Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Pien

Pien

24-01-2020 om 19:09

Huiswerk maken: waar en wanneer?

Mijn zoon van 12 zit in de brugklas havo/atheneum. Hij heeft over het algemeen niet heel veel huiswerk (er is op school tijdens zelfstandig werkuren tijd voor), maar in periodes met toetsen moet hij thuis wel wat doen.

Hij fietst 30-40 minuten. Drie dagen is hij rond 15.30 uur thuis, één dag al om 14.30 en één dag om 16.15.
Hij wil als hij thuiskomt graag eerst gamen of op zijn telefoon. Logisch, dat mag ook. Hij gaat, na aansporing, rond 17.00 aan zijn huiswerk. Maar bijvoorbeeld nu, met flink wat opgaven wiskunde, is hij nog niet klaar en moest na het eten verder (en in het weekend nog meer, om het af te krijgen).

Hij maakt zijn huiswerk altijd in de woonkamer. Zijn kamer is op zolder, maar daar slaapt hij alleen, hij zit er zelden. Hij wil dit ook niet, hij is dan te ver bij ons vandaan en komt dan niet tot werken. In de woonkamer hebben we een hoek met een groot bureau, de ruimte is prima. Wel is er omgevingsgeluid van televisie die aanstaat, zijn broertje en zusje die spelen, gepraat, enz. Ook hier komt hij soms lastig tot werken en moet aangespoord worden. Maar naar zijn kamer gaan, wil hij ook niet.

Hoe doen andere kinderen dit? Op hun kamer? In de woonkamer en zich afsluiten voor de omgeving?

Zoon heeft overigens geen telefoon bij zijn huiswerk, die legt hij netjes weg.

Wat wel meespeelt is zijn ADD. Hij gebruikt hiervoor medicatie die zo'n 10-12 uur werkt, dus ongeveer tot het avondeten. Hij komt er nu achter dat het handiger zou zijn om het huiswerk eerder te maken, maar hij wil wel echt eerst chillen uit school.

Wanneer maken andere kinderen hun huiswerk?

Ik ben gewoon benieuwd naar ervaringen van anderen en misschien tips.

Pirata

Pirata

24-01-2020 om 19:18

Half 5

Mijn brugpieper moet om half 5 beginnen, behalve als hij 7e heeft, dan begint hij om 5 uur.
En hij heeft een bureau op zijn kamer, hij doet het huiswerk vaak met vrienden (via skype).
Is jouw zoon zijn kamer niet prettig? Ik zou er vanwege de afleiding in de woonkamer toch naar streven dat hij ergens anders zit. De keuken?

Pluis

Pluis

24-01-2020 om 19:31

Oortjes in?

Mijn zoon doet maakwerk liefst met muziek aan, en al jaren doet ie dat met oortjes in, dan heeft hij echt geen last van omgevingsgeluid. Ook als hij op zijn kamer zit vindt hij dat fijn. Ik wat minder, want hij hoort niks, dus ook niet als ik roep ...
Voor leerwerk zou ik dat niet kunnen, met muziek, maar zoon blijkbaar wel.

Ik zou ook wel aansturen op werken op zijn eigen kamer. Of je moet de andere kinderen weg kunnen sturen, naar buiten of zo.

Woonkamer

Hier maakten de kinderen, met autisme, hun huiswerk in de woonkamer.
Uit school konden ze op hun kamer 'landen' zonder gestoord te worden. Na het eten gingen ze op de eetkamertafel aan het huiswerk. Naast de tafel stond een kastje met de schoolspullen.
We hadden een open keuken. Ik hielp ze zonodig op gang en als het even zelf ging dan ging ik de keuken opruimen.
Later deden ze het wel op hun kamer en dan kwam ik er even korter of langer bijzitten.

Woonkamer

Zolang er huiswerk gemaakt werd was er verder geen tv aan of gepraat of zo in de woonkamer. Daarvoor hadden ze hun eigen kamer.

