Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Informatie door school ivm doubleren

Wij zitten met een vraag. De school wil onze dochter, die eind december 6 wordt niet doorlaten naar groep 3. Het waarom hiervan is ons onduidelijk. Ze heeft foutloze A's gescoord op de cito's, is groot voor haar leeftijd waardoor ze fysiek niet zal opvallen in de groep en heeft geen sociaal-emotionele problemen.
de school hanteert nog wel strikt de ouderwetse 1 oktober grens.

Al in november 2008 hebben wij aangegeven dat we graag wilden dat het goed onderzocht zou worden of zij naar groep 3 zou kunnen. Er kwamen geen duidelijke antwoorden of resultaten.

Nu hebben wij de school schriftelijk gevraagd om ons te vertellen waarom onze dochter niet door zou kunnen naar groep 3. De IB-er van de school wil onze vragen niet beantwoorden. Er schijnt verder geen leerlingvolgsysteem te zijn behalve de cito's.

Nu de vraag: Mag dit zomaar? Wij hebben toch recht om te weten waarom onze dochter doubleert? En nog een vraag: Wie heeft het recht om de uiteindelijke beslissing te nemen, de school of de ouders? Wat kunnen wij ondernemen?

Ik hoop dat iemand antwoorden voor ons heeft!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Legoblokje

Legoblokje

18-06-2009 om 17:46

School

School neemt de uiteindelijke beslissing of een kind wel of niet over gaat naar een volgende groep.

De ouders

Marielle, alles mag wat je je laat gebeuren. De overheid beschouwt dit soort zaken nadrukkelijk als een kwestie tussen ouders en school. De inspectie ziet niet toe op dit soort kwesties en het ministerie maakt het geen bal uit of jouw kind blijft zitten of niet.
Ja, natuurlijk heb jij er recht op om te weten waarom je dochter blijft zitten. De school zal zich moeten verantwoorden.
"Wie heeft het recht om de uiteindelijke beslissing te nemen, de school of de ouders?"
De ouders. Dat beslisrecht volgt rechtstreeks uit het ouderlijk gezag en je hebt het bijvoorbeeld ook bij de dokter (ik wil niet die behandeling, maar die andere).
De school is er om te adviseren, niet om te dwingen.
De strategie die tot nog toe het beste werkt is samen met de school de voor- en nadelen van zittenblijven (of doorstromen) doornemen. Vervolgens weeg je als ouders de risico's af en maak je een keuze (zoals je dat bij de dokter ook doet). Het bezwaar dat de school ziet hoef je niet tegen te spreken. Je hoeft alleen maar duidelijk te maken dat je dat bezwaar minder zwaar vindt wegen dan de bezwaren die je ziet aan zittenblijven. Het is jouw risico-afweging. Het gaat over jouw kind.
Heb je al geprobeerd om met de directie te overleggen? Dat zou ik doen. Probeer zoveel mogelijk van wat er gezegd wordt op papier te krijgen. Vaak kom je er zo wel uit.
Uiteindelijk kun je naar de rechter. Dat heeft trouwens nog niemand gedaan over deze kwestie. En dat komt misschien wel omdat je net zo makkelijk een andere school vindt waar je kind wel door mag.
Groet,
Miriam Lavell

Geen antwoord

Legoblokje:"School neemt de uiteindelijke beslissing of een kind wel of niet over gaat naar een volgende groep."
Dat is de praktijk, maar het is geen antwoord op de vraag die er gesteld wordt. De vraag is wie er beslisbevoegd is. De school is dat over de school, maar niet over het kind.
Groet,
Miriam Lavell

Mareille

Mareille

19-06-2009 om 09:00 Topicstarter

Bedankt miriam

Miriam,

Bedankt voor je informatie. We gaan proberen via een gesprek met de directeur meer informatie te krijgen. Wat lastig dat de regelgeving op dit gebied zo ontzettend vaag is. Ik hoop dat we er uit zullen komen.

Mareille

Ingewikkelde verhoudingen

Marielle:"Wat lastig dat de regelgeving op dit gebied zo ontzettend vaag is."
Tja, het probleem is eigenlijk dat de wetgeving vooral betrekking heeft op de relatie subsidiegever (overheid) - school. De regels zijn in feite de voorwaarden waarop er subsidie verleend wordt. Maar als de subsidiegever zelf het strikt naleven van de regels niet belangrijk vindt, dan kan een school doen wat ie wil.
Wat dan nog overblijft is de verhouding ouders(leerling) - school. Ouders mogen gewoon hun eigen belangen verdedigen en scholen mogen niet zomaar hun belang boven dat van leerlingen/ouders stellen. Maar zolang ouders geen bezwaar maken, het met de school eens zijn, mag dat natuurlijk wel.
Het is dus een man tot man gevecht tussen ouders en school waarbij je geen enkele steun van de overheid, inspectie, leerplicht, of wat ook kunt verwachten. Je moet je eigen belangen en rechten hard maken en verdedigen. Uiteindelijk kan het aan de rechter zijn wiens belang het zwaarst weegt.
Maar nogmaals: zodra het de school duidelijk is dat je niet van plan bent het schoolbeleid te bepalen (dat is het terrein van de school), maar je uitsluitend wil beperken tot dat waar jij over gaat (het belang van jouw kind naar jouw inzichten), wil het meestal wel lukken om de school mee te laten gaan.
Groet,
Miriam Lavell

Leandra

Leandra

19-06-2009 om 10:42

Van de site van de onderwijsinspectie

Hoi Marielle,

Jouw vraag staat ook op de site van de onderwijsinsepctei. of in elk geval een vergeljkbare vraag. Hier volgt het antwoord:

Het valt onder het beleid van de school welke leerlingen overgaan van groep twee naar drie. De overgang van een leerling heeft tegenwoordig niet zozeer meer te maken met leeftijd, maar met de ontwikkeling die de leerling heeft doorgemaakt.

