Angelika
08-09-2011 om 22:41
Huiswerk
Ik ben van Duitse afkomst,maar onze kinderen, inmiddels volwassen, zaten altijd op NL scholen.
De laatste jaren valt me op welke toestand het voor Duitse ouders is, om hun kinderen te begeleiden tijdens het huiswerk vanaf groep 3 (1e klas).
Maar nu valt me wederom (zie draadje hierboven) hoe Nederlandse ouders en hun kinderen moeten wennen aan het huiswerk en de planning van het VO.
Terwijl ik daarover niets hoor in Duitsland.
Ik heb in het verleden zelf les gegeven in de onderbouw van het VO en ook toen hadden veel kinderen moeite met plannen.
Nou mijn vraag: is dit een tekortkoming van het onderwijs van de basisschool?
Hadden de kinderen niet al vanaf bv. groep 6 moeten leren zelfstandig huiswerk te maken?
Hoe denken jullie daarover?
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

kaatje43
08-09-2011 om 23:40
Nee hoor
Absoluut niet. Een kind moet een kind zijn. En als het uit school komt gewoon lekker spelen. Als het wat extra moet oefenen op bepaalde onderdelen is natuurlijk een ander verhaal.
Dat een onderbouwleerling niet kan plannen is niet zo verwonderlijk. Komt niet omdat ze het niet gehad hebben, maar omdat hun hersenen gewoon nog niet volledig ontwikkeld is. Dit deel ontwikkelt zich pas rond 19 jaar. Ja dan moet je je kind in de onderbouw af en toe nog even helpen met overhoren en wat plannen. So what?
Enne dat wennen aan dat huiswerk gaat heel snel hoor. Met een paar maanden zijn ze eraan gewend.

Maylise
09-09-2011 om 00:18
Angelika
Ik woon in Frankrijk waar kinderen op de meeste scholen ook vanaf groep 3 huiswerk hebben. Althans officieel mag het helemaal niet maar daar houden de meeste scholen zich niet aan. Officieel mag er alleen maar leerwerk op worden gegeven. Maar goed zelfs 50 jaar na de eerste invoering van die wet wordt er nog volop huiswerk op gegeven. Nou ja, het maakt mij in principe niet zoveel uit dus ik bemoei me daar niet mee.
Ik heb alleen niet echt het idee dat het scheelt met wennen aan huiswerk voor voortgezet onderwijs. Op de basisschool is het namelijk ook met huiswerk allemaal redelijk overzichtelijk. Je hebt namelijk alsnog maar een leraar. Een van de uitdagingen van het voortgezet onderwijs is dat je 14 verschillende leraren hebt met elk hun eigen programma en allemaal met de overtuiging dat hun vak het meest belangrijkste is. Daardoor wisselen periodes van topdrukte en relatieve luwte zich af. Het is sowieso erg wennen dat voortgezet onderwijs.
Overigens zijn er ook wel scholen in Nederland waar vanaf groep 6/7 al redelijk wat huiswerk wordt gegeven. Echter het is makkelijker als je maar een leerkracht hebt die zelf al voor een redelijke verdeling zorgt en een algemeen aanspreekpunt is.
Een verschil met Duitsland is natuurlijk dat in Duitsland kinderen van oudsher heel vroeg vrij zijn. Voor dat systeem is ook wel wat te zeggen ('s ochtends les en de rest thuis doen) maar het vergt wel heel inzet en tijd van ouders.
Hier in Frankrijk hebben ze tot 16:30 les dus om daarna nog enorme hoeveelheden huiswerk op te geven vind ik lichtelijk overdreven. Zoveel vrije tijd hebben ze al niet.
De hoeveelheid is hier ook redelijk beperkt en ik ben ook wel zo makkelijk om gewoon een briefje mee te geven als het een keer er even niet van is gekomen.
In elk geval heb ik niet het idee dat het echt veel bijdraagt tot het plannen op het voortgezet onderwijs.

