Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Hulp bij kiezen vervolgopleiding

Hallo,

Afgelopen jaar is mijn zoon (nu 17) geslaagd voor de HAVO. Aangezien hij geen enkel idee had welke vervolgopleiding hij wilde kiezen, heeft hij uiteindelijk gekozen voor een tussenjaar. Hij werkt 30 u p/wk als vakkenvuller bij de AH. Elke dag om 7 uur beginnen, werken met volwassenen, hij steekt er een hoop van op. En hij doet het niet met tegenzin, komt met verhalen thuis en verdient ook nog wat.

Het is wel de bedoeling dat hij dit jaar wel een vervolgopleiding gaat kiezen. De open dagen komen er al aan, maar, hij heeft er geen enkele interesse in. Hij is er totaal niet mee bezig. Als ik er maar over begin, kijkt ie al geïrriteert. Vorig jaar hebben we uiteraard open dagen bezocht, maar als je niet weet wat je zoekt dan is het lastig zoeken op zo'n open dag. Ik wil hem graag helpen met het vinden van de juiste studie, maar hij zal toch zelf moeten kiezen. Ik zat ik te denken om hem een beroepskeuzetest te laten doen. Kost wel wat, maat als het hem echt kan helpen, dan heb ik dat daar graag voor over. Hebben jullie ervaring met zo'n bureau? En heeft het een meerwaarde? En hebben jullie verder nog tips hoe ik hem kan helpen/motiveren om na te denken over zijn toekomst?

Emzie

Niet zoveel

Tweede zoon werkte vanaf zijn 16de in een winkel. Bijbaantje. Na VMBO-t een MBO-opleiding verkoopmedewerker gestart, maar daar al snel uitgevallen. Oh nee, ook eerst nog een jaar onderwijsassistent, ook uitgevallen na een jaar. Grootste probleem op MBO: te schools, te kinderachtig.
Ondertussen kon hij zijn werkuren in de winkel uitbreiden met een contract, via het bedrijf zijn MBO-3 halen, uren langzaam uitbreiden. Hij heeft het 12 jaar gedaan, terwijl het absoluut niet zijn voorkeur had en hij echt wel gekeken heeft of hj wat anders kon doen. Tot hij plotseling het aanbod kreeg voor een andere functie binnen hetzelfde bedrijf. Nu werkt hij daar met veel plezier. Leren doet hij ter plekke, in de praktijk, en dat gaat hem heel goed af. Hij wordt gewaardeerd. Vooraf had hij nooit kunnen bedenken dat hij zo'n functie zou gaan doen.

Wegens voortijdig schooluitval heeft zoon een beroepentest gedaan. Daaruit kwam horeca. Ik ben daarvoor gaan liggen: horeca betekent veel late uren en weinig verdienen. Als je jong bent lijkt het nog leuk om achter de tap te staan, maar je bent maar korte tijd jong. Ik ben dus niet enthousiast over die beroepentest en het advies dat eruit kwam.

Met andere woorden: studeren kan je zoon altijd nog oppakken ergens in de komende 10 jaar. Het zijn dure vergissingen als hij nu min of meer gedwongen een opleiding kiest, waar hij eigenlijk niets voor voelt. Hij is enthousaist over wat hij nu doet; hij heeft de capaciteiten en het diploma om daar later meer van te maken; of hij ontdekt vanzelf wel wat hij echt wil. Gemotiveerd studeren gaat beter dan min of meer gedwongen studeren. Op een dag gaat het vakkenvullen vanzelf vervelen en dan gaat hij zelf wel nadenken over: wat nu.
Ik denk dat het wel belangrijk is dat hij ondertussen een uitgavenpatroon houdt dat past bij een student, beperkt dus. Dat maakt een eventuele overgang straks gemakkelijker.

