Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Vic

Vic

05-10-2011 om 17:27

Iedereen een 7

In de klas van dochter heeft iedereen een 7 gekregen voor zijn boekbespreking Nederlands. Wat vinden jullie daar nu van?
Ik vind het zelf een beetje jammer. Nederlands is haar beste vak, en zo'n 7 haalt je gemiddelde toch naar beneden. Het is leuk voor de mensen die lopen te worstelen met hun werkwoordsvervoegingen

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Raar

Hier is bij een boekbespreking altijd een beoordelingslijstje zodat je kan zien hoe het cijfer is opgebouwd. Maar dan praat ik over de middelbare school.
Als het de basisschool is, zou ik er niet zo mee zitten. Want daar maakt je rapportcijfer toch helemaal niet uit.

Vic

Vic

05-10-2011 om 17:37

V.o.

Ze zit in de brugklas (vwo).

Tirza G.

Tirza G.

05-10-2011 om 18:19

Daar maakt het ook niet uit Vic. Nog effe, en ze stellen het de docent gewoon zelf voor. Meneer, geeft u iedereen gewoon lekker een 7. Dat scheelt u en ons een hoop gedoe. Goeie kans dat deze 7 maar één keer telt en dat er nog een ziljoen andere toetsmomenten komen.

Tirza

Belachelijk

Waarom niet gewoon een reëel cijfer voor de geleverde prestatie?
Ik had op het vwo een leraar Nederlands die je zonder pardon een nul gaf als hij je werkstuk/ opstel waardeloos vond, maar ook een tien als hij er lyrisch van werd.
Ik vind het altijd zo typisch dat er officieel een puntenschaal van 1-10 is, maar in de praktijk een schaal van 5,5-8. Zeker voor mondelinge overhoringen. Motivatie: niemand is perfect, daarom krijg je geen tien. Wat een kul!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Vic

Vic

05-10-2011 om 22:41

Drommels

Jongste was juist bezig in het Mees Kees boek dat vorig jaar boekenweekgeschenk was. Ik heb het even doorgebladerd, maar zo'n Mees Kees moment zegt me niets.

Ik combineer

brugklas met oktober en denk: soort oefenboekbespreking?

Mis ik iets?

Sinds wanneer is een 7 een laag cijfer?

Niet het punt, silone

Maar sinds wanneer wordt er zomaar willekeurig aan iedereen hetzelfde cijfer gegeven? Ook als het een 9 was zou ik het idioot vinden. Lijkt me een kwestie van luie leraar.
Beter lijkt het me een lijstje met punten bij te voegen en aan elke leerling afzonderlijk duidelijk maken wat goed was en wat niet aan de boekbespreking. Zodat je het de volgende keer verbetert of juist niet als het al goed is.
Allemaal een 7 zonder commentaar is volstrekt zinloos.

Vic

Vic

06-10-2011 om 17:11

Silone

Gezien behaalde resultaten uit het verleden acht ik dochter in staat om minstens een 9 te halen. Indien het erom zou spannen bij de overgang, komt zo'n cijfer natuurlijk wel heel goed van pas als compensatie.

Rafelkap

Rafelkap

06-10-2011 om 18:43

Elven

Mijn man vertelde me dat hij (werkte ooit als leraar op een middelbare school) wel eens elven gaf
Vic, heb je de leerkracht hierop aangesproken? Wat is zijn/haar motivatie eigenlijk?

kaatje43

kaatje43

06-10-2011 om 20:42

Ja maar vic

Die resultaten waren van de basisschool. Kan je toch niet vergelijken? Ze zit nu op haar niveau. Nog steeds wel belachelijk natuurlijk allemaal hetzelfde cijfer. Maar misschien heeft hij/zij daar wel een goed antwoord op. Mail de goede man/vrouw eens.

Vic

Vic

07-10-2011 om 09:19

Nou ja

Om nou gelijk helemaal te gaan mailen vind ik ook zo wat. De leerkracht zal er vast een reden voor hebben die hij erg goed vindt, maar waar ik het toch niet mee eens ben. Dat zijn de vrijheden die leerkrachten zich mogen permitteren.

