Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Emilie

Emilie

09-07-2010 om 07:20

Huiswerk in de vakantie ....

Uit de entreetoets is naar voren gekomen dat mijn zoon (10) met spelling zwak scoort. De juf heef daarom huiswerk meegegeven voor de vakantie: 4 kantjes vol met woordjes en daarnaast twee kantjes over werkwoorden vervoegen etc. Maar niet alleen heeft mijn zoon huiswerk gekregen, ik ook! Ik moet er nl voor zorgen dat dat huiswerk door hem ook wordt gemaakt!!! Ik vind het lastig wanneer ik hem dat nou moet laten doen. Deze week is mijn zoon op kamp, volgende week wordt hij ook de hele week overdag bezighgehouden, dan gaan we 3 weken camperen in italie en dan zijn we nog een week thuis. Daarnaast speelt dat als ik hem 'achter zijn broek aan zit' de huiselijke sfeer al snel verpest. meneer heeft nl geen zin in huiswerk (het interesseert hem geen bal. Hoe moet ik hem nou die woordjes en die vervoegingen later leren zonder dat bij ons in huis (en in italie) de sfeer wordt verpest? Tips???

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Lynna

Lynna

09-07-2010 om 07:51

Laatste week

Ik zou nu lekker helemaal niks met dat huiswerk doen, laat hem maar genieten van zijn vakantie. Daar is hij vast aan toe.

Pas in de laatste vakantieweek een goed gesprek met hem aangaan en gewoon doorzetten dat het gedaan wordt. Het klinkt als niet heel veel, die 6 bladzijdes. Als hij een paar keer een uurtje eraan werkt, is het toch wel af?

Ambrasoft

Lekker vakantie gaan houden, dat heeft je kind verdiend!

Wij hebben zoiets ook eens bij de hand gehad, en hebben toen een cd-rom van Ambrasoft gekocht. Die laat je kind spelenderwijs spelling trainen. Op een leuke manier en leerzaam.

Misschien dat je eea zo beter kunt stimuleren dan de berg van de juf tevoorschijn te toveren.

De cd-roms zijn uiterst betaalbaar en het werkte veel beter dan dat ik met het huiswerk van de leerkracht kwam aanzetten.

Kijk ook even in een andere rubriek:

Basisschool leefttijd 6-12.
Daar zie ik ook een draadje lopen over spelling met wat tips.

Astrid

Astrid

09-07-2010 om 12:19

Ook huiswerk mee (gaat naar gr. 4)

Mijn dochter van 7 is net klaar met groep 3. Omdat ze maar net AVI 1 is en op spelling nog steeds zeer slecht scoort heb ik huiswerk voor haar meegekregen. We gaan in de zomervakantie de laatste 6 hoofdstukken (= een half jaar stof) nog een keer doen. Incl. dictee's. Ik heb aan de juffen zelf aangegeven dat ik dit wel wilde. De juffen leek het ook wel handig.

Ik hoop dus dat ze met zeer veel oefenen na de zomer AVI 3 heeft en dat ze straks voor spelling een C of nog liever een B heeft. Ze heeft nu een E. De intelligentie heeft ze wel (iq bij de test was 124)

Dochter heeft zelf trouwens geen zin in huiswerk, maar het moet anders blijft ze die achterstand houden en kan ze straks gr. 4 gaan over doen.

Miekie

Miekie

09-07-2010 om 12:46

Wel

Hier gaan we wel iedere dag wat doen in de zomervakantie, als we niet weg zijn. Zoon is op de entreetoets (groep 7) onderuit gegaan op spelling en begrijpend lezen. We gaan iedere dag maximaal een kwartier iets doen: of woordkasteel, of www.toetstrainer.nl, of uit een boekje maar we gaan wel wat doen.
Het lijkt mij niet erg belastend op deze manier. We hebben uitgebreid met zoon gepraat en hij gaat accoord. Hij heeft dan nog tijd genoeg om andere dingen te doen.

Chocolade

Chocolade

09-07-2010 om 13:28

Astrid

Leg je de lat niet wat hoog? Oefenen is prima, maar overdrijf het niet. Na de zomer AVI 3 en spelling 3 niveaus ppkrikken? Dat is nogal wat! Je kind heeft ook gewoon vakantie! Ik zou eerder een dyslexietest overwegen.