Katrien
09-09-2011 om 08:23
Pelle
Hier leren ze gewoon plannen op de basisschool. Dat is niet onmogelijk.
Ze beginnen in het vijfde leerjaar (groep 7) met boeken lezen en werkstukken maken. Uiteraard nog niet op het niveau van het voortgezet onderwijs.
Nu zit Dochter in het zesde leerjaar (groep 8 dus) en ze hebben een uurrooster met meerdere vakken per dag (wiskunde, nederlands, frans, WO, ...). Ze krijgen hun huiswerk opgegeven en tegen wanneer ze dat af moeten hebben. Idem voor boekbesprekingen en werkstukken en overhoringen. En dan moeten ze dus zelf plannen wanneer ze wat gaan doen. In het begin met hulp van de juf, stilaan meer en meer zelfstandig.
Dan nog is de stap naar de middelbare school groot, maar ze zijn wel al wat voorbereid.
Katrien

69er
09-09-2011 om 09:27
Tekortkoming
Het zal zeker verschillen per basisschool. Op de school van mijn kinderen heb ik ook aangegeven dat ze daar werk van moeten maken. Op terugkomdagen hoor ik van ouders van "verlaters" dat ze het erg moeilijk hebben op het VO, er meer aandacht aan besteed moet worden. Ik vind dat vanaf toch wel groep 6 er taken meegegven moeten worden. Niet zozeer om de inhoud, maar leren dat je zonder toezicht van juf/meester wat thuis moet doen. (Kind begon hiermee een groep 8, enkel wat maakwerk, veel te laat en niet gericht op wat te wachten staat.) Geef daar ook maar een beoordeling mee voor het rapport.
Ik had mijn brugger het liefst naar een school gezien die de kinderen de eerste jaren betutteld, ze leert plannen, huiswerk maken (grotendeels onder begeleiding.) Kind koos voor een andere school, dus ik doe nu een poging. Met name : hoe leer je? Welke technieken zijn er en wat past er bij je. Doorhebben dat het maken van de opgaven uit het werkboek bedoeld zijn om de tekst te doorgronden en hoe je dat aan kan pakken. Weten hoe je geheugen werkt en dat om te onthouden (tenzij je fotografisch .....), de laatjes daarboven vaak open en dicht moeten. Mijn brugger is tot huilens vermoeid door alle indrukken. Na school ben ik er om haar op te peppen, de agenda's naast elkaar te leggen. Zij heeft een hippe en ik niet. We nemen het huiswerk over in de niet hippe en gaan samen kijken in welke volgorde en wanneer ze wat gaat doen, noteren dit en vinken het af. (leerwerk verdelen over de week, indien mogelijk direct maken waarvan de uitleg nog vers is, beginnen met het vervelendste vak, leer en maak afwisselen ed.) Het resultaat tot nu is dat ze in ieder geval niet gestresst naar school gaat, want haar taken zijn af en de woordenlijst vast in haar hoofd.
Mijn kind kennende, zat ze nu al in een negatieve spiraal als ik dit niet had gedaan.
Eigenlijk is dit te gek......,
69er

amk
09-09-2011 om 10:34
Vanaf de kleuters
eerst plannen van dingen op een ochtend, dan dingen op een hele dag, vervolgens naar de hele week en dan over een blok tussen 2 vakanties is het beleid hier van groep 1 t/m 8.
Plannen kun je wel degelijk leren op de basisschool.
Je hebt tenslotte een aantal dingen die gewoon af moeten per periode.

M Lavell
09-09-2011 om 10:44
Tekortkoming van het kinderhoofd
"Ik heb in het verleden zelf les gegeven in de onderbouw van het VO en ook toen hadden veel kinderen moeite met plannen. Nou mijn vraag: is dit een tekortkoming van het onderwijs van de basisschool?"
Welnee. Dat is een tekortkoming van het kinderhoofd.
http://www.ouders.nl/moff2008-puberbrein.htm
Dat is ook juist het probleem: waar je basisschoolleerlingen tot ± een jaar of 10 nog wel in een soort kader van rituelen krijgt (het is net alsof ze kunnen plannen), lukt dat bij pubers steeds minder. Simpelweg omdat ze meer aan hun hoofd hebben.
Het bestaan wordt chaotisch en impulsief omdat dát de ontwikkeling is die hun hersenen doormaken. Het controlecentrum blijft achter en trekt pas weer bij met een jaar of twintig.
Zo kan het zijn dat een 15 jarige meer begeleiding nodig heeft bij het pakken van de schooltas (je gymspullen!) dan een 9 jarige.
Het trieste is een beetje dat in onze cultuur juist de aanname zit dat kinderen die dan eindelijk naar het vo gaan, het helemaal zelf moeten kunnen.
En dat is onzin. Ipv minder begeleiding is er meer van nodig. Meer structuur, minder onverwacht, minder vrij laten, minder 'je mag het zelf indelen', minder grote bergen, etc.
Aan dat verschijnsel doe je niks op de basisschool.
Groet,
Miriam Lavell