Tirza G.

Tirza G.

07-10-2011 om 11:18

Je weet niet 100% zeker of het waar is. Vergis je daar niet in; ik geloof mijn kinderen altijd gewoon meteen 100%. Maar soms hoor je wel eens verhalen die net een ander licht laten vallen op het onderwerp of het accent net ietsje anders leggen.
Misschien (als het zo is) is de docent gewoon aan de veilige kant gaan zitten. Híj heeft nu in elk geval een beeld van wat de kinderen doen bij de opdracht 'boekverslag' en kan dus het volgende verslag daaraan relateren.

Tirza

Vic

Vic

07-10-2011 om 11:25

Nog even over jouw opmerking. Bij dochter in de klas zijn al behoorlijk wat onvoldoendes gehaald. Ik heb me daar echt over verbaasd. Scoort bij jouw zoon iedereen zulke hoge cijfers?

Tineke

Tineke

07-10-2011 om 11:38

Boekverslag

Vic, het kan heel goed zijn dat het niveau van iedereen tegenviel. De docent weet nu waar de klas staat, welk werk er verzet moet gaan worden, en iedereen een 7 om de leerlingen niet te ontmoedigen.
Het VO stelt vaak zulke andere en zulke hogere eisen aan boekverslagen, dat het basisschoolniveau vaak zwaar tekort schiet.

Vic

Vic

07-10-2011 om 12:45

Afwachten

Ik vind het een beetje hard om te stellen dat het de schuld van de ouders is. Mijn dochter is de afgelopen weken flink in verzet gekomen omdat ze vindt dat ik haar teveel op de huid zit. Prima, maar dan moet ze niet bij mij komen uithuilen met onvoldoendes. Die heeft ze gelukkig ook nog niet gehaald maar haar cijfer voor Engels viel haar wel tegen. Was een 8,5 dus niet dramatisch slecht, maar 4 vette spelfouten gemaakt dus eigenlijk een beetje jammer dat ze het vooraf onderschat heeft. Vandaag heeft ze een SO werkwoordsspelling Nederlands. In groep 8 nooit lager gehaald dan een 10 daarvoor, dus ik ben benieuwd

Fiorucci

Fiorucci

07-10-2011 om 14:02

Nouhou p

Niet elk kind leert even makkelijk. Mijn zoon leest zijn frans een keer achteloos door en haalt een zeven, een ander leert flink en haalt een vijf. Ik denk dat je moet oppassen niet zo te oordelen over een ander. Er zijn kinderen met flinke leerproblemen, of problemen emt studeren/plannen. Sommige kinderen moet er echt even inkomen.

Doet jouw zoon gymnasium of atheneum+ P? Anders zou ik ook nog kunnen denken dat jouw zoon gewoon een te laag niveau doet.
Echt, een 7 IS geen slecht cijfer. En dat jouw zoon een 10 haalt terwijl een klasgenoot een 2 haalt, zegt misschien evenveel over jouw zoon, dan over de klasgenoot.(om maar even lekker te generaliseren).

