Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Huiswerk 3 vwo

Een van de puberzonen hier in huis doet 3 vwo. Ik zie dat dat significant meer huiswerk oplevert dan de havo, waar de andere 2 pubers opzitten. En ook langere dagen op school trouwens. Hij heeft meer vakken dan de havo kinderen.

Maar ik verbaas me over de tijd die hij dagelijks kwijt is met zn huiswerk. Dagelijks verdwijnt ie uren in zn kamer onder het mom van huiswerk. Ook in de weekenden. Hij is echt minstens 3 uur per dag bezig, naast zijn lange schooldagen. Ik vind dat nogal intens voor hem. Maar vraag me ook af of het wel reeel is? Zit ie wellicht de helft van zn tijd lekker filmpies te kijken terwijl wij hem ontslaan van zn huishoudelijke taakjes bv, terwijl zn broer en zus dat wel moeten doen? Pakt ie het leren niet handig en efficiënt aan? Of is het echt zoveel werk? Een gesprek hierover levert echt niks op. Maar als hij veel meer tijd kwijt is dan nodig wil ik hem graag helpen te kijken of het anders kan (en hij dat ook wil natuurlijk)

Zn cijfers zijn okay. Niet heel geweldig maar hij staat wel op overgaan.

Iemand ervaring met 3 vwo’ers en huiswerk?

vuistregel

Is volgens mij dat als je op je 'niveau' zit, je ongeveer een uur per dag bezig bent met huiswerk (weekenddagen inbegrepen). Maar dat is natuurlijk wel een gemiddelde en zegt verder weinig over een individu.

Tip: check de geschiedenis van de computer die hij voor huiswerk gebruikt. Wellicht geeft dit inzicht in wat hij zoal doet (al weten veel pubers dit handig te omzeilen zodra ze door hebben dat dit iets is dat gecheckt kan worden...)

Nanda

Nanda

08-04-2019 om 17:48

nee

Ik herken het niet. Kinderen op de Havo en VWO besteden gemiddeld evenveel tijd aan huiswerk. Tenzij je een bovengemiddeld ijverig kind hebt.

Ik denk dat hij het heel slim aanpakt
Maar het kan ook zijn dat het hem meer moeite kost.

Je hebt toch wel inzicht in zijn poetsrooster? Dan zou je kunnen zien wanneer de piekmomenten qua huiswerk zitten.

Hahaha

Poetsrooster?...misschien dat dat idd de oplossing is voor swaen. Een poetsrooster voor de huishoudelijke puber- klusjes....

Jan

Jan

08-04-2019 om 19:17

3 vwo

Is wel het drukste jaar. Veel vakken en ook de vakken die je minder liggen moet je halen. Dat kan, daar zorgt een goede docent wel voor. Maar het kan wel veel tijd kosten.

Nanda

Nanda

08-04-2019 om 19:28

haha

O o die autocorrect weer

Toetsrooster natuurlijk.

3 VWO is inderdaad een heel pittig jaar, maar dat geldt voor Havisten ook voor 3 Havo. Ze hebben allemaal hun profielen nog niet gekozen.

Anderhalf tot twee uur

Ik ben mentor Vwo 3 en 4 en er wordt een beetje uitgegaan van anderhalf tot twee uur per dag. In de praktijk komt niemand daar aan behalve de zeer plichtsgetrouwen en degenen die er niet goed voor staan en wel moeten. De meeste vakken (behalve wiskunde) geven hooguit 20 minuten huiswerk op en meestal minder. Een dag dat je voor alle acht vakken huiswerk hebt komt bijna niet voor. Leerlingen maken doorgaans hun huiswerk zeer strategisch: wordt er weinig gecontroleerd en denken de leerlingen het vak wel onder de knie te krijgen de dag voor de toets dan wordt er weinig gemaakt. Bovendien geeft vrijwel elke docent in de les al tijd om dingen te maken. Drie uur lijkt mij erg veel en ik zou gezond wantrouwig zijn, zeker omdat ik zelf vroeger ook altijd "veel te veel huiswerk" had als er moest worden afgewassen.
De derde klas is qua hoeveelheid wel een pittig jaar, maar in de bovenbouw gaat de moeilijkheidsgraad stevig omhoog en wordt er ook meer gevraagd van inzicht en zelfsturend vermogen. Verschil met Havo is er bij mij op school absoluut niet in hoeveelheid huiswerk.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

08-04-2019 om 20:47

Drie uur

Mijn oudste had ook altijd wel het gevoel dat ze uren bezig was. In de praktijk werd er tussendoor ge-appt, muziek geluisterd, kopje thee gezet, even uit het raam kijken, etc. Als ze effectief een uur bezig was, was het lang, heb ik het idee. Het enige waar ze serieus veel uren in stak waren allerhande werkstukjes. Daar kreeg ze dan ook enorm hoge cijfers voor.

Libertine

Libertine

09-04-2019 om 13:31 Topicstarter

Helder!

Ik vermoed nu dus echt dat ie zn neus drukt. Dat poetsrooster is dus helemaal geen gek idee

Kimberly

Kimberly

09-04-2019 om 23:13

Verschillend

Dochter zat in vwo 3 eigenlijk niks te doen, deed het meeste op school al. In de les geven ze altijd wel tijd, dus misschien doet je zoon in de les te weinig? Vriendin van dochter zat dagelijks ook 4 uur aan haar huiswerk en moest heeeel hard haar best doen om een 6 te halen. Als hij nog gemotiveerd is, is het prima. Maar zodra je merkt dat het hem ook te veel wordt, is misschien huiswerkbegeleiding of gesprek pp school een goede stap

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.