Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Julia64

Julia64

11-01-2012 om 16:20

Houding van school bij ziek kind

Door diverse omstandigheden mist mijn zoon (10, groep 7) nu al voor de 3e keer dit schooljaar een week school. Het is echt stomme pech - een keer een sterfgeval binnen de familie, en nu al voor de 2e keer ziek. Zoon is al niet echt een hoogvlieger en maak me er eigenlijk zorgen om dat zoveel verzuim het er allemaal niet beter op maakt. Bij de meester krijg ik maar weinig voet aan de grond; wanneer ik vraag of hij veel gemist heeft en of we dat eventueel thuis nog kunnen bijspijkeren cq. inhalen krijg ik alleen wat vage antwoorden "dat het allemaal wel meevalt".
Wat het nog lastiger maakt is dat de aandoening van mijn zoon een chronisch karakter lijkt te gaan vertonen en dat ik vrees dat hij de komende periode nog wel vaker uit zal vallen. En dat lijkt me, zeker in dit schooljaar en gezien het feit dat hij toch al moeite heeft met alles bijhouden, erg vervelend.
Hierover heb ik ook mijn zorgen uitgesproken tegen de meester, maar hij doet er nogal laconiek over; vervelend, maar niets aan te doen.

Wat moet ik hier nu mee? Verwacht ik teveel van school als ik denk dat ze toch op zijn minst kunnen meedenken hoe hier mee om te gaan? Hoe doen ouders van echt chronisch zieke kinderen dit? En; kun je ueberhaupt stellen dat 3 weken verzuim in een schooljaar al "schadelijk"" is, of hangt dat helemaal van het kind af?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Toke

Toke

11-01-2012 om 17:06

Thuiswerk vragen

ik denk dat het inderdaad best meevalt als een kind er een paar dagen niet is. Veel leerstof wordt toch op een of andere manier herhaald en dan pikt hij het vanzelf mee.
Ik heb voor zoon (ook 10 en gr7) gevraagd of hij thuis kon maken wat de klas die week maakte. Dat kon, ik kreeg zelfs nog een instructieblad mee, opdat ik wel de goede rekenmethode zou uitleggen. misschien is zo'n vraag concreter voor de leerkracht dan de vraag of hij iets gemist heeft.
Ik denk dat je met school zo'n constructie prima kunt bespreken als aandoening idd chronisch blijkt.

Onderwijs voor de zieke leerling

Judith, het beleid onder leerplichtambtenaren is zeker wel dat 3 weken verzuim (wat zeg ik, feitelijk 3 dagen al) als 'schadelijk' wordt aangemerkt.
In veel regio's krijgen ouders in dit soort gevallen een brief op poten of ze zich maar bij de GGD willen melden om te laten controleren wat er met het kind gaande is. De GGD arts heeft dan de functie van bedrijfsarts en adviseert de school hoe het onderwijs georganiseerd moet worden voor dit zieke kind.
Kijk eens op de site van je gemeente of daar iets over staat. Ik vind dat vervelend en overdreven. Vooral ook omdat het in beginsel de taak en de plicht van de school is om onderwijs voor zieke leerlingen te organiseren.
Als leerplichtambtenaren zich daar nou eens mee bezig zouden houden... !
Maar goed: Nu de leerkracht het laat lopen, kun je dat leerplichtambtenarenbeleid wel gebruiken om je eigen bezorgdheid over het onderwijs handen en voeten te geven.
Je kunt zelf contact opnemen met de GGD-arts, je zorgen uitspreken en vragen of die GGD arts eens een balletje op wil gooien naar de school. Extra huiswerk graag, om de achterstanden in te lopen, zeker nu het vermoeden bestaat dat er iets chronisch gaande is.
Groet,
Miriam Lavell

Foute naam

Sorry, je heet Julia
Groet,
Miriam Lavell

Julia64

Julia64

13-01-2012 om 09:03

Bedankt voor jullie input

Ik loop eerst vanmiddag nog eens op school langs om concreet om werk te vragen. Als dit wederom niets oplevert, ga ik met Miriams suggestie aan de slag (nooit geweten, bedankt!)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.