Primavera
09-09-2011 om 10:53
Voor- en nadelen van korte schooldagen + huiswerk
In Italië volgen de meeste scholen het duitse systeem, hoewel er ook scholen zijn die de strategie van langere dagen met weinig huiswerk (voornamelijk voor het weekend) aanhouden. Er zitten voor- en nadelen aan beide systemen.
De voordelen van korte schooldagen plus huiswerk zijn dat het voor de verschillende kinderen makkelijker is om hun eigen tempo aan te houden. Wie snel klaar is kan spelen zonder zich te hoeven vervelen met stof die al lang duidelijk is en wie meer moeite heeft bouwt geen achterstanden op, omdat er meer tijd is om te stof door te nemen. Vooral voor IADH-kinderen is het op deze manier makkelijker om met een gewone klas mee te doen.
Als ouder heb je meer zicht op de vorderingen van je kind en grijp je makkelijker tijdig in als het mis blijkt te gaan. Kind krijgt gelijk 1 op 1 uitleg als dat nodig is. Hier geen ouders die a.h.w. van hun stoel vallen aan het eind van het jaar dat hun kind het toch niet zo goed blijkt te doen. Je bent minder afhankelijk van de juf(ffen) die je kind toevallig krijgt.
Clubjes en sporten zijn 's middags makkelijker te organiseren. Het kost minder, omdat er minder uren aan leerkrachten moeten worden uitbetaald, wat indirekt zorgt dat kleinere klassen mogelijk zijn.
Nadelen zijn dat het erg veel van de ouders vergt en dat het systeem valt of staat met de inzet van de ouders. Als die weinig tot niks doen en ook geen BSO of huiswerkbegeleiding organiseren als ze het zelf niet kunnen is zo'n kind zwaar benadeeld tegenover de rest.
Wat betreft de voorbereiding op het VO, denk ik dat het niet zoveel uit maakt, maar meer net zo iets is als je kind met 3 op zwemles doen. Het is daardoor wel eerder watervrij, maar zelfstandig kunnen zwemmen doen ze meestal niet eerder dan kinderen die met 5 beginnen.
Groeten Primavera

skik
09-09-2011 om 11:51
Per school verschillend.
Mijn basisschoolkinderen kregen vanaf groep 4 één keer per week huiswerk (dicteewoorden overschrijven en leren) vanaf groep 5 twee keer (weer die dicteewoorden en een willekeurig ander maakwerkje, af en toe leerwerk voor een toets en 1x een boekbespreking) opbouwend naar elke dag iets van huiswerk in groep 8.
Ik geloof ook niet dat het voorbereidt op de huiswerkvaardigheden op het vo. Wat hier al gezegd is: het is op het bo heel overzichtelijk en gedoseerd en ze hebben nog geen geklutste puberhersens.
skik

amk
09-09-2011 om 13:42
Pelle
de hoeveelheid werk in groep 8 is teveel om op school te doen. Ze moeten dingen gewoon thuis doen. En dat is niet anders dan later op de middelbare school.

Elisa Gemani
09-09-2011 om 14:09
Executieve vaardigheden
In het augustus/september nummer van Balans Magazine staat hierover een erg leerzaam artikel: "Dat moet hij toch kunnen". Het gaat over vaardigheden op het gebied van het organiseren en plannen van schoolgaan en schoolwerk. Vooral gericht op het brugklas-kind.
Deskundigen weten inmiddels dat de hersenfuncties die dat voor elkaar moeten krijgen niet bij ieder kind op dezelfde tijd in dezelfde mate gerijpt zijn. Dit geldt voor alle kinderen maar in het bijzonder kinderen met ADHD/ODD etc.
http://www.balansdigitaal.nl/data/magazines/2011/balans-magazine-2011-7/dat-moet-hij-toch-kunnen!/
Je kan bepaalde vaardigheden tot op zekere hoogte op een speelse manier aanleren maar je kan niet verwachten van een kind dat het inzicht en de vaardigheden fysiek nog niet heeft dat het deze vaardigheden al dan niet volledig leert beheersen.

amk
09-09-2011 om 14:35
Pelle
maar dat heeft niets met het plannen te maken, dat is een groei proces. Als je de basis op de lagere school leert kun je de vervolgstap op het vo beter aan.

amk
09-09-2011 om 21:51
Pelle
je leert nooit alles op de lagere school en ook niet alles op het vo, je bent nooit uitgeleerd.
Ik en ook jij leren ook nog elke dag nieuwe dingen. Bij kinderen is dat alleen veel meer elke dag.

