Vic
31-05-2011 om 23:08
Huiswerk niet maken = onvoldoende
Ik heb vanavond een huilende dochter (12, groep 8) naar bed gebracht. Ze was haar huiswerk kwijt en krijgt nu een onvoldoende voor rekenen. Gisteren had ik nog gevraagd of ze huiswerk had en kreeg toen als antwoord dat ze het 'pas woensdag' hoefde in te leveren. Volgens gewoonte gaat ze dan een dag van tevoren om een uur of 21.00 eens kijken wat ze moet doen. Toen ik opperde dat ze misschien met de leerkracht kon overleggen of ze het in de pauze mocht maken, zei ze dat dat vorige week ook niet mocht. Nu heeft ze dus waarschijnlijk twee onvoldoendes te pakken en is heel bang dat die ook op haar rapport verschijnen ;-(
Ik geloof nooit dat ze een kind, met altijd 8-en en 9-ens een eindrapport groep 8 geven met een onvoldoende, maar dat heb ik dochter maar niet verteld. Ik vrees wel dat ik er de komende weken bovenop moet gaan zitten. Wat is dan een handige manier? Het meest ideale is natuurlijk om het huiswerk te maken op de dag dat je het krijgt (en dan niet kwijt te maken).
Wanneer maken jullie kinderen hun huiswerk?

Yura
01-06-2011 om 08:31
Laconiek
Ik denk dat je toch moet proberen om hier wat laconieker over te worden en je dochter ook. Het laatste rapport in groep 8 is echt totaal niet boeiend meer. Mijn dochter (11, groep 8) heeft echt enorm veel huiswerk. Het lijkt wel pesten soms bijna. Dat vinden de leerkrachten nodig om de kinderen vast te laten wennen aan de brugklas. Nou weet ik niet wat voor schrikbeeld ze bij de brugklas hebben hoor, maar de realiteit is dat mijn brugger lekker aan het buitenspelen is en mijn groep8-er keihard aan het werk is. Dochter vergeet het ook regelmatig en ik zit er eerlijk gezegd helemaal niet achteraan, omdat ik het gewoon van de zotte vind (ze moeten nog 4 weken). Het enige dat ik irritant vind is dat op het overdrachtsrapport aan de middelbare staat dat ze een keer haar huiswerk is vergeten. Laatst was ze het blijkbaar 3x vergeten en kreeg ze extra huiswerk mee en dat was veel, echt niet normaal, en nog moeilijk ook, Engelse werkwoorden in het Nederlands vervoegen, wist niet eens dat daar regels voor waren, gelukkig biedt internet uitkomst.
Vorig jaar toen zoon in groep 8 zat kregen 3 kinderen een O (onvoldoende) voor hun werkstuk omdat ze volgens de meester stukken hadden gekopieerd van internet. De twee meisjesmoeders gingen totaal uit hun dak en zijn op hoge poten naar school gestapt. De derde moeder (van een jongen) haalde haar schouders op en zei tegen haar zoon: "joh, boeiend je bent toch al geplaatst in de havo/vwo brugklas". Ik hoorde het verhaal in de eerste instantie van een van de meisjesmoeders en was plaatsvervangend kwaad, maar toen ik het van de jongensmoeder hoorde kon ik haar alleen maar gelijk geven eigenlijk.
Maar om de eigenlijke vraag te beantwoorden. Dochter maakt vaak 's ochtends bij het ontbijt huiswerk (ik denk omdat ze het vergeten is), maar deze week heb ik haar eerlijk gezegd weinig anders zien doen dan huiswerk, dus dan zou het antwoord moeten zijn: "altijd als ze wakker is, maakt ze huiswerk". Ik ben eigenlijk zo ver dat ik er wel wat van wil zeggen, maar ja het is alleen volgende week nog, daarna zijn ze op kamp en als ze terug komen is het nog 1,5 week waarin geoefend moet worden voor de musical. En nu is mijn dochter nog een kind met een VWO-advies en een cito-score van 548, hoeveel tijd zijn de kinderen die het wat minder komt aanwaaien wel niet met hun huiswerk kwijt dan, vraag ik me af.

Vera*
01-06-2011 om 08:44
Vic
Lang leve groep 8! Zeker eind groep 8 is het niet maken/vergeten van huiswerk het perfecte leermoment. Toen zoon nog in groep 8 zat en er op maandagmiddag achter kwam dat er donderdag een werkstuk ingeleverd moest worden heb ik gezegd dat hij het ook 'gewoon' die dag moest inleveren. Toevallig was er die week ook nog eens van alles te doen dus er was erg weinig tijd voor het maken van het werkstuk. Het werd een voldoende (normaalgesproken een goed) en dat vonden zoon en ik niet verkeerd voor dit betreffende werkstuk. Op de middelbare school zijn ze meestal ook niet coulant, dan kun je dat beter nu al leren.
Vera

Vic
01-06-2011 om 09:26
Ach ja
Maar ik word er ook zo moe van! Het is niet alleen de school die zeurt over nog even volhouden tot het einde, maar ook de theaterschool die ineens extra oefenmiddagen inlast. Natuurlijk is het dikke pech voor dochter zelf als ze een onvoldoende heeft op haar rapport, maar ik zou dat toch jammer vinden. Aan de andere kant wel een 'veilig' leermoment. Volgend jaar komt ze waarschijnlijk niet weg met dat uitstelgedrag.

