Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
aagje

aagje

12-10-2010 om 11:38

Hoogte ouderbijdrage (basisschool)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Bastet

Bastet

15-10-2010 om 07:21

Mja

De Vrije School alhier vraagt ook veel geld,voor alle vakdocenten.Zo rond groep 6/7 stromen er een aantal leerlingen af richting onze school,met gigantische rekenachterstand....
Bastet

Pelle

De meeste nieuwe woorden vind ik niks, zeker niet als ze zo duidelijk 'bedacht' zijn als dit. Ik word oud, denk ik...

Massi Nissa

Massi Nissa

15-10-2010 om 16:54

Temet

Ik vermoed inderdaad een achterstand in het oortje-vastpakken-over-het-hoofd-heen. En ook dit is een goed bekend staande vrije school. Zeker de helft van alle kdv-genootjes van dochter gaat er straks heen - dochter zit op een antroposofisch kdv (op zich een prima kdv, al weten ze zich geen raad met Houdinikinderen als de mijne die steeds weer weten te ontsnappen).
Dochter gaat daarentegen naar de dichtstbijzijnde obs, waar nog geen honderd kinderen op zitten (ze zijn pas twee jaar open) en waar misschien vijf Hollandse kinderen rondlopen. Als die school niet bevalt, kijken we verder.
Mijn vriendin had haar kinderen op een school in Baarn waar de ouderlijke bijdrage enorm was (bedragen weet ik niet meer) en de sociale druk qua kledingnormen, gangbare tractaties e.d. enorm was. De kinderen van vriendin (hoewel ueberslimme globetrotters zoals hun moeder) voelden zich er verschrikkelijk.
Groetjes
Massi

375 euro

Hier 375 euro, maar school biedt daarvoor vakleerkrachten muziek/drama/etc. Montessorischool

Op school oudste kind betalen we € 25, dat is een SBO school

Toeters en bellen onder schooltijd

Gonniegans,
Mijn oudste zat ook op zo'n montessorischool, misschien wel dezelfde Kapitale ouderbijdrage voor allerlei frivoliteiten, maar ik had er toch echt de voorkeur gegeven aan doodnormale topo lessen en spelling. Op de middelbare kon ik het er voor nog hogere bedragen zelf inkopen om hem bijgespijkerd te krijgen.
Behalve dat het veel geld is, vraag ik mij af of het een goed plan is. Moet school zich niet gewoon bezighouden met het voorgeschreven curriculum?

Hier

47,50 voor zoon (bijna 5) christelijke basisschool, zit alles in.

Voor dochter 10 betalen we 25 euro (SBO school) maar schoolkamp moest nog wel apart betaald worden.
Geen extreem hoge bedragen hier dus.

evelien1

evelien1

26-10-2010 om 16:43

15 euro per kind

15 euro per kind en er wordt heel veel georganiseerd!!!!!
excl. schoolreis 1x per 2 jaar.

jessica

jessica

26-10-2010 om 20:54

28 euro per kind

niet hoog en niet laag dacht ik. ik hoef in principe verder niets te betalen, zoals schoolreisjes e.d.

daarbij moet ik wel aangeven dat onze school oudijzeractie doet. die wel wat opbrengt en daardoor kosten laag kunnen blijven

560 euro

Ik schrik van dit soort bedragen. Net een factuur binnen gekregen en er staat toch echt 560 euro!!! De school heeft geen bijzondere vakleerkrachten, alleen voor gymnastiek. De klassen zijn in mijn ogen bijzonder groot, nl. 30 kinderen. Daarbij worden voor schoolreisjes, sportdagen en uitstapjes etc. altijd extra bedragen gevraagd. Voor kerstdiner en pasen moeten de ouders zelf voor eten en drinken zorgen. Daarnaast zijn er ook altijd acties voor juffen- en meesterdagen, goede doelen, sponsorloop etc. en als ze een uitvoeringsmiddag hebben en de ouders mogen kijken wordt daar ook entree voor gevraagd.

Tarole

Mijn mond valt open. Is dit in Nederland?

Zijn alle scholen bij jou in de omgeving zo duur? En wat doen ze eigenlijk van dat geld, enig idee?

Groeten,

Temet

Hoeft niet

Tarole, je hoeft helemaal niks te betalen. Wel betalen houdt het fenomeen in stand.
Groet,
Miriam Lavell

Wat zonder bijdrage?

Ik heb me nooit eerder verdiept in de ouderbijdrage van andere scholen. Het is nu voor het eerst dat ik lees dat op andere scholen een veel lagere bijdrage wordt gevraagd. Ik dacht eigenlijk altijd dat er extra leerkrachten voor aangetrokken werden, maar met een klassegrootte van 30 kinderen zie ik dat niet terug.