Vic
09-09-2011 om 22:30
Hmmm
Ik vind eigenlijk de brugklas vroeg genoeg om te leren plannen. Natuurlijk wordt er wel wat bijgebracht op de basisschool, bij ons werken ze ook met een weekplanning, maar huiswerk vind ik eigenlijk een beetje overbodig op de basisschool. Ik maak me weinig zorgen over dochters planningcapaciteiten. Het is wel zo dat ze haar b.o. huiswerk over het algemeen pas de avond van tevoren maakte, maar ze snapt heus wel dat ze dat nu anders moet doen. En dat ze huiswerk dat ze woensdag voor donderdag krijgt eerst moet doen voor ze aan het huiswerk begint dat op maandag pas af hoeft te zijn. Ze krijgen hier ook 2 uur per week mentoruur, waar ze het ook over dit soort dingen hebben.

amk
10-09-2011 om 10:12
Maar
huiswerk op de lagere school is toch niets nieuws dat was in de jaren 70 ook al heel gebruikelijk. Waar zeuren we nu dan over?

Vic
10-09-2011 om 10:36
Niet bij ons hoor
Ik kan me niet herinneren dat ik vroeger huiswerk heb gehad. Ja, misschien eens een enkel topokaartje, maar geen maakwerk voor rekenen of taal.

Fiorucci
10-09-2011 om 13:51
En hier...
Alleen incidenteel huiswerk voor de zaakvakken, en woorpakket. Maar ja die hoeft dochter niet te leren dus zij vindt dat geen huiswerk..

Tirza G.
10-09-2011 om 14:54
En al heb je het geleerd
Dan zitten er toch een week of 8-10 tussen je laatste huiswerk en je eerstvolgende huiswerk. Mijn kinderen zijn in staat dingen van gísteren te vergeten.
Tirza

wil40
10-09-2011 om 18:12
Geen huiswerk
Ik had vroeger geen huiswerk op de lagere school. Alleen als de tafels voor rekenen b.v. niet zo soepeltjes gingen, ging mijn vader een uurtje met me oefenen. En dat kwam dan n.a.v. een slecht cijfer op m`n rapport.Als ik uitlegde waarom ik een 5 voor rekenen had werd er even wat tijd in gestopt.
Geen leerkracht had er aan de bel getrokken.
Mijn zoon heeft ook praktisch geen huiswerk gehad op de basisschool. Alleen kinderen die met sommige vakken moeite hadden kregen extra oefenwerk mee. Zoon alleen wat topo en een keer een werkstuk.
Ach het zal wel snel wennen op het VO, nu net brugklas. Ik laat hem een tijdje aanrommelen, zie het even aan. Als ik zie dat het allemaal niet lekker loopt accepteert hij misschien wel mijn hulp? Hij zegt "alles prima onder controle te hebben en zit niet te wachten op mijn gezeur".

Monet
11-09-2011 om 08:18
En hier
hebben wij de jongens nooit geholpen met het plannen. Op school werd daar ruim aandacht aan besteed tijdens de mentorlessen in het eerste jaar, daarnaast hadden we afgesproken dat, zodra ze onze hulp nodig hadden, ze dat zouden zeggen. En dat deden ze, ze wilden vooral in de eerste en de tweede graag overhoord worden. Daarna hield ook dat op, en deden de heren het qua planning prima op school. En ja, de ene zoon bleef zitten omdat hij gedurende het derde jaar meer oog had voor vrouwelijk schoon dan voor zijn schoolwerk, jammer, maar overkomelijk. En ja, de andere zoon ging van 3Havo naar 4TL (ondanks een jaar externe huiswerkbegeleiding) omdat dat toch beter bij hem paste. Mijn man en ik zijn in onze jeugd ook nooit geholpen door ouders bij het huiswerk plannen/maken. Wij hebben het niet gemist en hebben er bewust voor gekozen om pubers niet te belasten met onze bemoeizucht omtrent HUN huiswerk.

