Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Een moeder

Een moeder

24-03-2020 om 21:06

Huiswerkbegeleiding weer open ondanks Corona

De huiswerkbegeleiding van dochter is gewoon weer open schreven ze.
Ze houden zich aan de maatregelen.

Maar kan dat wel? Mag dat wel?

Als ik de aangescherpte regels van het RIVM (https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2020/03/23/aangescherpte-maatregelen-om-het-coronavirus-onder-controle-te-krijgen) lees, staat het er niet expliciet (of valt het onder bijeenkomsten?), maar scholen zijn dicht. Dit past toch niet.

We hebben de huiswerkbegeleiding laten weten het te beeindigen omdat we er door de omstandigheden geen gebruik van willen maken. Mijn partner is ook een risicogeval, dus we willen zeker niet dat dochter daarheen gaat voor nog meer contacten en risico's.

Nu schrijven ze dat er een opzegtermijn van 1 maand is (dus ook nog april). Maar we willen zeker voor april niet betalen (maart hebben we ook natuurlijk maar half gebruikt, omdat ze met de scholen ook dicht gingen), want dochter maakt er door Corona geen gebruik van.

Wat vinden jullie ervan?
En wat zouden jullie doen? Wel of niet betalen?
Wel maart? Niet april?


Een moeder

Een moeder

24-03-2020 om 21:18

compensatieregeling

Ik vind het raar als we moeten betalen als de huiswerkbegeleiding daar ter plekke niet geboden wordt, de belangrijkste reden voor de begeleiding.

Daar kunnen zij natuurlijk niets aan doen, maar ik ga er wel vanuit dat ze aanspraak kunnen maken op compensatie door de verminderde omzet.

Maar moeten wij er nu gewoon voor betalen?

Zijn er andere ouders met kinderen op huiswerkbegeleiding. Hoe doen jullie het?

Dees

Dees

24-03-2020 om 21:31

Lesgeven

Ze zullen in kleine groepen les geven. Bij ons op kantoor zitten ze ook in kleine groepen. De compensatieregeling compenseert puur personeelskosten dus ik snap wel dat ze door willen.

Angela67

Angela67

24-03-2020 om 21:34

ja weet je

je had de uitgave al ingecalculeerd.
dus alles wat men kan bieden is mooi meegenomen.
vraag of ze op afstand begeleiding kunnen geven op bepaalde momenten bijv.
als je echt zelf in geldnood komt dan kun je proberen om te kijken wat je kunt doen qua geld/contract, maar als je het geld kunt missen help je nog wel weer een organisatie/bedrijf in de lucht houden.
Natuurlijk zijn er andere dingen die je niet doet nu (dus ja, daar geef je dan geen geld aan uit en die 'steun' je dan niet), maar iets wat toch al ingecalculeerd was kun je misschien best laten gaan.
gr Angela

Dees

Dees

24-03-2020 om 21:36

Doorbetalen

Wij betalen diverse contributies en kinderopvang ook door, gewoon omdat we willen dat die organisaties blijven bestaan.

Guera

Guera

24-03-2020 om 21:40

Je voorwaarden

Pak je contract er even bij
Hier kregen we ook een mail
Helaas geen begeleiding maar we kunnen niet compenseren. In onze voorwaarden stond zoiets als: geen begeleiding dan ook geen betaalverplichting. Weet niet hoe het er precies stond. Wij hebben ons daarop beroept. Toen kregen we al snel bericht dat ze online gingen aanbieden. Je kunt foto's maken van huiswerk. Dat wordt besproken. Ze mailen wekelijks rooster wanneer je gebeld wordt. Kind wordt dus op haar reguliere dagen g gebeld. Ze nemen planning door. Eventueel vragen. Kan ook via mail en ze vragen goed door hoe het met kind gaat.
Daarnaast krijgen we 25 procent korting op tarief april. En als je stopt mag je na de zomer gratis 2 weken komen voor de opstart vh jaar.
Ik ben tevreden met deze oplossing.

Als kind moest komen zou ik niet blij zijn (ruim half uur fieysen). Ik zou precies willen weten welke maatregelen ze dan nemen .Hoeveel kinderen? Waar? Welke schoonmaak? Etc.....

Doorbetalen

Doen wij ook.

Ik zou alleen afzeggen als ze er volgens jaar ook niet terugkomt.

En alleen bet alen als je het je kanpermiteren, als je eigen salaris ook minder os, is het een ander verhaal

Adelaide

Adelaide

24-03-2020 om 21:56

Opzegtermijn

Als er een maand opzegtermijn hebben zul je je daar echt aan moeten houden. Dus als je nu opzegt op 24 maart, dan moet je april nog betalen.
Dat ze de afgelopen week dicht zijn geweest was niet voor hun lol.

