Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
eric j.

eric j.

28-06-2011 om 22:12

Indeling klassen

Mijn zoontje van zes jaar is zojuist ingedeeld in een klas van een juf die hij en ook wij als ouders niet zien zitten. De juf heeft geen prettige uitstraling, ze heeft de naam streng te zijn en ook spreekt ze gebrekkig Nederlands.
Wij vragen ons af: hebben wij als ouders het recht een leerkracht te weigeren en er een andere voor in de plaats te krijgen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Moek

Moek

28-06-2011 om 22:17

Nee

Je kan alleen vriendelijk vragen om overplaatsing naar een andere klas (maar dan is hij ook zijn vriendjes kwijt). Als dat niet werkt, kan je hem naar een andere school doen. Maar je kan het ook even aankijken, misschien valt het wel mee. Ik heb twee neefjes die allebei een draak van een juf hebben gehad. De een leed er vreselijk onder, de andere haalde er zijn schouders over op. Dat kan dus ook nog.

klaver

klaver

29-06-2011 om 07:24

Gebrekkig nederlands

Als ze gebrekkig Nederlands spreekt, lijkt ze niet voldoen aan de kwalificaties voor een juf. Ik zou daar zeker een punt van maken! Hoe gaat dat dan me spelling? Of gaat het hier om een kleutergroep?

eric j.

eric j.

29-06-2011 om 09:42

Naar groep 3 / spelling?

Mijn zoontje gaat naar groep 3. Er zijn op onze school meerdere groepen 3, dus hij komt in groep 3 altijd klasgenootjes tegen met wie hij eerst in groep 2 zat.

Ik weet niet hoe de juf spelt, maar afgaande op haar gebrekkige Nederlands vermoed ik het ergste.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

29-06-2011 om 09:54

Eric

"De juf heeft geen prettige uitstraling, ze heeft de naam streng te zijn"
Geen prettige uitstraling? Tja, dat lijkt mij bijzonder subjectief. JIJ vindt blijkbaar dat ze geen prettige uitstraling heeft. Maar jij hoeft niet in haar klas te zitten. Nee, dat soort argumenten vind ik niet sterk.
En ze heeft de naam streng te zijn. Wat is er mis met streng? En wie zegt dan dat zij streng is? En waarop baseer je dat ze TE streng voor jouw kind is?
Het enige serieuze punt vind ik die taal. Ik zou niet direct gaan eisen dat je kind daarom in een andere klas moet, maar je kunt wel je zorgen uitspreken bij de directie. Breng het gewoon ter sprake, zeg wat jou opvalt en dat jij zorgen hebt of zij daarom wel een geschikte leerkracht voor groep 3 kan zijn.

Definieer

gebrekkig nederlands. Heeft ze een accent wat jullie niet aanstaat misschien?

Niks mis met strenge juffen hoor.

ayla

ayla

29-06-2011 om 10:11

Gebrekkig nederlands

iemand kan gebrekkig nederlands spreken maar wel heel goed op de hoogte zijn van de spellingsregels. Ik zou niet zomaar met het bezwaar gebrekkig nederlands komen, eerst bewijzen dat ze de kinderen daardoor niet goed les kan geven

Gebrekkig nederlands

spreken hangt echt niet volledig samen met kennis van de spellingsregels. Juf van jongste hier spreekt prima nederlands, maar haar spelling is om te huilen. Bovendien moet je je nou ook weer niet al te veel voorstellen van de spelling in groep 3, dat zijn allemaal klankzuivere woorden. Ik mag toch aannemen dat juf die wel kan spellen, anders had ze vast haar juffendiploma niet gekregen

eric j.

eric j.

29-06-2011 om 10:28

Geen accent

Een voorbeeld van het gebrekkige Nederlands van de juf is dat ze zegt 'die meisje' in plaats van 'dat meisje'.
Aangezien onze school onder curatele staat van de Onderwijsinspectie zijn we extra alert op de didactische vaardigheden van de leerkrachten van onze kinderen.

Maar dit is off topic. De vraag was:
Hebben ouders het recht een andere leerkracht te vragen voor hun kinderen. Moek antwoordde dat dit niet het geval is. Waarmee de vraag dus beantwoord is, tenzij andere bezoekers van dit forum het hier niet mee eens zijn.

Curatele?

jeetje, is het niet beter om dan een andere school uit te zoeken. Zoiets kan volgens mij jaren duren voordat het op orde is, dus dan zit je kind nog jaren in de onrust, of zoals hier in H is gebeurt, een school kan leeg lopen en dan moet je alsnog naar een andere school.

Oh pardon....

Waarom haal je er dan zelf bij dat ze streng is, een onprettige uitstralng heeft en gebrekkig Nederlands spreekt?

