Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Hulp met TE+T; + brug bij T

Hallo iedereen,

Door de coronamaatregelen is er afstandsonderwijs voor onze kinderen. Mijn vraag is een beetje beschamend maar kan iemand ons aub helpen bij het correct uitschrijven van volgende oefening in de vakjes.

Voor alle duidelijkheid we weten wel hoe we moeten optellen, alleen niet op de manier/schema dat men ons vraagt (met brug?)☺️

In de cursus staan de oefeningen op de volgende manier:

HTE + T; + TE, + HTE brug bij de T

656 + 271 =

_

DHTE


TE + T; + TE brug bij T


64 + 52 =

DHTE

We zouden het zeer erg appreciëren indien iemand even de tijd kan nemen om te tonen hoe we de berekening correct moeten uitschrijven in de tabel.

Beleefde groet


656+70 = 726
726+1 = 727
727+200 = 927
Dat lijkt er te staan maar is natuurlijk een heel rare manier van getallen optellen. Zo’n schema is maar een hulpmiddel. Als je het zonder kunt op een andere manier, is het ook prima. Ik zou doen 
56+71+800

Ik weet dat het Duizendtal, Honderdtal, Tiental en Eenheden is.
Maar van die brug dat weet ik ook niet.

Na even Google raadplegen zie ik dat het iets is uit het Belgische onderwijs.  Zijn er geen Belgische fora wat je dit kunt vragen of tik zelf even je vraag in bij Google. Dan komen er genoeg afbeeldingen tevoorschijn waar je misschien wat aan hebt. 
Met mijn Nederlandse blik zie ik ingewikkelde sommen maar wat ik vind zijn optelsommen tot 100 dat leren ze bij ons ergens in groep 4 dan zijn ze 8 jaar oud dus zo moeilijk zal het niet zijn. 

VanZant

VanZant

03-12-2021 om 16:01 Topicstarter

Is inderdaad Belgisch onderwijs maar krijg op de Belgische fora geen reactie. Is inderdaad een makkelijke optelsom...alleen de manier waarop het moet uitgeschreven worden is ons een raadsel. 

ik neem aan dat brug is dat als je bijv twee tientallen optelt die samen boven de honderd uitkomen, een cijfer via de brug naar het honderdtal moet. 

Rhonda schreef op 03-12-2021 om 16:03:

ik neem aan dat brug is dat als je bijv twee tientallen optelt die samen boven de honderd uitkomen, een cijfer via de brug naar het honderdtal moet.

Net opgezocht en dat klopt. 

Voor je 2e som:.

64 + 52 = 64 + 2 (te+t) + 50 = 66 + 50 

En dan speelt de brug een rol. Volgens mij is het dan 4 / 1 waarbij de 1 via de brug naar het honderdtal gaat. 

Ik ken hem van onder elkaar zetten en dan per kolom optellen, dat is vergelijkbaar maar werkt volgens mij makkelijker. 

In Nederland wordt dit schema gebruikt als hulpmiddel, zodat ze de juiste cijfers onder elkaar zetten (eenheden onder eenheden, tientallen onder tientallen etc.). Dus van rechts naar links invullen. Daarna de bewerking uitvoeren zoals je dat gewend bent, per kolom optellen. Als je over het tiental/honderdtal gaat (dat is bij jullie die brug), dan zet je dat even bovenin neer.

Dit schema is dan dus geen alternatieve manier van optellen, slechts een hulpmiddel bij het juist kaderen van de getallen.

Als je de vraag via Google afbeeldingen zoekt dan komen er allemaal plaatjes tevoorschijn.  Misschien herkent kind het dan?

Ik denk dat ze bedoelen dat je de getallen in het schema onder elkaar zet. Duizendtallen, honderdtallen, tientallen, eenheden. Je rekent vervolgens onder elkaar de som uit.
Omdat je in het geval van jouw eerste som met de tientallen boven de 10 komt, maak je een bruggetje (in mijn tijd, tekende je dan een boogje) naar het honderdtal.

https://images.app.goo.gl/2YWsnLQFmECD3BCh9

2YWsnLQFmECD3BCh9

De link en hopenlijk een afbeelding van wat ik heb gevonden.  Het moet voor zover ik het begrijp NIET onder elkaar.

hier een uitleg filmpje 


https://youtu.be/giDuwwZgULA

VanZant

VanZant

03-12-2021 om 18:39 Topicstarter

Ik snap hier echt niks van...
Uiteraard kan ik het gewoon zo uitrekenen alleen maakt men het zo onnodig moeilijk met dat bruggetje en de verwachting dat de kinderen het onder elkaar in een tabel uitschrijven...want dat blijkt dus wel de bedoeling te zijn.

Ik begrijp volgende oefening tot hier ....
TE + T; + TE brug bij de T

64 + 52 = 

DHTE
64
50
???

???
???


Wat voel ik me dom zeg ....wil iemand zo lief zijn om het in tabelvorm uit te schrijven want ik krijg er stilaan hoofdpijn van

Ik snap er ook helemaal niks van, heb google gebruikt om wat te vinden dat helpend kan zijn.
Kun je de leerkracht mailen voor uitleg? 

Lang voor het thuisonderwijs moest mijn kind kolomsdelingen maken. Kreeg alleen een blaadje met de sommen mee geen uitleg. 
Ik ben 3 keer bij de leerkracht geweest voor uitleg en ik kan het nog niet.  Het is inmiddels 10 jaar geleden.  Ik maak wel een staartdeling.

Het ziet eruit als een soort trucje en dat het niet helder is hoe je door de hoepel moet springen.
 
Ik zou het even laten en kijken of je kind de rekensom kan beantwoorden zonder dit schema.

Je kunt het best een kind in je omgeving vragen die wat ouder is om het uit te leggen. Zo hebben wij dat ook altijd gedaan. Het begon met een hoeveelheid kunstof blokjes van verschillende formaat en kleur corresponderend met ondoorgrondelijke cijfers in een boekje, dat was in groep 3 of 4. Een buurmeisje van een paar jaar ouder heeft ons kind daar doorheen geloodsd en ook nog jaren later geholpen met dat soort vreemde dingen zoals in de openingspost. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.