Moek

Moek

09-07-2010 om 13:44

Betaald huiswerk

Het is misschien erg onpedagogisch, maar ik ga ze per uur betalen: een uur per dag tafels leren, lezen etc. voor een euro. Met de timer erbij. Zo kunnen ze vakantiegeld bij elkaar sparen. Als we echt weggaan, is het klaar wat mij betreft. De kinderen zijn enthousiast en ik ben benieuwd of het gaat werken.

Overigens kwam mijn oudste eind groep 3 maar niet op Avi 1 niveau. In de vakantie mocht ze me voorlezen (aandacht van mama!) en na de vakantie zat ze op Avi 3. Dus het heeft in mijn ervaring wel degelijk zin, vanwege de privé-aandacht.

Puck

Puck

09-07-2010 om 17:25

Bah astrid

Zoals je het opschrijft ben ik blij dat ik jouw dochter niet ben. Vakantie is om uit te rusten en lekker bij te tanken, niet om er met je moeder een half jaar lesstof in 6 weken nog eens door te rammen. Kinderen die een beetje oefenstof meekrijgen voor de vakantie kan ik me iets bij voorstellen, maar een half jaar lesstof. En je dochter heeft er ook geen zin in, hoe zie jij je dat voor je? Krijgt ze ook nog eens straf als ze het niet doet ofzo. Dat wordt in ieder geval een heeeele lange vakantie als je het gaat swingen. Sorry hoor, ik vind het echt buitenproportioneel wat jij wilt.
En mijn mening over huiswerk in de vakantie: ik doe er niet aan mee. Mijn kinderen werken keihard op school en dan is vakantie om eens lekker niet met school bezig te zijn. Jongste kreeg voor de kerstvakantie ook huiswerk mee: iedere dag moest ze wat doen. Ik heb het ongeoefend mee terug gegeven naar school met een briefje met mijn beweegredenen erbij.

reina

reina

09-07-2010 om 18:07

Persoonlijk

Ik zou als juf niet op het idee komen kinderen huiswer kmee te geven in de vakantie. Alleen als ouders er naar vragen geef ik tips voor werk mee. Als mijn kind huiswerk mee kreeg met de opdracht dat ik met haar moest geen oefenen zou de juf de pot op kunnen

Puck

Puck

09-07-2010 om 21:26

Izar

Ik zeg in het geheel niet dat huiswerk tijdens de vakantie overbodig is. Ik snap niet waar je dat vandaan haalt? Ik zeg alleen dat ik er niet aan mee werk en geef mijn mening over hoe ik er over denk. En een kind in groep 7 is nog heel wat anders dan een kind dat naar groep 4 gaat en die je in 6 weken de stof van een half jaar er door heen wilt laten stampen. Jouw zoon vindt het zelf een goed plan om te oefenen, het kind van Astrid niet, maar die MOET (dat zijn haar eigen woorden) van Astrid. Dat vind ik toch een essentieel verschil met jullie situatie. In jullie geval kan ik best snappen dat je met hem wat bijwerkt, maar Astrid vind ik op basis van haar posting een uitermatig streberige en pusherige moeder die belachelijke eisen stelt aan een kind van een jaar of 7.

Vera*

Vera*

09-07-2010 om 21:44

Puck

het is ook het enige kind van Astrid dat geen klas heeft overgeslagen. Je moet wat om ze met elkaar in de pas te laten lopen.

Astrid

Astrid

09-07-2010 om 23:06

Hele jaar door huiswerk

We hadden trouwens al eerder huiswerk mee gekregen van de juffen. Ondanks dat dit een huiswerkloze school is (zelfs voor de bovenbouw).
Ik heb over dat huiswerk al een keer een draadje gehad.

