teleurgesteld
08-07-2010 om 17:27
Ik ben zo boos................(kleuterverlengen)
Ik heb 4 wk geleden aan school aangegeven dat ik mijn kind naar gr 3 wil (heeft 2x groep 1 gedaan) en zou nu naar 2 gaan. Ik ben eigenlijk een jr te laat met het gesprek maar had toen andere dingen aan mijn hoofd (ben ernstig ziek geweest) Ze gingen mijn zoon testen op 2 niv en vandaag had ik het gesprek.
En wat ik al verwacht had van deze school, hij gaat niet door. En dat is misschien nog wel te verhap stukken, maar het feit dat ze hem niet als najaarsleerling zien (hij is van december) omdat hij in januari is ingestroomt kan er bij mij niet in. We gaan fuseren met een andere basisschool en daar gaan de leerlingen van okt nov dec wel door, van 1, naar 2 en daarna naar 3 of er moet echt goede redenen zijn om het niet te doen. Mijn zoon blijft niet zitten volgens school. Ik zei dat doet ie wel, tja als u dat zo ziet.....ik ben zo kwaad vanwege het feit dat ze zo star en stug zijn, en niet willen toegeven dat ie wel blijft zitten. Hij heeft voor ordenen op E1 niveau een A en op E2 niveau een C, voor Ruimte en Tijd op E1 niv een C en op E2 niv een D
Taal voor Kleuters E1 een B en C niv en op E2 niv een D score. Maar ze hebben natuurlijk niks met hem gedaan het hele jaar, want anderzijds zei de leerkracht dat ie het cognitief wel aan zou kunnen, maar soc.emot. niet.
Ik kan hier niks aan veranderen, maar ik wilde het even van me afschrijven.
Sasvangent
09-07-2010 om 12:20
Ot kaatje
die wetenschappelijke verklaring is er wel een beetje: als een kind bv. een jaar overslaat is de reden bijna altijd dat het gaat om een (zeer) slim kind. Een kind dat een jaar blijft zitten, heeft het meestal moeilijker met de leerstof en dat blijft ook vaak zo.
Ik heb ooit eens een lijst gezien over versnelde kinderen die verder werden opgevolgd: alhoewel zij de jongste van de klas zijn, gaan ze meestal verder op het hoogste niveau (ze zijn nl. slim). De oudste daarentegen (de zittenblijvers) zijn ooit blijven zitten om een bepaalde reden, en die reden verdwijnt ook niet altijd. Die groep stroomt dan vaker door op een wat lager niveau.
Nu moet ik wel zeggen dat dit een lijst was met Belgische kinderen, waar het zittenblijven anders/minder speelt dan in NL.
[Ik bedoel: al dat gedoe over de jongste en oudste kleuters heb je hier gewoon niet. Iedereen uit een bepaald geboortejaar gaat door naar groep 3, tenzij er echt een probleem is. Dat probleem wordt echter niet gelinkt aan geboortedatum. Hier worden de cito's ook herbekerend naar geboortedatum, zodat je een gecorrigeerde (en dus hogere) score krijgt voor de jonste kinderen.]
mirreke
09-07-2010 om 12:35
Vic, dus als ik het goed begrijp...