Een moeder

Een moeder

24-03-2020 om 22:12

niet ter plekke

Dank voor jullie reacties, ik heb ze gelezen.

Ik heb zo'n moeite om te betalen voor iets waarvoor we huiswerkbegeleiding hebben ingeschakeld. Het belangrijkste was dat zij daarnaartoe zou gaan, zodat ze daar zonder afleiding aan school zou werken. En dat heeft ze nu sinds 16 maart niet gehad. Begeleiding op afstand werkt niet goed, dan zit ze thuis met alle afleiding. En veel te weinig contact en controle. Ligt ook aan haar, maar goed, juist door daar te werken, had het nog zin.

En dan moeten wij betalen voor iets wat we niet krijgen.

En vinden jullie het wel oke als er wel gewoon huiswerkbegeleiding daar plaatsvindt met meerdere kinderen? Wel op 1,5 m afstand, ze maken leuningen wel 1x per dag schoon. Maar toch, alle bijeenkomsten zijn verboden (ook als minder dan 100 mensen), maar dit kan wel?

Ik vind EUR 400 per maand wel veel voor iets wat we niet krijgen.
Zelfs al hadden we het ingecalculeerd. We hadden het nl. ingecalculeerd voor iets wat we wel zouden krijgen. Huiswerkbegeleiding ter plekke.

Angela67

Angela67

24-03-2020 om 23:14

Jeetje

Kun je dan niet voorstellen dat niemand dit verwacht had?
Als dit je zorgen zijn mag je blij.zijn.
Gr Angela

Een moeder

Een moeder

24-03-2020 om 23:26

Angela

Jij schrijft: Als dit je zorgen zijn mag je blij.zijn.

Ik vind dat zo’n dooddoener.
Dan kunnen we met heel veel discussies wel stoppen.

Nee, wij hebben dit niet voorzien en zij hebben het niet voorzien.

Is het dan redelijk dat wij nu volledig moeten betalen voor iets wat we wel hadden gewild maar door de omstandigheden en risico’s niet krijgen?

Waarom moet het risico volledig bij de consument liggen?

Juist nu er compensatieregelingen zijn?

Maar zelfs als die er niet waren?

Adelaide

Adelaide

24-03-2020 om 23:56

Verwend gedrag

Er is een crisis gaande. Alles is gesloten. Restaurants, theaters, scholen, bars, kappers en nog veel meer. Studenten missen hun bijverdienste in de horeca. Mensen raken hun baan kwijt omdat bedrijven hieraan failliet zullen gaan. En jij zeikt over een maand moeten betalen voor iets dat nu niet kan? Schaam je. Zeg het op per direct, betaal de maand opzegtermijn en zeg tegen je kind dat ze haar schouders eronder moet zetten en zelf aan de slag moet. Het is crisis, huiswerkbegeleiding is geen noodzaak, het is een extraatje.
En het is helemaal niet duidelijk dat zo’n huiswerkbegeleidingsorganisatie compensatie gaan krijgen. Je denkt toch niet dat er geld is om alle omzetverlies van alle bedrijven te betalen? Het is crisis, het wordt een nog grotere crisis en over een jaar hebben we een andere maatschappij.

Komt trouwens nog bij dat jij zelf je dochter niet wil sturen en zij haar wel willen ontvangen. Dus heb je een betaalverplichting.

Nou

'Mensen raken hun baan kwijt omdat bedrijven hieraan failliet zullen gaan. En jij zeikt over een maand moeten betalen voor iets dat nu niet kan? Schaam je. '

Het gaat wel om 400 euro per maand (wat een enorm bedrag trouwens). En je weet niet hoe hun financiele situatie eruit ziet.

Qua advies ben ik het wel met je eens, trouwens. Betaal die maand opzegtermijn als je inderdaad besluit om geen gebruik te maken van het alternatief dat ze bieden. Dit is voor de huiswerkbegeleiding echt overmacht.

Angela67

Angela67

25-03-2020 om 09:05

sydney: lezen

jij leest weer niet goed.

"Het gaat wel om 400 euro per maand (wat een enorm bedrag trouwens). En je weet niet hoe hun financiele situatie eruit ziet."

in mijn eerste reactie zeg ik "als je echt zelf in geldnood komt dan kun je proberen om te kijken wat je kunt doen qua geld/contract, maar als je het geld kunt missen help je nog wel weer een organisatie/bedrijf in de lucht houden."

gr Angela

Angela67

Angela67

25-03-2020 om 09:08

nog meer geld dat je terug kunt vragen

ik betaal bijvoorbeeld belasting, die naar specifieke onderdelen gaat.
Veel dingen mag ik nu niet doen van de overheid, zal ik eens gaan kijken welk deel ik dan ga terugvragen?