Fiorucci
01-06-2011 om 10:04
Klopt vic
Dan wordt het gewoon een 1, en als ze mazzel heeft een extra inlevermoment met aftrek van punten voor het te laat inleveren. Ik herken het elk jaar weer, hoor,de drukte van de laatste weken, mijn zoon op het VO krijgt drie weken voor de laatste testweek ineens nog twee werkstukken op, voor een ervan moet ook nog een boek gelezen worden.....gelukkig stond er een dunnetje op de boekenlijst..

Maylise
01-06-2011 om 10:53
Pech gehad
Voor deze keer heeft ze gewoon pech gehad. Ik zou voortaan wel kijken of ik wat meer structuur in het huiswerk maken aan zou kunnen brengen. Niet zozeer voor die paar weken die nog resten maar als goede voorbereiding op volgend jaar.
Ik laat de twee basisschool kinderen hier in huis hun huiswerk aan de keukentafel maken terwijl ik zelf in de buurt ben met koken ed. Ik ben dus voor handen voor vragen/aanmoedigen/kind weer aan het werk zetten en alles wat nodig is.
Mijn dochter (middelbare school) komt er vaak bij zitten. Zij maakt haar huiswerk meestal op haar kamer. Tegenwoordig zelfstandig. Zij houdt erg van overzicht dus ik heb voor haar een prikbord gekocht waar ze elke week haar huiswerk schema opschrijft. Elke dag schrijft ze daar het huiswerk in over dat ze heeft opgekregen. Zo ziet ze in een oogopslag voor de volgende week wat ze allemaal moet doen. Daarnaast maakt ze nog een ander schema met wat ze elke dag gaat doen. Voor haar werkt dit goed want zij raakt helemaal in paniek als ze er vandaag achter zou komen dat ze morgen een werkstuk heeft. In tegenstelling tot mijn zoon die dan gewoon de halve nacht opblijft en morgen een prima product inlevert.
Bij de basisschool kinderen neem ik elke dag hun agenda met ze door en dan kijk ik of ze gedaan hebben wat ze moeten doen. Ze hebben bijna elke dag huiswerk.
Maylise
ps: Pelle, overdrijven is ook een kunst om van kindermishandeling te spreken. Ik zou juist blij zijn als ze de laatste weken van groep 8 eens wat meer te doen hadden gekregen. Ik heb me zo geërgerd aan dat gelanterfant die laatste maanden.
Een paar weken hard werken en veel huiswerk maken lijkt me geen ramp verder.

Claudia B
01-06-2011 om 11:10
Hier
wordt het huiswerk gelijk gemaakt op de dag dat ze het opgehad hebben (VWO), en eigenlijk bij alle lessen is er tijd om al aan je huiswerk te beginnen en heel vaak komt het voor dat zoon al klaar is met zijn huiswerk omdat hij dat op school al heeft gedaan. Voor toetsen en so's e.d. moet hij wel plannen want dat leer je natuurlijk als je het op krijgt maar ook later nog.
Bij hem krijgen ze trouwens extra werk mee als er geen huiswerk is gemaakt (brugklas).
Ach kan ze alvast een beetje wennen moet je dan maar denken, maar een drama zou ik er ook niet van maken inderdaad. Het is jammer maar niet anders. Zo heeft zoon ook tegen dingen aangelopen op het voortgezet, tja dat werkt daar nou eenmaal zo...... al is er ook genoeg te overleggen met leerkrachten.
Bij zijn eerste onvoldoende heb ik er ook gekkigheid over gemaakt en grapjes, geen drama, kan een keer gebeuren, weer verder gaan en zorgen dat de rest weer goed is.
Groetjes,
Claudia