Eigenlijk zou ik nog willen vragen waarom je kind op deze school zit, maar daar zullen we wel nooit antwoord op krijgen.

Nee

"Hebben ouders het recht een andere leerkracht te vragen voor hun kinderen. "
Moek heeft gelijk, het antwoord is 'nee'.
Daar zit een nuance aan en dat is dat er bij een daadwerkelijk slecht functionerende leerkracht, via de MR wel het advies gegeven kan worden deze te vervangen.
"Een voorbeeld van het gebrekkige Nederlands van de juf is dat ze zegt \'die meisje\' in plaats van \'dat meisje\'. "
Toch wordt dat over het hoofd gezien. Het is een typische kwaal van niet moedertaal sprekers, ook als ze elders uit Europa komen. Daar komt nog bij dat er ook onder wel moedertaal sprekende juffen nog wel eens wat fout gaat. De realiteit is dat de leerkrachten allang geen model sprekers en schrijvers meer zijn.
Om die reden een andere school zoeken, zou tot verdere teleurstelling kunnen leiden.
"Aangezien onze school onder curatele staat van de Onderwijsinspectie zijn we extra alert op de didactische vaardigheden van de leerkrachten van onze kinderen. "
Dat kan ik me voorstellen. Maar je kunt dat toch niet zo per leerkracht meten. Op elke school zijn er zwakke leerkrachten.
De kernvraag moet zijn hoe de school als geheel dit soort hiaten afdekt zodat de kinderen er geen last van hebben. Op deze school heeft de Inspectie voor dat aspect kennelijk een onvoldoende gegeven.
Je kunt de school vragen welke maatregelen de school anno nu (want onder begeleiding) treft om bijvoorbeeld dit hiaat (taalzwakte leerkracht) op te vangen.
Als je daar onvoldoende antwoord op krijgt, kun je altijd nog naar een andere school.
Voor het overige: je kunt de school ook gewoon om overplaatsing naar een andere klas vragen. Dat is iets anders dan 'mogen eisen' of 'zeggenschap hebben', maar soms is het wel genoeg.
Groet,
Miriam Lavell

Miepje

Miepje

29-06-2011 om 11:42

"die meisje"

Dit kan echt niet. Ik zou dit aankaarten en als het niet lukt om in eeen andere klas te komen naar een andere school gaan. Ik vraag me af hoe zo iemand aan haar diploma komt.

Haar uitstraling en die strengheid moet je buiten beschouwing laten. Om zo'n reden moet men nooit een kind overplaatsen.

pooh bear

pooh bear

29-06-2011 om 11:44

Inderdaad gewoon vragen

Ik denk niet dat je kan eisen dat je kind naar een andere klas gaat. Maar je zou het natuurlijk altijd kunnen vragen.

Ik zou het dan wel een beetje subtiel brengen. Als je als reden geeft dat de juf een verkeerde uitstraling heeft en te streng is zal dat niet helpen.

+ Brunette +

+ Brunette +

29-06-2011 om 12:18

Gebrekkig nederlands

Hmmm, mag ik daar als gebrekkig Spaanssprekende iets over zeggen? Alle Spanjaarden feliciteren mij met mijn uitstekende spelling, ik spel veel beter dan veel Spanjaarden. Mijn woordenschat zal iets kleiner zijn dan die van een gemiddelde Spanjaard maar ruim voldoende voor het basisonderwijs. Maar accentloos spreek ik niet en ook niet helemaal perfect, ik maak soms nog steeds "die meisje"-achtige fouten, maar dat is zo overduidelijk verkeerd dat een kind erom lacht en me verbetert, mijn dochter en haar vriendinnetjes doen dat ook maar daarmee verlies ik absoluut niet aan autoriteit als moeder, ook de juf niet. Waarschijnlijk weet juf ook best dat ze het niet goed zegt, ik ken het van mezelf, dan zeg ik iets en direct daarna besef ik dat ik het verkeerd zei. Om de conversatie niet te laten stokken stap ik er gewoon maar overheen en ga niet mezelf zitten verbeteren. Juf heeft niet voor niets haar juffendiploma dus ik zou haar gewoon vertrouwen.

Vic

Vic

29-06-2011 om 12:55

Tja

Ik lees hier op het forum toch ook heel vaak dat mensen het hebben over een jongen of meisje die zus en zo doet. Dat komt echt niet alleen voor bij oorspronkelijk anderstaligen. Wij hebben eens een stagiairejuf gehad die regelmatig 'zij heb' zei. Dat is een fout van hetzelfde kaliber.

Juf heeft niet voor niets haar juffendiploma?