puber-ouder

puber-ouder

07-10-2011 om 16:32

Schuld van de ouders

P, heb je er wel eens aan gedacht dat sommige ouders het bewust laten gebeuren? Dat kind een onvoldoende haalt bedoel ik dus. En dat dat vaak een buitengewoon effectieve manier is om je kind bewust te maken van de noodzaak om te leren en te plannen? Je hoeft als ouder echt niet krampachtig te proberen te voorkomen dat je kind een keer een laag cijfer haalt. Kinderen leren met vallen en opstaan. De meeste kinderen halen die onvoldoendes de komende weken/maanden wel weer op. Juist aan het begin van het jaar, kun je je een paar uitglijders wel permitteren. De cijfers tellen minder zwaar mee dan later in het jaar. Bij mijn kinderen telt een SO in het eerste trimester 1 x mee, terwijl een repetitie in het laatste trimester 6 x telt.
Bovendien ga je wel erg uit van je eigen kind.
Vic, als je dochter een probleem heeft met die 7, laat haar dan vooral zelf actie nemen. Het is de middelbare schol, daar moeten kinderen leren zelf dit soort dingen te regelen. Je kunt haar natuurlijk wel adviseren, maar ik zou kijken of ze het zelf op kan pakken. Ik vind jouw argumenten eigenlijk niet zo sterk. Zo zou ze negens moeten kunnen halen. Hoezo? Ze zit nu tussen allemaal goede leerlingen 'die een 9 zouden moeten kunnen halen'. Maar goed, ze zit nu op het VWO, en niet meer op de basisschool. En het zou haar gemiddelde naar beneden halen. Tja. Ze zal echt wel vaker een 7 gaan halen, nagenoeg niemand van die o zo slimme kinderen (op de basisschool) blijven negens en tienen halen. Nederlands op het VO lijkt niet bepaald op wat ze op de basisschool hadden. En wat ik ook al tegen P zei: de cijfers aan het begin tellen nauwelijks mee op het totaal. Er gaan nog heel veel SO's en repetities volgen, die straks een stuk zwaarder meetellen.
Mijn ervaring is inmiddels dat de cijfers in die eerste maanden amper iets zeggen. Kinderen met hoge cijfers, duiken later vaak toch wat naar beneden. Kinderen die starten met onvoldoendes, krijgen later vaak de smaak te pakken en gaan als een speer. Niet te snel denken dus dat je kind te hoog of laat zit, ze zijn nog maar net begonnen.

Vic

Vic

07-10-2011 om 17:11

Gut

Vergeet die 7, ze is nu met een 5,3 thuis gekomen voor Frans ;-( Ik heb de toets eens bekeken en het was zo onnodig om daar een onvoldoende voor te halen. Ze heeft een onderdeel compleet fout vanwege niet goed lezen wat de opdracht was, en de helft van de gevraagde woordjes kende ze niet. Toen ik tegen haar zei dat het jammer was, kreeg ik als antwoord dat het toch wel fijn moest zijn dat ik gelijk kreeg (dat sarcasme heeft ze niet van een vreemde Ze is nu naar haar vader, dus we hebben het er nog wel over.

Tirza G.

Tirza G.

07-10-2011 om 17:26

Nou sorry, ik vind het een raar verhaal van die ouders. Als ik jouw berichtjes zo lees, heb jij die ouders zelf daadwerkelijk gesproken en heb je bíj het 'smoezengesprek' met de docent gestaan. Ik kan me daar gewoon niet zo bar veel bij voorstellen. En zelfs al heb je de moeder rechtstreeks gesproken bij de Appie, dan nog weet je niet of datgene wat ze jou vertelt (stomme school, mijn kind kan er niks aan doen) wel datgene is wat zij daadwerkelijk vindt en ook tegen haar kind cq school heeft geventileerd.
En al is het allemaal zo gebeurd, dan nóg vind ik het weird dat je het bij de ouders legt. *Wie* haalt er nou die onvoldoende? En *wie* is er op het onzalige idee gekomen dat ouders zouden moeten helpen bij huis/schoolwerk?
Als jouw redenering klopt, zou het andersom dus ook zo moeten zijn. Onvoldoende=schuld ouders. Goed cijfer=te danken aan ouders. Kortom, de goeie punten die jouw zoon haalt zijn niet zíjn prestatie, maar de jouwe.

Tirza

Fiorucci

Fiorucci

07-10-2011 om 18:46

Precies p

Precies, niet oordelen over ouders en een kind wat je nauwelijks kent. Ik bedoel, wat is nou drie weken?

Tirza G.

Tirza G.

07-10-2011 om 21:00

Dus p

Het feit dat dat kind een onvoldoende haalt, komt omdat zijn ouders hem niet hebben geholpen en hem naar school toe proberen in te dekken.
Gut. Het lijkt de discussie over het zeilmeisje wel.