Angelika
11-09-2011 om 18:48
Wat een reacties
Hartelijke dank.
Het leeft blijkbaar behoorlijk onder ouders van pubers. Onze kinderen zaten op een Montessoribasisschool en hebben daar goed leren plannen. Onze zoon (oudste)!koos voor gewoon VO. Daar kreeg hij meestal huiswerk op voor de volgende dag. Geen probleem voor hem. Werkstukken en spreekbeurten etc. ging ook goed.
Eenmaal in de bovenbouw had hij minder problemen dan zijn klasgeoten, die nog steeds geen planning over meerdere weken konden maken.
Onze dochter koos de onderbouw van eenMontessorilyceum, zonder problemen. De bovenbouw deed ze in dezelfde school als haar broer. Maar ze kon moeilijk wennen aan een normale school. Ze miste de structuur van de Montessori.
Ik heb op dezelfde school les gegeven en veel collega's hadden moeite om met lesplannen te werken. De schoolleiding had weinig toezicht, dus werd vaak zonder goede planning gewerkt.
Dat is voor gewone leerlingrn niet zo'n probleem, maar wel voor leerlingen, die toch al problemen hebben.
Alle ouders van 1e klas leerlingen en hun kinderen veel succes toegewenst.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Tango
11-09-2011 om 20:11
Huiswerk en plannen
Kinderen hier zitten ook op een Montessori-basisschool. Plannen leren ze al vanaf groep 3, eerst krijgen ze een dagtaak, dan weektaak in groep 4 of 5 en in groep 6 een maandtaak. Maar dat gaat dus vooral om plannen onder schooltijd. Vanaf groep 6 krijgen ze huiswerk. Topo en Engelse woordjes. In groep 7, waar Tangodochter nu zit wordt dit huiswerk aangevuld met wekelijks taal of rekenen.
Ik merk dat Tangodochter het huiswerk redelijk in kan plannen. Als ze 4 rekenopgaven heeft verdeelt ze dit over 3 of vier middagen (ze krijgen het een week vantevoren mee). Het is nog niet vergelijkbaar met het huiswerk op de middelbare school natuurlijk, want daar krijg je ook huiswerk wat meteen de volgende dag af moet en ook veel meer, maar een stukje voorbereiding hierop is het wel. Nu moet ze nog leren het huiswerk in haar agenda te zetten, want dat vergeet ze nog weleens.

Elisa2
12-09-2011 om 10:38
Ja, weer kindafhankelijk....
Oudste had altijd huiswerk. Vanaf vroeg op de basisschool. Hij had vaak iets niet af, dus moest het thuis om de weektaak af te krijgen. Ook moest hij altijd wel iets extra oefenen. Automatiseren zit niet in de standaard uitrusting, dus alles kost ontzettend veel tijd en moeite. Altijd plannen en verdelen dus.
Jongste had altijd alles af, ik ben op school wel eens gaan vragen wanneer dat werk nou eens mee naar huis kwam Uuhhh, hoezo? Alles is af. Alle extra werk was via externe begeleiding, maar voor school had hij genoeg aan een keertje doornemen, klaar!
Dus oudste was niet onbekend met plannen, maar heeft er nog steeds moeite mee. Ook omdat het zo ontzettend versnipperd is. Ook helpt het niet echt, dat hij zijn eigen handschrift niet kan lezen . Gelukkig is er ook digitaal een deel van het huiswerk in te zien.
We gaan voor jongste een nieuw tijdperk in, hij pakt het wel goed op. Ik hoop dat hij ook op het VO veel van het werk op school al af heeft. Moeten we afwachten. Wel kijk ik voorlopig mee, om problemen te voorkomen. Ook hij is ernstig dyslectisch, al heeft hij het goed verstopt tot nu toe. Dus ik ben voorbereid, maar ik hoop dat het nu nog steeds niet echt nodig is. Zou mooi zijn.

Elisa Gemani
12-09-2011 om 13:32
Huiswerk
Hier op de Montessori basisschool werd nooit huiswerk meegegeven. Ja, twee keer heeft zoon een topo-opdracht moeten doen waar hij na vijf minuutjes al klaar mee was. Aan leren plannen hebben ze niets gedaan.
De mentor van zijn brugklas zei dat ieder kind moeite heeft met leren plannen en dat ze hen daar mee helpen maar dat ze ook verwachten dat de ouders de kinderen in het begin daarmee helpen. Dus hoe gebruik je de agenda, hoe schrijf je het huiswerk op, hoe leer je het en hoe plan je het. Er zijn maar weinig kinderen die dat meteen goed oppakken en kunnen.
Tot de Kerstvakantie is het nog allemaal wennen voor die brugpiepers, pas daarna wordt het "gewoon" en routine. Tot die tijd heeft het gemiddelde kind veel sturing en begeleiding nodig. Als je dat meteen vanaf de start van de brugklas goed aanpakt levert dat zijn vruchten af.

kaatje43
12-09-2011 om 20:22
Het zal wel schelen
Onze kinderen hebben op een Jenaplanschool gezeten, met week en 2 weekskaarten. Mijn idee was dat ze hiervan leerden plannen. Misschien zijn die van mij uitzondering, maar plannen op het VO leren ze hier echt niet van. De weekkaarten betreft alleen het werk op school wat je die week af moet hebben. Ze leren misschien wel overzicht te krijgen, dat scheelt dan weer. Het blijven pubers, die alles op het laatste moment doen ;-(