De school kijkt met name naar de werkhouding en de cognitieve ontwikkeling van de leerling. Het oordeel is gebaseerd op observaties, toetsen, een gesprek met de intern begeleider (IB-er) en de concentratie spanningsboog. De toetsen vallen onder het beleid van de school.

Toch hanteren veel scholen nog wel een leeftijdsgrens voor de overgang naar groep 3. Die leeftijdsgrens komt voort uit een regeling voor de overgang van de kleuterschool naar de lagere school die tot 1985 bestond. Volgens die regeling moest een kleuter vóór 1 oktober zes jaar zijn om naar de lagere school (nu dus groep drie) te kunnen gaan. In 1985 zijn de kleuterschool en de lagere school samengevoegd tot de basisschool en sindsdien is de datum van 1 oktober afgeschaft.

De inspectie stelt de school de vraag of per individuele leerling de overgang naar groep drie bekeken wordt, los van de geboortedatum. Elke school moet bevorderen dat de verblijfsduur van een leerling in het basisonderwijs acht aaneengesloten jaren bedraagt.

Ik zou dit eens aan school laten lezen.....

Groetjes Leandra

ijsvogeltje

ijsvogeltje

19-06-2009 om 14:27

Inspectie

Daar wordt een school echt niet bang van hoor. Ze hoeven maar te roepen "kind is er nog niet aan toe", en inspectie 'accepteert' dat. Sterker nog: de inspectie gaat voor de berekening van het aantal zittenblijvers in de kleutergroepen 'gewoon' uit van 1 oktober. Hersftkinderen die lang kleuteren worden door de inspectie niet als zittenblijvers aangemerkt. En zelfs dan vindt de inspectie 12% zittenblijvers in groep 2 acceptabel is.
Je zult dus andere argumenten moeten aanvoeren op school. Waarom is het voor JOUW kind belangrijk om door te gaan naar 3 (en waarom is het niet in zijn/haar belang om nog een jaar te kleuteren).

Onderwijs is niet hetzelfde als voetballen, maar wel een beetje

Als je gelijk hebt dat niet de school, maar de ouders gaan over de bevordering naar een hogere groep, dan ben ik toch wel benieuwd hoe dat zich verhoudt tot de prestatieplicht van scholen.

Scholen worden immers afgerekend op de leerprestaties van hun kinderen. Hoe kunnen zij zich verantwoordelijk stellen voor de resultaten als de ouders de verantwoordelijkheid voor de indeling claimen?

Ook bij Ajax gaan niet de ouders over de indeling van de pupillen in de diverse jeugdelftallen. Gelukkig maar, want anders zouden de ouders elkaar naar de keel vliegen.

Als bij een voetbalclub de ouders zouden beslissen over de indeling in jeugdelftallen, dan meen ik dat de trainer minder verantwoordelijkheid toekomt voor de resultaten.

Degradatie

Gut, Hannes Bij BON vliegen de vergelijkingen tussen de school en de dokter je om de oren. Maak ik 'm een keer, degradeer jij de school tot een voetbalclub.
Jij bent toch leerkracht in het vo? Daar liggen de zaken heel anders. Daar ligt namelijk wettelijk vast dat de school moet vastleggen op grond waarvan een leerling _moet_ blijven zitten.
In het bo ligt wettelijk vast dat zittenblijven niet de bedoeling is.
Voor de voetbalclub ligt zoiets helemaal niet vast. Er is zelfs geen curriculum of 'opleidingsduur'. Je vergelijking gaat daarom een beetje mank.
Groet,
Miriam Lavell

Mareille

Mareille

29-06-2009 om 10:07 Topicstarter

Update

Goed nieuws! Na een gesprek met de directeur van de school is gebleken dat de juf en de IB-er te weinig hebben gedaan om te kijken wat goed was voor onze dochter. Op grond van de cito-uitslagen en ons verhaal is besloten dat ze naar groep 3 gaat volgend schooljaar. Wij zijn erg opgelucht! Heel erg bedankt voor alle reacties op dit forum. Het heeft ons erg geholpen.

Mareille

Mooi zo!

"Na een gesprek met de directeur van de school is gebleken dat de juf en de IB-er te weinig hebben gedaan om te kijken wat goed was voor onze dochter."
Hoe herkenbaar! Fijn dat je je punt hebt kunnen maken en dat de directeur het snapte.
Groet,
Miriam Lavell

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.