Zwelgje
14-02-2012 om 18:00
Huiswerk in groep 3
We wonen in België.
Mijn zoon zit in groep 3 en krijgt elke dag (behalve donderdag) huiswerk. Dit ofwel 1 pagina sommen of een lees- of schrijfoefening. Hij is er gemiddeld een half uur mee zoet. 23 jaar geleden zat ikzelf in groep 3 en ik weet wel 100% zeker dat huiswerk pas rond groep 7/8 gegeven werd. (topografie ofzo) En nog niet eens voor elke dag! Mijn zoon ziet er elke dag als een berg tegenop om aan z'n huiswerk te beginnen. Ik begrijp hem zo goed - waarom zadelen ze zulke jonge kinderen nu al op met huiswerk??? Ze hebben potdorie nog minstens tot hun 16e huiswerk, give them a break en laat ze nog even school en vrije tijd gescheiden houden (denk IK dan). Ik begrijp ergens wel wat de bedoeling ervan is; ze willen dat de ouders elke dag kunnen zien of hun kind mee kan komen en niet voor verrassingen komen te staan op ouderavonden. Maar toch, ik heb er moeite mee.
Hoe gaat het anno 2012 in NL op de basisscholen?

krin
14-02-2012 om 20:39
Poe
Ik zou er ook van staan te kijken. Volgens mij hoefde ik inderdaad destijds alleen leerwerk te doen, soms, dus topo of geschiedenis, zoiets, en een werkstuk af en toe.
Zoon schijnt vanaf volgend jaar, in groep 4, wel af en toe huiswerk mee te krijgen, maar voorzover ik weet zeker niet elke dag. Ik vind het pittig.
Al meen ik me te herinneren dat Primavera vertelde dat het in Italië standaard is, bijna vanaf het begin. Maar daar duurt de schooldag dan weer korter, dacht ik. Ik weet alleen niet zeker of ik dat goed onthouden heb.

Temet
14-02-2012 om 21:17
Hier niet
Hier is huiswerk in groep 3 geen standaard vziw. Weet eigenljik niet wat wel standaard is.
Ik vermoed dat de zwakkere broeders wel extra opdrachten meekrijgen voor thuis, maar voor het gemiddelde kind in groep 3 is er geen huiswerk.
Groeten,.
Temet

Temet
14-02-2012 om 21:17
Hier niet
Hier is huiswerk in groep 3 geen standaard vziw. Weet eigenljik niet wat wel standaard is.
Ik vermoed dat de zwakkere broeders wel extra opdrachten meekrijgen voor thuis, maar voor het gemiddelde kind in groep 3 is er geen huiswerk.
Groeten,.
Temet

dc
14-02-2012 om 21:23
Veel hoor
Ik woon in Engeland, en hier is huiswerk in groep 3 ook normaal, maar hij krijgt 1 boekje en 1 ander huiswerk per week mee om te doen. Alles bij elkaar misschien iets meer dan een uur werk?
Mijn zoon doet zijn huiswerk meestal zondagmiddag, of donderdag gelijk als hij het meekrijgt. Hij is na school veel te moe om elke dag nog meer te doen thuis.
Hoe zit het bij andere scholen in België? Is het daar ook zo veel? Anders kun je overwegen hem ergens anders naar school te laten gaan.

Zwelgje
14-02-2012 om 21:33
'normaal' hier
Ik ken niet zo heel veel mensen die kinderen op een andere school hebben zitten, maar ik heb zo het idee dat het niet ongewoon is in België.

mirreke
14-02-2012 om 21:46
Duitsland:
Huiswerk, half uur per dag, werk je minder snel of vind je het moeilijk kan het zomaar een uur of meer worden. Heb je t niet af? Dan straf, boze juf. Vanaf acht jaar, derde klas = groep 5, 1 uur per dag.
Wel kortere dagen, maar daardoor ook minder leuke dingen, alleen maar hard doorwerken.
Vreselijk.
mirjam

Maylise
14-02-2012 om 23:29
Hier
Hier in Frankrijk op de school van mijn kinderen ook al huiswerk vanaf groep 3. Officieel mogen scholen hier geen huiswerk meegeven behalve als het gaat om het herhalen van al behandelde stof maar er mag geen maakwerk meegegeven worden bijvoorbeeld. Maar daar houden de meeste scholen zich niet aan en eerlijk gezegd hebben de meeste ouders er ook geen problemen mee.
Gemiddeld een half uur per dag. Ook wel eens een dag niet. De schooldagen zijn hier wel lang (16:30 pas uit) dus er blijft dan niet veel tijd voor andere dingen over.
In Nederland op school was er huiswerk vanaf groep 5 of groep 6 (afhankelijk van de leraar) en dan sporadisch. In groep 7/8 was het wat meer regulier, 3x per week. Ongeveer 20 minuten per keer. Daar kwamen dan nog werkstukken en spreekbeurten bij (2x per jaar)

Hanne.
15-02-2012 om 08:43
Groep 4
Hier was er in groep 3 facultatief huiswerk. Geen idee wat het inhield want kind koos er altijd voor om het niet te doen.
Vanaf groep 4 is er structureel huiswerk. Bestaand uit wekelijks woordjes leren voor het 'dictee'. Doen we ook nooit, want alleen het oefenen op school is voor de goede lezers/schrijvers al genoeg. Daarnaast nog een spreekbeurt.

skik
15-02-2012 om 09:47
Hier
In groep 3 geen huiswerk.
In groep 4: wekelijks een stuk of 10/12 dicteewoorden drie keer overschrijven.
In groep 5: weer die dicteewoorden en één keer per week iets anders. Dat kan leerstof voor zaakvakken zijn of maakwerk voor taal of rekenen.
Elk jaar komt er wat bij, in groep 8 is het elke dag iets.
skik