Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
MissPoes

MissPoes

16-03-2019 om 21:18

Iemand ervaring met ronde tafelgesprek?

Hallo

Het gaat al langere tijd bergafwaarts met ons kind op school,waarop we nu de keuze gemaakt hebben voor een andere omgeving.
Mijn voorkeur gaat uit naar sbo en ik heb ook voorkeur voor een school,waar ik al ben wezen kijken en praten.
Huidige school heeft een tlv aangevraagd, en naar aanleiding daarvan wil het samenwerkingsverband een ronde tafelgesprek.
Hiervoor zijn wij als ouders uitgenodigd, de leerkracht of ib'er van de huidige school, een orthopedagoog van een, voor mij onbekende, so en de orthopedagoog van de sbo waar mijn voorkeur naar uitgaat.
Nou heeft deze laatste te kennen gegeven zich niet geroepen te voelen om te komen omdat de leerling niet bekend is bij de school?!?

Ik heb haar niet gesproken, alleen de directeur. Die heeft te kennen gegeven dat kind welkom is.
kind is logischerwijs nog niet aangemeld omdat er nog niet eens een tlv is, maar als het gebruikelijk is dat van beide opties (so en sbo) orthopedagogen aanwezig zijn bij zo'n gesprek bij het samenwerkingsverband is het toch ook normaal dat ze komen voor een leerling die ze nog niet kennen?
Of heeft iemand ergens een stap gemist?

Ik hoef officieel nog niks te doen,maar ben me voor onszelf alvast gaan oriënteren, waardoor ik dus toevallig al op de school naar wens geweest was, maar officieel hoeven ze het kind in kwestie toch ook niet te kennen?
Ik snap er niks van.
Is er hier iemand die er meer van weet? Ik baal zo dat dit op vrijgmiddag gebeurt.zit ik me het hele weekend op te vreten en het gesprek is woensdag al😓

Tango

Tango

17-03-2019 om 18:03

Lijkt mij dat ze moet komen.

Toevallig ben ik van dichtbij bekend met een soortgelijke situatie. En daar wordt ook zo'n gesprek gepland, inderdaad met mensen van twee scholen (SO-school en SBO-school) erbij. Ik ga er van uit dat beide scholen iemand gaan sturen. In de situatie die ik ken gaat de voorkeur van de moeder ook uit naar SBO, huidige school stuurt, naar mijn idee onterecht, richting SO.
Als je al op de SBO-school bent geweest en daar inderdaad gehoord hebt dat je kind welkom is, zou ik morgen meteen met hen contact opnemen, met die directeur, en de situatie uitleggen. Je kind hoeft er inderdaad nog niet bekend te zijn. Het is misschien wel handig als de huidige school wat gegevens van je kind heeft gestuurd naar de SBO-school (en de SO school natuurlijk). En ingeschreven hoeft ook nog niet. Je gaat die keuze juist maken op basis van dit gesprek lijkt me.
En als het woensdag niet is geregeld geef je aan dat het gesprek geen doorgang kan vinden. Volgens mij vinden dit soort gesprekken tweewekelijks plaats, dus is er snel weer een nieuwe kans.
Succes!

Zomaar een vraag

Stomme vraag, maar waarom mag je kind niet bij het ronde tafel gesprek zijn? Het gaat toch immers om hem of haar...

Tango

Tango

17-03-2019 om 21:26

Vind het geen stomme vraag

Maar ligt aan de leeftijd van het kind denk ik. In de situatie die ik ken is het kind 5, dus lijkt me niet dat het er bij hoeft te zitten. Maar bij een kind van bijvoorbeeld 10 jaar kan dit prima natuurlijk.

Meg

Meg

17-03-2019 om 22:05

Hier worden op de basisschool vanaf groep 6 oudergesprekken gevoerd met het kind erbij, maar ik vind dat toch minder zinvol. Kind babbelt gezellig met de leerkracht, maar waar je het echt over wilt hebben, komt niet aan bod.

MissPoes

MissPoes

18-03-2019 om 09:17

Bedankt voor de reacties!

Aanwezigheid van kind is niet wenselijk omdat er enerzijds ernstige gedragsproblemen worden besproken en anderzijds wordt bediscussieerd op welke school het kind daarmee het best op de plek is, terwijl kind zelf helemaal niet van school wil,maar blijven is geen optie.

Ik vind het een vreemde gang van zaken dat ik er nu zelf achteraan moet,maar ik ga idd maar bellen en als het niet rondkomt uitstel van gesprek vragen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.