mommy
09-07-2009 om 09:25
Hoogintelligent - andere begeleiding dan hb?
Beste mensen, ik zou graag willen weten of ouders zijn met ervaring met de (basis)school als het gaat om begeleiding van hun hoogintelligente kind , dit itt de begeleiding van een hoogbegaafd kind (als onderscheid wordt gebruikt; HB is naast intelligent, ook creatief en heeft doorzettingsvermogen.) Onze hoogintelligente oudste heeft geen moeite met toetsen en concentratie enzo, dat maakt hem eigenlijk een makkelijke leerling, maar nu hij naar de bovenbouw gaat, moet hij meer vanaf blank papier gaan werken (verhalen, werkstukken). Hij raakte in de onderbouw echt in paniek hiervan, geen zin enz. Zijn er ouders met deze specifieke ervaringen met hun HI kind? en wat deed de school hieraan , vooral wat deede de school hieraan GOED?
billie
09-07-2009 om 11:11
Weet je het zeker
Er is weinig consensus over wat hb precies inhoudt. Weet je zeker dat je kind geen onderpresteerder is of zo faalangstig dat er geen ruimte (meer) is voor zijn creativiteit en/of doorzettingsvermogen?
Geen tips overigens, hier geen begeleiding op school bij mijn wrs hoogbegaafde kind.
Tarole
09-07-2009 om 11:56
Ik dacht
dat hoogintelligent gewoon een nieuwe benaming was voor hoogbegaafd. tegenwoordig noemen sommige mensen het zo omdat ze dit een beter begrip vinden. Er is dus volgens mij geen verschil.
Tarole
Nor@
09-07-2009 om 12:35
Het is
echt niet hetzelfde , een hoogbegaafd kind, heeft naast een hoge intelligentie, grote motivatie en heeft een creatief denkvermogen.
Maar hoe weet jij zo zeker, dat je zoon "alleen maar" hoogintelligent is en niet hoogbegaafd?
Mijn zoon is hoogbegaafd, heeft ook geen moeite met toetsen hoor...
Ik snap je vraagstelling ook niet zo goed, iedereen heeft passend onderwijs nodig, hoogbegaafd, intelligent, niet zo intelligent....
Kun je het nog verder toelichten?
gr Nora
Tinus_p
10-07-2009 om 11:26
Help
Het probleem was toch al, dat niet iedereen hetzlwefde bedoelde met HB....
Nog niet zo heel erg lang geleden was je HB bij een IQ van boven de 130. Nu gaan we plots ook 'doorzettingsvermogen' meten? wanneer heb je zoveel doorzettingsvermogen dat je HB bent? En als je doorzettingsvermogen hebt, heb je dan wel of niet een probleem met je HB?
Temet
10-07-2009 om 13:47
Grijnzz
"En als je doorzettingsvermogen hebt, heb je dan wel of niet een probleem met je HB? "
Ik zie hier een bezuinigingsmogelijkheidje: er komen speciale voorzieningen voor hb kindertjes met problemen. Maar je bent alleen hb als je zoveel doorzettingsvermogen hebt dat je geen problemen hebt met het gewone onderwijs
Groeten,
Temet
Linda99
10-07-2009 om 14:26
Momentopname
Voor elk kind geldt dat zo'n toets een momentopname is. Dus er kunnen allerlei redenen zijn zoals hierboven al staan. Mijn slimme hoogvliegertje scoort ook af en toe een B. Prima toch? Ze zijn immers geen robotjes
Tirza G.
10-07-2009 om 16:05
Tinus_p
Warempel, het leven is geen krente(n)bol. Vroegâh was een IQ van 130 genoeg. Dan was je binnen, klaar, over en uit. Stempel erop, volgende patient. Omdat mensen zo weinig van HB begrijpen, worden er nu extra criteria vastgesteld. Jaaaaaaa, je bent dan wel slim, hebt wel een hoog IQ (waarvan de grens langzaam opkruipt naar 135, de club moet niet te groot worden natuurlijk) maar écht HB ben je pas als je niet alleen intelligent bent, maar ook nog eens creatief én gemotiveerd. Dat doorzettingsvermogen staat niet in de criteria: motivatie is het toverwoord. Als het je daaraan ontbreekt (en bij wie ontbreekt het níet op vrijdagmiddag) en je bent ook nog niet eens in staat om op crea wijze problemen op te lossen (je wiskunde met gekleurde stiften maken wordt hier níet mee bedoeld) dan ben je dus mooi niet HB.
