A-niem
01-05-2012 om 14:53
Hoort dit op een openbare school?
Stel, je kind zit in groep 1 van een openbare school en komt thuis met allerlei vragen over bloed, een kruis, een meneer die met een staf zorgt dat het water rood werd. Na wat doorvragen komt het er uit: in de klas blijkt er, meer dan eens, een (teken?)film getoond te zijn over een verhaal uit de Bijbel. De ouders hebben de film niet gezien en zijn daarvan niet op de hoogte gebracht. Ik kan de vragen van mijn kind dan ook niet goed inschatten en beantwoorden. Dit onderwerp komt elke avond voor het slapen terug. Nu heb het verhaal enigszins duidelijk maar ik weet niet wat er getoond is (een beeld zegt meer dan duizend woorden).
Ik sta perplex dat dit op een openbare school gebeurt, buiten het thema om, niet ingekaderd als zijnde cultuur (maar ook niet als zijnde godsdienst). Het was gewoon om de laatste middag voor de vakantie door te brengen. Mijn kleuter liep met veel vragen, onder andere of het echt was of dat het een sprookje was. Ik moet hiermee iets naar mijn kind toe, dat is duidelijk. Helaas weet ik niet welke film het is geweest om in te kunnen schatten wat er zoveel indruk heeft gemaakt en het er over kunnen hebben met kind.
Dit heeft toch geen plek op een openbare school. Of vergis ik mij?

100%mama
01-05-2012 om 15:33
Openbaar
Op een openbare school is ieder kind en iedere leerkracht welkom, ongeacht zijn of haar sociale, culturele of levensbeschouwelijke achtergrond. De openbare school leert kinderen van jongsaf aan respect te hebben voor elkaars mening of overtuiging. Er wordt actief aandacht besteed aan de overeenkomsten en verschillen tussen kinderen, zonder voorkeur voor één bepaalde opvatting. De openbare school heeft aandacht voor én biedt ruimte aan ieder kind én iedere leerkracht.
Niet apart, maar samen.
De openbare school maakt actief werk van de pluriformiteit die onze samenleving kenmerkt, gaat segregatie in zwarte en witte scholen tegen, draagt bij aan de integratie en stimuleert democratisch burgerschap. In het openbaar onderwijs leren kinderen van elkaar, door het actief verkennen van hun culturele, levensbeschouwelijke en economische achtergronden.
De openbare school brengt verschillende opvattingen bij elkaar en laat kinderen er op basis van gelijkwaardigheid over in discussie gaan. Niet om de ander te overtuigen van het eigen gelijk, maar om kritisch naar zichzelf en medeleerlingen te leren kijken. De openbare school leert kinderen waarnemen hoe verschillende achtergronden tot ander denken en handelen kunnen leiden en het leert hen vanuit dat inzicht eigen opvattingen te ontwikkelen. Als je weet wat anderen beweegt, kun je beter met elkaar samenleven. In het openbaar onderwijs leren kinderen door ontmoeting. Ook levensbeschouwing hoort daarbij; het maakt immers deel uit van onze cultuur. Op een openbare school heeft elk kind en iedere ouder recht van spreken. Iedereen doet er toe.Bron:vereniging openbaar onderwijs www.voo.nl
Zoals ik het lees kan dit wel passen, ik begrijp dat juist een openbare school open staat voor elke cultuur en de kinderen dus ook kennis geeft van elke cultuur. Maar ik begrijp dat het lastig is om nu dan de vragen te beantwoorden van je kind als je zelf niet weet waar het over gaat. Zou het niet lukken als je zegt dat je hierop terug komt als je kind weer naar school gaat? Dat je het dan met de juf/meester gaat bespreken?

Maylise
01-05-2012 om 16:26
A-niem
Ik ben het met je eens dat dit geen plaats heeft op een openbare school en al helemaal niet in groep 1.
Natuurlijk kan religie best aan bod komen op de openbare school maar om in groep 1 een religieuze tekenfilm te laten zien lijkt me niet de bedoeling.
Ik zou zeker op school gaan praten om in elk geval te vragen welke film het was en hierover mijn zorgen uit te spreken.
Ik vind dat je als openbare school zorvuldig om dient te gaan met het onderwerp religie. Het zomaar laten zien van een tekenfilm over Jezus lijkt me daar geen voorbeeld van. In elk geval zou ik de school wel wil vragen met welke bedoeling dit gedaan is.