heeft je dochter qua stof in groep 2 niets meer te zoeken, dat kent ze dus allemaal al, maar schort het aan haar spel- en sociale gedrag??? Dat is hopelijk een grapje? En als dat niet zo is: denk je nou werkelijk dat het zin heeft om een kind gewenst spelgedrag aan te leren? En dat een heel jaar lang? Het enige wat ik mij daarbij kan voorstellen is dat het zo demotiverend werkt dat kind alle creativiteit en eigenzinnigheid, alle motivatie, doorzettingsvermogen en wil om te leren (en leren is eigenlijk gewoon een andere vorm van spelen, of eigenlijk andersom, spelen is leren) kwijt is aan het eind van het jaar, en lekker in de suffe mal zit die oh zo wenselijk want overzichtelijk en duidelijk is. Leuk vooruitzicht...![]()
Vic
09-07-2010 om 12:49
Mirreke
Nou, zo ongeveer. Ik zie het niet zo zwart in overigens. Dochter is gewoon echt een speels kind, en ik verwacht niet dat de juf haar wil dwingen te spelen volgens de regeltjes (dat zou wel heel zot zijn). Overigens heeft dochter de laatste maand van het schooljaar wel groep 2 werkjes gekregen. Die gaan niet foutloos (tot mijn verbazing eigenlijk), maar het heeft wel een impuls gegeven aan haar speelgedrag. Tot twee maanden geleden waren haar teken- en schilderwerkjes nog creatieve roze en blauwe strepen en vlakken. Inmiddels tekent ze voetballers, varkens, dino's, echt heel grappig.
De school staat er voor open om dochter halverwege het jaar te laten doorstromen naar groep 3, als blijkt dat ze het minder naar haar zin krijgt in groep 2. We gaan het zien.
dirksmama
09-07-2010 om 13:49
Gewoon naar groep 3
Ik zou bij de school aangeven dat je er van uitgaat dat je zoon gewoon naar groep 3 gaat. En klagen over de verwaarlozing het afgelopen jaar...hij had het afgelopen jaar met groep 2 moeten meedoen.
De rotzooi die de school daarmee gecreëerd heeft mogen ze zelf oplossen, dat hoeft niet op het bord van je kind.
Ik snap dat 'lekker kleuteren' niet hoor. Volgens mij kun je ALS er al gedoubleerd zou moeten worden, dat beter in groep 3 of 4 doen dan in een kleutergroep.
En doen ze niet mee: andere school zoeken!
mirreke
09-07-2010 om 14:12
Ik zou het wel zo zwart inzien
want ik denk echt dat het voor een kind zo werkt... Enfin, moet je nagaan hoe het met je dochter zou zijn gegaan als ze al een jaar groep 2 werkjes had gedaan. Dan tekende ze nu waarschijnlijk in 3D (grapje hoor, maar ergens werkt het wel zo natuurlijk). En als je dat doortrekt. Als jouw dochter groep 3 werkjes maakt, stimuleert dat haar navenant.
In ieder geval wil de school haar door laten stromen, hoewel dat laatste zinnetje 'als blijkt dat ze het minder naar haar zin krijgt in groep 2' me wel zorgen baart. Want kinderen laten dat meestal niet echt zien, ze gaan aangepast gedrag vertonen, net zoals jouw dochter (met haar spelgedrag wat natuurlijk het gevolg is van die groep1 werkjes). Als ik jou was zou ik het zelf blijven aansturen.
En waarom ben ik er zo fanatiek in: ik heb het zelf meegemaakt als kind. Ik heb me zo ongelooflijk verveeld op school, dat wil je niet weten. Pas in de vijfde en zesde klas (toen nog), bij ons een combigroep, kreeg de docent door dat ik zwaar onder mijn niveau zat te prutsen. Pas op de universiteit (toen ik twee studies tegelijk deed) kreeg ik een beetje het gevoel dat ik lekker moest werken.
Enfin, als ik me een kind voorstel dat zo haar school moet doorlopen, dan lijkt me dat niks...
KGO
09-07-2010 om 14:26
Cito's zeggen niets
Zoals de titel al zegt, die cito's vind ik nietszeggend.
Ik heb het nu al bij twee van mijn drie kinderen meegemaakt: slecht scoren op de kleutercito.
Mijn zoontje heeft in januari (hij is van april 2004) een D gescoord op de ordenen cito. Meneer leest ondertussen avi1/avi2 boeken; doet sommen op zeker eind niveau groep 3.
Het enige waar het toen aan ontbrak was een werkhouding en waarschijnlijk een andere manier van denken.
Nu is hij geen vroege leerling; maar bovengenoemd verhaal was ook het geval bij de oudste: cito's niet hoog scoren. maar wel avi3 lezen bij begin groep 3; verder ook ver met rekenen en zo.