Dan ben je hoogintelligent. Zucht.
Zo is er ook iets wat "meerbegaafd" wordt genoemd. Dan kun je niet alleen heel goed antwoorden, maar ook heel goed kleien en huppelen.
Mijn zoon vatte het als volgt samen: ik heb spierballen in mijn hersens. Gekleurde. Waarmee ik dus zowel creatief als sportief ben en ook nog eens orgineel. Mag ik nog chips?
Tirza
BizzyB
10-07-2009 om 18:42
Hi of hb
Hmm, ik snap niet helemaal waarom je je zoon expliciet wil neerzetten als een HI kind en niet HB. Het onderscheid vwb jouw zoon ontgaat mij ook een beetje: hij heeft geen problemen met concentratie enzo en is een makkelijke leerling. Maar wel problemen met creativiteit en doorzetten? Hij komt mij eerder over als typisch HB'er en niet HI'er.
MariekeH
10-07-2009 om 21:34
Difuus begaafd kind
Mijn zoon kan heel goed Honkballen en is zeker motorisch hoogbegaafd. Wel raakt hij met regelmaat zijn spullen (schoolboeken of rekenmachine) kwijt en is organisatorisch ietwat laagbegaafd. Gelukkig is hij wel weer Intelectueel Hoogbegaafd, zodat hij ook zonder zijn schoolboek of rekenmachine nog goede cijfers haalt.
Voor mij is hij een typisch voorbeeld van een difuus begaafd kind. Is hier al extra ondersteuning voor? Wij betalen ons namelijk blauw aan vervanging van de zoekgeraakte zooi.
isis123
10-07-2009 om 22:56
Zoekgeraakte spullen
Hier ook een verstrooid kind wat in de brugklas voortdurend allerlei spullen kwijt was. Tot ik het zijn probleem maakte. Wat hij kwijtraakte mocht hij zelf uit mijn voorraad aanschaffen van zijn zakgeld. Ik hoefde niet elke keer meer spoorslags naar de stad en hoefde ook niet meer boos te worden. Sindsdien is er niets meer kwijtgeraakt. (En hij deed echt maar 1 dag met een passer of geodriehoek.)
Belangrijk is wel dat je nagaat of het gewone slordigheid is (niet belangrijk vinden) of dat hij het echt niet kan. Mijn zoon kon namelijk wel perfect op spullen passen die hij zelf belangrijk vond (Nintendo DS, lievelingspen etc.).
dirksmama
11-07-2009 om 00:27
Hoogslordig
4 jaar geleden heette het nog gewoon hoogbegaafd bij Dirk. Hij is trouwens net als zijn moeder ook hoogslordig. Hij raakt dus WEL zijn DS regelmatig kwijt.
mommy
13-07-2009 om 11:23
Ok, geen onderscheid, maar...
Ik denk dat ik benieuwd naar het mogelijke onderscheid in begeleiding ben, omdat ik gehoord heb van andere ouders dat de begeleiding van de HB kids in de hogere klassen vooral gericht is op de zelfstandige type hb kid, dat zelf werkjes en projectjes uitdenkt- en dat doet zijn zoon echie nie. Dus het onderscheid in terminologie zit hem vooral in de benadering van leerkrachten, niet in de typering van de leerling (en het kan trouwens wel hoor, hoogintelligent/begaafd zijn en niet creatief- het is niet erg, maar het bestaat gewoon!)
MM.
15-07-2009 om 22:51
Ik lees mee
Tja, ik heb niet veel toe te voegen maar lees met interesse mee.
Dochter, na de vakantie groep 7, maakt een luie indruk op school. Als de rest tien sommen in een uur moet maken hoeft zij er maar vijf en daarna mag/moet ze aan haar (leuke, uitdagende enz.) extra werk beginnen. Resultaat: mevrouw maakt vijf sommen in een uur en komt niet aan haar extra werk toe.
Is getest, loopt 6-12 maanden voor, scoort meestal de hoogste A'tjes, maar vertoont geen spoor van de 'gedrevenheid' die ik met HB associeer: het willen weten, een onderzoekende geest, leergierigheid. Ze vindt het allemaal wel best en doet nergens moeite voor, die A'tjes haalt ze toch wel op de cito's.
Ik zie dus aankomen dat ze op die manier problemen gaat krijgen op het vwo als er serieus geleerd moet gaan worden, wat ze toch makkelijk zou moeten aankunnen.