Cas
01-05-2012 om 19:07
Prins van egypte?
Ik denk dat ze prins van Egypte hebben gezien. Al zijn wij niet gelovig vonden en vind ik dit echt een geweldige film al is hij af en toe wel wat spannend. Het gaat over Mozes.
"De Prins van Egypte is het bijzondere verhaal van twee heldhaftige broers. De één is van koninklijke afkomst, de ander heeft een mysterieuzer verleden. In hun jeugd zijn ze onafscheidelijk en leidt hun gezonde rivaliteit tot hachelijke avonturen. Maar dan drijft het noodlot hen uit elkaar. De één wordt leider van het machtigste keizerrijk ter wereld. De ander wordt tot uiverkorene van zijn eigen volk uitgeroepen. Deze confrontatie zal hun leven en de toekomst van de wereld voor altijd
veranderen."
http://www.dvd.nl/reviews.php?reviewid=115
http://www.scholieren.com/werkstukken/17462

Brianna F
01-05-2012 om 19:42
Cas
Daar moest ik ook aan denken. Ik vind niet dat deze film specifiek iets is voor christelijke scholen, die kan overal vertoond worden, hoewel misschien iets te heftig voor groep 1?

angelina ballerina
01-05-2012 om 20:57
Ik denk
dat als het om de Prins van Egypte gaat, deze film prima op een openbare school vertoond kan worden. Ook op een openbare school kan je best films kijken of boeken lezen waar het geloof in voor komt. Daarbij is de Prins van Egypte gewoon een kinderfilm, geschikt voor alle kinderen. Ik vind het echter geen film om in groep 1 te vertonen. Prima film, vanaf groep 3. Ik zou hier zeker even bij juf op terug komen. Niet omdat je vind dat deze film vanwege het geloof niet kan worden vertoond maar wel omdat deze film (te) veel indruk heeft gemaakt op je zoon en jij vindt dat dergelijke films niet geschikt zijn voor groep 1. Ik zou daarbij duidelijk zeggen dat het ene kind het andere niet is en dat je verwacht, als ouder, dat ze daar rekening mee houden.

A-niem
02-05-2012 om 09:13
Bedankt
Ik ga eens vragen of het deze film is en praten met de juf. Bedankt voor jullie reacties.

Tango
02-05-2012 om 10:11
Openbare school
Onze kinderen zitten ook op een openbare school en bij ons is het zo dat bijv. religieuze liedjes e.d. met Kerst en andere feesten niet mogen omdat je dan aandacht geeft aan maar 1 geloof (in dit geval Christendom) en dat mag dus niet. Er moet aandacht zijn voor ofwel geen ofwel alle religieuze stromingen en dat laatste is natuurlijk moeilijk haalbaar. Ik vind dat eerlijk gezegd weer wat overdreven maar bijv. Moslimouders zullen hier anders over denken.
Wat jouw verhaal betreft A-niem, zou deze film dus zeker niet passend zijn want het is een Christelijk verhaal en dat hoort dus eigenlijk niet op een openbare school. Daarnaast klinkt het als een niet passend film voor de leeftijd van de kinderen. Ik zou dus zeker terug gaan naar school hiermee.
Misschien kun je een stukje van de bovengenoemde film opzoeken en het samen met je kind bekijken. Je weet dan in ieder geval of het de juiste film was en kunt dan nagaan wat er zoveel indruk op hem heeft gemaakt en dit misschien wat relativeren.

Fiorucci
02-05-2012 om 14:00
Tango (ot)
Weet je dat veel moslimouders hier juist kiezen voor de RKschool in deze wijk?

kroontjespen
03-05-2012 om 10:00
En hoe zat het met de film?
Ben benieuwd.
Maar om bijbelse verhalen per definitie als verboden materiaal op een openbare school te verklaren lijkt me overdreven, bijbelverhalen zijn ook cultuur (loop maar een museum in) en als je ze als zodanig aanbiedt, is er niks aan de hand.