Enne, heb je wel eens naar die opgaven van de cito gekeken? Als je verder doordenkt dan de doorsnee mens dan zijn er heel vaak meerdere antwoorden mogelijk. Dat had ik zelf namelijk ook toen ik er naar keek.
Ik zou wel eens de uitkomsten op de cito willen correleren aan bijv. schooladvies eind basisschool en ik vermoed dat de correlatie laag is.
Karin
teleurgesteld
09-07-2010 om 16:59
Drommels en niet opgeven....
ik geef niet gauw op (anders had ik hier niet gezeten
) maar dit gaat niet lukken. Net was schoonmoeder hier (ook leerkracht op dezelfde school) en vroeg hoe het gesprek was verlopen (maar dat wist ze natuurlijk allang) zij is ook fel tegenstander van doorstromen. Echt ik heb alles aangehaald, verteld, maar het heeft echt geen nut.
Ik zei dat we het er niet bij lieten zitten, maar zei ze, je wint het toch niet van school en je maakt jezelf er niet symphatieker op, daarop zei ik weer dat ik er niet kom om vriendjes te maken, maar dat ik voor mijn kind kom. Ja, kan wel zijn zei ze, maar je wint er niks bij, alleen dat ze je dus niet meer aardig vinden, waarop ik weer zei dat ze me nu ook niet meer aardig vinden, want dit was al de 2e keer dat ik kom met een dec. kind.
Maar als er ouders nodig zijn om te rijden, lezen, knutselen of wat dan ook, dan mogen we opkomen draven, maar zogauw we mondig worden zijn we inene onsymphatiek....jammer dan..... ik kan nog met de nieuwe directeur een gesprek aanvragen, maar die zal toch niet zijn leerkrachten afvallen (hij is vorige week begonnen op deze school)
teleurgesteld
09-07-2010 om 18:17
Tja
dat wordt altijd zo makkelijk gezegd dat je dan maar een andere school moet zoeken, maar die andere school hier in het dorp daar wordt nu dus mee gefuseerd over een week of 8. Man was net kind ophalen bij zijn ouders en jawel moeder sprak hem er opaan dat we het toch niet konden winnen, want deze school had nu eenmaal deze visie, en die andere school niet. De school wil deze kinderen meer bagage meegeven, door ze lekker te laten kleuteren....En zelfs Willem Alex. had gezegd dat Amalia een normale schoolloopbaan doorloopt, dat zei toch wel iets vond schoonmoeder. Dat ik daarintegen ook wel tig scholen kan opnoemen die het anders doen wordt voor het gemak weer weggewuifd.....
Ik denk dat ik het maar zal moeten slikken.
teleurgesteld
09-07-2010 om 18:54
Haha
ik ging even googlen op amalia en die heeft dus niet extra gekleuterd al dacht mijn schoonmoeder dit van wel (zo van, zelfs de prinses kleutert langer......)
ga ze nu meteen even mailen ! (niet dat het helpt, maar ff d'r inwrijven dat ze geen gelijk had !!)
mirreke
10-07-2010 om 08:20
Ja, ik las laatst toevallig weer
dat Alex en Max met spanning naar het rapport van Amalia hadden uitgekeken omdat ze een klas had 'overgeslagen'... Zij hebben duidelijk dit forum nog niet ontdekt.
Teleurgesteld, weg van die school! Ook al gaan ze fuseren, ze hanteren duidelijk een ander beleid, dus je kunt echt wel naar die andere school, als juist dit beleid zo irritant is. Fuseren doen scholen niet omdat ze elkaar ,zo leuk vinden, maar omdat het moet (financiën, aantal leerlingen, oid). Wat kan het je schelen ga toch eerst eens praten!!!
teleurgesteld
10-07-2010 om 10:10
Mirreke
Mijn kind zit op school A.
Op school B stromen kinderen van okt nov dec door, mits...
