aagje
12-10-2010 om 11:38
Hoogte ouderbijdrage (basisschool)
Er zijn vele draadjes over maar ik krijg geen goed beeld.
W
illen jullie alleen aangeven wat de hoogte is van jullie (vrijwillige) ouderbijdrage voor de basisschool?
Voor onze kinderen (christelijke basisschool, moet denk ik niet uitmaken) betalen we EUR 135 voor 1e kind en iets van EUR 65 voor het tweede (en volgende denk ik ook).
Ik hoor graag wat jullie vrijwillig (mogen) betalen.

janneke2421
12-10-2010 om 11:44
25 euro
Hallo Aagje;
Wij moeten dit jaar 25 EURO betalen; het was voorheen 22,50 EURO. Het is een katholieke basisschool, maar ik denk inderdaad dat het type school niets uit maakt wat betreft het bedrag.
groetjes van janneke2421.

Bastet
12-10-2010 om 11:53
Wij betalen 25 euro per jaar,voor elke volgend kind 20 euro.Dit is exclusief schoolreis,die kostte dit jaar 17,50.
Bastet

MvrKoekepeer
12-10-2010 om 11:59
Hier
Wij betalen iets meer dan 45 euro per kind, dat is inclusief schoolreisje. Voor het bovenbouwkamp komt er nog wat bij (vorig jaar 67 euro voor 4 dagen kamp).

Puck
12-10-2010 om 12:11
28,50
Betalen wij hier voor het 1e kind, het 2e en volgende kind is 16,50. Ergens vind ik het wel vreemd dat meer kinderen goedkopers is. Ze doen tenslotte dezelfde dingen, maar ach ik maak me daar verder niet druk om. Dit bedrag is exclusief schoolreisje (gr 1+2, max 10,-) of kamp (15 euro voor gr 3/4 en oplopend tot max 50 euro voor gr 8)

Fianna
12-10-2010 om 12:27
Het heeft geen zin
om de bedragen zo te vergelijken. Met alleen de melding in- of exclusief schoolreisje kom je er niet. Sommige scholen hebben een hele uitgebreide kerstviering met een diner voor de hele school, carnavalsfeest, disco, schooltuintjes, schoolzwemmen, continurooster, noem maar op.

Nasha 1st
12-10-2010 om 12:33
47,50
daarvan is 20 euro voor overige feesten en 27,50 voor schoolreis.

Bastet
12-10-2010 om 13:21
Fianna
Ok,wij hebben dat allemaal,uitgezonderd continuerooster,voor 25 euro..

Elisa Gemani
12-10-2010 om 13:47
Ouderbijdrage
Hier net alles betaald;-( Voor een kind (groep 8 montessorschool): 115 euro overblijfkosten, 25 euro schoolreisje, 85 euro kampweek en 35 euro voor jaaractiviteiten. Die 35 euro voor de jaaractiviteiten is vrijwillig, de rest niet.

Fianna
12-10-2010 om 14:08
En hier
is het rond de 35 euro, exclusief schoolreisje en overblijfkosten, maar wel met: sinterklaasviering met kadootje, kerstviering met diner, paasontbijt, carnavalsfeest, eindejaars disco, schoolzwemmen, schooltuintjes, zo maar een dagje naar de buitenspeeltuin en misschien wordt er in de hogere groepen wel eens een museum oid bezocht, dat weet ik niet.

kakelot
12-10-2010 om 19:14
22,50 op school van oudste
Das inclusief alle feestjes (en het zijn er nogal wat) behalve de schoolreis, die kost 20 euro. Qua kerstdiner vinden ze het wel leuk als je ook wat te bikken meeneemt maar verplicht is het niet. En dan de overblijf natuurlijk, 1,60 per keer.
School van jongste vraagt helemaal geen ouderbijdrage, alleen een tientje voor het schoolreisje (SBO).

mama van twee
12-10-2010 om 20:41
35 euro
voor 2 kinderen samen (voor 1 kind 25 euro). Dit is inclusief Sinterklaasfeest, kerstviering (evt. Kerstmarkt), carnavalsfeest, sportdag, schoolreis en evt. excursies (dit is per leerjaar verschillend, groep 1, 2 en 3 maken bijna geen excursies (of in elk geval geen die veel geld kosten), groep 4, 5 en 6 maken wat meerdere en verder excursies (groep 7 en 8 nog geen ervaring mee).