M Lavell
03-05-2012 om 10:48
Rare film
Ik heb even dat youtube filmpje gekeken. Rare film voor kleuters, maar hij is voor alle leeftijden staat er bij.
Ik kan me nog discussies herinneren over Ik Mik Loreland. Een speciaal voor groep 3/4 gemaakt programma. Maar heel veel kinderen vonden het doodeng.
In die zin gaat er nog wel eens wat mis bij het vertonen van vanalles aan kinderen.
Bovendien verschillen kinderen nogal. Mijn zoon kon niet zonder stress en tranen naar Bambi kijken.
Ik neem aan dat de film niet uit religieuze motieven is getoond. Het is gewoon een kinderfilm, net als Bambi. Maar dat garandeert helaas niet dat de vertoning ook net zo speels en vrijblijvend als het bedoeld is, bij alle kinderen binnenkomt.
Groet,
Miriam Lavell

A-niem
03-05-2012 om 12:52
Film
Ik heb de film nog niet bekeken maar dat zal vanavond of morgenavond gebeuren.
Meer algemeen, op zich ben ik niet tegen cultuur op een openbare school maar als het eenzijdige cultuur (of belichting van een religieuze stroming) is, wel. Anders hadden we een christelijke of katholieke school uitgezocht. Een museum binnenlopen is een keuze. Daarbij, je kind kan aangeven wat de vragen zijn en de ouder kan bepalen wat op het niveau van het kind is. En deze film was geen keuze voor de kinderen. Daarbij zijn er zoveel vragen over, voornamelijk over een bloederige of wreed deel van de film (oa een mandje met een kindje er in, zomaar op het water en ook steeds de terugkerende vraag of het nu echt was of toch een sprookje).
Nu begon kind te vertellen waar Pasen over gaat (verhaal uit de bijbel) maar Pasen heeft een nog groter heidens-deel; viering dat het licht terug is, vruchtbaarheid. En dat deel is minder wreed en bloederig dan de kruisiging.
Als je vanuit thuis geen geloof beleid wordt, is de inbedding anders van zo'n verhaal. Misschien van voor zo'n kind de wrede aspecten ervan meer naar voren?
Een cultuurles, waar allerlei oude verhalen uit allerlei windstreken, geloven, overtuigingen, zou ik toejuichen. Maar dan ook met het atheïsme als onderdeel. Als onderdeel van een soort filosofie-les bijvoorbeeld. Als dat bestond, melde ik me meteen aan. Zelfs als ik daarvoor een endje om moet.

kroontjespen
03-05-2012 om 17:06
Pasen
het paasverhaal uit de bijbel is niet de kruisiging, maar de opstanding. Misverstandje.
Ben met je eens dat Pasen in de zin van voorjaarsfeest oude papieren heeft.
Heb je trouwens al met de leerkracht gesproken? Ben wel benieuwd naar zijn/haar motivatie.

Cas
03-05-2012 om 23:25
Yep, prins van egypte
"Daarbij zijn er zoveel vragen over, voornamelijk over een bloederige of wreed deel van de film (oa een mandje met een kindje er in, zomaar op het water en ook steeds de terugkerende vraag of het nu echt was of toch een sprookje)"
Ja, dat is 'm zeker, Prins van Egypte. Mozes wordt als baby in een mandje op de nijl gelaten zodat hij kan overleven.
Ik vind het nog steeds te spannend voor zulke kleintjes. Leeftijdwijzer gaat van alle leeftijden naar 6 jaar en dan denk ik dat 6 jaar voor sommige nog net op het randje is.

bibi63
04-05-2012 om 15:56
Ik weet niet of die film nou wel moet op die leeftijd. Daar heb ik wel vraagtekens bij. Maar.... ik vind het christelijke geloof (ik geloof niet) wel een Nederlands cultuur dingetje. En ik vind dat daar best ook gewoon aandacht aan besteed kan worden op een openbare school, uiteraard zonder er geloofswaarden aan te verbinden. Uiteraard moet er dan ook over andere geloven gesproken worden. Dat lijkt mij anno 2012 wel logisch. Maar om nu zover te gaan dat je op een openbare basisschool geen (geloofsgetinte) kerstliedjes mag zingen........ Nee, dat gaat me te ver. Dat is cultuur. Met Kerst onze vertrouwde liedjes, en op een ander moment een Moslimliedje enz. Wat is het probleem?
Gr. Bibi