Ichbinut
05-07-2010 om 23:58
Ik sta in dubio, wisselen van school voor groep 8?
We hebbben hier een zeer vervelend geval aan de hand met onze oudste.
Deze zit in een klas met een zeer vervelend pestverleden en een rotsfeer. Er is ook een parallelklas, maar daar verloopt het volgens mij niet veel beter.
De laatste maanden is mijn kind aan de beurt - qua pesten. En het gaat er zowat aan onderdoor. Ik ken mijn kind niet mer terug, zo verdrietig, gekwetst en in zichzelf gekeerd.
De juf heeft er heel veel energie in gestopt, maar het werkt alleen maar averrechts.
We hebben dus besloten dat mijn kind uit deze klas gaat. Maar de vraag is waar het naar toe moet. In de parallelklas kent het wel een paar kinderen dus daar zou het waarschijnlijk wel aansluiting vinden. Maar ook in die klas heerst er niet zo'n fijne sfeer. Bovendien zit de pestkop uit de oude klas natuurlijk maar een deurtje verder op. Het is dus maar afwachten hoe dat gaat verlopen.
Op zich ben ik redelijk tevreden over deze school en heb ik er nog meer kinderen opzitten. Toch twijfel ik of ik mijn kind niet op een andere school zou moeten doen. Voor de frisse start zeg maar. Maar het gaat wel naar groep 8, dus dan is het nog al een stap.
Het is overigens nog maar de vraag of de school ons toestaat om van klas te wisselen, dus wellicht wordt het sowieso wel een schoolwissel. Maar mocht dat toch mogen, dan vraag ik me af: wat is nou wijsheid.
Wie kan ons goeie raad geven mbt dit geval?
Overigens wil ons zelf het liefste van klas wisselen.
Ichbinut
06-07-2010 om 10:09
Dank jullie wel
De afspraak met de directeur van de huidige school staat ingepland, dus dat is al geregeld.
En ik woon inderdaad in het zuiden van land (hoe raadt je het zo
, dus het zou inderdaad een optie kunnen zijn om in ieder geval alvast een dagdeel of wat op de nieuwe school mee te draaien, mocht het daar op uit draaien.
Direct naar het voortgezet onderwijs gaan zou op cognitief gebied waarschijnlijk geen probleem opleveren. Ik vraag me echter af of mijn kind op sociaal niveau daar ook al aan toe is. Zou wellicht optie 3 kunnen worden, als de parallelklas en de andere school niks wordt.
Ik zit in de luxe positie dat ik uit minstens 4 andere bo scholen op fietsafstand zou kunnen kiezen, dus dat zou het probleem niet moeten zijn.
Kun je een willekeurige groep 7er gewoon aanmelden bij het VO, en dan ook nog een beetje op niveau? Ik stel me eigenlijk zo voor dat ze me hard uitlachen als ik nu al met een aanmeldingsformulier aankom zetten.
Ik vroeg me eigenlijk af of het wel zo verstandig is om mijn kind op deze school te laten. Maar ik weet verder ook niet wie daar iets zinnigs op zou kunnen zeggen. Wellicht iemand met een grote glazen bol....
Moppeke
06-07-2010 om 12:29
Doen!
Ik ben zo'n ouder die onze dochter onlangs in groep 7 naar een andere school heeft gedaan.
Ik heb er een gelukkig en blij kind voor terug. Ze is in hele korte tijd leuk in haar nieuwe klas opgenomen en het is voor ons allemaal een verademing!
Als je de luxe hebt om te kiezen, zeker doen. Je kind kan dan in ieder geval nog een leuk laatste basisschool jaar hebben.
Wij zijn ontzettend blij dat we het hebben gedaan, het heeft ons alleen maar goeds gebracht. Dochter zit prima in haar vel sinds de overstap en haar leerprestaties gaan ook zienderogen omhoog. Heerlijk!
Succes!
