Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Ik wil geld!

zit net naar het Joirnaal te kijken,
Rutte vindt dat stage lopen werk is (en daarom mogen illegale kinderen geen stage lopen als ze op school zitten). nou da's mooi. Ik heb voor mijn opleidingen onbetaalde stages gelopen. Hoog tijd dat ik daar nu eens geld voor krijg!
Waar zou ik een claim kunnen indienen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
dc

dc

05-04-2012 om 20:32

Rutte?

Ik zou de claim maar bij hem neerleggen, dan kan hij het verder uitzoeken met de bedrijven

Goed plan!

Kinderarbeid

Als stage lopen werk is, dan is de verplichte maatschappelijke stage in het vo, kinderarbeid.
Groet,
Miriam Lavell

cqcq

cqcq

05-04-2012 om 20:48

Dat is geen nieuws

Voor de maatschappelijk stage is inderdaad ook de arbeidsomstandighedenwet en de arbeidstijden wet van toepassing.

http://www.maatschappelijkestage.nl/in-de-praktijk/arbo-and-atw/

Onderwijs = kinderarbeid

Leerlingen (zelfs basisschool) vallen ook onder de arbo-wet.
Groet,
Miriam Lavell

Arbeidsrechtelijk in elk geval niet

Arbeidsrechtelijk gezien kletst Rutte in elk geval uit zijn nek, want als het nadruk op het opleidingselement ligt wordt geen arbeidsovereenkomst aangenomen. Geen claim dus op grond van de wet minimumloon.

Nu weet ik niet hoe die wettelijke regels zijn rond illegalen en werk, maar zo op het eerste gezicht ben ik (ook op) arbeidsrechtelijke gronden geneigd Asscher gelijk te geven en niet Rutte.

maar goed, dat valt natuurlijk vrij eenvoudig aan de rechter voor te leggen: gemeente neemt stagiaire aan en gaat in beroep tegen de boete. En dan maar afwachten.

Groeten,

Temet

Uitspraak gevonden

LJN: BJ4620, Raad van State , 200807839/1/V6
Het gaat om de Wet arbeid vreemdelingen die alles arbeid noemt, ook als daar geen arbeidsovereenkomst voor is. Als het op werk lijkt, is het werk, ook al is het onderwijs.
Die wet is trouwens van begin jaren '90. Toen er nog geen kwalificatieplicht was.
De uitspraak in deze zaak gaat over stage in de periode 2005/2006. Dat is voor de invoering van de kwalificatieplicht.
Ik neem toch aan dat dat de zaken wat verandert.
Groet,
Miriam Lavell

NaShA

NaShA

05-04-2012 om 22:08

Wet arbeid vreemdelingen?

dat heeft met buitenlandse werknemers te maken. wat heeft dat met dit draadje te maken?

Dirksmama

Ik wil ook geld. Jammer genoeg zat ik op het MBO en daar is het nog steeds zo (meestal) dat stagaires geen vergoeding krijgen. Onze oudste zoon draaide als voltallig personeelslid mee in een computerzaak en kreeg daar nul,nul voor. HBO-ers die stage lopen krijgen in de meeste gevallen wel een vergoeding. Net zo oneerlijk als de OV kaart die bij MBO-ers onder de 18 niet betaald wordt......
G

Daar gaat het over

Nasha, de opmerking van Rutte gaat over illegalen. "Rutte vindt dat stage lopen werk is (en daarom mogen illegale kinderen geen stage lopen als ze op school zitten)"
Groet,
Miriam Lavell

O, leuk...

Ik begon aan die uitspraak (maar heb geen zin om m uit te lezen, deprimerende kost) maar ik leid eruit af dat wie een illegaal vrijwilligerswerk laat verrichten ook een boete kan krijgen. Lekker dan.

Groeten,

Temet

Andere uitspraak

Nu schijnt er eergisteren een andere uitspraak te zijn geweest in een zaak over universitair onderwijs. Een stage van 3 weken. Daar heeft de RvS dan weer van opgemerkt dat het tot het onderwijs hoort en het geen werk is.
Die uitspraak heb ik nog niet gevonden.
Terwijl ik nu juist zo benieuwd ben naar de vraag wat nu toch het fundamentele verschil is tussen en mbo-stage en een wo stage.
Ja, een illegaal die vrijwilligerswerk laten doen levert ook een boete op. Ze mogen niet meedoen, basta (niet intergreren). Maar die wet is niet gemaakt om onderwijs onmogelijk te maken.
De uitspraak die ik noemde gaat volgens mij over een werkend leren traject (4 dagen werken, 1 dag naar school). Dat dat wel tot werk gerekend wordt, kan ik nog billeken. Ieder ander die in die constructie werkt, krijgt wel een contract en een salaris. Het ontbreken van zo'n contract verandert de status van het werk niet.
Groet,
Miriam Lavell

dirksmama

dirksmama

06-04-2012 om 23:29 Topicstarter

op de pa hadden we ook vier dagen school en één dag stage, plus verplicht in weinige vrije tijd clubjes of zondagsschool draaien. Drie jaar lang, nooit een cent gekregen. Maar als die constructie als werk gezien wordt dan gaat er deze week nog een nota naar de overheid, 30 na dato. Ik wil geld zien! Met rente!

Het ene werk is het andere niet

"werk" in de zin van de wet arbeid vreemdelingen wordt kennelijk een stuk ruimer geïnterpreteerd dan "arbeidsovereenkomst"

Ja, dat kan.

Ik ken wel meer voorbeelden van rare tegenstrijdigheden. In een gewone Hollandse situatie heb je als man (of vrouw, maar meestal gaan de zaken over mannen) echt in een vloek en een zucht "family life"/gezinsleven met een door jou verwekt kind (erfelijk materiaal geleverd plus een keer een aai over de bol gegeven is wel zo ongeveer genoeg), zodat je je op de bescherming van art 8 EVRM kan beroepen, maar als je als vreemdeling je kind wil laten overkomen uit een ver buitenland dan gaat de NL overheid er verbazend snel vanuit dat de gezinsband feitelijk verbroken is, waardoor het kind niet naar NL mag komen.

Ander voorbeeld: het kan voorkomen dat je een WSW-indicatie krijgt waarmee een oordeel is geveld dat je in principe niet geschikt bent voor de reguliere arbeidsmarkt en bent aangewezen op de sociale werkvoorziening, terwijl tegelijkertijd een ander deel van UWV heeft geoordeeld dat je nog wel passend werk (= werk op de reguliere arbeidsmarkt) kan doen waarmee je evenveel zou kunnen verdienen als in je oude werk (als je dat passende werk zou krijgen dan), waardoor je niet in aanmerking komt voor een arbeidsongeschiktheidsuitkering. Dat mag, aldus de Centrale Raad van Beroep. Ik snap daar niks van, maar ja, ik ben natuurlijk niet zo slim als die rechters in Utrecht.

Daar houden die juristen elkaar mee van de straat, zullen we maar zeggen...

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.