vlinder72
13-10-2010 om 08:57
Hier
Voor de oudercommissie 22,50. Schoolreisje is apart en is meestal rond de 20 euro. Dan heeft groep 4 en 5 schoolzwemmen. De bijdrage daarvoor is 18 euro. Dat bedrag gaat naar de gemeente.
Van het schoolgeld krijgen de kinderen Sinterklaas (met cadeautje), kerstfeest, paasontbijt, avondvierdaagse, sport- en speldag, eindfeest. En ik ben vast nog wel iets vergeten.
Verder wordt van dat geld nog een schoolplein onderhouden.
Ik zit zelf in de ouderraad en ik vind het wonderbaarlijk hoeveel er gedaan wordt van dat geld. En hoeveel werk het is om alles goed te regelen en te organiseren. En dan moet je daarna ook nog opboksen tegen de ouders die zelf niets doen maar wel altijd commentaar hebben. Zucht.

klaver
13-10-2010 om 14:45
200
200 euro 'schoolgeld' (incl. schoolreisje) en dan nog 200 voor overblijven.

Ilva
13-10-2010 om 15:30
Jeetje
Jeetje, wat veel. Wij betalen 25 euro per kind (ik heb er drie en vind 75 euro al behoorlijk wat). Schoolreis moet nog wel apart betaald worden en soms een extra uitje (zoals nu 7,50 voor 2 uitjes voor bovenbouw, gelukkig daar maar 1 kind).
Maar 300 euro? Jeetje waar woon je dan. Wassenaar, Aerdenhout, Baarn??? Ik ken niemand die zoveel zomaar kan betalen volgens mij. Ik als m'n kinderen daar zou hebben zouden we dus 900 euro kwijt zijn. Nou, dan mag ik ook wel fulltime gaan werken. Ik schik er echt van. Die 75 euro vind ik ook altijd al heel veel.

Peetje
13-10-2010 om 17:16
Hier m.i. behoorlijk
En hier betalen we 70 euro voor eerste kind en 65 voor tweede. Kamp apart (35 eurovoor groep 5/6 en 75 groep 7 en 8).
Overblijf kost 2 euro per keer (of als je onverwachts overblijft; niet op je abonnementendag) is het 2,50 per keer. Krijgen ze wel een beker melk of chocomel voor (de echte, hahaha).
Ik vind het pittig...
groet,
Peetje

Juulia
13-10-2010 om 19:54
Veel
Ik betaal 39 euro aan ouderbijdrage voor 1 kind. Daar zit alles in, dus ook het schoolreisje e.d. Mijn dochter gaat naar een katholieke basisschool met een continurooster.
Ik vind 39 euro een redelijk bedrag als ik zie wat de ouderraad er allemaal voor doet.
Juulia

Massi Nissa
13-10-2010 om 21:20
Gale
De BSO vraagt een bijdrage? Daar kijk ik van op, sinds wanneer moet je de BSO ook al extra sponsoren?
Groetjes
Massi

vlinder72
14-10-2010 om 16:02
200 / 300 euro schoolgeld?
Ik zit hier nu al een paar dagen over na te denken. Wat krijg je allemaal extra op school als je 200 - 300 euro schoolgeld betaalt?
Een prachtig schoolplein? Of het nieuwste van het nieuwste speelgoed? Ieder jaar nieuw lesmateriaal? Wekelijkse bezoeken aan musea?

rodebeuk
14-10-2010 om 16:36
Vlinder
Ik weet niet alles... maar wat ik wel weet is dat als je in NL geld wilt uitgeven, dat je dan mensen in dienst moet nemen. Want de arbeidskosten zijn hier heel hoog. Doe dus een vakleerkracht muziek of kunst of Engels en hoppa, de 100-jes vliegen je om de oren.

vlinder72
14-10-2010 om 16:50
Extra leerkracht
Maar ik dacht dat ik ooit heb gelezen dat je als school ouders niet mag laten betalen voor het inhuren van een extra leerkracht. Volgens mij om op die manier ongelijkheid te voorkomen. Rijke ouders zouden dan door middel van betalen kleinere klassen kunnen "kopen".
Maar ja, of scholen zich daaraan houden? En misschien telt dat dan weer niet voor een vakleerkracht muziek of iets dergelijks. Ik had zelf ook al gedacht aan een extra leraar. Of instrumentale muziekles.
Daarom vraag ik het ook. Wat krijg je in de praktijk nou extra als je zoveel schoolgeld betaalt?