School A heeft vorig jaar ook een leerling gehad die ze niet doorlieten, en ouders hebben kind dus naar school B gedaan, daar ging hij ook naar gr 2, dus zijn ouders er niets mee opgeschoten.(kind wiebelde en kon zich niet concentreren...)(te saai dus denk ik) als school B kind wel in gr 3 had gezet, dan zet dat natuurlijk kwaad bloed bij school A, en dat is nu net de school waarmee ze fuseren, dus ik schiet er niets mee op, omdat ik dit vorig jaar al gezien heb.
Ik kan mezelf wel voor m'n hoofd slaan dat ik vorig jaar me niet heb laten horen, maar ja, achteraf kijk je een koe in zijn kont!
Maandag gaan we een gesprek aanvragen met de nieuwe directeur en ik wil hem zoiezo in een andere groep hebben want in de andere groep 2 zitten kinderen van jan 2005 waar hij meer aansluiting mee heeft dan kinderen uit zijn eigen klas waar de oudste na mijn zoon van juli 2005 is.
teleurgesteld
10-07-2010 om 10:45
Drommels
wat is een overgangsprotocol ?? is dit op alle scholen hetzelfde ? hij is getoetst op niv 2 maar daar heeft hij geen onderwijs in gehad, dus logisch dat hij daar niet allemaal A-tjes voor scoort, en al zou hij wel dat onderwijs gehad hebben dan nog hoeft ie niet allemaal A-tjes te hebben mi want ik geloof nooit dat alle kinderen van gr 2 die na de vakantie naar gr 3 gaan alleen maar A-tjes hebben.
Dit heb ik ook gezegd dat het juist zo vreemd is dat mijn zoon dit wel moet hebben om over te kunnen terwijl hij jonger is.
Met schoonmoeder kan ik heel goed overweg, dus een flinke discussie hierover kan onze relatie wel hebben.
Maar ik heb wel gezegd dat we het er niet meer overhebben, want we zitten toch niet op een lijn. Alhoewel ze 3 jaar geleden nog ontkende dat de 1 okt grens niet was afgeschaft, nu is ze dan inmiddels wel zover. Alleen de rest is nog niet geland !
En wat betreft die andere school...dan zou ik idd buiten het dorp moeten, en dat is natuurlijk niet zo handig, kan ik elke dag met de auto op en neer en wat te denken van vriendjes, als ze willen afspreken dan is dat allemaal niet zelf op de fiets te doen. Er zijn natuurlijk voornamelijk ook leuke dingen op deze school, alleen dit is een groot minpunt. En als het niet anders is dan zal ik me daar bij neer moeten leggen, maar niet zondermeer natuurlijk, we gaan eerst kijken wat de directeur nog kan betekenen.
En trouwens is het nu zo geweldig om al meteen met een handelingssplan te beginnen in gr 3 ?? IK weet dit niet, dus vandaar mijn vraag. Dan lijkt me een jaar kleuteren minder zwaar, maar zoals ik al zei...ik heb geen flauw idee.
teleurgesteld
11-07-2010 om 08:09
Drommels
hij is getoetst en daaruit kwamen die a,b,c, en d "scores" en dat zullen ze zeggen is niet genoeg om door te stromen. Maar dan wil ik idd het overgangsprotocol inzien, dan kan ik meteen zien of hij vorig jaar niet had door moeten stromen.
Schoonmoeder gaf ook toe dat als ie vorig jaar was doorgestroomd hij nu misschien wel door kon naar 3 (cognitief dan) maar voor de leerkrachten telt soc.emot. heel erg zwaar...(zie andere zoon 3 jr geleden, waar ook alles uit de kast werd getrokken om maar niet te laten doorstromen)
We hebben nog 6 dagen school voor de vakantie (2 weken - elke week 2 verhuisdagen) dus ze zullen me het niet in dank afnemen nu net voor de verhuizing.