Wat moet ik nou met zo'n hoogintelligent lui dondertje?
MM
Kipkat
16-07-2009 om 12:29
Mijn dochter
Het is net alsof je het over mijn dochter hebt MM! Alleen zij weet bij de juf de indruk te wekken dat ze hard werkt op school(wat dus echt niet zo is). Volgend jaar in groep 7 weer een andere juf. Ik ben benieuwd of die haar wel doorziet.
rodebeuk
16-07-2009 om 20:18
Lui?
Ik heb een beetje moeite met die benaming. Jullie kennen je eigen dochter natuurlijk beter dan ik. Maar het schoolsysteem is nogal (nou ja zeg maar erg) dwingend, en er zijn nou eenmaal kinderen bij wie dat minder goed past. Ik denk dat een kind dat dergelijk 'lui' gedrag ontwikkelt niet alleen maar lui genoemd kan worden. Ik denk dat de school ook een aandeel heeft om het onderwijs meer op het individu af te stemmen. Kinderen die wel (heel) slim zijn maar niet hb, afhankelijk van hoe je het allemaal definieert, kunnen zich rotvervelen. Dat houd je een jaar vol, twee jaar, maar acht jaar is echt lang voor dit soort kinderen! Groep 7 is ook een klas waarin ze vaak vastlopen. Dat ligt dus echt ook aan het systeem en niet alleen aan het kind.
Aan dit soort kinderen wordt vaak ongemerkt veel meer gevraagd dan aan 'reguliere' kinderen; ze moeten uren en uren uitzitten waarin stof wordt behandeld op een manier en in een tempo die niet bij ze past. Al die tijd moeten ze zich een houding geven.. maar daarnaast missen ze ook de uitdaging en het succesgevoel dat andere kinderen wel hebben bij het meesteren van een taak.
Wat mij betreft moet school zich dus aanpassen aan het kind. Meer maatwerk. En niet alleen in aantal en soort sommen, maar ook in wijze van aanbieden. Meer probleemgestuurd, top-down in plaats van alles opgehakt in rijtjes, bottom-up. Dan spreek je heel andere leerstrategieën aan.
Tarole
17-07-2009 om 09:05
Rodebeuk
Interessant Rodebeuk! Mijn dochter loopt ook vast in groep zeven, gaat nu naar acht. Ze heeft zich al die jaren aangepast, maar verveelt zich enorm. In groep acht is het alleen maar herhaling dus dat wordt nog een probleem. Het is precies dat succesgevoel dat ze niet kent. Hoe zou je een kind dat alsnog kunnen geven?
groetjes, Tarole
rodebeuk
17-07-2009 om 09:41
Tarole wat een vraag!
Ik moet zo de deur uit met 2 kids en een buurkindje, moet mijn haar nog wassen en we moeten voor 11 uur aankomen. Op de fiets.
Kortom, geheel off topic, je stelt een korte vraag waar alleen maar een laaaaaaaang antwoord op te geven is.
Mijn zoon liep vast door zijn sneller en anders leren. Een collega waarschuwde me. Hij zei dat dit soort kinderen vastloopt in groep 3, groep 7 en 2vwo. Je lost het niet op met een paar studielesjes op de middelbare school. Je moet er echt voor zorgen dat ze al veel eerder een goede werkhouding, zelfkennis en een goede leerstijl ontwikkelen. Is gewoon de taak van de school. Je wilt dat ze hetzelfde hebben geleerd als ze van de basisschool af komen, maar daarvoor is het nodig ze tijdens de schoolcarriere andere dingen te bieden dan de reguliere kinderen.
Het korte antwoord is dus dat je op zoek moet gaan naar gelegenheden voor je dochter om uit ervaring te leren. Tegen kinderen praten over deze onderwerpen helpt niet. Ze moeten het ervaren.
Hoe je die ervaringen moet aanbieden - daar ben ik ook nog niet uit. Er zijn boeken over vol geschreven.
Annet
17-07-2009 om 16:38
Groep 8 was qua aanbod juist het leukst.
Hier ook een slimme dochter die zich vaak verveeld heeft op school, ondanks extra werk.
Groep 8 had voor haar veel te bieden: musical, ehbo-opleiding, schoolkamp, weerbaarheidstraining, verkeersexamen. Allemaal leuke en leerzame extra's.
Om haar toch te leren leren voordat ze succes heeft, is ze vanaf groep 3 op pianoles geweest. En vanaf groep 5 op een schaakclub.
