Dat is ook een typisch dyslexieprobleem. Dyslexiekinderen hebben ook vaak handschriftproblemen (omdat ze niet sneel, foutloos en mooi kunnen schrijven).
Dan blijft er in groep 4 weinig over om in uit te blinken. Er wordt nog weinig aandacht aan zaakvakken gegeven.

Dus ja, ik denk dat het zeker kan dat je alles terug kunt voeren op dyslexie! En ook het wegdromen kun je dan gemakkelijk verklaren (zie hierboven).

Ik heb ook gedacht dat het misschien goed was dat mijn zoontje gorep 4 over zou doen (jonge leerling, bla bla). Het lijkt me niet goed om een kind met een IQ van 130 te laten zitten. Dat zal jouw school nu toch ook begrijpen.

Wat ik zelf wel vreemd vind is dat mijn zoontje eigenlijk altijd voor rekenen een B heeft gehaald. Zou hij dan zijn hele leven al hebben ondergepresteerd? Met dat onderpresteren zit ik misschien nog wel het meeste in mijn maag. Hij is een vrolijk jochie dat met heel veel plezier naar school gaat iedere dag. In niks zie ik een kind met problemen als gevolg van zijn hoogbegaafd zijn.

Ik snap dat er iets aan zijn dyslexie moet worden gedaan én dat hij uitgedaagd moet worden. Maar die combi lijkt me zo lastig. Helaas kan ik er nog maar weinig over vinden.

Chocolade

Chocolade

07-07-2010 om 21:39

Ayla

Bedankt voor je info. De sites kende ik al. En inderdaad er zijn daar wat mensen met kinderen met hb en dyslexie maar veel verder kom ik er niet mee. Er staat niet bij wat je nu moet doen qua taalvakken?

School is wel bereid om dingen te veranderen, maar wij zijn hier bezig met het laatste weekje. We hebben hem laten testen omdat er ergens iets niet klopte. Wij dachten aan een voldoende intelligent kind met dyslexie (ipv een benedengemiddeld kind) maar dit hadden we niet verwacht! Maar waar ik vooral mee zit is dat onderpresteren. Hoe kan een kind nou zijn hele leven onderpresteren? Zonder dat je ook maar iets aan hem merkt? Ik bedoel, jouw dochter gaf signalen af dat er iets niet klopte, maar mijn zoontje zit echt kiplekker in zijn vel.
Okee, we zien wel dat er een last van zijn schouders is gevallen nu hij weet dat hij net zo slim is als andere kinderen maar dat hij ergens last van heeft waardoor hij veel langzamer leert lezen en ook meer moeite moet doen voor spelling. Opeens pakt hij wel spontaan een boek.

Presteert jouw dochter onder? Hebben ze daar ook naar gekeken. Hier dus een intelligentieonderzoek (WISC) tbv dyslexie-onderzoek en daarnaast dus extra onderzoeken om dat hij zo hoog scoorde. Hierin wordt bv het creatieve, zelfbeeld, etc getest. En dus ook het onderpresteren.

Zie ook het berichtje aan Petuut, met het onderpresteren zit ik nog het meest in mijn maag. Er moet iets aan de dyslexie gebeuren, hij moet meer uitgedaagd worden met rekenen inclusief compacten. Wat er dan met taal moet gebeuren? Maar hoe trek je een onderpresterend kind (wat in mijn ogen vaak verschrikkelijk zijn best doet zonder resultaat) omhoog?

Chocolade

Chocolade

07-07-2010 om 21:42

Petuut

Je zegt dat de schalen intern inconsistent zijn. Wij hebben onze zoon laten testen omdat wij dyslexie vermoedden. Qua verbaal iq had hij een flinke uitschieter naar beneden op cijferreeksen, dat was een aanwijzing voor dyslexie. En toen ik hierop googlede kwam ik ook tegen dat meer subtestscores een link hebben met dyslexie. Ik googlede op cijferreeksen en wisc. Misschien herken je er iets in.

Chocolade

Chocolade

07-07-2010 om 21:54

Ayla

D elink die jij gaf over hoogbegaafdvlaanderen...... (of zoiets), dankjewel! Had ik zo snel niet gezien, ik kende de site wel, die precieze paginal's nog niet.