Miriam, met niet betalen heb ik wel moeite, want als niemand zijn ouderbijdrage betaald, kan de school dan draaien? Zou het zo zijn dat sommige scholen minder geld van de gemeente krijgen dan andere scholen en daarom meer ouderbijdrage vragen?

rozenstruikje

rozenstruikje

28-10-2010 om 22:39

Hier en tarole

Hier is de vrijwillige ouderbijdrage 50 euro dit jaar, per kind. Er wordt voor ongeveer 80 procent van de kinderen betaald.
Hier is het zo dat er geschat wordt wat de ingeplande activiteiten zullen gaan kosten, dat wordt verdeeld over het aantal kinderen. Er wordt dan rekening gehouden met het feit dat 20 procent niet betaalt. Dus die 80 procent betalen ook voor die 20 procent. Mocht het zo zijn dat dit jaar 100 procent betaalt, dan blijft er flink wat geld over!

Tarole, misschien is het bij jou op school zo dat slechts 10 procent betaalt ofzo (ben niet goed in hoofdrekenen) en dat die 10 procent betaalt voor iedereen zodat je per kind op zo'n hoog bedrag uitkomt.
Je kunt het natuurlijk gewoon navragen bij de ouderverening, of hoe heet zoiets. Op de laatst vergadering heb ik gezien waar het geld aan werd uitgegeven. Het was verdeeld in 15 posten ofzo.

Rozenstruikje

Nee

Tarole:"Miriam, met niet betalen heb ik wel moeite, want als niemand zijn ouderbijdrage betaald, kan de school dan draaien?"
Ja. Zie de andere scholen. Die doen het er ook van.
Tarole:"Zou het zo zijn dat sommige scholen minder geld van de gemeente krijgen dan andere scholen en daarom meer ouderbijdrage vragen? "
Nee. Het kan wel zijn dat sommige scholen minder geld krijgen van hun schoolbestuur (die ouders betalen toch wel), maar dat is een interne kwestie. Je hoeft je daar niet bij neer te leggen.
Heeft jouw schoolbestuur geld over? www.hoerijkismijnschoolbestuur.nl
Groet,
Miriam Lavell

Tarole

Ik zou om een begroting vragen of een eindbalans (die wordt hier overigens ieder jaar verstrekt zodat je kan zien waar die 47,50 aan besteed is).

560 euro vind ik een aburd hoog bedrag en zou ik toch zeker niet betalen.

Wat nu?

Dank je Miriam. Ik heb gekeken op die site en ze staan inderdaad in de rode cijfers. Maar ik heb ook enkele andere scholen bekeken en er zijn er nog wel meer met rode cijfers. Het gaat kennelijk slecht met de scholen hier in de buurt. Ik weet wel dat er erg gehamerd wordt op het betalen van de ouderbijdrage. Zouden er zoveel ouders niet betalen dan? En wat dan als je niet betaald, wordt jouw kind dan niet achtergesteld op school? Ik zit op dit moment echt met een dilemma.

Bijdrage middelbare?

Wat me nu ook nieuwsgierig maakt is wat middelbare scholen voor een bijdrage vragen. Deze bijdrage is bij mijn oudste wel verplicht.

Nasha 1st

Nasha 1st

31-10-2010 om 22:21

Rode cijfers

op die site wil juist zeggen dat ze er warmpjes bij zitten! Nog even goed kijken en lezen!

Verkeerd?

Bergrijp ik het dan verkeerd Nasha? Er staat: groen is gezond, rood betekend problemen.

Rood of oranje?

Er staat Groen is gezond, rood staat voor problemen, oranje betekent dat men boven de normen zit.
Zijn de cijfers rood of oranje. Scholen in de rode cijfers komen bijna niet voor in Nederland, laat staan in clusters bij elkaar.
Groet,
Miriam Lavell

Ook niet verplicht

Tarole:"Wat me nu ook nieuwsgierig maakt is wat middelbare scholen voor een bijdrage vragen. Deze bijdrage is bij mijn oudste wel verplicht."
Nee. Geen enkele bijdrage is verplicht. Echt waar niet. He-le-maal niks.
Maar ook daar komt het doen alsof veel voor. De bedragen verschillen van enkele tientjes tot en met duizendjes.
Groet,
Miriam Lavell

Nasha 1st

Nasha 1st

01-11-2010 om 18:57

Psies

de oranje zie je makkelijk voor rood aan (daarom dacht ik dat je rood bedoelde) Kijk bij het solvabiliteit percentage, wat staat daar, hoe hoog is dat? hoe hoger dat getal, hoe beter de school in de slappe was zit. Ik denk niet dat er veel scholen in de min zullen staan en als dat al zo is, los je dat dan op met zo'n groot bedrag voor ouderbijdrage?

Nasha 1st

Nasha 1st

02-11-2010 om 12:21

Tarole

ik lees je posting net nog eens: "Maar ik heb ook enkele andere scholen bekeken en er zijn er nog wel meer met rode cijfers. Het gaat kennelijk slecht met de scholen hier in de buurt." Ik denk dat je inderdaad verkeerd hebt gekeken, noem de percentages van de solvabiliteit hier eens?