Thuis heb ik haar geleerd hoe ze haar huiswerk moet leren op een grondige manier. Daarnaast heb ik het maken van werkstuk, boekverslag, spreekbeurt, etc. intensief begeleid. Daar heeft ze ook veel van geleerd en hopelijk gaat dat nog handig zijn op het VO.
Oja, een typecursus is ook ideaal om kind aan het werk te zetten. Wij hebben de cdrom Type-expert gebruikt. Kost heel weinig maar had een supergoed resultaat.
moeder zonder naam
17-07-2009 om 20:36
Titels boeken?
Hier ook zo'n manneke, groep 3. Is heel slim, juf ziet dat ook. Maar de cito-toetsen gaan niet super. Net een gesprekje met hem over gehad. Zijn reactie: "ja, ik vind het dan saai worden, heb geen zin meer in de toets en ga dan de verkeerde antwoorden geven."
Rodebeuk, jij praat over boeken die over werkhouding zijn geschreven. Heb je specifieke suggesties? Ben ik wel heel benieuwd naar. Wellicht kan ik daar ook wat mee. Alvast bedankt!
rodebeuk
17-07-2009 om 22:16
Boeken
..sorry, dat bedoelde ik overdrachtelijk. In ieder geval kan ik het werk van Carol Dweck aanraden. Boek heet Mindsets, goed samenvatting is gratis te vinden op www.eduratio.be. Vooral over faalangst en perfectionisme.
En verder gewoon alles wat je kan vinden over verbreden, verrijken, verdiepen en om maar meteen het ergste taboewoord van stal te halen, hoogbegaafdheid. Het boek van Tessa Kieboom vond ik bijvoorbeeld erg goed en helder geschreven. Alleen stomme titel ("Hoogbegaafd, als je kind (g)een Einstein is")
mommy
21-07-2009 om 10:21
Intelligentie en creativiteit
Ik ben benieuwd hoe de school onze zoon na de vakantie in gr 5 zou kunnen uitdagen: Onze zoon is een redelijk doorgetoetst, hij haalde halverwege gr 3 een A voor de eindtoetsen van gr 5 (en heeft een dictee van de plusklas van gr 5 ook gehaald), en nog steeds hebben we niet het idee dat het hem erg uitdaagt, het meest moeitevolle van dit jaar was het juiste letters schrijven; de rest was saai behalve de toetsen, maar ja, hij kan toch niet het hele jaar door toetsen doen voor de lol?? Hoe wordt een HBer aangezet tot creativiteit, want dat komt er eigenlijk de afgelopen jaren niet uit- en het geeft zoveel mogelijkheden voor verrijking en verbreding, vandaar de vraag. Hij heeft in gr 3 pluswerkjes gekregen van gr 5 en 6, maar dat is toch meer over logisch nadenken dan creativiteit. Hij is dus geen onderpresteerder ofzo qua toetsen, prima concentratie, goede leerstrategie etc.
Pippin
21-07-2009 om 12:08
Motiveren
'Hoe wordt een HBer aangezet tot creativiteit'
Ik denk door hem geen voorgekookte lesjes te geven, maar middels open vragen problemen op te laten lossen. Liefst over onderwerpen die hem interesseren. Het maakt dan niet uit wat voor een onderwerp het is. En dan vooral kritische vragen erbij zetten die aanzetten tot nadenken. ( bijv. Wat denk je dat de indianen vonden van Columbus?)
En dan cijfers (werkhouding, werkverzorging, inhoud, samenwerking) geven voor het resultaat, met een duidelijk feed-back erbij. Het beste is nog als hij zelf ook een evaluatie in vult.
Bij zoon keek de juf het verijkingswerk van rekenen niet eens na. Zoon concludeerde gelijk: 'Ze vindt het niet belangrijk, dus ik hoef het niet te doen.' En hij heeft de rest van het jaar zijn snor gedrukt, jammer.
Als ik lees dat jouw zoon niets meer te leren heeft van de standaard lesstof, kan ik me voorstellen dat hij niet gemotiveerd is om te werken. Misschien ben ik wel naif, maar ik denk dat iedereen creatief kan zijn. Als je maar uitgedaagd wordt om buiten de gebaande paden te denken.
BizzyB
22-07-2009 om 23:07
Werkstukken
Ik hoor wel van scholen waar (hb) kinderen werkstukken maken (ook al in groep 3), daarin kan men veel creativiteit in kwijt. Of werken met lego technics of ander constructiemateriaal als opdracht (dus niet om te spelen).