ayla

ayla

08-07-2010 om 08:56

Chocolade

Ik kan je alleen vertellen wat er hier gaat gebeuren, dochter heeft echter geen dyslexie. Op aanraden van de psychologe zijn wij dochter gaan uitleggen wat er met haar is, dit gedeeltelijk aan de hand van het boek Hoogbegaafd Nou en. Daar zit ook een werkboek bij. Ik heb het boek bij de bieb geleend en heb het werkboek dus niet. Er zit ook een heel hoofdstuk over onderpresteren bij, de verschillende vormen aan de hand van voorbeelden uitgelegd. Dit zou je eens met hem kunnen lezen en kunnen kijken of dat het voor hem wat duidelijker maakt en of hij dingen herkent. Dochter was op haar manier een onderpresteerder. Ze wilde zich dolgraag aan de klas aanpassen, wilde alleen extra werk doen als de rest dat deed en liet op school niet merken wat ze kon. Bij haar kon je het merken, ze had lichamelijke klachten en was vaak heel vervelend. Het advies was haar dringend uit te dagen, werk te compacten en verbredingswerk te geven. Dus niet meer van hetzelfde maar echt anders. Bij rekenen kunnen ze compacten door te toetsen voor de uitleg, op die manier kunnen ze meten of het kind de stof beheerst en als hij de toets goed maakt kan hij tijdens het uitleg gedeelte verbredingswerk doen. Verder hebben de meeste scholen wel materiaal als Kien in huis. Minder sommen maken want herhaling is vreselijk voor HB kinderen. Bij taal zou het bij ons de bedoeling zijn dat ayladochter in de zon groep terecht komt want daar zit het verdiepingswerk. Hoe dat gaat met een kind met dyslexie weet ik niet.

Dochter is niet specifiek getest op onderpresteren, ze heeft de WISC gedaan en de TOM test. Uit haar gedrag thuis en op school komt echter wel onderpresteergedrag naar voren. Ons geluk is dat het bij haar zo duidelijk is eigenlijk. Iedereen ziet dat ze zich niet prettig voelt, dat was eigenlijk ook 1 van de weinige dingen waar we het met school eens over waren
Ayladochter zit nu sinds 3 dagen op een nieuwe school, meteen van 2 naar drie gegaan en dat is pittig voor haar. Het is pittig maar ze geniet. Ze mag opeens werken, ze was zelfs aan het mopperen dat de andere kinderen te veel lawaai maakten zodat ze niet kon werken. Ze kan redelijk mee met de klas, heeft het tempo nog niet maar het is niet dat ze een half jaar achter ligt. Haar nieuwe juf verbaasde zich erover hoe vrij dat ze was en hoe gemakkelijk dat ze contact maakte met de kinderen. Dit is een school waar diverse soorten kinderen zitten, kinderen die voorlopen en achterlopen, niemand kijkt op als iemand iets anders gaat doen of als iemand nog spelt bij het lezen. Wij merken dat ze zich nu al naar boven trekt door deze kinderen, ze past zich nu dus naar boven aan plaats van naar onderen. Ze ziet nu dat die kinderen vloeiend lezen en gaat ook moeite doen om dat te kunnen.

Ik weet natuurlijk niet hoe jouw zoontje zijn scores zijn maar zittenblijven zou ik echt liever niet doen. Laat hem naar groep 5 gaan, laat school eens goed kijken wat zijn niveau is bij de verschillende vakken. Rekenen verdiepen als hij daar goed in is, voor lezen zowel het hoogbegaafdheidsprotocol als het dyslexieprotocol naast elkaar laten lopen. Zijn er mogelijkheden voor deelname aan een plusklas bij jullie?

Chocolade

Performaal en verbaal zijn hier allebei 126, wat blijkbaar een totaal IQ van 131 geeft. Ik was al blij dat dat harmonisch was (bij andere zoon kwam er destijds een disharmonisch profiel uit en dat zou voor hem wel eens problematisch kunnen zijn, werd toen gezegd, als die 2 dingen ver uit elkaar liggen), maar nu is het intern weer niet consistent. Geen idee wat dat nu weer voor gevolgen heeft/zal hebben.

Lastig is dat he, WEL kopppie-koppie hebben, maar andere belemmerende factoren zodat men het OF niet ziet OF iets anders ziet OF hem niet op zijn niveau aan kan/wil spreken.
Want ja, als je niet goed genoeg kunt lezen, kun je (lijkt tenminste bij ons op school zo) niet mee doen met de plus-dingen, die er op school wel zijn. Onze school staat hier in de omgeving juist bekend als een school die veel doet/kan met kinderen 'die meer kunnen'.

Chocolade

Chocolade

08-07-2010 om 14:43

Petuut

"Want ja, als je niet goed genoeg kunt lezen, kun je (lijkt tenminste bij ons op school zo) niet mee doen met de plus-dingen"

Volgens mij is dat dus niet zo. Je kinderen meoten uitgedaagd worden én er moet worden gewerkt aan dyslexie. Lastig, geen idee, hoe ze dat gaan doen. Maar niet meedoen met de plus-dingen lijkt me niet heel erg handig. Helaas kan ik nog steeds niet veel vinden hoe je nu het beste met deze combi om kunt gaan.

Volgens mij ook niet

maar ik zie het bij ons op school nog niet gebeuren. Maar misschien zie ik het te somber in...
Ik vraag me ook af hoe dat dan zou moeten.
Ongeacht of het echt dyslexie is (bij ons in elk geval nog niet vastgesteld en wie weet is het alleen de aandacht-/concentratieproblematiek die hem/hen parten speelt), ze kunnen inhoudelijk in hun hoofd meer dan wat er in AVI M3/E3 behandeld wordt, maar dat is wel het leesniveau dat ze halen bij de Cito's..

Chocolade

Chocolade

08-07-2010 om 23:12

Petuut

"maar ik zie het bij ons op school nog niet gebeuren. Maar misschien zie ik het te somber in. Ik vraag me ook af hoe dat dan zou moeten."

