Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Informatie middelbare school

Onze dochter zit in groep 8. Vorig jaar werd halverwege het jaar een nieuw jongetje in de klas geplaatst. Het jongetje is wild naar andere kinderen, ook sloeg hij onze dochter. Wij hebben dit besproken op school. De juf reageerde korzelig, maar heeft er toen wel iets aan gedaan. Dit jaar heeft dochter dezelfde juf. Dochter heeft niet echt een goede klik met haar, wel altijd in het verleden met andere leraren. Dochter heeft een goed schooladvies voor de school waar zij heen wil, maar moet om definitief aangenomen te worden voor de richting die zij wil eerst nog een toets maken en een gesprek voeren. Vandaag kregen wij het onderwijskundig rapport mee voor de middelbare school en daarin staan opmerkingen over het sociaal slechte functioneren van onze dochter. Wij hebben nooit gemerkt of van school gehoord dat er sociaal iets mis is met haar en herkennen het niet. Ze heeft altijd veel vriendjes gehad en geen gedragsproblemen. Alleen vorig jaar dan dat gedoe met dat jongetje en geen klik met deze juf. De juf wil het niet aanpassen. Wat nu? Wij hebben ook twee andere kinderen op die school en willen het het liefst niet hard spelen. Maar we zijn bang dat door dit rapport de middelbare school dochter straks niet in de richting van haar voorkeur plaatst. Wij wonen in een dorp en ik weet dat de juf met een aantal ouders bevriend is, ook met de ouders van dit jongetje. Maar dat zou toch niet mee moeten spelen?

Is het onderwijskundig rapport al doorgestuurd naar de vo-school? Je hebt het recht op inzage, correctie of aanvulling, kijk of je daar wat mee kan. 

Je moet toch zelf toestemming geven of het rapport doorgestuurd wordt naar de school? Ik weet niet precies wat er in het rapport staat, maar ik weet niet of het van invloed is. Heeft de school een strenge selectie? (En waarom dan?). Ik weet dat onze kinderen ook een toets moesten maken (maar die haalde eigenlijk iedereen) en er was ook een gesprek, maar dat was ook erg oppervlakkig - meer een soort kennismaking. Bij een van onze kinderen was het de vraag of onze keus voor HAVO/VWO brugklas bewust was (ja, omdat dat het advies van de basisschool was) en dat zij hem ook wel gelijk in het VWO wilden plaatsen. Toen hadden ze de CITO uitslag nog niet eens ingezien. Hij is toen door school in 1e jaar VWO geplaatst.

Stay0102

Stay0102

18-02-2021 om 15:19 Topicstarter

Hoi Jesse, voor zover ik weet mag school dit rapport zonder toestemming naar het VO sturen. Je mag het wel inzien en in een apart briefje je commentaar erop geven. Voor de speciale klas waar dochter heen wil is veel animo, dus inderdaad een vrij strenge selectie, waarbij ook motivatie, werkhouding etc. worden meegewogen. Ik heb met de juf geprobeerd te praten, maar werd al snel afgekapt. Dochter moest dan misschien maar niet deze opleiding doen en ik moest niet pushen, terwijl ze in het adviesgesprek een paar weken geleden nog zei, dat dit haar inderdaad een leuke opleiding voor dochter leek. 

Volstaat het dan niet om een kort briefje erbij te doen: 'De opmerking van school over de sociale vaardigheden van onze dochter herkennen wij niet, noch in het gedrag van onze dochter, noch in eerdere gesprekken met school. Aangezien de opmerking ook niet nader gespecificeerd is stellen wij voor deze te negeren.'

Nu ga je in gedachte denken dat het voorval met het kind eerder daarmee iets te maken heeft, maar dat is iets wat zich in jouw gedachten afspeelt. Dus als de basisschool daar niet over begint zou ik het erbuiten laten. Dan wordt het teveel: ja, maar hij, en toen zij, en toen zei ik, en toen zeiden jullie. Dat schiet niet op.

Ook de gedachte dat de school op deze wijze de toegang van jullie dochter tot de gewenste opleiding zou willen blokkeren is iets wat zich alleen in  jouw gedachte afspeelt en waar je behoorlijk boos over wordt. Negeer het.

Mochten er vragen over komen van de vervolgopleiding, dan kun je aangeven, dat de sfeer tussen je dochter en haar laatste leerkracht niet zo goed was. Als ze dan nog echt door gaan vragen kun je je hele reeks klachten alsnog geven. Zorg dan wel dat het een reeks is, dus niet 1 incident en dan wat je noemt ook al bekend is bij de leerkracht, dus al eerder besproken. Iets als het vermoeden dat de leerkracht de toegang van je dochter tot deze opleiding zou willen blokkeren is pure speculatie, dus zoiets moet je niet noemen. 

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.