Yura
01-06-2011 om 12:12
Pelle
Nee vorig jaar bij zoon was het niet zo erg. Denk dat het de invloed van de meester van de parallelklas is. De juf van dochter is nog heel jong (dit is haar tweede jaar en eerste keer groep 8) en laat zich heel erg leiden door de meester van de parellelklas, die vaart volledig zijn eigen koers en trekt zich weinig aan van beleidsplannen of schoolgidsen van de school. Die maakt het nog bonter, die heeft volgende week een toetsweek ingelast, dan hebben ze 3 toetsen per dag. Hij heeft waarschijnlijk ergens de klok horen luiden dat ze dat op de middelbare ook doen, want ja dat heeft mijn zoon in de brugklas over 2 weken ook, maar dat betekent dat hij van half 10 tot half 12 twee proefwerken maakt en de rest van de dag vrij is. In de schoolgids staat dat het een huiswerkarme school is, maar dat ze in groep 7 en 8 wel wat huiswerk geven om te wennen. Nu kun je discusssieren over het begrip "wat huiswerk" natuurlijk, maar eigenlijk vind ik de schoolgids niet kloppen en dat zou de MR moeten weten. Maar ik heb de afgelopen jaren zoveel klachten over deze school gehad, dat ik het er verder maar bij laat en de vlag uit hang eind juni. Dochter overleeft het vast wel. Op het VO beginnen ze inderdaad rustig aan en is ook veel gelegenheid om op school al dingen te doen en als je gewoon goed oplet in de les, hoef je nauwelijks wat thuis te doen. Het doel is gewoon dat je de stof beheerst op moment X en het zal iedereen worst wezen of je onder schooltijd voor elkaar hebt gekregen of thuis. Terwijl het doel van huiswerk op de basisschool puur het thuis werken aan schoolwerk is.

tonny
02-06-2011 om 09:10
Groep 8
Het is een kunst apart om groep 8 de laatste weken een zinvolle daginvulling te geven, je kunt niet dag in dag uit met die musical bezig zijn; er zijn ook kinderen die dat totaal niet boeiend vinden en enorm gaan klieren.
Ik snap best dat die leerkracht dreigt met een onvoldoende bij niet inleveren huiswerk. Het is alleen maar zinvol als de kinderen leren dat afspraak afspraak is, er is al jarenlang veel te veel gesjoemeld als het om tijdsplanning en afspraken gaat. Het zal misschien zo'n vaart niet lopen, maar zo wel, nou dat weet ze dat ook weer en hopelijk pakt ze het komend jaar vanaf dag 1 serieus aan.
Verder: die verschillen in huiswerk, tja. Ik herinner me dat mijn ene zoon zat te zuchten bij enorme stapels boeken en door de bomen het bos niet meer zag (brugklasser) terwijl zijn broer in klas 4 het allemaal heel kalmpjes aan deed en zo te zien overal tijd voor had. Die tijden bestaan.
Nu heeft de brugklaszoon van destijds het redelijk relaxed (in mijn ogen dag en zijn broer heeft een zeer bezet bestaan.
Maar kom, ik raak o.t.. Vic, succes met de laatste weken, het is een bijzondere tijd.

Maylise
02-06-2011 om 11:12
Pelle
Of het nut heeft voor de brugklas weet ik niet verder. Zal per kind verschillen. Misschien is het jaar bij Yura's dochter op school onevenwichtig opgebouwd. Dat zou heel goed kunnen. Maar geeft dat nou werkelijk? Goed dan moet ze nu een paar weken hard werken maar hoe erg is dat? Het feit dat haar broer wel buiten kan spelen zegt me niks. Het is niet automatisch zo dat je in hogere klassen meer huiswerk hebt. Het gaat ook vaak per periodes van rustig en druk. Bovendien is niet elk kind hetzelfde. Mijn tweeling zat altijd in dezelfde klas met dezelfde leraar en dezelfde hoeveelheid huiswerk. Toch was de een binnen een half uur klaar de meeste dagen en de ander pas na twee uur. Verschil van manier van werken en karakter.
Maar goed zelfs al is het allemaal veel te veel en overdreven dan blijft nog mijn vraag staan hoe erg het is dat ze een paar weken er flink tegen aan moet? Wie weet leert ze nog wat interessants in die weken en anders worden bepaalde dingen misschien meer geautomatiseerd en wie weet leert ze er helemaal niks van en en dan lijkt me ook niks aan de hand.
Niet in elke brugklas beginnen ze overigens rustig. Op de vorige school van mijn zoon/dochter begonnen ze gelijk er vol tegen aan onder het motto dat ze dan gelijk wisten waar ze aan toe waren en een goede werkhouding konden opbouwen. Weet niet of dat de juiste manier is maar dat verschilt dus per school.
In elk geval snap ik oprecht het probleem niet. Ik kijk ook regelmatig met verbazing naar sommig onzin huiswerk wat de kinderen mee krijgen maar ja blijkbaar ziet er ergens een leraar wel het nut van in. In elk geval niks om moeilijk over te doen.

Vic
02-06-2011 om 11:26
Ze heeft het opgelost
Dochter is woensdag heel vroeg naar school gegaan. Ze heeft de opgaven kunnen bemachtigen en heeft ze nog even gemaakt voordat de school begon. Het is allemaal niet zoveel werk wat ze krijgt, 1x taal en 1x rekenen per week, kwartiertje werk. Volgens jaar maar eens kijken of we er wat structuur in krijgen.