De juffen zijn nl. van mening dat dochter extra hulp nodig heeft. Uit zich zelf komt ze er niet. Helaas is er geen plek voor haar bij de RT. Toen kwamen de juffen met het idee dat wij haar als ouders wel konden bijspijkeren. Kwamen ze in november al mee. En anders oma wel (oud leerkracht). Ik vond dat eigenlijk geen goed idee, maar ja, wat moet je anders? School heeft geen tijd. Hebben ze duidelijk aangeven. We hebben er meerdere gesprekken over gehad. Ze doen wat ze kunnen, maar blijkbaar is dat voor haar niet genoeg. Helaas hebben we het huiswerk dit jaar een beetje laten versloffen (al dat moeten), dus ik voel me bijna verplicht nu in de vakantie wat te moeten doen met haar. Verplicht tegen over haar. Helaas moet ze dar wel in mee. Het is voor haar bestwil. Ik zou niet weten hoe het anders opgelost moet worden. Ik had zelf voorgesteld dat ze groep 3 maar moest overdoen, maar daar wil school niks van weten. Als we niks doen wordt in gr. 4 de achterstand nog groter en krijgt ze straks ook nog problemen bij het lezen van reken opdrachten. Ze kan die dan gewoon niet lezen. Ze hakt en plakt nog steeds.

Andere school is overigens geen optie. Dochter heeft nl. ook nog een sociaal probleem en op dat gebied gaat het nu super (na jaren ellende vanaf haar geboorte).

reina

reina

10-07-2010 om 08:18

Sini (ot)

"Het is een voorrecht om te mogen/kunnen leren." Op zich ben ik het daarmee eens. Maar kinderen die veel moeite hebben met leren vinden het vaak niet leuk en voor hen kan het verplichte vakantie-huiswerk wel een straf zijn. Zij zijn vaak heel blij dat het vakantie is en ze een poosje niet meer hoeven te rekenen en lezen. Daarom zou ik met mijn zoon nooit in de vakantie huiswerk zijn gaan maken ( wel nam hij luisterboeken mee in de auto waarvan het leesboek ook meeging, op die manier hield hij zijn lezen bij).

Puck

Puck

10-07-2010 om 09:46

Sini, ik ben het helemaal met reina eens

Jongste heeft hier ook problemen en loopt flink achter. Maar ze werkt in de klas keihard en krijgt als enige van de klas al huiswerk mee. Ze vind dat niet altijd leuk maar doet het nog wel. Dan ga ik haar in de vakantie echt niet nog meer laten leren met de kans dat ze juist een hekel aan leren krijgt. Dat wil ik echt voorkomen. En ook hier luisterboeken met het gewone boek ernaast Reina . En wat betreft die leerzame vakantieboekjes: die heb je hier ook en die koop ik ook wel, niet specifiek voor de vakantie, maar ze gaan wel mee, maar al zou ze daar geen bladzijde in doen dan vind ik het ook prima.

Puck

Puck

10-07-2010 om 09:56

Astrid

"Helaas hebben we het huiswerk dit jaar een beetje laten versloffen (al dat moeten), dus ik voel me bijna verplicht nu in de vakantie wat te moeten doen met haar. Verplicht tegen over haar. Helaas moet ze dar wel in mee. Het is voor haar bestwil. Ik zou niet weten hoe het anders opgelost moet worden. Ik had zelf voorgesteld dat ze groep 3 maar moest overdoen, maar daar wil school niks van weten. "
Ik lees overal in je postings dat school geen plaats voor RT heeft, dat school geen tijd heeft voor extra begeleiding. Dat school haar niet groep 3 wilde laten overdoen. En daardoor voel jij je verplicht naar je dochter toe om haar nu tegen haar wil in 6 weken een half jaar stof bij te brengen?? Mijn hemel, in mijn ogen is er dan iets heel grondig mis. Ik snap niet dat je dan geen andere wegen hebt geprobeerd als dit al vanaf november speelt: Zelf huiswerkbegeleiding zoeken, eigen RT inschakelen. En volgens mij is het toch zo dat ouders het laatste woord hebben om een kind te laten blijven zitten (of zit ik daar mis mee, moet ik even wat andere draadjes opfrissen).
Als je dochter echt geen zin heeft in de vakantie dan kan jij nog zoveel mogelijk willen werken, maar daar krijgt ze alleen maar aversie van om te gaan leren. En dan ben je nog veel verder van huis, ze moet nog zo lang naar school.
Uit de posting van Vera begrijp ik dat je andere kinderen wel makkelijk leren. Kan het zo zijn dat je deze dochter daar aan wilt spiegelen en dat je graag wilt dat het haar ook zo makkelijk af zou gaan of dat ze net zoveel kansen krijgt om later te studeren en een goede baan te krijgen. Als dat zo is zou ik in ieder geval heel snel stoppen met vergelijken met je andere kinderen. En als ze zoveel achterloopt met lezen en dat blijft zo ondanks ectra begeleiding dan is het mogelijk ook een idee om je eens te verdiepen in dyslectie.