Tsjor

Opschieten

Er heersen blijkbaar een aantal ideeën die als ideaal gezien worden. Als je daar vanaf wijkt wordt men wat nerveus. En natuurlijk zijn er ook wel argumenten.
Toch is het beter om het wat los te laten en een eigen route te gaan.
En aan te sluiten bij wat een kind zelf wil en zoekt.
Sommige jongeren beginnen pas later aan een studie, dat zie je op het HBO en de universiteit en ik hoorde zelfs onlangs van iemand op het MBO die pas op 23 jarige leeftijd aan de dagopleiding begon, daarbij stage, en nu werkzaam op de unieke stageplek.
Mijn dochter doet haar tussenjaar en is al wat later. Ze heeft al een te gekke zaterdagbaan gevonden waar ze ook haar toekomst mee kan bouwen. Daarnaast is ze nog op zoek naar meer uren in vergelijkbaar werk. Ze komt bijna wekelijks bij elkaar met een docent en oud klasgenoten voor de gezelligheid en om elkaar aan de gang te houden en tips te geven.
Ze heeft ook een jobcoach die haar helpt te zoeken naar werk dat een beroep doet op haar vaardigheden en haar belangstelling.
Dat kan ze best een tijdje zo doen voor ze weer besluit om te gaan studeren. Er zijn ook on the jobtrainingen al zal ze daar wel dieper voor in de buidel moeten tasten. Gelukkig is ze erg zuinig.
Natuurlijk is het jammer als ze in een baan blijven zitten die ver beneden hun niveau is, ze kunnen meer, toch is het hun weg. Je kunt het bespreken maar niet te spannend maken.

Dees

Dees

20-10-2019 om 11:54

Hmmm

Zo te horen is het werk in de winkel wel wat voor hem, hij heeft het naar zijn zin daar. Probeer hem anders te motiveren om via zijn huidige baan te informeren wat de mogelijkheden zijn om daarin verder te gaan, er zijn genoeg werk-leer trajecten op.zowel HBO als mbo niveau. Laat hem zich daar eens in verdiepen.

Koffiekop

Koffiekop

25-11-2019 om 10:21

Even laten gaan

Hij moet zelf gemotiveerd zijn, anders wordt een opleiding toch niks lijkt mij. Dus ik zou hem laten werken, en zoals Tsjor suggereert kijken of hij via het bedrijf (interne) opleidingen kan doen.
Als je toch wil dat hij een studie gaat oppakken, zoek dan iets dat aansluit bij zijn interesses. Dat lijkt mij de meeste kans geven op een succesvolle studie. Dat lijkt mij ook belangrijker dan iets kiezen dat toekomstbestendig is. Ook al omdat de toekomst voorspellen lastig is .

Wat ik bij mijn zoon merkte (is na diploma vmbo-t naar havo 4 gegaan, niet gehaald, en toen een mbo-opleiding gaan doen) dat er ook veel afhangt van de sfeer op zo'n school. Dus ga wél de open dagen af, hoe dan ook. Dat is ook een manier om te ontdekken hoeveel opleidingen er eigenlijk zijn.
Er waren er voor zoon eigenlijk maar 2 waar hij zichzelf wel rond zag lopen. Uiteindelijk is de keuze gevallen op horeca ondernemer/manager. Ik ben het dan ook daarin juist niet eens met Tsjor, een horeca-opleiding biedt een hele goede uitgangspositie op de opleidingen- en banenmarkt. Het is een heel brede opleiding waarin je echt niet alleen bier leert tappen. Of zoon na het mbo doorgaat naar hbo of direct gaat werken zien we dan wel. Hij heeft ook nog geen idee of hij wel echt de horeca in wil. Maar voorlopig heeft hij het erg naar zijn zin op school. En omdat hij toch een kleine voorsprong heeft door dat jaar havo, krijgt hij de kans om zich wat breder te ontwikkelen door bijvoorbeeld lessen Chinees, volgend jaar kan hij tto gaan doen zodat zijn Engels nog beter wordt en hij is gevraagd voor de leerlingenraad. Allemaal leuk, zulke opstekers als je net je havo niet gehaald hebt. En zoals dat voor iedereen geldt, een schouderklopje werkt heel motiverend!

Emmawee

Emmawee

25-11-2019 om 10:59

Zijn vraag / jouw vraag

Als hij zich afvraagt wat hij nu verder moet, dan kan zo'n beroepskeuzetest, of een loopbaanadvies ofzo best heel handig zijn. Maar het lijkt erop dat het jouw vraag is en niet de zijne.

Ik denk dat je er goed aan doet om van zijn nek af te gaan en hem ook te laten weten dat je dat doet. Laat hem weten dat je er bent als hij je hulp nodig heeft. Geef hem de nodige informatie (data van open dagen, uiterste inschrijfdatum van verschillende opleidingen) en laat het bij hem.

Wat was het doel van het tussenjaar? Hebben jullie daar iets over afgesproken? Waren jullie het daar wel over eens? Moeten die afspraken misschien worden bijgesteld?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.