Solvabiliteit

Inderdaad verkeerd gekeken. De meeste percentages van andere scholen zijn oranje. Hier rood, oranje, groen. Dus groen voor de solvabiliteit. Ik ben niet zo goed in de economie, dus wat zegt dat dan?

Welk jaar?

"Hier rood, oranje, groen."
In die volgorde neem ik aan?
Rood: Het eerste cijfer staat voor rentabiliteit: De inkomsten uit subsidies minus de kosten voor de school. Rood kennelijk, dus meer uitgaven dan inkomsten. Was dat in 2006 (de meest rechter kolom) of recenter in 2008 (de meest linker) of is dat alle drie de jaren zo? En is het 3% of minder, of is het meer dan 3%?
Een negatief rendement (minder subsidie dan directe uitgaven) komt voor bij een krimpende school (die ene leerkracht is nog wel in dienst, maar volgend jaar gaat ie eruit) maar ook bij een groeiende: dit jaar zijn er al veel meer lln, dus is er een leerkracht aangetrokken, maar subsidie komt pas volgend jaar.
Het komt ook voor bij scholen waar veel ruzie en dus veel personeelwisselingen zijn. Dan staan er veel meer leerkrachten (of bestuurders) op de loonlijst (ziekengeld, ontslagprocedures) dan er feitelijk aan het werk zijn. Ook de afkoop van een directielid of manager van een of andere soort, kan een negatief rendement veroorzaken.
Een negatief rendement (tot een procent of 3) is niet erg, tenzij zich dat elk jaar voordoet. Is dat hier zo, of staat alleen 2006 (de meest rechter kolom) in de rode cijfers?
Oranje: Kapitalisatiefactor. Dat gaat over geld verdienen buiten lesgeven (subsidie) om. Beleggingen. Verhuur van panden in het bezit van het bestuur. Oudergeld dat naar de schoolbegroting gaat? Het oranje cijfer geeft aan dat er meer dan normaal aan andere inkomsten dan subsidie verdiend wordt.
Ook hier de vraag: om welk jaar gaat dat, of zijn het alle jaren?
Groen: Solvabiliteit, dat is de verhouding tussen het eigen vermogen en het totale vermogen waarover de school kan beschikken, dus ook leningen.
Krimpende solvabiliteit past bij in een jaar met een negatief rendement. Het extra nodige geld moet uit de reserve betaald worden.
Dezelfde vraag: is het groene cijfer van 2006 (meest rechter kolom) of van 2008 (meest linker kolom), of van alle drie de jaren?
Meestal zie je vette en magere jaren en meestal leidt dat tot een solvabiliteit (geld dat op de plank ligt) boven het percentage dat gezond genoemd wordt (om magere jaren af te dekken).
De gemiddelde solvabiliteit van alle besturen ligt rond de 60%. Dat is 15% boven normaal.
Groet,
Miriam Lavell

Overigens

Cijfers zeggen ook niet alles trouwens. De berekeningen gaan nu tot 2008, in feite tot de crisis. Bij sommige scholen zal die solvabiliteit in 2009/2010 met procenten kunnen dalen. Die hebben hun geld belegd bij IceSave (of in een ander ingestort fonds).
En daaraan is meteen het problematische van geld bewaren zichtbaar. Dat geld is subsidiegeld, bestemd voor lesgeven. Als scholen daar elk jaar weer beetjes van sparen en er dus veel geld ergens belegd ligt, dan bestaat de kans dat het geld in rook opgaat aan een instortend aandeel.
In die gevallen is er dus onderwijsgeld verdwenen in de beleggingspot cq in het bonussysteem van een of andere bank. Je kunt dat geld beter gebruiken waar het voor bedoeld is. Dan weet je zeker dat het terecht komt waarvoor het bedoeld is: in de klas.
Groet,
Miriam Lavell

Rood staat voor problemen nasha!

Nasha je schrijft: "rode cijfers op die site wil juist zeggen dat ze er warmpjes bij zitten! Nog even goed kijken en lezen!"
Eh, ik lees op de site op de homepage al:
"Groen is gezond, rood staat voor problemen, oranje betekent dat men boven de normen zit."
Dus rood staat voor problemen!!!

Sorry iedereen had het er al over

had ik nog niet gezien

Miriam?

Hoe zit dat dan, een solvabiliteit van tussen de 10 en 45 % geldt als gezond, en het gemiddelde van alle besturen ligt tegen de 60% aan. Het GEMIDDELDE. Dus de besturen in Nederland zijn gewoon gemiddeld rijk?

Jammer trouwens

jammer dat het niet echt up to date is, ik zou 2009 ook al in de lijst verwachten. Er kan in een jaar veel veranderen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.