Astrid

Astrid

10-07-2010 om 14:22

Broer en zus

Deze dochter hoeft zich echt niet te meten met haar broer en zus. Die andere 2 deden alles zo makkelijk en daar kan zij toch niet aan tippen. Hoeft ook niet. Zij heeft weer andere kwaliteiten die die andere 2 absoluut niet hebben. Wat ik wel wil is dat ze minstens gemiddeld is in de klas. Ze is getest (had een andere reden) en ze heeft een iq van 124. Je mag aan de hand daar van toch verwachten dat ze minstens een gemiddeld niveau heeft.De psycholoog die die test afnam snapt ook helemaal niet dat zij slecht scoort. Ze vond haar juist zo slim. Had ze nou een iq gehad van 90, ja dan had ik niet aan dat huiswerk begonnen. Nu heb ik het idee dat ze meer kan, maar dat het er niet uit komt. Vindt het gewoon zielig voor haar.

Kijk, school is geen zwemles waarbij je in je je eigen tempo de lessen volgt. Helaas gaat school door met de stof. Of je het nou snapt of niet. Heb je de stof niet begrepen, dan haal je dat eigenlijk niet meer in. Ook al zit ze op een Daltonschool en werken de kinderen op hun eigen niveau. In groep 3 gaat de stof razend snel en als je tot nu toe elke spelling toets, elk dictee bijna geheel fout hebt gemaakt, dan beheers je de stof niet. Juffen zeiden ook dat ze bij de laatste spellings hoofdstukken niet meer mee deed. Ze snapte er eigenlijk helemaal niks meer van. Vandaar dat ik ook kwam met nog een keer groep 3. Nu gaat ze dus over naar groep 4 terwijl ze een heel jaar spelling niet heeft meegekregen. lekkere basis! Natuurlijk heeft ze nu al een aversie tegen spelling. Alles wat ze krijgt snapt ze niet.

Ik ga heus niet als een tiran met haar huiswerk doen. Moet wel leuk blijven. Hoogstens een half uurtje per dag. Misschien gaat haar broer van 12 wel schooltje spelen met haar waarbij ze dictee's gaat maken. Dat vindt ze nl. wel leuk.

Ik heb begrepen dat je pas na 2 jaar lezen een dyslectie test kan doen. Ze leest nu pas 1 jaar. Misschien heeft ze het inderdaad. Ze zegt het nl. wel goed, maar schrijft het fout. Ook doet ze mondelinge toetsen wel goed, maar schriftelijke niet. School heeft bij haar opdat gebied nog niks bijgehouden. Moet volgens mij ook voordat ze kunnen testen. Maar goed, ik weet er niet heel veel van.

Een prive RT-er o.i.d. is nog niet bij me opgekomen.

Tirza G.

Tirza G.

10-07-2010 om 14:37

Mijn kinderen

beweren beiden met droge ogen dat hun IQ minstens 10 punten zakt in de vakantie. De vakanties zijn in NL zó achterlijk verdeeld, dat dat gat in de zomer veeeeeeel te groot is. Hier (Zeeland) doen ze nu al geen bal meer, maar we moeten nog wel twee weken. Tegen de tijd dat de kinderen weer naar school gaan, is het begin september. Nou, dan is het taai hoor om het weer op te krikken.
Andersom werkt het net zo: in gr 8 huiswerk meegeven zodat ze daar alvast aan kunnen wennen voor de brugklas is natuurlijk compleet onzinnig. Zeker in gr 8 doen ze vanaf mei geen bal meer en voordat je in de brugklas op stoom ligt is het september, ben je vier maanden verder. Nou, kinderen zijn in de regel in staat om dingen die ze niet zo boeiend vinden binnen 5 minuten te vergeten - laat staan vier maanden.
Ennnnn we vinden het ook allemaal doodnormaal dat een kind op sociaal-emotioneel vlak in de zomervakantie enorm groeit. Zóveel geleerd en ontwikkeld en verzelfstandigd op de camping in Frankrijk, je kunt wel zien dat-ie er aan toe is een groep hoger te zitten. Waarom zou dat met gewoon schoolwerk niet zo werken? Mijn kinderen (uni/VO) gebruiken bijv. al jarenlang de zomervakantie om boeken te lezen voor hun lijst. Is ook een soort van huiswerk, toch?