Hmm, daar zeg je wat Brunette. Ik denk dat de eisen die aan dat 'juffendiploma' worden gesteld gewoon niet hoog genoeg zijn.

Chris

Lol vic

'een jongen die zusofzo doet' is bij mijn weten prima nederlands....een meisje die huppeldeflutst..okee, da's andere koek.

Ingrid

Vic

Vic

29-06-2011 om 16:04

Argh ;-(

Scherp, Ingrid. Ik had mijn zinnen lopen husselen, er stond eerst 'jongetje'.

+ Brunette +

+ Brunette +

30-06-2011 om 01:58

Hoho!

Lorwyn: "Deze juf heeft dus gewoon haar diploma. Geen idee welke op school ze die heeft gehaald eigenlijk." Het is dát diploma, hoor.

Gale: Ik vind een "meisje die" erger dan "die meisje" omdat het eerste zo overduidelijk fout is dat een kind er niet intrapt maar het tweede zet je op het verkeerde been.

De d/t-kwestie vind ik erg kwalijk, daar bestaan regels voor die je gemakkelijk uit het hoofd kunt leren met behulp van ezelsbruggetjes en dan zeg ik inderdaad: zijn de normen voor het juffendiploma niet te laag? In mijn geliefde Spanje neemt de overheid testen af en komen alleen de besten aan de bak, iemand die met matige cijfers is afgestudeerd kan het wel schudden, tenzij je connecties hebt in ambtenarenland, dan word je er weleens tussengewurmd

Emmawee

Emmawee

01-07-2011 om 09:59

Brunette

"Gale: Ik vind een "meisje die" erger dan "die meisje" omdat het eerste zo overduidelijk fout is dat een kind er niet intrapt maar het tweede zet je op het verkeerde been.
Precies andersom.
Voorbeeld 1 is: "Daar loopt een meisje die wou gaat varen"
Voorbeeld 2 is: "Die meisje gaat varen"
Voorbeeld 2 is erger, maar begint wel steeds vaker voor te komen, vooral onder jongeren. Voorbeeld 1 is juist niet overduidelijk fout.
Groeten, Maw.

Massi Nissa

Massi Nissa

02-07-2011 om 16:02

Fouten

Ik vind d/t-fouten gruwelijk, maar er zijn op het hele personeelsbestand van mijn school (man of zestig, schat ik zo in) maar vijf (echt maar 5) mensen die foutloos kunnen schrijven. Het is om te janken. En het was op mijn vorige school niet beter. Het is ondoenlijk geworden om te eisen dat een leerkracht foutloos kan spellen. Dat kan namelijk bijna niemand meer.
Over andersoortige fouten: 'die meisje' is straattaal. Als ik die juf voor ogen zie, is ze jong en komt ze uit de grote stad. Klopt dat? Ook hier trouwens mijn twijfels omtrent het nog bestaan van meer dan enkele foutloos en volledig grammaticaal sprekende leerkrachten en docenten. Te hoog gegrepen.
Ik had trouwens op het VWO een docent biologie uit Zuid-Afrika, die bepaald geen vlekkeloos Nederlands sprak. Wij vonden dat juist grappig en hadden er verder geen last van. Ze was een uitstekende docent. Het lag niet aan haar dat al mijn fruitvliegen steeds het loodje legden voor ze hadden gereproduceerd .
Groetjes
Massi

ishtar

ishtar

02-07-2011 om 19:53

Hm massi (ot)

weet je nog wat je met die fruitvliegen deed dan? En is dat toepasbaar op de fruitvliegenkolonie die 's zomers in huis bivakkeert

Fiorucci

Fiorucci

03-07-2011 om 07:25

Massi

Mijn zoon had op de vavo een docente engels van poolse afkomst. Tenenkrommend slecht engels sprak ze; hij zal nooit vergeten dat ze zei: Turn to page one two three.
Hij dacht dat het een grapje was, maar nee.....

Och ja

Dochter had een meester die weliswaar foutloos schreef, maar ook hij had zijn beperkingen. Dochter (toen groep 6) raakte met he in discussie verwikkeld over het onderwerp in de zin "De koe wordt door de slager geslacht". Volgens dochter was dat de koe, maar meester bleef maar volhouden dat het de slager was. Uiteindelijk heb ik ingegrepen en meester iets verteld over dubbelverbonden bepalingen en lijdende vorm... hij was stomverbaasd en ging het meteen nazoeken. Een paar dagen later benaderde hij dochter en mij speciaal nog even om te zeggen dat wij gelijk hadden, dat dan weer wel. En die man gaf al 35 jaar les... ik heb me maar getroost met de gedachte dat de meesten van zijn leerlingen uiteindelijk toch prima terecht zijn gekomen

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.