Hier wel direct uit school

Dus ff drinken en snoepje en dan beginnen. Dan is kind 5 uur klaar en kan na het eten trainen of chillen

Pien

Pien

24-01-2020 om 20:25

Inderdaad

Zal hij vaker op zijn kamer moeten gaan zitten. We hebben het daar net ook samen over gehad. Zijn kamer is gezellig, vorig jaar opnieuw ingericht, dus daar ligt het niet aan.

Het is gewoon zo'n gezelligheidsdier, hij heeft nooit goed alleen kunnen zijn. Hij speelde ook nooit alleen, moet mensen om zich heen hebben. Maar met huiswerk en een broertje en zusje is dat niet handig. We gaan invoeren dat hij vaker naar zijn kamer gaat.

@ Pluis, met muziek op werken, kan hij niet en ga ik ook maar niet stimuleren.

@Pirata, de keuken is een open woonkeuken die zo goed als grenst aan de werkhoek met bureau, djs dat maakt niet veel uit.

Bedankt voor de reacties.

Floria

Floria

24-01-2020 om 20:51

hier

De brugklasser heeft zijn bureau op zolder staan. Meestal kijkt hij eerst beneden even wat filmpjes voordat hij begint aan zijn huiswerk. Drie dagen in de week traint hij gelijk na school twee uur, dus op de andere dagen werkt hij vooruit zodat hij niet meer zoveel hoeft te doen als hij laat thuis is. Als hij beneden is, gaat hij toch de hele tijd kijken wat zijn broertje aan het kijken is. Op zolder gebeuren ook andere dingen als tekenen en playmobil politiemannen die achter een boef aanzitten, maar de cijfers zijn heel goed, dus dat mag.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

24-01-2020 om 20:56

Eigen kamer

Mijn oudste deed het direct na school. Beneden als er niemand thuis was en anders op haar kamer. Jongste deed het de eerste twee jaar niet of onder dwang in de huiskamer. Tegenwoordig houd ik me er niet meer mee bezig en doet ze het volgens mij op haar kamer, tussen 20.00 en 22.00 of zo.

Rixt

Rixt

24-01-2020 om 21:59

Hier

Hier komt de brugklasser uit school met de fiets of bus, als ze met de fiets, 15 km, is dan gaat ze eerst even op de iPad met wat eten en drinken en maakt ze daarna haar huiswerk. Als ze met de bus is, pakt ze wat drinken en gaat ze gelijk aan de slag, zodat ze daarna haar eigen gang kan gaan. Ze maakt het huiswerk beneden, andere kinderen zijn dan soms ook beneden, tv doen we dan niet aan, als ik thuis ben. Als ik werk maakt ze huiswerk terwijl broer tv kijkt, het maakt haar niks uit, ze kan zich goed afsluiten en concentreren. Ik mag me ook niet meer met haar planning bemoeien en zeker niet vragen of ze nog wat moet doen, dat kan ze helemaal zelf en uit haar cijfers blijkt dat ze gelijk heeft.

Rixt

Rixt

24-01-2020 om 22:01

En op vrijdag wordt hier nooit huiswerk gemaakt, dat doen ze liever in het weekend. Vrijdagmiddag/avond is om bij te komen, te werken of te sporten.

Eva

Eva

24-01-2020 om 22:09

Hier

Maken de kinderen huiswerk in de woonkamer, na het eten. Een uur doet iedereen iets zinnigs, hebben ze niks te doen voor school dan gaan ze vast douchen of in bad, tas inpakken etc. Zijn ze klaar dan gaan ze iets naar eigen keus doen. We zijn niet stil omdat iemand huiswerk maakt wel rustig. En geen tv of ander apparaat met geluid. Tussen 20.30 en 21.30 kijken we met z'n allen iets, om 21.30 gaat iedereen naar bed. De kinderen zijn 11, 13 en 14.