Maar aan de andere kant, ik heb dit 5 weken geleden gevraagd en de ib-er heeft er zolang overgedaan om tot een conclusie te komen, ik begin (naïeveling die ik ben) nu te snappen dat hij dit waarschijnlijk expres heeft gedaan, nu kan ik niet veel meer doen natuurlijk
Maar ook dit heeft geen zin om te zeggen, want dan gooien zij het toch op de fusie (druk etc etc)
dirksmama
12-07-2010 om 13:13
Poot stijfhouden!
Jouw kind hoort in groep 3 (zeker omdat je al eerder ervaring heb met gezeur over soc-em. Dat is blabla, dat kan omslaan in 2 weken!).
Dus zet de school maar voor het blok: kind gaat gewoon naar 3 desnoods met handelingsplan als ze denken dat hij achter is (wat HUN schuld is, omdat ze hem niet de stof die hij hoorde te krijgen hebben aangeboden), kan dat niet, dan maar een dorp verderop. Jammer dan voor oma.
joep
12-07-2010 om 21:05
Goed gezegd dirksmama
Ik ben het met dirksmama eens. Mijn persoonlijke ervaring is dat je als je veel praatjes hebt, je veel kan bereiken. Ik kreeg hier op het forum ook de tip om mijn man mee te nemen naar gesprekken op school en dit is mij goed bevallen. Direct werd ik met alle respect behandeld en veel serieuzer genomen.
Ik zou met spoed een gesprek aanvragen en er gewoon voor gaan. Laat je kind het maar proberen, onder jouw verantwoordelijkheid. (wie weet het nu eenmaal het beste??, wiens kind is het??). Lukt het niet dan kan hij misschien ook altijd nog terug, maar dat lijkt me helemaal niet aan de orde. Succes
Gr. Joep
Vic
12-07-2010 om 21:15
Eigen verantwoordelijkheid
Ik mocht zelf kiezen of dochter naar groep 3 zou gaan. Dat na een betoog van twintig minuten waarin werd benadrukt dat jonge kinderen die sociaal-emotioneel nog niet rijp genoeg zijn voor groep 3 hun hele schoolcarriere op hun tenen moeten lopen bladiebla. Probeer dan maar eens met droge ogen te beweren dat je je kind toch echt naar groep 3 wilt hebben. Als dat kind inderdaad verschrikkelijk op zijn tenen moet lopen, met handelingsplannen en zo meer, is het wel het gevolg van jouw eigen keuze. Dat durfde ik niet aan hoor.
joep
12-07-2010 om 21:26
Ja maar het kan ook goed aflopen
Ik weet het natuurlijk niet vic, maar ik denk dat ik het toch zou doen. Lukt het b.v. met de kerst niet, dan kun je tenminste tegen jezelf zeggen, nou ik heb tenminste gedaan wat mijn gevoel me ingaf. Dat zou ik heel belangrijk vinden en ook gelijkheid, Jantje gaat dan Pietje ook.
Ik heb ook niet zoveel zelfvertrouwen op het gebied van mijn kinderen, maar de ervaring tot nu toe is dat als ik mijn gevoel niet volg, ik er veel spijt van krijg.
Verder nog teleurgesteld: Als je de goede sfeer wil behouden, vraag dan juist nogmaals een gesprek aan. Je bent ontevreden en dat moet ook worden uitgesproken. Ik wordt overigens veel positiever benaderd dan voorheen.
Vic
12-07-2010 om 21:34
Joep
Ik zat met de leerkracht, IB'er en de vader van mijn dochter, die allemaal het soc-emotionele benadrukten en het helemaal met elkaar eens waren. En mijn dochter wilde ook nog eens liever naar groep 2, dus dan zal ik wel ongelijk hebben gehad. De dag na het gesprek heb ik trouwens ook een formulier moeten ondertekenen waarin stond dat ik het eens was met de kleuterverlenging (terwijl dochter van januari is, maar goed dat is weer een andere discussie).