Tirza

Fiorucci

Fiorucci

07-10-2011 om 21:20

Zo te lezen heb je het al heel erg druk met de begeleiding van je eigen kind, ik snap echt he-le-maal niet waarom je je hier druk om maakt. En jij mag oordelen en ik niet. Duidelijk.

Fiorucci

Fiorucci

08-10-2011 om 08:30

Welke opmerking is over de grens? Jij vind dat ik niet mag oordelen, dat zijn jouw woorden. Ik vind dat jij dat zelf ook doet. Dat is mijn punt, meer niet.

puber-ouder

puber-ouder

08-10-2011 om 09:36

Goh P, ik vind je de laatste tijd nogal kribbig overkomen. Altijd je mening klaar, inclusief oordeel richting een ander. Om eerlijk te zijn, vind ik je daardoor helemaal niet zo aardig overkomen. Ik vind je zo drammerig, zo vreselijk zeker van jezelf, en altijd bereid even een sneer aan een uit te delen.
Misschien bedoel je het helemaal niet zo, of ben je je er niet van bewust. Maar zo komt het op mij wel over.

Tirza G.

Tirza G.

08-10-2011 om 11:33

Oooooooo

Je vindt het zielig voor het kínd! Ooooooo, nou, zo kwamen je berichtjes anders niet over. Mwah, zielig, ik vind niet zo snel iets zielig. Misschien vinden die ouders jouw kind wel zielig. Moet altijd maar hoge cijfers halen van z'n moeder.

Tirza

puber-ouder

puber-ouder

08-10-2011 om 12:05

Niets zielig aan

Dat vind ik ook Tirza. Er is helemaal niets zieligs aan een slecht cijfer. Het is ook niet zielig als kinderen eerst zelf eens ervaren hoe het gaat met leren, huiswerkplannen etc. Er is nog tijd genoeg voor ouders om eventueel in te grijpen. De meeste kinderen doen het gewoon op eigen kracht. Er zijn namelijk maar weinig ouders die zo intensief begeleiden als P nu beschrijft.
P: ieder mens is anders. Maar anders is niet altijd slechter. Alleen maar anders.

ottie

ottie

08-10-2011 om 15:29

Tja

Inderdaad, niets zieligs aan af en toe een onvoldoende behalen. Dat houdt je scherp. Bovendien heb ik nooit zo gezien dat alleen niet werken/leren de oorzaak is van een onvoldoende. Daar komt nog veel meer bij kijken: ellende in de familie, geen aanleg (sommigen hebben dat met b-vakken, anderen met talen), serieuze faalangst, een blackout, niet begrijpen wat er bedoeld wordt bij de vragen, slecht geslapen, bij gym de voet verstuikt etc etc. Hoe onbelangrijk ook en misschien in jouw ogen wel smoesjes, het kan wel degelijk een impact hebben op een cijfer.
Dus zeggen hij heeft een 2 en hij heeft dus geleerd, dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Net als hij heeft geleerd, dus hij heeft een hoog cijfer (ik denk aan mjn hardwerkend kind voor wiskunde dat het maar niet lukt hoger dan een 5 te halen). En ook na 3 keer leren kan het voorkomen dat je het nog niet kent. Vraag bijvoorbeeld maar eens een serieuze dyslecticus hoe het woorden leren hem/haar vergaat.
Tja, ik weet niet hoelang je het vol wil houden, P, die begeleiding maar het lijkt mij behoorlijk wat vragen van iedereen. Protesteert je zoon nooit eens? Mijn kinderen zouden mij gillend aangevlogen zijn, al na een week. Ik geloof zelf meer in begeleiden dan alles uit handen nemen. En eigen verantwoordelijkheid. Ik help mijn kinderen op verzoek maar ik ben niet verantwoordelijk voor hun resultaten, dat zijn zij en zij alleen. "We" hebben een 9 komt in ons gezin niet voor, wel IK heb een 9 gehaald.

ottie

ottie

08-10-2011 om 15:31

Verbetering

hij heeft een 2 en hij heeft dus NIET geleerd, dat hoef dus helemaal niet zo te zijn.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.