Woonkamer

Dochter (inmiddels alweer jaren haar diploma) deed het na het eten op haar kamer, en die hoefde ik er ook niet echt aan te herinneren, die had voldoende discipline om in ieder geval genoeg te doen om haar cijfers stabiel te houden.
Zoon deed het gewoon niet, die was als hij uit school kwam zo kapot dat hij twee uur bij moest komen (bleek later autisme te hebben), en dan "had hij geen huiswerk" of hij "had het op school al gemaakt". Met voorspelbare gevolgen: van Vwo naar Havo en daar dreigde het weer mis te gaan. Nu huiswerkbegeleiding. Daar doet hij precies genoeg om ruime voldoendes te blijven staan maar een superbriljante leerling zal het nooit worden, behalve als iets hem echt interesseert, dan zijn het opeens negens en tienen. Het sneue was dat hij echt heel erg baalde van zijn slechte cijfers toen hij die haalde maar na een dag vol prikkels gewoon niet op kon brengen om te beginnen. Dat lukt hem nu wel, en de sfeer in huis is ook een stuk verbeterd.

Pien

Pien

24-01-2020 om 22:47

Eva

Dat klinkt als een fijn ritme, tegelijk allemaal een uur iets zinnigs doen. Dat ga ik hier in de toekomst ook invoeren. Alleen hebben broertje (10) en zusje (7) nog niet genoeg huiswerk of nuttige taken daarvoor. Maar dat komt vanzelf.

Pien

Broertje en zusje zouden dat uur wat kunnen lezen, of tekenen of zo.

Medicatie

De medicatie werkt voor 10-12 uur. Dat is te kort voor een studerend kind want dan werkt dat tot aan etenstijd. Kan op dat vlak iets veranderd worden zodat hij niet na 19:00 tegen zichzelf aanloopt.
Nu is je zoon nog vroeg klaar met zijn huiswerk, in de bovenbouw is werken tot 22:00 of 23:00 heel gebruikelijk. ( Vaak gevolg van te laat beginnen.)
Bespreek met huisarts hoe hij dat gat kan opvangen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

25-01-2020 om 10:04

Huiswerkbegeleiding

Kost wat, maar dan heb je ook wat.

Mijn dochter ging vroeger weleens op de trap zitten leren.
Het advies om op de eigen kamer te gaan zitten leren snap ik wel, maar bij een kind met “nul” concentratie is dat niet altijd handig.

Slaapkamer

Kinderen deden hun werk zowel aan de keukentafel als op hun kamer.

Als je zoon het op zolder ongezellig vind, is een aquarium met goudvissen misschien een idee.
Toch is de kans groot dat hij binnen een jaar juist op zijn kamer gaat werken; geen moeders die opmerkingen maken over het gamen en huiswerk.

Maak je niet zo’n zorgen, als de geluiden hem gaan storen, gaat hij zelf wel een andere stek zoeken.

Emmawee

Emmawee

25-01-2020 om 10:34

Helpen opstarten

Ben jij thuis als hij aan zijn huiswerk gaat? Misschien kun je hem helpen opstarten op zijn kamer. Neem zelf een klusje mee en creëer een beetje een werksfeer.
Mijn brugklasser maakt zijn huiswerk op school (huiswerkklas, goud waard) en moet daarna ook thuis nog aan de bak. Dat doet hij nu nog in de woonkamer. Maar hier geen jongere kinderen, dus dat gaat prima.

Elizabeth

Elizabeth

25-01-2020 om 15:41

Eva

Wat geweldig, zo'n gezamenlijk huiswerkuur!
Jongere kinderen zouden dan kunnen lezen of tekenen. Lekker een uur zonder tv en andere apparaten.

Mijn kinderen (inmiddels allemaal afgestudeerd) deden hun huiswerk meteen op hun kamer als ze thuis kwamen (8 km fietsen) zodat ze daarna konden chillen of sporten. Soms keken ze na het eten nog wat over voor een proefwerk en overhoorde ik wel eens. Gelukkig nooit strijd over gehad.

Pien

Pien

25-01-2020 om 18:27

Bedankt

Voor alle tips en ervaringen.

@Emmawee, meestal ben ik, of is mijn man, erbij als hij begint. Dan helpen we inderdaad soms met opstarten. Dat zou ook op zijn kamer kunnen.

@Flanagan, tot nu toe is de medicatie toereikend, omdat het niet vaak voorkomt dat hij na het eten nog wat moet doen. Mocht dit wel vaker gebeuren, dan kunnen we inderdaad bij de huisarts kortwerkende methylfenidaat erbij vragen.