Tirza

Bastet

Bastet

10-07-2010 om 15:08

Tirza

Wat jammer dat ze op school niksen,bij mijn dochter,groep 6,werd rustig nog getoetst,een week voor het eind.
Huiswerk om te wennen voor de brugklas heeft weinig zin,vind ik.Wennen moet je toch een keer,en het huiswerk op de basisschool stelt niks voor vind ik,vergeleken met de brugklas.
Overigens vind ik wel dat een kind ook gewoon eens niks te doen mag hebben,wat betreft school.Dan kun je het gewoon eens helemaal uit je systeem zetten,heel belangrijk,vind ik.

Tirza G.

Tirza G.

10-07-2010 om 18:14

Maar...........

is het niet een grote denkfout dat je alleen op school iets zou leren? Als een kind mee boodschappen gaat doen, leert-ie al meer (met wat aansturing) dan in een doorsnee les. Lijstje lezen, spul opzoeken, pak lezen, hoeveelheid lezen, uitrekenen hoeveel je moet betalen enzovoort enzovoort.
Als je op een Franse camping staat met alleen maar Fransen, mag je kind dan ook geen Franse woordjes oppikken? Niks ervan, leren doen we op school en níet op vakantie!
Lezen, schrijven, rekenen, praten, denken, ontwikkelen, zijn allemaal dágelijkse dingen en niet alleen maar voor die paar weekjes per jaar dat ze een paar uur op school zitten.

Tirza

Bastet

Bastet

10-07-2010 om 18:25

Nee nee

Ik bedoel: de school uit je systeem zetten,niet leren in het algemeen!
Mijn dochter leert meer buiten school dan op school,dus ik bedoel niet wat jullie denken.
Bastet

Bastet

Bastet

10-07-2010 om 18:26

Daarbij...

Werken in de natuur is heel zen!
Bastet

Guinevere

Guinevere

10-07-2010 om 21:05

Hier een voorstander

Nou, ik ben een voorstander van doorleren in de vakantie. Nog nooit een kind gezien dat daar iets van heeft opgelopen.
En natuurlijk leren de kinderen van de OO-ouders van alles in hun vakantie. Die gaan naar musea, dierentuinen, lezen boeken, spelen met buitenlandse kinderen, bezoeken steden.
Neemt niet weg dat mijn zoon met automatiseringsproblemen daar niet van leert automatiseren. Dus hij werkt daar nu vóór zijn computerspeltijd aan via onlineklas.nl. Heeft hij zijn tafels en zijn optellen/aftrekken gehaald, dan mag hij een spel gaan doen. En het werkt. Hij kwam vandaag zelfs juichend naar me toe rennen dat hij 665 punten had met rekenen. Daarbij stelde hij zelf voor dat hij, als we op vakantie zijn, de rekenoefeningen gaan voortzetten op de Nintendo DS.
Je ziet het, oefenen hoeft geen pijn te doen. Het kan zelfs stimulerend werken.
Overigens hebben wij geen opdracht vanuit school gekregen om te gaan bijspijkeren. Dat kan ik zelf wel inschatten. Ook dat hij bij terugkeer van vakantie een zware inzakker zal krijgen, als we niets doen deze zomer.
Ik vind Astrid wel hoge eisen stellen, maar het is niet onmogelijk. Vorig jaar zijn wij ook 3 AVI-niveau's gestegen met zoonlief, die toen naar groep 4 ging. En hij heeft er toen ook smakken vakantiegeld mee verdiend. Bij een kind dat te weinig opsteekt in de klas, anders dan door een te laag IQ, denk ik dat de "zomeraanpak" wel degelijk veel effect kan sorteren. Nog beter is het om dan het hele jaar door extra aan te poten.

Annet

Annet

10-07-2010 om 21:55

Tip voor astrid

Ik zou niet de stof van school herhalen. Die stof was tijdens het schooljaar niet succesvol, dus waarom zou je hetzelfde herhalen.
Ik zou de spelling laten zitten. Die is pas van belang als een kind goed kan lezen. Dan is er tijd genoeg om stof in te halen.
Ga met je dochter veel samen lezen, zoek hier de links op over sleeplezen, vindt de sites over avi-lezen en het gewenste tempo, volg de tip van extra vakantiegeld voor elk avi niveau dat volgens die site gehaald wordt. Laat je dochter woordkasteel spelen op de pc of ambrasoft.
Doe vooral alles anders dan op school. Dan heb je een grotere kans op slagen en meer plezier en een leukere vakantie.