Vic
12-07-2010 om 21:46
Ik word hier weer heel onzeker door
Als ik in zo'n draadje meelees en -schrijf, begin ik steeds weer meer te twijfelen. Wat is dat sociaal-emotionele nou precies? Mijn dochter heeft op de E2 cito's heel laag gescoord, maar ze leest minstens Avi-1, rekent onder de 10, weet dat het als het vandaag maandag is, het eergisteren zaterdag was. Tja, ze kon dan nog niet de plaatjes van een verhaaltje in de goede volgorde zetten, maar dat is toch ook lastig?
joep
12-07-2010 om 21:46
Ja dan is het denk ik ook anders
Ik zit het me ook maar voor te stellen he.
Ik denk als je man (ex??, of begrijp ik dat verkeer?d) het niet met je eens is, dat dat je positie ook erg verzwakt. Overigens zou ik als het kind graag in groep 2 wil blijven, hier ook wel waarde aan hechten hoor.
Gr. Joep
joep
12-07-2010 om 21:56
Dat hoeft nou ook weer niet
Bovenstaande was een reactie op je eerdere bericht, dat snap je.
Je moet er niet onzeker door worden, je hebt er waarschijnlijk uren over nagedacht en echt gedaan wat je kon. Als iedereen het het beste vind en het kind wil het graag dan is het niet anders. Ik denk in het geval van teleurgesteld dat haar kind graag naar 3 wil, dus dat is weer een ander verhaal.
Vic
12-07-2010 om 22:34
Pelle
We waren het toch al eens dat het hoe dan ook jouw schuld is? ![]()
Maar over die cito's ben ik het niet met je eens hoor. A/B vind ik mooi, C is OK, maar die D (die was trouwens voor die plaatjes volgens mij, iets met logisch redeneren) is ondergemiddeld. Feit blijft dat als ze over een jaar pas naar groep 3 gaat, ze zich zeker een half jaar loopt te vervelen (als ze gaan leren tellen en maan-roos-vis'en). Als ze nou wat serieuzer was, maar het is af en toe zo'n clowntje (is dat dan dat soc-emo gebeuren?).
MasterGoat
12-07-2010 om 22:47
Als je man het er niet mee eens is...
***Ik denk als je man (ex??, of begrijp ik dat verkeer?d) het niet met je eens is, dat dat je positie ook erg verzwakt.
Dan lijkt het me sowieso tijd om je positie nog eens te heroverwegen...
MasterGoat
12-07-2010 om 22:51
Gemiddeld
***Maar over die cito's ben ik het niet met je eens hoor. A/B vind ik mooi, C is OK, maar die D (die was trouwens voor die plaatjes volgens mij, iets met logisch redeneren) is ondergemiddeld
Tja... maar ja... als je alleen over kan gaan als je boven het gemiddelde scoort... ehhh... dat kan niet... er was iets met gemiddelden dat ongeveer de helft eronder scoort... ![]()
Inge M
12-07-2010 om 23:02
Vic
Citotoetsen in groep 2 zijn bedoeld om te kijken hoe ver een kind is, zonder dat het al moet kunnen lezen of rekenen. Met name in de kleuterklassen is de voorspellingswaarde niet zo hoog.
Vanaf groep 3 zeggen de cito's meer, dan meten ze in ieder geval of een kind bepaalde vaardigheden op gebied van taal of rekenen wel of niet heeft. Daar komt geen ordenen van plaatjes meer bij te pas.
Jouw kind beheerst al groep 3 vaardigheden. Ze hadden jouw kind bijvoorbeeld ook de cito midden groep 3 kunnen afnemen om te kijken hoever ze is.
Mijn tip is om te zorgen dat je dochter in groep 2 mag lezen en mag leren schrijven. Als het op school niet mag, en je dochter wil wel, dan oefen je gewoon thuis.
Mocht dat snel vooruitgaan, dan kun je gaan praten over alsnog overgaan naar groep 3.
Jouw beslissing om kind naar groep 2 te laten gaan is geen beslissing voor altijd. Gewoon alert blijven en goed letten op de behoeften van je dochter.