Asa Torell
06-07-2010 om 20:46
Vriendin van mij
is halverwege de 6e klas zelfs nog gewisseld! En kwam toen dus bij ons op school. Dat was een enorme verbetering. Weliswaar was het te laat om er nog helemaal bij te gaan horen, maar ze was wel van het gepest af. Het lijkt me trouwens ook een voordeel hierbij, dat als het een 'foute' beslissing blijkt achteraf, het in elk geval nog maar een jaar duurt.
Tirza G.
06-07-2010 om 21:45
Wie biedt ![]()
Ik begon in april van de zesde klas in mijn nieuwe klas. En ging twee weken later met deze geheel nieuwe klas op kamp.
Wie biedt meer
Tirza
Ichbinut
06-07-2010 om 22:07
Goh
En jullie hebben dit allemaal overleefd?
Vandaag wat informatie ingewonnen over voorkeurschool nummero 1 en dat klonk me als muziek in de oren. Nu nog even wachten wat de huidige school kan bieden en dan hakken we de knoop door.
Vandaag eindelijk weer eens een echt vrolijk kind hier in huis gehad. En wat voelt dat goed zeg!
rodebeuk
06-07-2010 om 22:16
Tirza: jij wint
..hier meteen na de citotoets (vanwege dat ik daar al bij die school al voor aangemeld was geweest geworden enz..)..
Dus dat zal eind februari geweest zijn.
Nog drie maanden wat zinnigs kunnen doen op een montessorischool.
Eindeloos geroddel in de wijk, maar we deden het ook voor mijn jongere broers die nog langer mee moesten op het basisonderwijs (toen nog lagere school geheten).
Jujube
06-07-2010 om 23:43
Parallelgroep
Een vriendinnetje van mijn jongste dochter is in groep 7 overgestapt naar 1 van de parallelklassen (en kwam toen bij mijn dochter in de klas). Zij hadden 3 groepen 7 en vervolgens 3 groepen 8. Dit heeft voor haar heel goed uitgepakt. Ze werd erg gepest in haar oude klas en in de klas van dochter had ze direct een paar vriendinnen. Dochter kende haar al best goed, want ze woont hier om de hoek. Dat hielp ook wel met integreren in de klas. Ze is echt opgebloeid!
Groet,
Jujube
Moek
07-07-2010 om 00:04
Zesde klas
Ik ben overgestapt na zes weken in de zesde klas. Conflict met de meester, ze wilden me naar een LOM school sturen. De school aan de overkant gaf me meteen gymnasium advies en het was er nog gezelliger ook. Het was het beste dat me ooit is overkomen, ik wist niet wat ik meemaakte!
Pennetje
07-07-2010 om 14:13
Net als moppeke
Hier ook een kind na de meivakantie in groep 7 over laten stappen. Dat was 14 maanden geleden en van achter mijn computer vandaan hoor ik haar keihard lachen met een groepje vriendinnen. Het is een wereld van verschil!
Tirza G.
07-07-2010 om 17:35
Natuurlijk overleef je dat (licht ot)
Ik ben al zo oud, dat ik nog het zes-klassig stelsel bezocht en een aparte twee-klassige kleuterschool. Ik heb op 2 verschillende kleuterscholen gezeten en op 4 verschillende lagere scholen. Ik heb klas 2 (gr 4) overgeslagen op de ene school en werd op de volgende na een aantal weken tóch teruggezet naar de 2e.
Ik was minstens 2 maanden per schooljaar afwezig wegens ziekenhuisopnames en kreeg dan les van mijn moeder (2 x per week). Daarbij (dat verklaart de ZH-opnames) heb ik een duidelijk waarneembare lichamelijk afwijking, die de nodige (pest)sores opleverde.
En ja, ik heb het allemaal overleefd
Natuurlijk overleef je dat.
Tirza
Ichbinut
07-07-2010 om 19:11
Tirza
Dat wist ik ook wel hoor. Was maar een grapje.
Ik denk dat het je op een bepaalde manier zelfs alleen maar sterker maakt.