Yta Chalne
14-10-2010 om 17:27
Extra
Mijn oudste twee hebben op een school gezeten waar ik 200 euro schoolgeld voor betaalde. Per máánd, niet per jaar.
Wat er extra was: een extra kleuterklas, dure materialen (mooi papier, dure krijtjes, hele mooie potloden, duur en mooi speelgoed, etc.), extra muziekles door een vakdocent, extra les in talen door native speaker docent. En eurithmie (drie keer raden wat voor school het was , inclusief bijna bejaarde antroposofische pianist.

Chippie
14-10-2010 om 20:16
200-300 euro
We betalen grif honderden euro's in de maand voor goede kinderopvang. Ik zou soms graag iets meer betalen per jaar om zaken op school te optimaliseren. De enige school in onze omgeving met een flinke ouderbijdrage heeft wel superveel extra's: Kurzweil voor dyslectische kinderen, goede RT, vakleerkrachten voor muziek, drama en gym, native speaker geeft Engels, mooie materialen, max 28 kinderen in de klas, tussenschoolse opvang is inclusief, musicalles als naschoolse activiteit, 6 x kennismakingssporten, excursies naar musea, etc. Ja, ik zou het er graag voor over hebben (maar ik realiseer me dat dat niet voor iedereen is weggelegd en een rijkeluisschool lijkt mij helemaal niet aantrekkelijk).

Temet
50 euro
Hier 50 euro inclusief schoolreisje. Er staat me wel wat van bij dat er een extra bijdrage is voor de schooltuinen maar dat weet ik niet zeker (kind is nog te jong), en voor het kamp in groep 8 moet meer worden betaald meen ik.
Verder nergens extra kosten, behalve dat je voor het kerstdiner nog wat kan maken. Mijn bijdrage vorig jaar was een pan zelfgemaakte appelmoes, die kosten vielen dus nogal mee
Groeten,
Temet

Massi Nissa
Yta
Ik heb dit jaar een leerling met een IQ van boven de 120 die nu op vmbo-kgt zit. Drie keer raden waar hij zijn basisschooltijd heeft doorgebracht. Juist. Een Iederwijsschool die ruim 200 euro per maand kostte. Het jong is veertien en functioneel analfabeet. We spijkeren hem razendsnel bij, met zo'n IQ is dat een eitje en we denken hem al met de Kerst te kunnen 'opwaarderen', maar het blijft verbazingwekkend dat er dit soort scholen bestaan met zulke uitwassen.
Ik heb trouwens vriendelijk bedankt voor de (dure) lokale vrije school toen ik de kleuterjuf trots hoorde vertellen dat ze een kleuter van bijna acht in haar klas had. Griezeldepiezel.
Groetjes
Massi

Yta Chalne
14-10-2010 om 20:30
Oh ja
Ik kan Vrije Scholen ook echt alleen maar afraden, en niet voor die paar honderd euro. En dan zaten mijn kinderen nog op een goed bekend staande school die prima uit de onderwijsinspecties komt. De moeite die zij hebben gehad om na de periode dat je leert automatiseren nog te leren spellen en rekenen, bizar gewoon. Ja, ze konden tafels springen, breien en ze kenden de Edda. Kost een paar stuivers maar dan heb je ook wat Maar dat geheel terzijde en o.t., ik weet dat dit gevoelig ligt bij sommige (nog) enthousiaste VS ouders hier op het forum.

Temet
14-10-2010 om 21:13
Massi
Had die 7-jarige kleuter misschien hele korte armpjes zodat hij niet over zijn hoofd zijn oor kon pakken, of was hij/zij laat met wisselen?
Groeten,
Temet

Tirza G.
14-10-2010 om 21:38
Gale (geheel ot)
Maar ja, dan had het Froenten moeten worden. En da's ook niks.
Tirza

Emmawee
14-10-2010 om 23:57
Worteltjes en komkommer
Geen tomaat hier.
Ik vind het vooral heel bezwaarlijk dat "gruiten" een werkwoord is. Gruit als een soort brusje vind ik wel creatief, grappig.
Groejes, Maw.