Een andere manier om naar kosten te kijken: je kunt zelf nu minder geld uitgeven aan zaken die je wel had willen kopen (vakantie, cultuur, uit eten whatever). Dus aan de uitgavenkant is die 400 euro niet zo'n harde klap als anders.

gr Angela

Angela67

Ik snap echt niet waarom Adelaide (want op háár reageerde ik) bepaalt wie zich moet schamen en wie niet.

Misschien toch eerst de inhoud van mijn berichtjes lezen voor je los gaat op mijn naam?

Angela67

Angela67

25-03-2020 om 09:13

sydney

Ik vergiste me inderdaad, dank voor je correctie. Ik zal beter opletten voor de koffie.

Overigens is 'bepalen wie zich moet schamen' wel een ding wat niet volledig onder het tapijt moet want het maakt wel helder wat de normen en waarden hier zijn.
Jij schrijft ook vaak vanuit die overtuiging. Dan gebruik je wellicht niet altijd het woord schamen maar je bedoelt precies hetzelfde. We leggen elkaars handelen langs een meetlat. Maar de woordkeuze is daarbij wel belangrijk.
Dus : ik ben het helemaal met Adelaide eens, en schreef ik zelf: "als dit je probleem is dan . . . ". Ik kan me voorstellen dat ik daarom inhoudelijk wilde reageren op jou, ook omdat ik wel schreef over financiële argument.

groet,
Angela

Een moeder

'Is het dan redelijk dat wij nu volledig moeten betalen voor iets wat we wel hadden gewild maar door de omstandigheden en risico’s niet krijgen?'
als je dat niet meer wil kun je opzeggen. Dan hoef je vanaf april niet meer te betalen. dat had je vooraf ook niet bedacht. Je bespaart dus waarschijnlijk mei en juni.
Ik heb ooit een domme fout gemaakt: in een tijd van schaarste kon ik melk kopen van een vrouw, die een koe had. De melk was hard nodig voor mijn nog jonge kind. Op een gegeven moment verhoogde zij de prijs gigantisch. Ik was daar boos over en wilde geen melk meer kopen. Daarna gingen alle prijzen omhoog en kon ik slechts met moeite (6 uur in de rij staan) 2 liter melk per week bemachtigen. Ik ging terug naar de vrouw om weer melk te kopen van haar. Maar ik kreeg het niet meer.
Een dure les.
Het kan zijn dat het huiswerkinstituut straks niet meer bestaat. Failliet. Terwijl je dan weer heel hard huiswerkbegeleiding nodig hebt om alle achterstanden weg te werken.
Overleg met je dochter en het huiswerkinstituut. Wellicht is begeleiding op afstand mogelijk, wellicht kunnen de kosten tijdelijk wat omlaag, wellicht wil je dochter in deze situatie haar leergedrag wel aanpassen.
En anders houd je je aan het contract en neem je het verlies van 400 euro. Daarna bespaar je het ook.

Tsjor

Adelaide

Adelaide

25-03-2020 om 09:39

Sydney

“ Ik snap echt niet waarom Adelaide (want op háár reageerde ik) bepaalt wie zich moet schamen en wie niet.”

Ik schrijf nergens wie zich niet moet schamen, ik schrijf alleen dat ik vind dat ‘een moeder’ zich moet schamen.

Er is huiswerkbegeleiding, zij wil haar dochter er niet heen sturen, dan kan ze maar één ding doen: opzeggen en zich houden aan het opzegtermijn.
En dat het 400 euro per maand kost en dat dat veel geld is, is voor mij geen valide argument, want dat wilde ze er vorige maanden ook aan uitgeven.

Angela67

'Dus : ik ben het helemaal met Adelaide eens, en schreef ik zelf: "als dit je probleem is dan . . . ". Ik kan me voorstellen dat ik daarom inhoudelijk wilde reageren op jou, ook omdat ik wel schreef over financiële argument.'

Ik ben het voor een groot deel óók met Adelaide eens (op het schamen na dan). Daarom schreef ik ook:

'Qua advies ben ik het wel met je eens, trouwens. Betaal die maand opzegtermijn als je inderdaad besluit om geen gebruik te maken van het alternatief dat ze bieden. Dit is voor de huiswerkbegeleiding echt overmacht.'