MasterGoat
12-07-2010 om 23:16
Alsnog naar groep 3
***Mocht dat snel vooruitgaan, dan kun je gaan praten over alsnog overgaan naar groep 3.
Tja, het hangt natuurlijk een beetje af van hoe de school het georganiseerd heeft, maar op veel scholen die met een leesmethode werken is het knap lastig om halverwege groep 3 in te stromen.
Vic
12-07-2010 om 23:37
Mastergoat
"Dan lijkt het me sowieso tijd om je positie nog eens te heroverwegen... "
Die opmerking begrijp ik niet. Ouders (en exen) hoeven het niet altijd eens te zijn, zelfs als ze allebei het belang van hun kind voorop stellen. In ons geval ben ik degene met de meeste zeggenschap, reden temeer om rekening te houden met de mening van de andere ouder.
MasterGoat
12-07-2010 om 23:53
Heroverwegen
Heroverwegen bedoel ik letterlijk.
Als school en jij het niet met elkaar eens zijn, en ouders het ook niet met elkaar, dan lijkt het mij goed om een en ander te heroverwegen. Kan best zijn dat uit die heroverweging dezelfde slotsom komt...
De ellende is vaak dat je achteraf pas weet of je goed gekozen hebt...
Voorbeeldje. Halverwege dit jaar gaf ik ouders aan dat het wellicht goed was om een doublure te overwegen. Ik zag daar winst in. Afgesproken om het later in het jaar nog eens te bespreken. Dat hebben we gedaan. Op dat moment was ik niet meer zeker van mijn zaak. Ik wist het gewoon niet zeker. Moeder gaf aan dat zij dacht dat het schadelijk zou zijn... Was voor mij reden om het geheel te heroverwegen. En de conclusie was dat als ik het niet zeker wist, en ouders dachten dat het schadelijk was, het niet door zou gaan... EN over een half jaar weten we waarschijnlijk of we er goed aan hebben gedaan.
Als school iets wil of adviseert, en jij ziet dat niet zitten, maar de vader heeft ziet dat heel anders... Tja, ik ga er even vanuit dat al deze partijen het beste met het kind voor hebben... Genoeg reden tot een heroverweging. Althans, zo zie ik dat.
Maar volgens mij beweer jij hetzelfde...
mirreke
13-07-2010 om 13:24
Vic, clowntje en sociaal-emotioneel
Mijn ervaring is dat kinderen vaak/meestal/altijd toegroeien naar de verwachtingen die je van ze hebt. Een kind, clownesk of niet, dat in groep drie gewoon bepaalde werkjes moet doen, woordjes leert lezen, gaat dat ook gewoon doen. Ik denk zelfs dat clownesk of druk gedrag ook veroorzaakt kan worden omdat de omgeving/klas te speels voor het kind is.
Voorbeeldje (jammer genoeg) hier: inmiddels wonen wij in Duitsland waar mijn zoontje van toen net 4 van de basisschool terugging naar de Kindergarten. Hoewel hij in groep 1, toch echt een kleuterklas, zat was het voor hem veel aansprekender dan die (stomme) Kiga. Inmiddels is hij net zes en gaat hij, hoera, hoera, na de zomer naar school. (hier gaan alle kinderen uit een leerjaar na de vakantie naar school).
Het voorbeeldje dat ik bedoelde: mijn zoontje was in Nederland op school erg gemotiveerd, hij wilde zo ontzettend graag echt leren. Toen hij op de Kindergarten kwam nam hij die motivatie en leergierigheid natuurlijk mee, hij wilde telkens maar leerwerkboekjes meenemen. Helaas, helaas wordt dat hier niet gewaardeerd, er is NIETS mee gedaan op de Kiga, (ik probeer wel veel thuis te doen), en het is zelfs negatief gestimuleerd, het is hem echt afgeleerd. Hij wordt nu zowat hysterisch als ik hem voorstel dat hij zo'n boekje meeneemt. Hij is nu zijn leerhouding helemaal kwijt, wordt clownesk en grappig, wat volgens mij puur frustratie is. Ik baal hier zo van! Stomme opvattingen van die Duitsers!