Bastet

Bastet

10-07-2010 om 23:08

Werk

Nee,ik denk niet aan mijn werk als ik vrij ben,bevalt me prima.En gewoon,even geen schoolse dingen,even geen sommen,of een juf die de hele dag bepaalt wat je doet,ik vond dat als kind heerlijk hoor.

Bastet

Bastet

10-07-2010 om 23:13

Ps pelle

Nee,het feit dat ik dat vindt,wil niet zeggen dat ik dat uitdraag naar mijn kinderen.Als mijn zoon zijn schooljaar nog had kunnen redden met extra taken,zou ik dat uiteraard gestimuleerd hebben.Maar als het even niet hoeft,dan brengen wij onze tijd liever anders door.Dat jij dat apart vindt,mag je zelf weten natuurlijk.Wij vinden het zalig.Als kind zat ik vroeger met mijn ouders vijf weken in frankrijk,zonder sommen,heerlijk.
Bastet

Chocolade

Chocolade

10-07-2010 om 23:16

Annet

"volg de tip van extra vakantiegeld voor elk avi niveau dat volgens die site gehaald wordt"

Dat vind ik echt belachelijk. De inzet kun je (misschien) belonen maar de prestatie belonen? Hier een kind dat in één jaar 6 AVI niveaus heeft behaald en één kind, dat er veel harder voor werkt, die net 1 AVI niveau omhoog is gekropen. Dat je een AVI niveau omhoog gaat is leuk maar geen prestatie, je er voor inzetten is een prestatie. Sowieso vind ik dat je - zeker in de vakantie - de AVI's in de hoek moet gooien. Lezen wordt zeker niet leuker door vast te houden aan die gruwel-AVI's.

Chocolade

Chocolade

10-07-2010 om 23:22

Astrid

"Ik heb begrepen dat je pas na 2 jaar lezen een dyslectie test kan doen. Ze leest nu pas 1 jaar."

Dat is pertinent niet waar.

School moet een dossier aanleveren maar als school dat niet doet, kan een psycoloog al wel een indicatie afgeven. Daarmee kun je naar school, die zullen dan wel iets moeten gaan doen. Trouwens, ben je tevreden over je school. Ik kan het me niet voorstellen.

Maar een goede IQ test geeft vaak al wel een aanwijzing dat er mogelijk dyslexie in het spel is (omdat op één of meerdere subtest aanzienlijk lager wordt gescoord).

Vic

Vic

10-07-2010 om 23:24

Gruwel-avi's?

Avi is toch gewoon een boek hardop lezen? Dat kun je met elk boek doen. Toen mijn oudste leerde lezen, lazen we 's avonds altijd om en om een bladzijde. Mijn ervaring is ook dat de AVI-niveaus met sprongetjes gaan. Eind groep 3 had ze Avi3, en begin groep 4 Avi6. Daarna stagneerde het een beetje omdat ze te 'mooi' wilde lezen, terwijl je voor Avi alleen maar snel en foutloos hoeft te lezen.

Bastet

Bastet

11-07-2010 om 08:32

Pelle

In de bovenbouw kun je niet de hele dag in blokkenhoeken hangen en wat aanrommelen,dat is vaak hard werken,met soms even tien minuten voor jezelf.Mijn dochter had in groep 6 soms vier toetsen op een dag en nog normaal werk.En ik vraag me oprecht af of een kind aangeleerde dingen weer vergeet in de vakantie.Tuurlijk,je moet er weer even inkomen,maar verder....er zijn kinderen die het wellicht nodig hebben,kennelijk is jouw zoon er een van.Maar dat wil niet zeggen dat kinderen in het algemeen(!!) slechter worden van een zomer zonder huiswerk.Kom nou toch!

Bastet

Bastet

11-07-2010 om 10:02

Didi

Tuurlijk,mijn dochter had dat ook op die leeftijd,maar dat is dan eigen keus.Dat is wat anders dan werk meekrijgen natuurlijk.
Bastet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.