Hoe meer ik er over nadenk hoe helderder het voor mij wordt. Hij heeft dyslexie en daar moet wat gebeuren. Dat gaat ook wel wat gebeuren. Verrijken met rekenen moet ook eenvoudig in te passen zijn. Daarnaast moet hij gewoon ook vaker (dagelijks) het automatiseren van rekenen oefenen. Dat is vast een rare combi maar is wel in te passen.

Vandaag is hij met een webquest begonnen. Qua lezen is dat best nog wel lastig maar hij is echt reuze enthousiast. En hij komt dan spontaan tot lezen en schrijven.

mirreke

mirreke

09-07-2010 om 13:01

Petuut, min of meer identiek hier

Ik had een dromende dochter. Ik kon met haar op vierjarige leeftijd filosofische gesprekken houden over het heelal, het bestaan van god (ze had, en heeft nog steeds, besloten dat god niet kán bestaan), oneindigheid en nog zo wat dingen. Maar ze droomde in de klas. Thuis las ze al behoorlijk ver, op school bleef ze hangen op Avi 3 of zo. Ik had al vaker aangegeven dat ik vond dat ze wat te laag presteerde voor het beeld dat ik van haar had, maar 'dat gebeurde vaker', zei men, 'dat ouders een heel ander beeld van hun kind hadden dan wat men op school zag'. En dat laatste, wat men op school ziet, is natuurlijk de heilige waarheid.
Enfin, ik was het ook zat, we hebben dochter laten testen en ook een iq van 131 (écht), alleen schortte het bij haar aan het vermogen van instructies tot werken te komen. En ook, maar dat was mijn eigen interpretatie, ze verveelde zich, en droomde daarom.
Enfin, het iq en het daaraan gekoppelde gesprek met de psychologe, ze is ook mee naar school gegaan en daarom werden we ineens een stuk serieuzer genomen, zorgde dat men nu ook vond dat ze beter moest kunnen. Enfin, uiteindelijk is ze eind groep 5 eens anders getest met lezen, en jawel, ze had ineens avi uit. Van de ene dag op de andere was ze zelf tutor, in plaats van dat ze er eentje had (want ze bleef hangen op avi 4 geloof ik). Terwijl ze thuis gewoon Dolfje Weerwolfje las, en boeken van Paul Biegel. Kind was op school zo gedemotiveerd geraakt dat ze bijna niets meer deed. Met sommen idem, ze maakte ze maar gewoon anders dan ze moesten, omdat ze het anders zo saai vond.
Het heeft geduurd tot groep 7, 8 dit gehannes. Toen werd het werk steeds leuker, voor haar steeds aantrekkelijker, en ging ze steeds beter presteren. Zit ze in de tweede VO, en haalt op VWO niveau bijna alleen maar cijfers boven de 8, meestal boven de 9. Alleen vakken waar ze het nut niet van in ziet, of die ze saai vindt (zoals aardrijkskunde, eigenlijk alleen aardrijkskunde) vallen lager uit. Grappig genoeg is dit de enige leraar die (al vanaf het begin, dus hoezo self-fulfilling prophecy) haar weigert als VWO-leerlinge te zien.
Nou heeft ze geen dyslexie, maar voor de rest komt je verhaal me erg herkenbaar voor.
We kregen hetzelfde met oudste zoon, alleen was ik toen al wat gehaaider met die eerdere ervaring achter me. We hebben niets laten testen, maar ik zie hetzelfde fenomeen. Meneer doet alleen iets als hij het nut ervan inziet, als iets (de stof) of iemand (de leraar) hem ervan overtuigt dat het zin heeft zich erin te verdiepen. Ik maak me niet meer zo druk, hij gaat nu naar het vo, en ik heb er alle vertrouwen in.
Enfin, we hebben nog twee kinderen, zijn inmiddels ook nog verhuisd naar een ander land waar ze onderwijs weer heel anders beleven, dus ik ben nog niet klaar
Dit berichtje is natuurlijk bedoeld als hart onder de riem. Jij hebt gelijk! En dat gedrag herken ik ook. Dochter, die overigens prima zat in die klas, vertoonde ook niet het gewenste gedrag. Nu wel, hoe ouder ze werd, hoe beter ze in de groep paste. Ik denk zelf dat het komt omdat ze heel anders in het leven stond dan het gemiddelde kind, en dus om die reden geen aansluiting had. Nu (ze is dertien) groeit ze langzaam in haar leeftijdsgroep, hoewel ze ook nog steeds gewoon omgaat met kinderen van 17, 18 jaar.
Laat die juffen maar kletsen, en zoek een andere school die wat meer open-minded zijn. Echt, niet alleen veel prettiger voor je kind, maar ook voor jou!

Chocolade

Ik ken iemand met een hoogbegaafde dislectische zoon die nu op de middelbare school zit. Ze (de moeder dus) is zelf juf op een basisschool en gaat zich komend jaar verdiepen in begeleiding van hoogbegaafde kinderen. Ik kan jullie wel met elkaar in contact brengen als je wilt...
mail: egberdien apenstaart yahoo punt com.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.