Marit

Marit

25-01-2020 om 21:32

Hier

Ook een brugklasser. Met eigen kamer. Idealiter zou ze huiswerk kunnen maken aan haar bureau, maar dat ligt de helft van de tijd zo vol troep dat het dan geen optie is. Ze maakt het veel beneden in de woonkamer, al dan niet met muziek aan, maar ze doet ook al wel veel op school in het zelfstandig werken uur. Programma is dacht ik 2 dagen tot 3, 2 dagen tot 2 en 1 dag tot kwart voor 5 (ivm een zelfgekozen extra activiteit). Fietsen hoeft ze maar 20 minuten, dus ze begint over het algemeen ruim voor het eten. Moet ook wel, want op 2 dagen heeft ze training en kan dan niks meer doen savonds. Soms werkt ze nog wat na het eten tussen half 7 en half 8, maar dan is het ook klaar, later wil ik zelf ook niet, dan kan ze juist nog in de rust komen voor het naar bed gaan (half 9). Scheelt wel trouwens dat de woonkamer redelijk rustig is, geen tv, hooguit 1 spelend broertje, en als er vriendjes zijn, dan kan het altijd ook op haar kamer. En ze maakt ook juist wel huiswerk als broer naar zijn training is (niet dezelfde dagen als zij), gewoon beneden zodat we ook kunnen bijspringen als nodig. Ik ben dan meestal ook nog aan het werk met iets, dus dat is best gezellig.

Marit

maan.

maan.

27-01-2020 om 09:49

Eerst huiswerk

Als ze thuiskwamen uit school altijd eerst ff wat drinken (als ik thuis was dan gezellig ff samen). Daarna wilde men meteen aan huiswerk zodat dat maar af was en 's avonds tijd voor ontspanning/tv/sport of wat dan ook. Vrijdag nooit huiswerk dat werd zondag.

De ene huiswerk liefst in stilte, de ander liefst met muziek. Soms op eigen kamer en soms aan de keukentafel.

Lotte

Lotte

01-02-2020 om 10:08

hier ook eerst huiswerk

Brugger komt thuis. Chilt een kwartiertje, even wat drinken enzo. En gaat dan huiswerk maken.
Zodat er na het eten niets meer hoeft. Alleen soms wat wiskunde sommen uitleggen (mag haar vader doen) of overhoren.
Dit doet ze ook op de dagen als we er niet zijn. Ze vertelde laatst dat ze dan een timer zet, want anders vergeet ik de tijd., mam.
Ze maakt ook op vrijdag huiswerk. Zaterdag niet en zondag alleen als er een werkstuk is of een proefwerk.
Omdat ze ook nog doordeweeks meerdere keren traint, had ze in het begin moeite met de planning.
We hebben samen een basisplanning gemaakt. En daar hoeft dan alleen voor proefwerken/so het leerwerk over worden verdeeld. Dat kan ze zelf.
Dit werkt voor haar het beste. Ze pakt haar planning en kan dan zo wegstrepen wat klaar is.
In het begin had ze hulp nodig bij het leren. Want er naar kijken is geen leren. En dat plaatjes/schema etc bij bio , ak etc ook moeten. Was ook nieuw.
Maar dat kan ze nu ook helemaal zelf. Ik merk ook dat haar werktempo flink omhoog is gegaan tov begin van het jaar.

Lotte

Lotte

01-02-2020 om 10:12

oja plek

Hoewel ze een bureau heeft. Maakt ze huiswerk in de eetkamer. Want die tafel is veel groter.
Als ik thuis ben, werk ik er soms naast oo mijn laptop.
Maar ook vaak genoeg niet, en doe mijn eigen ding.
Dat kan ook tv zijn, maar dan doe ik de schuifdeur dicht.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

02-02-2020 om 18:59

Eerst huiswerk

Er is al 30-40 minuten gefietst, daarom nu wat drinken en eten en huiswerk maken. Als hij beter op gang komt in huiskamer of aan de keukentafel, prima keus. Tv uit laten.

Chillen op telefoon en andere schermen na het huiswerk. Bewaar dat als ‘ beloning ‘ voor het meteen aan de slag gaan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.