Moeder van nerd
17-05-2010 om 09:31
Informatica als keuzevak
Op de school waar mijn zoon volgend haar in de eerste klas begint, is informatica te kiezen als keuzevak. Nu is zoon dag en nacht aan het programmeren in Java en C++ en hij wil later informatica gaan studeren. Hij heeft dus zijn zinnen gezet op informatica als keuzevak. Van mij mag hij natuurlijk, daar niet van, maar wie kan me vertellen of het veel voorstelt? Er is geen centraal schriftelijk examen in (evenals in wiskunde D). Het vak wordt op een andere locatie en in samenwerking met andere scholen van het bestuur gegeven. Als ik naar de eindtermen kijk. Ik vond wat over de eindtermen op http://www.examenblad.nl/9336000/1/j9vvhinitagymgn_m7mvh57glrndzx7_n11vg41h1h4i9qe/vhkulss1w2xy/f=/bestand.pdf maar krijg niet goed hoogte van het bereikte peil. Welke keuzevakken zijn een goede voorbereiding op een universitaire studie informatica? Ik weet het, we zijn er erg vroeg mee bezig, de afscheidsmusical is nog niet eens geweest. Maar het leeft hier erg, en zoon vindt het leuk om al over na te denken. (Op die leeftijd wilde ik nog dierenarts worden omdat ik katten zo lief vond.
)
MvrKoekepeer
17-05-2010 om 10:07
Gelukkig!
Ik ben niet de enige
Mijn zoon is 10 en ook de hele dag aan het programmeren (C++, objective C, Java, Javascript, ActionScript, HTML/CSS, noem maar op!). Hij weet ook zeker dat hij de computerwereld in wil
(hij loopt nu 'stage' bij een groot bedrijf, en heeft z'n eerste eigen iPhone-app in de store staan
)
Ik denk dat informatica als keuzevak voor onze kinderen geen oplossing is. Ik zie voor me dat zoon de docent de hele les aan het verbeteren is en andere kinderen moet helpen omdat ze er weinig van snappen. Aan de andere kant weet ik zeker dat mijn zoon niks anders wil kiezen dan informatica...
Volgens mij heb je voor WO Informatica een VWO profiel Natuur & Techniek nodig, of in elk geval Wiskunde B. Maar aangezien zoon hier nog in groep 7 zit houd ik me daar nog niet echt mee bezig
(en helaas voor hem is Wiskunde niet z'n sterkste kant!).
Tirza G.
17-05-2010 om 12:01
Informatica
Is een tamelijk suf vak op het VO. Veeeeeel theorie, weinig praktijk. Het is een leuke tijdsbesteding, maar zeker geen noodzaak als je Informatica wilt studeren. Dan móet je wiskunde hebben - en het liefst allemaal (A t/m D dus). En dus eigenlijk het N&T-profiel.
Tirza
MvrKoekepeer
18-05-2010 om 08:32
Leuk!
Zoon gaat zeker 'n mailtje sturen, want er zijn inderdaad niet zoveel jonge tieners aan het programmeren. Hij vond het zelf ook een erg goed idee!
Wordt uiteraard wel na schooltijd
MvrKoekepeer
18-05-2010 om 21:56
Mijn schuld..
Het wordt morgen. Na school meteen meegesleept naar atletiek voor z'n broer, dus helemaal niet aan toe gekomen. Sorry!
mammievan3
24-05-2010 om 21:28
Even een vraagje
aangezien jullie zoons al leuk bezig zijn met programmeren even een vraagje. Zijn er leuke programma's om mee te starten? Mijn zoon is 5 en helemaal bezeten van de computer. Doet niets anders dan achtbanen bouwen en wil nu zijn eigen website gaan maken. Nu heb ik weliswaar geen twee linkerhanden op die computer maar twee rechter ook niet. Kortom hebben jullie (of jullie zoons) tips om mee te beginnen?
groetjes
mammievan3
25-05-2010 om 11:30
Dank je
voor de info. Als vanavond alles ligt zal ik op mijn gemak eens gaan kijken.
mammievan3
25-05-2010 om 13:20
Ik kon het niet laten
De jongste slaapt en ik heb toch even op game-maker gekeken. Geweldig! Ik vrees alleen dat ik de komende maanden samen met mijn zoon aan de slag kan. Hij heeft vast wel wat ideetjes voor een spelletje. Blijf ik ook nog een beetje up-to-date.
MvrKoekepeer
25-05-2010 om 15:02
Moeder van nerd
Wat grappig dat ze qua uiterlijk wat van elkaar weg hebben... (ik moet zeggen dat zoons karakter erg goed bij z'n uiterlijk past).
Voor zoon is het niet erg als ze met programmeerniveau verschillen, als ze qua denkwijze en interesses maar aansluiting hebben.
Hij zal vast binnenkort weer 'n mailtje sturen (ze wilden skypen, maar dat is misschien niet zo handig als mailen).