In andere draadjes geef ik ook aan dat wij het lesgeld voor de manege gewoon doorbetalen, ook al mogen we er niet eens heen om de paarden te aaien 😕

Chrono

Chrono

25-03-2020 om 10:28

En hier

Wij betalen de werkster 50% door, al komt ze niet.
Ik ga nu ook de vooruitbetaalde rijlessen (5) van mijn zoon niet terugvragen. ZZP-ers hebben het nu al zwaar genoeg.
Verder probeer ik te blijven consumeren (los van boodschappen).
Maar wij zitten er warmpjes bij, dat maakt het gemakkelijk. Als je zelf zonder inkomsten komt te zitten nu dan is dit onmogelijk

Adelaide

Adelaide

25-03-2020 om 11:40

Achtbaan

Ik vind de hele ontwikkeling zo raar. Iedere dag is mijn gevoel weer anders. Eerst besmuikt lachen om Mark Rutte en zijn geen handen schudden, en zo verder tot een halve lockdown waarbij zelfstandigen en kleine bedrijven het heeeeel moeilijk gaan krijgen. Het ergste is dat we niet weten hoe lang het gaat duren.
En dan de onzekerheid voor schoolgaande kinderen.

Bo

Bo

25-03-2020 om 11:46

kinderopvang

Schijnt dat mensen die kinderopvang hebben dat gewoon moeten blijven betalen. Mijn collega betaalt 3000 per maand (zegt ie, voor toeslag). Dat zijn nogal bedragen en ik snap dat mensen geld terug willen.

In dit geval.. gaat je dochter er volgend jaar weer gebruik van maken? Ja? Hou de relatie goed en betaal. Begrijp dat zij ook doorlopende kosten hebben en dit niet konden voorzien. Nee? Dan kan je een discussie aan gaan of 50/50 voorstellen als redelijk alternatief.

Klopt inderdaad niet

Mensen krijgen hun eigen bijdrage voor de kinderopvang terug.

Pennestreek

Pennestreek

25-03-2020 om 12:25

Hangt natuurlijk af van je financiële situatie

maar in principe betaal ik wat ik heb afgesproken. Sportschool en hulp bijvoorbeeld.
Ik werk gewoon, man heeft als zelfstandig ondernemer nu geen klus en dus geen inkomsten. Tsja, dat is vervelend maar we zingen het nog wel even uit. We hebben genoeg reserves. Mijn hulp niet. Dus hoewel ze niet komt betaal ik wel gewoon. Zo ook de sportschool. Ze bieden van alles online aan, zelf maak ik daar geen gebruik van maar dat is mijn eigen keus.
Een lang weekend weg dat al geboekt en betaald is, Songfestival, een concert en de zomervakantie (dito), ik ga ervan uit dat we het geld niet terugkrijgen. Het zij zo. Ik ga me er niet druk over maken. Heeft geen zin en het is overmacht. Het geld heb ik al uitgegeven, ik krijg er alleen niets voor. En als dat wel lukt of als dingen later ingehaald kunnen worden dan vind ik dat winst.

Bo

Bo

25-03-2020 om 13:32

vakantie

Re kinderopvang: thanks wist ik niet (maak er zelf geen gebruik van), maar de jankverhalen zijn dus niet nodig begrijp ik.

@pennestreek: als het goed is krijg je je songfestivalkaartjes terug. Wat betreft je zomervakantie: check je reis/annuleringsverzekering. Bij ons valt code oranje (wat het nu overal is) onder annuleringsmogelijkheid en wij krijgen dus geld terug. Anders kan je, afhankelijk van wat en waar je geboekt hebt, in aanmerking komen voor een voucher. Dus geld is niet weg.

Ik zou zeggen: support your locals en ga lekker weg in eigen land en stimuleer daarmee de Nederlandse economie. Win-win!

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

25-03-2020 om 14:11

Goed idee Bo

Griekenland kan we een jaartje wachten.

Kreta

Hier ook zoon die een week gepland had met medestudenten. Hij probeert het nu naar de herfstvakantie te krijgen, want zomaar verplaatsen is ook lastig.

Hij weet nog niet hoe het verder gaat na zijn master.

Ze hebben nog lang gedacht dat het nog wel door zou gaan want Kreta is een eiland. Helaas. Kan wel waar zijn, maar inmiddels kom je er niet meer.

bieb63

bieb63

25-03-2020 om 15:48

Precies

ik denk dat we van de zomer (zover het dan kan.....) gewoon zoveel mogelijk in eigen land moeten gaan recreëren, uit eten enz enz. Dus ipv ons vakantiegeld uitgeven aan dure vluchten en buitenlandse accommondaties, eens lekker de nationale en lokale horeca en aanverwanten overeind helpen.

AnneJ

Heeft je zoon volgend schooljaar wel herfstvakantie dan? Bij mijn dochter is de kerst de eerste vrije periode weer na de zomer.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.