En ik denk ook dat het voor mijn kind een opluchting zou betekenen, na een aantal moeilijke weken in het begin.
Continu pesten overleef je meestal ook wel. Maar het doet ook wel wat met je. En dat laatste is nou net niet wat ik wil. Het is genoeg geweest, we gaan op na de toekomst. En dat heb ik mijn kind gisteren ook verteld.
Lineaal
07-07-2010 om 20:53
Wij hebben het niet gedaan
Ik heb heel erg getwijfeld. Ook ik ken de succesverhalen van onder andere Stoepkrijt. Toch heb ik het niet gedaan. In ons geval was de klas een probleem geworden. Door een jaar lang een ongeschikte leraar en vier nieuwe kinderen die de groep niet ten goede kwamen. Het probleem was niet zozeer de school, de directeur of het beleid. Er is hard aan de groep gewerkt, heel hard. En de verbeteringen zijn er ook naar. Het is geen ideale groep, maar de sfeer is weer leefbaar en werkbaar. Er wordt weer gespeeld, veel minder gepest, meer samengewerkt. Heel goede vriendinnen zal mijn kind niet overhouden aan deze klas. Dat mis ik wel, na de verhuizingen van een aantal vriendinnen uit de klas is ze buiten schooltijd vaak "alleen". Maar ze vermaakt zich prima dus dat is meer mijn probleem dan het hare. Ik vermoed denk en hoop dat het qua vriendinnen op de middelbare vanzelf weer goedkomt. Maar dat moeten we afwachten.
Moek
08-07-2010 om 14:25
Ietwat o.t.
Wij gaan de jongsten laten overstappen, maar met de oudste (over naar groep 7) gaat het best goed, al zou het beter kunnen. Zelf ben ik geneigd haar te laten blijven waar ze is, tenzij ze echt dolgraag mee wil. Want je weet nooit hoe het uitpakt en die twee jaar zingt ze het wel uit. Ze heeft best veel vriendinnen en in ieder geval komend jaar een goede juf. Moeilijk...
Vera*
08-07-2010 om 15:32
Hier
we hebben dochter laten overstappen naar een andere school. Zoom moest nog twee jaar en die hebben we gelaten waar die was omdat het met hem wél lekker ging.
Als je kinderen oud genoeg zijn om zelf naar school te gaan en afspraakjes te maken ben je als ouder eigenlijk niet meer nodig. Als je ook nog jongere kinderen hebt zou ik die voor je eigen gemak wel mee laten wisselen van school.
Ichbinut
09-07-2010 om 14:47
Jongste
Is een zorgleerling, krijgt op huidige school alles wat kind nodig heeft en heeft het goed naar de zin in de huidige klas. Die blijft dus absoluut op de huidige school. Ik zou het ook niet eerlijk vinden om de belangen van de jongste ondergeschikt te maken aan die van de oudste.
Logistiek is het mogelijk om de kinderen op twee verschillende scholen te hebben. De oudste kan dan alvast mooi oefenen voor de middelbare school en kan alleen naar school, naar huis en naar de BSO indien nodig. Verder sluiten de schooltijden van de huidige school en de voorkeur nieuwe school grotendeels op elkaar aan en ligt de ene school op de route naar de andere. Zover geen probleem dus.
Het wordt waarschijnlijk of in de huidige klas blijven of overstappen naar een andere school. De meningen over welke optie nu het beste is zijn nog een beetje verdeeld hier in huis. En de gesprekken lopen nog....
Vera*
09-07-2010 om 15:22
Ichbinut
Toen ik het bovenstaande schreef dacht ik niet goed na. Jouw oudste kan het straks allemaal zelf en dat hoeft dan voor je andere/jongere kinderen geen beletsel te zijn. Als je je oudste óók nog had moeten brengen en halen dan zou twee scholen lastig kunnen zijn.
Mijn dochter ging naar een school met continurooster en daar moest ik wel aan wennen, ik hield geen middag meer over.