Enfin, meer als voorbeeld dat ik denk dat een kind zich aanpast aan wat wordt verwacht, of aan het beeld dat men heeft.
En dat sociaal-emotionele...: een verlegen kind blijft toch een verlegen kind, en een haantje de voorste blijft haantje de voorste. Ik vind het zo vreselijk vaag.
In destijds de groep van mijn dochter zaten bij het verlaten van school (groep 8) kinderen van 10 tot 13. Heel verschillende leeftijden op zo'n jonge groep. Mijn dochter was met 11 een van de jongste, er zaten nog drie kinderen in die jonger waren, waaronder dus eentje van 10. K.an allemaal
teleurgesteld
13-07-2010 om 19:50
Afgang....
Nou, vanmiddag gesprek gehad met de nieuwe directeur en de oude directrice.....
Ik ben gisteren teruggegaan naar de ib-er met de vraag of mijn zoon in de andere groep 2 geplaatst kon worden ivm geen aansluiting met andere kinderen.
Hij zei dat dit eerst overlegd moest worden met desbetreffende leerkracht en de directie...Nou vanmiddag dus antwoord gekregen, het mag niet.
Want hij ziet geen enkel probleem voor mijn zoon in een klas met kinderen die een half jaar jonger zijn, er zijn wel kinderen van bijna de dezelfde leeftijd maar dat zijn meisjes (en daar speelt hij niet mee, hoezeer ik dat ook stimuleer) (ik: da's knap, u kent mijn zoon niet, heeft hem nog nooit gezien en u weet dit al !)
Ja, hij gaat af op wat de leerkracht ziet en hem verteld, tja daar kan ik dus niet tegenop. Een leerkracht heeft altijd gelijk (denken de leerkrachten zelf !) Nu moet mijn zoon wel met de jongere kinderen spelen, nu hoefde hij dit niet vanwege de oudere jongetjes, ik draaide het om en zei, als u hem in gr 3 plaatst moet hij wel met de klas mee doen dus dan lukt hem dat ook ipv hem te laten kleuteren. Nee zo moest ik het niet zien toen ik zei dat ze met 2 maten meten.
Mijn zoon was op alle gebied gemiddeld dus hij mocht geen klas versnellen (van 1 naar 3) ik zei hij moest vorig jaar eigenlijk ook naar 2, maar zei hij nee want soc emot. blabla bla...even later zegt ie weer dat mijn zoon nu niet naar 3 kan ivm abc en d score terwijl hij vorig jaar goede score's had. Ik sprong daar op in door te zeggen dat die dus toch vorig jaar had door gemoeten, nee want we kijken niet alleen naar de cito...
Toen ik zei dat ik de enige van ons 3 was die hier echt voor mijn kind zat toen sprong de directrice op en zei, wat bedoel je daar mee, ik zei dat ik voor mijn zoon hier zat en zij voor de school, hoe ik dat bedoelde vroeg ze, nou het draait om geld.....hoe ik dat toch kon zeggen, dat vond ze niet eerlijk en heel erg dat ik dat dacht.
En sinds ik vervroegd in die overgang ben zijn mijn emoties erg onstabiel dus toen ze met z'n tweeën tegen me gingen kreeg ik het te moeilijk en stond ik op, bedankte ze (niet te vriendelijk) voor hun tijd en heb ik gezegd dat ik het er niet mee eens was en ben gegaan.....wat een afgang zeg...dat gunde ik ze niet, maar m'n tranen kwamen gewoon omhoog van frustratie....
Tja ik kan het hier moeilijk verwoorden, het wordt warrig, dus ik hoop dat je er enigzins wijs uit kunt. Waar het op neerkomt is dat er kortzichtige lui op die school zitten, en mijn zoon nog 1 jaar bij die kleuterjuf mag blijven.....